De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Op zich is het model uiterst efficiënt opgezet - in mijn omgeving vinden mensen dat geniaal van Musk - persoonlijk vind ik het gewoon allemaal zeer logisch als je een business model wil opzetten dat efficiënt is - het is een open deur intrappen als je zegt dat 1 of 2 uitrustingsniveau 's, zoveel mogelijk fysieke knopjes verwijderen, enkel online bestellen, 1 kleur promoten, ... nogal wat impact heeft op de kosten en manier waarop je de productie kan implementeren/automatiseren.
Da's net het probleem met Tesla. Het voorbeeld van 'zoveel mogelijk knopjes weg halen' zorgt er bv. voor dat die Model 3/Y op niets trekt want ze gaan er véél te ver in. Er is pretty much niets terug te vinden in dat interieur behalve een tablet in 't midden.
Sommigen hebben het mss voor dat belachelijk minimalistische, maar ik kan er niet overheen. Nog een pak erger dan die fameuze varkensneus v/d i4 bv.

De optiepolitiek v/d Duitsers is natuurlijk ook wel geweten dat dit niet ideaal is & dat je per optie veel meer betaald dan wat die waard is (of zou kosten). ACC bij BMW betaal je 1500 EUR of zoiets & bij sommige non-premium wagens krijg je 't praktisch gratis.

Ze krijgen 't weliswaar wél verkocht eh. Maar vergeet niet dat ook de Duitsers in 't buitenland meer met uitrustingsniveau's werken i.p.v. echt volledig a la carte zoals we dat hier kennen.
Beetje zoals BMW hier ook met de iX3 deed.

--> Maar wat je ook wel aanhaalt zal ook wel waar zijn nl. dat het mss ooit Tesla zou moeten worden omdat de rest een stuk duurder is (als het ooit 'te duur' zou worden). Ook al staat het mij totaal niet aan. Zeker in bedrijfswagenland.

--------------------
Nu, love it or hate it, de huidige premium merken hun 'basisprijs' ligt wel gemakkelijk een paar procenten hoger dan wat je de wagen voor mee naar huis neemt.
Even de fleet korting ter zijde gelaten, zelfs een particulier krijgt al snel 5 tot 10% korting, afhankelijk van 't model.

't Is een stom systeem, maar 't is niet dat ik zou verwachten dat men hun basis prijs gaat doen dalen met die zelfde hoeveelheid indien men geen dealers meer zou hebben.

Collega wist gisteren nog update te geven over zijn Seat Cupra die 2 maand geleden afgeleverd ging worden.
Stond toen in de garage voor hem af te halen

=> Ja sorry er is iets mis met den laadinfra, we kunnen hem niet uitleveren.
*volgens de medewerker was de hoogvoltaccu twv €18.000 vervangen (stuknaam mogelijk niet correct, ik ken er niet genoeg van)

Kreeg dan 1.5w geleden te horen dat hij hem mag komen halen, tot een uur voor de afspraak

=> Ja sorry het lampje van de warmtepomp begon te branden als we hem uit de garage reden, dus we moeten dat vervangen en mogen dat stuk niet uit onze stock nemen.

=> Gisteren een mailtje dat er een terugroepactie is en dat het gedeelte dat het opladen regelt vervangen dient te worden.

en hij heeft em nog niet he.
Dan hebde toch geen goesting meer om u lease te beginnen.

We mogen Tesla dankbaar zijn - in de vriendenkring regent het Tesla's, het prijsverschil zit momenteel op een niveau dat het een kwestie van tijd is dat er terug kortingen worden gegeven OF Tesla zijn prijzen gevoelig zal verhogen. Zelfs Tesla - haters kiezen toch een model 3/Y omdat de prijskloof gewoon te groot is. Hopelijk in de toekomst een speciale versie voor België: een betaalbare Tesla met vering en een basic head -up display/mini scherm in your face :ROFLMAO:

Primaire reden waarvoor ik de Tesla Y heb laten staan. Geen dashboard. Dat is voor mij gewoon een "mobiliteitsoplossing" en geen auto meer.

Heads up of dashboard en ik had hem genomen. Maar zo vind ik hem te kaal, uitzicht is één ding. Ik ben niet de persoon die mega dure velgen op zijn wagen kletst voor de looks, ik heb zelfs ooit een 3 serie op 16" sokken laten staan omdat die looks mij geen klote konden schelen, maar binnen moet het bij mij goed zitten. Is de match er niet, dan pak ik hem niet. Ik ben veel en lang op de baan.

