De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Voor de eerste laadpaal / EV kan ik het nog snappen. Ik zou inderdaad hopen dat bij de volgende EV binnen ~5 jaar ze rekening houden met wie er al een laadpaal heeft.
En ja, mensen die al een laadpaal in huis hadden van hun partner, moeten er een 2e bij zetten want "het systeem van die laadpalen werkt niet deftig met 2 laadpassen en doorfacturatie", volgens leasemaatschappij en aanbieder van de laadpalen :rolleyes:
Wat in principe ook al niet heel logisch is.
Ik heb het hier eerder wel al eens uitgeschreven, maar bij mij is er geen doorfacturatie of 'laadpas' integratie mogelijk. Onder de grond geen WiFi/4G, dus geen directe integratie.

Alsook, men gaat geen controle hebben over 'het type' laadinfrastructuur de mensen staan hebben thuis. Nu is dit voor velen effectief de eerste EV & dus nieuwe laadinfra. Maar de komende jaren zullen er véél mensen al infra hebben. En niet noodzakelijk infra die geïnstalleerd geweest is via die zelfde WG.

Anyway, 't is blijkbaar overal gewoonweg nog een soep.

By the by ... 't is al lastig om voldoende energiecapaciteit binnen te krijgen voor 1 laadpunt voor pakweg elk adres in elke straat, laat staan dat iedereen nog eens 2, 3, 4 palen zou gaan zetten op hun oprit. 😑

By the by ... 't is al lastig om voldoende energiecapaciteit binnen te krijgen voor 1 laadpunt voor pakweg elk adres in elke straat, laat staan dat iedereen nog eens 2, 3, 4 palen zou gaan zetten op hun oprit. 😑

Ik denk dat niet de capaciteit in de straat maar de hoofdzekering de beperkende factor is als je meer dan een laadpaal gaat zetten

niet enkel gocar, ook de standaard :)

maar als je dat artikel van de standaard leest lijkt het toch niet zo zwart/wit als "kan nooit".
De laatste paragraaf staat bijvoorbeeld:

Aan dat laatste is volgens mij niet voldaan als ze u niet op voorhand hebben gezegd hoeveel die schadevergoeding precies bedraagt.
Als ze het hard spelen gaat ge denk ik sowieso juridisch advies moeten inwinnen. (en dan is het zo'n beetje zoals bij alles waar ge de juridische toer op moet gaan: alles lijkt er op te wijzen dat je aan het langste eind zal trekken maar het zal veel tijd kosten en je zal veel geld moeten voorschieten want juridisch advies en vertegenwoordiging is niet gratis. Een rechtsbijstandsverzekering zou u helpen.).

Op ons bedrijf wordt zo'n wagen gewoon door het bedrijf gehouden in een poule, en nieuwe medewerkers rijden eerst met die wagens tot einde lease waarna ze er zelf één mogen bestellen.
Ge moogt toch rekenen op 150 EUR/uur voor die advocaat.

Zolang het blijft bij een mail/brief/telefoontje/etc. (welke ook ineens 10 EUR 't stuk zal zijn) zal dit nog mee vallen.
Maar als het ooit zou moeten voorkomen, dan lopen de uren pas écht op. Je betaald dan alles, van de verplaatsing naar de rechtbank, de uren daar, alsook de rit terug & 't verwerken van 't resultaat.

Als het gaat over 1 of 2K dat je nog zou moeten opleggen is het wss gewoon de moeite niet (of toch, als het u over de centen gaat i.t.t. gewoon het principe).
Zelfs al haal je uw gelijk is het enkel de advocaat die er iets zal aan over houden.

Dat zal zo zijn in 't geval van de 'klassieke' regeling rondom bedrijfswagens.

Heel dat gedoe rondom 'geen bedrijfswagen', maar wel optie om een wagen te nemen in 'cafetariaplan' lijkt mij dit soort gedoe met zich mee te brengen.

Pffft, wat een gezeik. Ga inderdaad eens moeten overwegen of het sop de kolen waard is.

