De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
320 euro per maand voor een bedrijfswagen?

Ik kan wel nog inkomen als je met een mobiliteitsbudget die je voor je hypothecaire lening kan gebruiken dat je beter zit dat met een wagen privé in plaats van een bedrijfswagen

Maar ik vraag mij toch af welke bedrijven 320 euro per maand eigen bijdrage vragen voor een auto.
Als je een bedrijfswagen weigert ligt je brutoloon hoger. Dus dat verlies en je VAA...

Ik kan (kon) kiezen voor geen bedrijfswagen en dan ligt mijn bruto 500 euro hoger.
Er zou wel 80 euro nettovergoeding verloren gaan.

Hoewel ik niet veel km doe en niet veel waarde hecht aan auto's heb ik niet getwijfeld. De laatste 18 maanden toch best gesukkeld met mijn oude auto en schrik om ermee naar het buitenland te gaan. Dus zonder veel nadenken de bedrijfswagen aanvaard.

Ik kan wel nog inkomen als je met een mobiliteitsbudget die je voor je hypothecaire lening kan gebruiken dat je beter zit dat met een wagen privé in plaats van een bedrijfswagen

Maar ik vraag mij toch af welke bedrijven 320 euro per maand eigen bijdrage vragen voor een auto.
Zeer veel bedrijven volgens mij? Vergeet niet dat de VAA ook wegvalt. Dat icm extra brutoloon dat je zal krijgen of mobiliteitsbudget, dan lijkt me €320 zeer realistisch.

Dat is het bedrag dat m'n vriendin netto meer zou verdienen als ze geen bedrijfswagen nam volgens HR. Ik heb dat bedrag dus gebruikt in mijn berekening. Ging trouwens over de goedkoopste wagen uit de hoop (die Kia Cee'd). Als ze een duurdere wagen wou, zou het zelfs meer zijn.

Voor mijn huidige bedrijfswagen is het momenteel 290 euro per maand (420 euro/maand leasebudget en 160 euro/maand VAA), dus 320 euro lijkt me zeker mogelijk wetende dat ik een zeer laag leasebudget heb waar ik de dag van vandaag niets degelijk meer mee kan bestellen (ze werken aan een nieuwe car policy, dus leasebudget zal waarschijnlijk/hopelijk omhoog gaan tegen volgend jaar).

Wij hebben momenteel beiden niet de keuze om voor mobiliteitsbudget te kiezen spijtig genoeg.

Eenmalige kosten
Aankoop wagen
7500​
Nrplaat
30​
Reprod nrplaat
20​
Herkeuring (verplicht voor inschrijving lichte vracht)
39​
Totaal
7589​
Terugkerende kosten (jaarlijks)
Verzekering
244,54​
Keuring
76​
Verkeersbelasting
118​
Brandstof (diesel) - 5000 km
500​
Onderhoud
350​
Totaal
1288,54​
Kosten privéauto na 3j
11454,62​
Kosten bedrijfswagen na 3j (320 per maand)
11520​

Onderhoud is wel te ruim genomen, want de eenvoudige zaken zoals olie en filters verversen doe ik zelf en we hebben een 2de set wielen met banden erbij gekregen. De eerste 3j verwacht ik dus zeker geen nieuwe banden te moeten kopen en jaarlijks onderhoud is door het zelf te doen ook veel lager, waardoor eventuele onverwachte kosten gecovered kunnen worden door de kost die ik hierboven reken voor jaarlijks onderhoud.
Mooi voorbeeld! Ik verschiet er telkens van hoe mensen aan die lage verzekeringen komen. Zelf na uitspelen tussen meerdere partijen geraak ik daar verre van niet.

Mooi voorbeeld! Ik verschiet er telkens van hoe mensen aan die lage verzekeringen komen. Zelf na uitspelen tussen meerdere partijen geraak ik daar verre van niet.
Tegenwoordig is dat niet moeilijk meer. Je gaat naar independer.be, je vult je gegevens in en dan krijg je meteen voorstellen te zien van verschillende verzekeringsmaatschappijen. Wees je er wel van bewust dat mijn voorbeeld gaat over een 2de wagen waar dus relatief weinig kms mee gedaan worden. We hebben daarom een kilometerverzekering afgesloten. Voordeel is dat we zelfs nog geld terugkrijgen als we minder kms moesten doen, nadeel is dat we bijbetalen wanneer we meer kms doen (maar de voorlopige prognose is dat het minder kms zullen zijn). Maar zelfs zonder kilometerverzekering krijg je via Independer zeer scherpe voorstellen. Hangt natuurlijk van de wagen en je schadevrije verleden af en of je dit laatste ook kunt aantonen, dus voor je een wagen aankoopt zou ik altijd eerst een simulatie voor je verzekering maken via Independer.