Qua aanzien doen de Tesla Ys het nog zeer goed, voor de gemiddelde leek is het verschil met de S nauwelijks merkbaar, de naam van de tesla S als zijnde "peperdure" wagen en een dikke korting van de laatste maanden waardoor ze vlotjes onder elke Duits binnen het segment onder kunnen maakt het een mega populaire formule in leasing.
Mijn madam ook toen ik met een ander model af kwam: "alleee ge kunt nen Tesla, da's toch nen auto met naam." Oké dan zeker?

Ik denk dat er binnenkort nog wel wat vonken gaan gebeuren. Eenmaal als de backlog weggewerkt is van de rush op hybrides (die vorige maand gestopt is) en de stockproblemen van componenten begint ook terug te verbeteren. Enkele maanden geleden kreeg ik geen sikkepit af van de prijs bij de Duitsers, overal max 6k ish korting voor een EV. Bij Mercedes lukte het deze maand wel om 11k te zakken, is dit nu omdat het einde serie is? Of omdat ze de bui ginder stilletjesaan beginnen aan te voelen?

Wel straf dat die in dezelfde categorie staan voor u.
Ik mag ook nen ix1 bestellen, maar i4 is een categorie hoger wat mij dus niet aan de orde zal zijn de eerste jaren.
iX1 en i4 is ook zelfde categorie hier, samen met de Q4 en de Tesla Y. Allemaal zowat rond hetzelfde budget. De ene ga je al iets verder mee kunnen doorconfigureren dan de andere qua opties. Bizar genoeg was de iX3 dan weeral met geen stokken binnen budget te krijgen (scheelde ongeveer 300 euro per maand met de EQC die ik nu heb). Audi Q4 was daarintegen ook platinum pack op kletsen, twee vingers in de neus.

Allez qua auto is dat wel gene slechte wagen dien iX1 voor zijn segment. Volledige tech refresh achter de kiezen en een serieus deftige wagen tegenover zijn directe concurrenten (xc40 en consoorten). Die wagen scheelt zelfs maar 8 centimeters met een Q4, wat toch wel een segmentje/prijske hoger ergens is. Als je de plaats niet echt expliciet nodig hebt zie ik zelfs niet eens waarom je op dit moment nog een iX3 (die is echt toe aan een refresh) zou nemen ipv de iX1.

Maar toegegeven, na de tweede BMW garage was ik de apathische houding van dat merk toch ook wel grondig beu en heb ik meer bij andere merken gaan rondhoren zoals Tesla, Audi, etc... i4 heb ik dus volledig links laten liggen.
Dat is alleen al de reden waarom ik bij de Mercedes toegehapt heb. (Nog nooit met ne Mercedes gereden, vorige waren 3x Volkswagen, 2x BMW en 2x Audi). Die mensen hebben echt moeite gedaan om met mij samen te werken om iets aangenaams binnen policy en budget te krijgen. Terwijl ik bij meeste andere merken gewoon een papierke uit de printer kreeg (pasop vriendelijk waren ze wel, daar niet van hé).

Moesten den deze nu eens in policy zitten: https://www.fiskerinc.com/ocean

Laatst bewerkt:
Potato potato.
Seat is langen tijd een jhonny merk geweest toen de golfkes te duur geworden waren om elke week ondersteboven in de gracht te duwen. Voor die demografie maakt dat wel degelijk een verschil. :crazy:

Ooit eens een hele avond aan tafel gezeten met ene dien begon over 3 cylinders versus 4 cylinders in zijne Leon.
Den drank heeft mij het verhaal doen vergeten denk ik, maar ik denk dat het voornamelijk zeer boeiend was in die mens zijn eigen hoofd.

Collega wist gisteren nog update te geven over zijn Seat Cupra die 2 maand geleden afgeleverd ging worden.
Stond toen in de garage voor hem af te halen

=> Ja sorry er is iets mis met den laadinfra, we kunnen hem niet uitleveren.
*volgens de medewerker was de hoogvoltaccu twv €18.000 vervangen (stuknaam mogelijk niet correct, ik ken er niet genoeg van)

Kreeg dan 1.5w geleden te horen dat hij hem mag komen halen, tot een uur voor de afspraak

=> Ja sorry het lampje van de warmtepomp begon te branden als we hem uit de garage reden, dus we moeten dat vervangen en mogen dat stuk niet uit onze stock nemen.

=> Gisteren een mailtje dat er een terugroepactie is en dat het gedeelte dat het opladen regelt vervangen dient te worden.

en hij heeft em nog niet he.
Dan hebde toch geen goesting meer om u lease te beginnen.
Er zijn toch enorm veel problemen met al die nieuwe wagens. Hier houden ze ook geen rekening dat de gewone garagist er op den duur niet meer gaat toe doen en je ingenieurs in electronica gaat nodig hebben om op den duur een wagen gaan te onderhouden. En ja, die profielen vinden ze amper. Dat gaat allemaal nog iets geven. Wij werken met verschillende garages samen met ons bedrijvenpark ( Audi, Volkswagen, Mercedes, Peugeot, Citroën, Skoda) en overal is er wel iets met werkvolk die zu nu al niet vinden. Laatste keer dat ik met mijn Superb op onderhoud moest, moest ik 15 weken wachten voor een afspraak. Normaal vind ik dat toch niet meer voor een gewoon onderhoud.