Vind het wel een beetje degoutant dat er zo een verschil zit tussen bedrijfswagens (waarvan ze er ook genoeg hebben rondrijden) en salariswagens. Bij een bedrijfwagen maken ze er bij wijze van spreken geen probleem van als je die na 2 weken terug op de parking zet en uw koffers pakt. Bij een salariswagen zitten ze het te verpakken als een voordeel (wat wel deels zo is), maar het is natuurlijk ook een manier om werknemers aan u te binden en ze "2 keer te laten nadenken" door ze nog eens langs de kassa laten passeren als je eraan denkt om het schip te verlaten. Terwijl de administratieve overhead die ze erdoor hebben waarschijnlijk exact dezelfde is.

Pffft, wat een gezeik. Ga inderdaad eens moeten overwegen of het sop de kolen waard is.

Vind het wel een beetje degoutant dat er zo een verschil zit tussen bedrijfswagens (waarvan ze er ook genoeg hebben rondrijden) en salariswagens. Bij een bedrijfwagen maken ze er bij wijze van spreken geen probleem van als je die na 2 weken terug op de parking zet en uw koffers pakt. Bij een salariswagen zitten ze het te verpakken als een voordeel (wat wel deels zo is), maar het is natuurlijk ook een manier om werknemers aan u te binden en ze "2 keer te laten nadenken" door ze nog eens langs de kassa laten passeren als je eraan denkt om het schip te verlaten. Terwijl de administratieve overhead die ze erdoor hebben waarschijnlijk exact dezelfde is.
Met dat verschil dat een bedrijfswagen sneller kan worden doorgegeven aan jouw vervanger, bij een salariswagen ligt dat veelal wat moeilijker.

Sinds afgelopen vrijdag kan ik mijn nieuwe bedrijfswagen bestellen. Doorlooptijd is 200000km of 6 jaar.

Vandaag ben ik gaan test rijden met een iX1 en X1, maar ik twijfel enorm. In alle eerlijkheid vond ik de iX1 toffer rijder los van de acceleratie dan de X1. Enigste “nadeel” is dat de diepte van de beenruimte iets minder is bij de iX1 omwille van de batterij en zelfde in de koffer waar normaal het reservewiel zit.

Een Volkswagen ID.4 zit ook in het gamma maar dat is echt de instap versie tegenover de iX1/X1 die ik full option kan nemen.

Volgens de BMW verkoper kan ik met gemak 350km rijden met de iX1 waar ik mij wel kan in vinden. Volgens databases op Google vind ik dan weer maar cijfers van 275 in koude omstandigheden.

Onze bedoeling is wel soms met de fietsen weg te gaan, dus stel ik mij enorm de vraag hoe dat zal zijn met een fietsrek op met 2 elektrische fiets en wat dat geeft na 6j. De verkoper beweerde dat je ongeveer 10km range zou verliezen per jaar wat mij wel zou verbazen (veel). We hebben net een baby van 2 maand en we zijn niet van plan met de auto (ver) op reis te gaan … maar zeg nooit nooit.

De levertermijn van de iX1 zou 6 maand zijn en de X1 12-18 maand.

Thuis heb ik zonnepanelen en we krijgen een laadpaal van het werk, dus daar moet ik niet naar kijken.

Wat zouden jullie doen?
Ook VAA etc dat constant wijzigt en de politiek die naar elektrisch wil doen mij twijfelen dat ik op die 6j tijd niets plots meer VAA moet betalen indien ik voor de plug-in zou gaan.

Reizen met een elektrische wagen is echt geen probleem.
Ik heb voor werk en prive al vaak lange ritten gemaakt van 500-1000 km per dag met de i4. Een snellader duurt 20 min om weer een paar uur te rijden.
Alleen in de winter is het net iets te frequent laden, maar de andere seizoenen zijn goed te doen. En zwarte weekends mijden voor laadfiles, maar dan is het ook niet leuk rijden door drukke snelwegen.

Sinds afgelopen vrijdag kan ik mijn nieuwe bedrijfswagen bestellen. Doorlooptijd is 200000km of 6 jaar.

Vandaag ben ik gaan test rijden met een iX1 en X1, maar ik twijfel enorm. In alle eerlijkheid vond ik de iX1 toffer rijder los van de acceleratie dan de X1. Enigste “nadeel” is dat de diepte van de beenruimte iets minder is bij de iX1 omwille van de batterij en zelfde in de koffer waar normaal het reservewiel zit.

