De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Da's dan ook zo weer 'n ideologische discussie die voor iedereen véél te subjectief is.
Ik heb dan al dan niet 'n bedrijfswagen afhankelijk van m'n huidig project. Ik heb >2j in BXL gewerkt & jaren gehad dat ik zo goed als nooit op kantoor was & overal en nergens zat (consultancy).

Post corona heb ik nauwelijks al eens een klant in 't echt gezien. Maar in principe kan men mij morgen naar Gent sturen om on-site consultancy te doen.
Ik werk nu ook 3d van thuis uit, dus er worden sowieso al véél minder kms gedaan. Dus moet ik nu ineens m'n wagen afgeven of 3/5 minder budget krijgen voor m'n wagen? 3/5 meer VAA betalen? Makes no sense.

Anyway ... er is geen onderscheid te maken. Enige onderscheid dat er te maken is is privé gebruik mogelijk of niet.
Is er geen privé gebruik, is het geen Voordeel Alle Aard, is er geen belasting op te betalen.

Dat kan je dan een poolwagen noemen of ook bedrijfswagen, whatever.
Al zal het dan eerder een bedrijfscamionette zijn (a la Telenet techniekers, etc.). :sneaky:
Het is helemaal geen ideologische discussie die subjectief is. Je zegt zelf dat ze u morgen naar Gent kunnen sturen voor on-site consultancy, dus dan is het toch duidelijk dat je een job hebt waar een wagen een deel van je 'gereedschap' is? Wat je huidige assignment is maakt niets uit.

Je hebt een jobomschrijving waarbij een wagen nodig is om die naar behoren uit te voeren. En je hebt het geluk dat je de wagen ook privé mag gebruiken (rekening houdend met de kosten).
Als Jos (100% intern persoon die de telefoons opneemt) via een cafetariaplan nu een fiets least of een kleine auto, dan maakt dat eigenlijk helemaal niet uit wat dit exact is. Het is puur optimalisatie van compensatie. Je kan toch duidelijk zien dat dit niet hetzelfde is als uw situatie?

Het is helemaal geen ideologische discussie die subjectief is. Je zegt zelf dat ze u morgen naar Gent kunnen sturen voor on-site consultancy, dus dan is het toch duidelijk dat je een job hebt waar een wagen een deel van je 'gereedschap' is? Wat je huidige assignment is maakt niets uit.

Je hebt een jobomschrijving waarbij een wagen nodig is om die naar behoren uit te voeren. En je hebt het geluk dat je de wagen ook privé mag gebruiken (rekening houdend met de kosten).
Als Jos (100% intern persoon die de telefoons opneemt) via een cafetariaplan nu een fiets least of een kleine auto, dan maakt dat eigenlijk helemaal niet uit wat dit exact is. Het is puur optimalisatie van compensatie. Je kan toch duidelijk zien dat dit niet hetzelfde is als uw situatie?
Je wordt belast op het privé gebruik & op niets anders dan het privé gebruik. Dus in principe is dit voor beide geen enkel verschil.

Ik mag na mijn uren met die wagen naar huis, of dit nu van uit BXL is of van bij ons op kantoor.
Net zoals ik collega's heb die nog nooit naar een klant zijn gemoeten, maar in principe dezelfde functie bekleden als ik ('t scenario zoals eerder uitgeschreven door @scriptkiddie ) die even goed een wagen ter beschikking hebben waarmee men over & weer naar kantoor zal bollen (wat dus in feite privé verkeer is).

Zoals ik eerder al aanhaalde, ja da's een ideologische discussie dat je daar een onderscheid in trekt gewoon omdat ik die wagen wel eens effectief professioneel gebruik. Zelfs al is het ondertussen wss 3 jaar geleden (zoals aangehaald, sinds corona) dat dit nog voorgevallen is (omdat veel meer klanten remote consultancy toelaten).
Ik versta de insteek, maar eigenlijk is ze niet echt relevant.

Dus de Jos, die marketing manager is & nooit bij klanten zal moeten, krijgt even goed een wagen van de zaak waar hij mee naar huis mag, waardoor die exact hetzelfde voordeel geniet als ik. En ook idem belast zal worden.
In beide gevallen is dat loon optimalisatie. IK zou persoonlijk ook liever die wagen vergoed krijgen in geld, zodat ik zelf een gelijkaardige wagen privé zou kopen hoor. Maar da's te kostelijk in BE wegens de belastingen.
't Is gewoon interessanter om met wagens betaald te worden in BE. :devilish:

P.S.
Dat cafetariaplan gedoe doet er geen goed aan natuurlijk, want dat maakt die wagen voor iedereen in feite 'optional'.
Dus dan krijg je van die toestanden waar je 'kiest' voor een wagen, maar je blijkbaar ook verantwoordelijk wordt gesteld voor de verbrekingsvergoeding v/d leasing bij 't verlaten van 't bedrijf.

Maar voor de fiscus is dit exact hetzelfde, een bedrijfswagen waar je privé mee naar huis mag. En je wordt belast op 't privé gebruik.

Bon, daarstraks mijn dealer eindelijk aan de lijn gekregen…

Dinsdag laatste dag van levering, nog niets gehoord tot daarstraks dus.

“Ah oei meneer, ja… Dat zal vermoedelijk dan niet voor volgende week zijn maar ik kan niet in de plandienst hun kalender kijken dus ik laat u maandag terugbellen.”

Ja ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van dat mijn verkoper niet kan zien hoe het zit met mijn wagen. Belooft niet veel goeds, we zullen zien…

Vandaag gezien dat Genesis in Duitsland een elektrische versie van de GV70 verkoopt:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...source=listpage_search-results&order_bucket=2

Holy shit, dat lijkt echt een koopje. Ik zou er direct mijn iX3 voor inruilen in elk geval.
Heb ik ook naar zitten kijken, alleen jammer dat je hier geen dealers hebt.