Je hebt natuurlijk niet het persoonlijke contact dat je wel zou hebben via een makelaarkantoor, dus voor sommige mensen is zo'n goedkope verzekering geen optie. Wij willen gewoon een correcte basisverzekering hebben zonder te veel tralala.

Dat is het bedrag dat m'n vriendin netto meer zou verdienen als ze geen bedrijfswagen nam volgens HR. Ik heb dat bedrag dus gebruikt in mijn berekening. Ging trouwens over de goedkoopste wagen uit de hoop (die Kia Cee'd). Als ze een duurdere wagen wou, zou het zelfs meer zijn.

Voor mijn huidige bedrijfswagen is het momenteel 290 euro per maand (420 euro/maand leasebudget en 160 euro/maand VAA), dus 320 euro lijkt me zeker mogelijk wetende dat ik een zeer laag leasebudget heb waar ik de dag van vandaag niets degelijk meer mee kan bestellen (ze werken aan een nieuwe car policy, dus leasebudget zal waarschijnlijk/hopelijk omhoog gaan tegen volgend jaar).

Wij hebben momenteel beiden niet de keuze om voor mobiliteitsbudget te kiezen spijtig genoeg.

Dan is blijkbaar de tendens laatste jaren daarin toch veranderd bij sommige bedrijven. 5 jaar geleden denk ik dat men begot 250 euro bruto bijgaf als je de bedrijfswagen weigerde :p.

Toch niet zoveel plekken dat men 320 netto bijgeeft per maand in plaats van een wagen.
Misschien als je de belasting VAA weghaalt en dan extra bruto loon geeft.

Voordeel alle aard van een Kia Ceed. Misschien 2.000-2.500 VAA op jaar basis? is pakweg 1.000/1.250 belastingen. 100 per maandbasis.
+ op zijn minst 600 brutoloon extra dan per maand. Kan wel kloppen als ze gewoon het uitgespaarde leasingbudget uitkeren aan haar maar niet ieder bedrijf doet dat: :p.

Op brutoloon betaalt een bedrijf wel nog eens minstens 33% extra *, dus is een groot verschil met vroeger ook niet dat bedrijven nu meer fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden hebben zoals een cafetariaplan of iets dergelijks waardoor ze het niet als brutoloon moeten uitbetalen?

* een deeltje van die 33% wordt weer gecompenseerd door het feit dat behalve EV's, de kost voor bedrijfswagens maar gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar is, maar het verschil blijft groot

Zo wagen in ontvangst genomen, geen sfeerverlichting meegeleverd. Of het is in dat nieuwe besturingssysteem vreselijk ver weg gestoken. Maar normaal niet, heb alles eens nagekeken + youtube filmpjes. Soit, de leasing zoekt het verder uit. :unsure:

Zo wagen in ontvangst genomen, geen sfeerverlichting meegeleverd. Of het is in dat nieuwe besturingssysteem vreselijk ver weg gestoken. Maar normaal niet, heb alles eens nagekeken + youtube filmpjes. Soit, de leasing zoekt het verder uit. :unsure:
Google search of hier even posten welke wagen het is, dan kan iemand je misschien helpen 😀

Is bij mij een optie achter het icoon "verlichting" in iDrive8. Of via de zoekknop boven de iconen zoeken naar (sfeer)verlichting.

Ik vind de keuze van sfeerverlichting ook maar zo zo. Bij mijn vorige wagen kon ik uit een regenboogpalet kiezen, nu krijg je maar een 10-tal opties waarvan ik de meeste maar lelijk vind.

Is bij mij een optie achter het icoon "verlichting" in iDrive8. Of via de zoekknop boven de iconen zoeken naar (sfeer)verlichting.