Een Volkswagen ID.4 zit ook in het gamma maar dat is echt de instap versie tegenover de iX1/X1 die ik full option kan nemen.

Volgens de BMW verkoper kan ik met gemak 350km rijden met de iX1 waar ik mij wel kan in vinden. Volgens databases op Google vind ik dan weer maar cijfers van 275 in koude omstandigheden.

Onze bedoeling is wel soms met de fietsen weg te gaan, dus stel ik mij enorm de vraag hoe dat zal zijn met een fietsrek op met 2 elektrische fiets en wat dat geeft na 6j. De verkoper beweerde dat je ongeveer 10km range zou verliezen per jaar wat mij wel zou verbazen (veel). We hebben net een baby van 2 maand en we zijn niet van plan met de auto (ver) op reis te gaan … maar zeg nooit nooit.

Thuis heb ik zonnepanelen en we krijgen een laadpaal van het werk, dus daar moet ik niet naar kijken.

Wat zouden jullie doen?
Ook VAA etc dat constant wijzigt en de politiek die naar elektrisch wil doen mij twijfelen dat ik op die 6j tijd niets plots meer VAA moet betalen indien ik voor de plug-in zou gaan.
"Eens gaan fietsen" gaat geen probleem zijn. Uw range gaat verminderen, maar als uw start/eindpunt geen 150km verder ligt, zal dat wel lukken.
De range bij koud weer zal misschien "maar" 275km zijn, maar ik vermoed dat jullie geen fietstochten gaan doen bij -10?

Wat zouden jullie doen?

275 km lijkt volgens EV database de combinatie van koud weer (-10°C) en autosnelweg aan 110 km/u, zo'n beetje de 2 slechtste omstandigheden samen. Dan klinkt die 350 km wel als een realistische range in de meeste situaties.

Range verlies is over het algemeen 5 à 10% na 5 jaar volgens wat ik lees, dus een stuk minder dan wat die verkoper zegt. Bij sommige modellen daalt het wel iets sneller het eerste jaar om dan 1% per jaar te dalen, andere zijn meer lineair met ~2% verlies per jaar. Redelijk te verwaarlozen tegenover andere factoren zoals temperatuur, wind, snelheid, verkeer dus :)

Fietsendrager: hangt er vanaf volgens een Duitse test met een Kia EV6:
- fietsendrager achteraan de auto met 2 fietsen: 8% hoger verbruik
- fietsendrager op het dak met 2 fietsen: 33% hoger verbruik

VAA komt waarschijnlijk over de duur van het leasecontract op hetzelfde neer: in het begin is een PHEV typisch goedkoper (wegens lagere catalogusprijs), maar zal waarschijnlijk stijgen naar het einde toe wegens dalende referentie-uitstoot, terwijl een EV enkel daalt met 6% per jaar door de leeftijd.

Voor die plug-in gaat ge toch wel rap moeten zijn. Binnen dit & een paar weken is 't passé met die dingen.
Rekening houdende met 't feit dat de administratieve rompslomp ook wel wat tijd in neemt is er nog nauwelijks tijd over om die wagen te bestellen & alle paperassen te regelen.

Voor die plug-in gaat ge toch wel rap moeten zijn. Binnen dit & een paar weken is 't passé met die dingen.
Rekening houdende met 't feit dat de administratieve rompslomp ook wel wat tijd in neemt is er nog nauwelijks tijd over om die wagen te bestellen & alle paperassen te regelen.
Hoe bedoel je? Mijn werk doet dat toch? :P

275 km lijkt volgens EV database de combinatie van koud weer (-10°C) en autosnelweg aan 110 km/u, zo'n beetje de 2 slechtste omstandigheden samen. Dan klinkt die 350 km wel als een realistische range in de meeste situaties.