Seat is langen tijd een jhonny merk geweest toen de golfkes te duur geworden waren om elke week ondersteboven in de gracht te duwen. Voor die demografie maakt dat wel degelijk een verschil. :crazy:

Ooit eens een hele avond aan tafel gezeten met ene dien begon over 3 cylinders versus 4 cylinders in zijne Leon.
Den drank heeft mij het verhaal doen vergeten denk ik, maar ik denk dat het voornamelijk zeer boeiend was in die mens zijn eigen hoofd.
Een Seat met een jonge gast in is ook bijna een garantie op een johnny. Een van de redenen waarom ik uiteindelijk nooit zo een Cupra heb gehaald, ook al zagen die er erg leuk uit enzovoort.

Laatst zag ijn vriendin ook weer eentje in een Ibiza zigzaggen en bruuske baanswitches maken op de Antwerpse ring. Op wie proberen die toch indruk te maken?

Soit, goed nieuws hier: Woensdag mijn nieuwe wagen ophalen na bestelling december 2021. Holy shit jong.

een Seat of een cupra? 2 verschillende merken.
Sorry de Cupra Born uiteraard, de oude associatie stak even de kop op.

Ik moet zeggen: als jonge gast had ik die ook gekozen, ik vind een wat johny gehalte best te vergeven op die leeftijd.
Verder hadden ze keuze uit de MG5, Peugeot e-2008 of id3, dus niets dat u hart doet overslaan.

inmiddels even de lijst voor mijn categorie doorgekregen van ne collega (mijn lease verloopt normaal in september, maar zolang fleet mij niks vraagt bestel ik ook niks)

Mercedes EQA250 - meh geen fan van de looks..
Volvo XC40 Core - fan van de looks, volgens de collega was de console echter huilen met de pet op
BMW ix1 - lijkt me best wel okay
Polestar 2 single motor long range - long range best praktisch maar gewoon echt geen fan van het model
VW id4 - niet moeders mooiste maar veel ruimte en 520km WLTP geeft hem een streepje voor.
Peugeot e-Traveller Standard L3 - lachen.. een bus! plek voor al het gerief met klein mannen en meer, maar max 130km/h, das wel echt randje voor de snelweg zelfs.

Ik ben eerder fan van breaks dan SUV's dus was aan het hopen dat de peugeot e-308 SW eindelijk op de markt verschijnt, maar die blijft maar aanslepen precies.

Welke was dat weer, een i4?

Hier staat de iX3 al sedert begin juli in Zeebrugge, maar geraakt maar niet bij de dealer precies. Frustrerend :)
Die van mij is nu onderweg, misschien dat die van jou ook op de camion mag? :unsure:

Wel bizar dat die zo lang daar staat. Toevallig geen schade opgelopen op transport?

Moet die van jou ook naar een dealer in W-VL?
Blijkbaar is Zeebrugge overspoeld door al die Chinese EV's. Bepaalde mensen hebben weet van 9 weken dat hun iX3 daar gestaan heeft..
Afgelopen vrijdag is status wel aangepast naar klaar voor transport, dus hopelijk is hij deze week bij de dealer aangekomen.

Moet die van jou ook naar een dealer in W-VL?
Blijkbaar is Zeebrugge overspoeld door al die Chinese EV's. Bepaalde mensen hebben weet van 9 weken dat hun iX3 daar gestaan heeft..
Afgelopen vrijdag is status wel aangepast naar klaar voor transport, dus hopelijk is hij deze week bij de dealer aangekomen.
Nein, Antwerpen.

Maar ik geloof ook dat ze zeiden dat mijne in Genk (?) stond? Ik denk ook dat die met de trein naar hier komen als ze van Duitsland zelf komen.

En te denken dat je niet zo lang geleden gewoon 2-3 maand na je bestelling je auto had. (Tesla drivers even stil zijn please :unsure:)

Nein, Antwerpen.

Maar ik geloof ook dat ze zeiden dat mijne in Genk (?) stond? Ik denk ook dat die met de trein naar hier komen als ze van Duitsland zelf komen.

En te denken dat je niet zo lang geleden gewoon 2-3 maand na je bestelling je auto had. (Tesla drivers even stil zijn please :unsure:)
Wordt de iX3 niet in de VS geproduceerd?

Terug
Bovenaan