Ik vind de keuze van sfeerverlichting ook maar zo zo. Bij mijn vorige wagen kon ik uit een regenboogpalet kiezen, nu krijg je maar een 10-tal opties waarvan ik de meeste maar lelijk vind.
Bedankt! Maar ik kan enkel de buitenverlichting aanpassen dus. De strips steken in de deuren, maar niet in het dashboard bij nadere inspectie. Ben eens benieuwd wat er van komt. Ik verwacht er niet veel van, maar ik vind het nu ook niet bijster spijtig.

Bedankt! Maar ik kan enkel de buitenverlichting aanpassen dus. De strips steken in de deuren, maar niet in het dashboard bij nadere inspectie. Ben eens benieuwd wat er van komt. Ik verwacht er niet veel van, maar ik vind het nu ook niet bijster spijtig.
Allez voor de romantiek. Hopelijk heb je dan ook een stevige achterbank :biglaugh:

Na 18 maanden eigenlijk nieuw speelgoed.
2x een opgeschoven datum, maar het was het wachten meer dan waard.
20230724_113655.jpg

Na 18 maanden eigenlijk nieuw speelgoed.
2x een opgeschoven datum, maar het was het wachten meer dan waard.
Bekijk bijlage 21929
Da’s dravitgrau? Mooi!

Ik moet zelf nog kiezen tussen San Remo Green of Tansanitblau. Ik wou eens speciaal doen met een groene auto, zeggen ze in de garage dat dat één van de populairste kleuren voor de i4 is en dat ze zelf nog 2 SRG’s klaar voor afhaling hebben staan.

Vliegende Paardenmeneer: collega van mij heeft een BMW in die kleur, in't echt écht héél schoon :drool:

Allez, ik heb mijnen A3 TFSI-e dit weekend samengesteld bij D'Ieteren, en (ruim) binnen budget gebleven. Nu nog een handtekening van HR en dan afwachten tot April 2024.

eC5mGMs.png

Understated langs de buitenkant, met de "lelijke" 16" velgen. Maar ik woon in Brussel en dus kun je niets fancy hebben of er wordt eens met de sleutel langsgegaan... Plus minder kans om een borduur mee te scharen als ik parkeer. Langs binnen wel vol met opties gestoken uiteraard :fingerguns:

Da’s dravitgrau? Mooi!

Ik moet zelf nog kiezen tussen San Remo Green of Tansanitblau. Ik wou eens speciaal doen met een groene auto, zeggen ze in de garage dat dat één van de populairste kleuren voor de i4 is en dat ze zelf nog 2 SRG’s klaar voor afhaling hebben staan.
Het is dan ook een heel bescheiden groen. Op die manier kan je eens afwijken van de standaard saaie business kleuren en toch niet te opvallend zijn.

Vliegende Paardenmeneer: collega van mij heeft een BMW in die kleur, in't echt écht héél schoon :drool:

Allez, ik heb mijnen A3 TFSI-e dit weekend samengesteld bij D'Ieteren, en (ruim) binnen budget gebleven. Nu nog een handtekening van HR en dan afwachten tot April 2024.

eC5mGMs.png

Understated langs de buitenkant, met de "lelijke" 16" velgen. Maar ik woon in Brussel en dus kun je niets fancy hebben of er wordt eens met de sleutel langsgegaan... Plus minder kans om een borduur mee te scharen als ik parkeer. Langs binnen wel vol met opties gestoken uiteraard :fingerguns:
Gisteren reportage gezien over de tweedehands markt in Frankrijk en frequente diefstallen en malafide garages, ja soms 'garages' in open lucht, hilarisch... Heb je x stuk nodig voor in je Audi A3, ok ik bestel dat (of ze hebben het liggen in een soort opslagplaats), den dag erop komt er nen pipo af naar de garage die het nog maar net gestolen heeft, serienrs. natuurlijk weggeschraapt. Klant krijgt dan zogezegd een spiksplinternieuw stuk die de garage aan de volle pot aanrekend maar voor een fractie gekocht heeft. Of gestolen auto's die ze volledig ombouwen en omwisselen van onderdelen om geen of quasi geen tracabiliteit te hebben naar de echte origine van de wagen.
Zo werd enen gestopt die op een 2dehands site een Peugeot had gekocht, auto in beslag genomen want serienrs. kloppen niet met het chassis. Bleek dus om een omgebouwde gestolen auto te gaan en die man was zich er totaal niet bewust van. 9000 EUR in de vuilbak...

Ik zou echt nooit in een metropool als Parijs of Marseille willen leven. Te gek voor woorden.

Terug
Bovenaan