Range verlies is over het algemeen 5 à 10% na 5 jaar volgens wat ik lees, dus een stuk minder dan wat die verkoper zegt. Bij sommige modellen daalt het wel iets sneller het eerste jaar om dan 1% per jaar te dalen, andere zijn meer lineair met ~2% verlies per jaar. Redelijk te verwaarlozen tegenover andere factoren zoals temperatuur, wind, snelheid, verkeer dus :)

Fietsendrager: hangt er vanaf volgens een Duitse test met een Kia EV6:
- fietsendrager achteraan de auto met 2 fietsen: 8% hoger verbruik
- fietsendrager op het dak met 2 fietsen: 33% hoger verbruik

VAA komt waarschijnlijk over de duur van het leasecontract op hetzelfde neer: in het begin is een PHEV typisch goedkoper (wegens lagere catalogusprijs), maar zal waarschijnlijk stijgen naar het einde toe wegens dalende referentie-uitstoot, terwijl een EV enkel daalt met 6% per jaar door de leeftijd.
TCO inclusief opties (ook laadpaal zit hier in bij ons) voor de iX1 is €51777,46
Voor de X1 €55194,32

De X1 is maandelijks €50 bruto duurder dan de iX1 verspreid over 6 jaar.

Hoe bedoel je? Mijn werk doet dat toch? :p
De bestelling moet gefinaliseerd zijn voor 01/07 om nog te genieten van de huidige fiscale regeling. Als uw werkgever offerte vraagt bij meerdere leasingmaatschappijen en zij laten lang op zich wachten en/of de administratiemolen van uw werkgever is niet van de snelste, dan kan je misschien prijs hebben, ook al stuur jij je offerte vandaag of volgende week door naar uw (fleet) verantwoordelijke.

De bestelling moet gefinaliseerd zijn voor 01/07 om nog te genieten van de huidige fiscale regeling. Als uw werkgever offerte vraagt bij meerdere leasingmaatschappijen en zij laten lang op zich wachten en/of de administratiemolen van uw werkgever is niet van de snelste, dan kan je misschien prijs hebben, ook al stuur jij je offerte vandaag of volgende week door naar uw (fleet) verantwoordelijke.
Mijn werkgever heeft zijn eigen fleet bedrijf, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen. Merci voor de tip!

Met dat verschil dat een bedrijfswagen sneller kan worden doorgegeven aan jouw vervanger, bij een salariswagen ligt dat veelal wat moeilijker.

Bij ons schuiven ze die gewoon door hoor. Een nieuwe werknemer zal eerst een oude leasewagen oprijden als die beschikbaar is alvorens een nieuwe te bestellen.
Het kan ook goed uitpakken, collega rijdt zijn lease pertotal, mag een nieuwe iX3 ophalen (collega was al weg voor levering wagen), terwijl als hij zelf nieuw zou bestellen die nietmeer in budget past zonder opleg.

Bij ons schuiven ze die gewoon door hoor. Een nieuwe werknemer zal eerst een oude leasewagen oprijden als die beschikbaar is alvorens een nieuwe te bestellen.
Het kan ook goed uitpakken, collega rijdt zijn lease pertotal, mag een nieuwe iX3 ophalen (collega was al weg voor levering wagen), terwijl als hij zelf nieuw zou bestellen die nietmeer in budget past zonder opleg.
Moest ik een cafetariaplan wagen nemen zou ik toch graag zelf kiezen wat ik neem, tenzij ik een serieuze maandelijkse korting krijg.

PS: met salariswagen wou ik doelen op een wagen via cafetariaplan, dat was niet duidelijk.

Moest ik een cafetariaplan wagen nemen zou ik toch graag zelf kiezen wat ik neem, tenzij ik een serieuze maandelijkse korting krijg.

PS: met salariswagen wou ik doelen op een wagen via cafetariaplan, dat was niet duidelijk.
Er wordt vanalles qua termen naar die wagens gegooid, maar in principe bestaat er maar 1 term nl. de bedrijfswagen (met toelating privé gebruik).

Een salariswagen of patserkbakprofiteurwagen of whatever bestaat niet.

So yeah, WG's voorzien allerhande regelingen via welke je die bekostigd ziet, maar als je over 1 specifieke regeling spreekt zal je die idd wel moeten specifiëren.

bwa, ik vind dat er daar een verschil mag in zitten.
in mijn ogen: bedrijfswagen: je gebruikt die ook tijdens de werkuren (bv een verkoper die naar klanten gaat, of technieker die naar klanten gaat)
salariswagen: iemand die de wagen enkel maar voor woon-werk & privé gebruikt.

bwa, ik vind dat er daar een verschil mag in zitten.
in mijn ogen: bedrijfswagen: je gebruikt die ook tijdens de werkuren (bv een verkoper die naar klanten gaat, of technieker die naar klanten gaat)
salariswagen: iemand die de wagen enkel maar voor woon-werk & privé gebruikt.
Ik heb dat verschil nooit begrepen. Een bedrijfswagen zoals jij hem definieert is toch óók een salariswagen?