Zag in the US veel GV70's rijden met aftermarket wielen, je denkt echt dat het een auto is die 3 keer zo duur is. Prachtige wagens. En ze rijden zalig (of de G70 die ik 3 weken had toch, gv70 zal wel van dezelfde kwaliteit zijn)

Heb ik ook naar zitten kijken, alleen jammer dat je hier geen dealers hebt.

Zag in the US veel GV70's rijden met aftermarket wielen, je denkt echt dat het een auto is die 3 keer zo duur is. Prachtige wagens. En ze rijden zalig (of de G70 die ik 3 weken had toch, gv70 zal wel van dezelfde kwaliteit zijn)
Gohja, Genesis is basically Hyundai eh. Dus hier in BE zal je wss wel terecht kunnen bij hun om uw onderhoud te doen nadat ge die wagen koopt in DE.

Gohja, Genesis is basically Hyundai eh. Dus hier in BE zal je wss wel terecht kunnen bij hun om uw onderhoud te doen nadat ge die wagen koopt in DE.
Goh, in dit geval ben ik daar nu niet zo zeker van. Het is een EV op een platform dat ze niet gebruiken voor Hyundai/KIA (denk ik). Wel absurd dat ze hem wel in Europa invoeren (dus qua keuringen etc is alles al in orde), maar dan niet in België en Nederland, toch wel 2 voortrekkers voor EV's momenteel.
Maar, hij lijkt beter afgewerkt, gelijkaardige range, leukere opties, ziet er beter uit, ... dan de BMW. Buiten restwaarde, zie ik eigenlijk geen enkel punt waarop de BMW beter zou scoren.

amai, toch echt een hondslelijke bak, nee?

Macan meets XC60 meets braaksel
Imo echt niet. Ik vind die er echt heel erg knap uit zien. De achterkant heeft inderdaad veel weg van de Macan (as if that's a bad thing...)
Het is zelfs de enige auto waarvan ik het rode interieur niet hondslelijk vind:
GENESIS-GV70-5.jpg

amai, toch echt een hondslelijke bak, nee?

Macan meets XC60 meets braaksel
Agree, ik vind het er ook redelijk gedateerd uitzien langs buiten... Binnenkant is nog redelijk OK, maar ik zou er alleszins nooit een ix3 voor inruilen :)
Anderzijds mag er altijd wat scherp geprijsde concurrentie bij op de elektrische markt.

Bon, update met de i4 besteld in December 2021, leverdatum in februari dit jaar meegedeeld als 30/05/2023 :

40 minuten on hold geweest bij de dealer en nu deelt men mee dat de wagen nog niet is geproduceerd. In september staat hij op de planning, oktober levering.

Wat een dieptrieste klantenervaring is me dit. Maar goed, ik hoor overal hetzelfde...

Bon, update met de i4 besteld in December 2021, leverdatum in februari dit jaar meegedeeld als 30/05/2023 :

40 minuten on hold geweest bij de dealer en nu deelt men mee dat de wagen nog niet is geproduceerd. In september staat hij op de planning, oktober levering.

Wat een dieptrieste klantenervaring is me dit. Maar goed, ik hoor overal hetzelfde...
Er lijkt mij daar toch iets misgelopen te zijn, want dat is bijna de levertermijn als je nu een i4 bestelt...

Edit: het hangt blijkbaar erg sterk af van de gekozen opties. Zo zou de keuze van laser light er vlot 6 maand bij lappen.

Laatst bewerkt:
Er lijkt mij daar toch iets misgelopen te zijn, want dat is bijna de levertermijn als je nu een i4 bestelt...

Edit: het hangt blijkbaar erg sterk af van de gekozen opties. Zo zou de keuze van laser light er vlot 6 maand bij lappen.
Misschien als je in Nederland een e35 bestelt... :unsure:

Enkele krijgen hem deze week, productie van mei. Ik heb ongeluk en zit nog wat verder weg blijkbaar. Er zit wel quasi alles erop en eraan inderdaad.

Lijkt mij ook dat ze daar vanaf gestapt zijn. Als ik eerder naar de nieuwe 5 reeks keek kon je geen laser lights meer pakken.
Basically, ze bieden het gewoonweg niet meer aan.

Misschien als je in Nederland een e35 bestelt... :unsure:

Enkele krijgen hem deze week, productie van mei. Ik heb ongeluk en zit nog wat verder weg blijkbaar. Er zit wel quasi alles erop en eraan inderdaad.
Een goede vriend heeft een e40 besteld ergens in mei en zou in oktober/november geleverd worden. Hij heeft weinig elektronische opties genomen, wat waarschijnlijk de oorzaak is.

Een goede vriend heeft een e40 besteld ergens in mei en zou in oktober/november geleverd worden. Hij heeft weinig elektronische opties genomen, wat waarschijnlijk de oorzaak is.
Kan vooral zijn dat de dealergroep in kwestie meer slots heeft. A&M Group heeft bijvoorbeeld zo goas als alle 2021 bestellingen al geleverd.

Plus ik zeg het, mijne stond eerst voor 13/06, dan 30/05 en nu bij het bellen zitten we 'ergens in oktober'. :unsure:

De dealer is met jouw voeten aan het spelen?

Ik rij al een jaar rond met een i4. 8 maanden tussen bestelling en levering met alle snufjes als driving assist pro, laserlicht, park assist plus, adaptieve luchtvering en veel meer.

Terug
Bovenaan