An en Bert werken in een softwarebedrijf en hebben allebei een bedrijfswagen.
An programmeert software voor klanten vanop het hoofdkantoor.
Bert installeert de software bij klanten ter plaatse.

Waarom zou Bert in 't weekend gratis naar de Ardennen mogen rijden en An niet? Omdat hij tijdens de werkuren moet autorijden voor zijn werk?

An en Bert hebben dezelfde opleiding en competenties en besluiten hun jobs 50%-50% te verdelen. Dan is het dus wél logisch dat An en Bert allebei gratis naar de Ardennen mogen rijden? Of hoeveel werkkilometers moet je dan precies rijden om dat privilege / fiscaal cadeau te verdienen? :p En dreigen An en Bert hun voordeel te verliezen / meer belasting te moeten betalen / minder te verdienen wanneer de software ook vanop afstand kan geïnstalleerd worden, en er dus geen klantenbezoeken meer nodig zijn?

Ik doelde enkel op de functie van de wagen, dat bedoelde ik met 'daar mag er een verschil in zijn'.
Al mag dat mss in kosten ook lichtjes verschillen (in het voordeel van Bert zou ik dan zeggen). Maar daar is het discussiepunt, hoe ga je dit gaan bepalen en hoe zwaar. (aantal km's/dagen? hoeveel 'korting'?)
Want in uw voordeel is dit wel zo, voor An is dit een salariswagen, als in, dit is een extraatje voor haar loon. Terwijl voor Bert is die wagen wel essentieel voor z'n werk, maar tegelijk ook een salariswagen, want Bert gebruikt deze wagen ook in de privé. Je kunt dan zeggen, dan moeten ze maar een poolwagen voorzien voor Bert, ook niet logisch dan, dat zijn dan 3 wagens (2 salariswagens & 1 poolwagen) die door het bedrijf moeten bekostigd worden.

Ik doelde enkel op de functie van de wagen, dat bedoelde ik met 'daar mag er een verschil in zijn'.
Al mag dat mss in kosten ook lichtjes verschillen (in het voordeel van Bert zou ik dan zeggen). Maar daar is het discussiepunt, hoe ga je dit gaan bepalen en hoe zwaar. (aantal km's/dagen? hoeveel 'korting'?)
Want in uw voordeel is dit wel zo, voor An is dit een salariswagen, als in, dit is een extraatje voor haar loon. Terwijl voor Bert is die wagen wel essentieel voor z'n werk, maar tegelijk ook een salariswagen, want Bert gebruikt deze wagen ook in de privé. Je kunt dan zeggen, dan moeten ze maar een poolwagen voorzien voor Bert, ook niet logisch dan, dat zijn dan 3 wagens (2 salariswagens & 1 poolwagen) die door het bedrijf moeten bekostigd worden.
Da's dan ook zo weer 'n ideologische discussie die voor iedereen véél te subjectief is.
Ik heb dan al dan niet 'n bedrijfswagen afhankelijk van m'n huidig project. Ik heb >2j in BXL gewerkt & jaren gehad dat ik zo goed als nooit op kantoor was & overal en nergens zat (consultancy).

Post corona heb ik nauwelijks al eens een klant in 't echt gezien. Maar in principe kan men mij morgen naar Gent sturen om on-site consultancy te doen.
Ik werk nu ook 3d van thuis uit, dus er worden sowieso al véél minder kms gedaan. Dus moet ik nu ineens m'n wagen afgeven of 3/5 minder budget krijgen voor m'n wagen? 3/5 meer VAA betalen? Makes no sense.

Anyway ... er is geen onderscheid te maken. Enige onderscheid dat er te maken is is privé gebruik mogelijk of niet.
Is er geen privé gebruik, is het geen Voordeel Alle Aard, is er geen belasting op te betalen.

Dat kan je dan een poolwagen noemen of ook bedrijfswagen, whatever.
Al zal het dan eerder een bedrijfscamionette zijn (a la Telenet techniekers, etc.). :sneaky:

Terug
Bovenaan