De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
We lezen zowel hier, als hoor ik van de (con)collega's, meer en meer dat fast charging NO GO is. De Tesla laders zijn ook niet beschikbaar met de aangeboden laadpassen.

Als ik 'opgescheept' zou zitten met een EV, dan zou ik leven op de fast charging. Elke 2d 20 minuten of zoiets mijnen tijd gaan verdoen aan een of andere paal (hopelijk, want die fast chargers langs de E17 zijn blijkbaar maar een 50-tal KW ipv de hoge snelheden dat wagen producenten telkens mee stoefen).
Boven de 50KW is blijkbaar nog redelijk zeldzaam.

't Ging hem in principe daar ook niet zo zeer over lange ritten in 't specifiek.
Gewoon over 'aja, maar PHEV dan doe je niet anders dan tanken en daar wordt ge zot van'. ;)
Ik heb toch al vaak aan +125kw geladen aan een Ionity lader in Kalken. Dus het is zeker mogelijk, ook met wagens die geen 300kw afficheren.
FastNed en de nieuwe Allego's scoren trouwens quasi altijd vol vermogen als je vergelijkt met de laadcurve.

Als het koud is heb ik met mijn pre-LCI wel een groter probleem dan ik dacht op voorhand. Dan duurt het wel een tiental minuten vooraleer hij aan normale snelheden begint te laden. 1 keer per week tanken vond ik wel veel erger dan dagelijks 20 seconden te verliezen aan mijn wallbox

Ik heb toch al vaak aan +125kw geladen aan een Ionity lader in Kalken. Dus het is zeker mogelijk, ook met wagens die geen 300kw afficheren.
FastNed en de nieuwe Allego's scoren trouwens quasi altijd vol vermogen als je vergelijkt met de laadcurve.

Als het koud is heb ik met mijn pre-LCI wel een groter probleem dan ik dacht op voorhand. Dan duurt het wel een tiental minuten vooraleer hij aan normale snelheden begint te laden. 1 keer per week tanken vond ik wel veel erger dan dagelijks 20 seconden te verliezen aan mijn wallbox
Hun embed pagina werkt blijkbor niet om op locatie de URL te geven, maar ... https://chargepoints.com/

Zoeken naar die palen langs de E17 in Kalken zie ik enkel 43 & 50KW.
Geen idee hoe een 50KW paal dan 125 zou moeten geven?

Hun embed pagina werkt blijkbor niet om op locatie de URL te geven, maar ... https://chargepoints.com/

Zoeken naar die palen langs de E17 in Kalken zie ik enkel 43 & 50KW.
Geen idee hoe een 50KW paal dan 125 zou moeten geven?

Richting Gent staat er wel een 175kW paal.
Richting Antwerpen idd enkel 50kW max.

Niet top idd. Op andere plaatsen staan er wel voldoende langs de snelweg. Geef het nog wat tijd.

In Nederland zijn ze wel al goed voorzien, laatst tot aan Friesland gereden, de ene Fastned chargerhub na de andere.

We lezen zowel hier, als hoor ik van de (con)collega's, meer en meer dat fast charging NO GO is. De Tesla laders zijn ook niet beschikbaar met de aangeboden laadpassen.

Als ik 'opgescheept' zou zitten met een EV, dan zou ik leven op de fast charging. Elke 2d 20 minuten of zoiets mijnen tijd gaan verdoen aan een of andere paal (hopelijk, want die fast chargers langs de E17 zijn blijkbaar maar een 50-tal KW ipv de hoge snelheden dat wagen producenten telkens mee stoefen).
Boven de 50KW is blijkbaar nog redelijk zeldzaam.

't Ging hem in principe daar ook niet zo zeer over lange ritten in 't specifiek.
Gewoon over 'aja, maar PHEV dan doe je niet anders dan tanken en daar wordt ge zot van'. ;)
Dit is het soort commentaar waar het hier over gaat. Zoveel foute info in één post dat het in de buurt komt van HLN...

- Grootste deel van de werkgevers laat wel nog steeds snelladers toe (toch zeker in BE of tijdens rijden voor het werk)
- In de praktijk heb je in België, indien je geen 3-400km dagelijks aflegt en thuis, op het werk of in de buurt kunt laden geen snellader nodig.
(ik rij ~30.000 km per jaar, werk 120km van huis en gebruik de snelladers misschien 2-3 keer/jaar in eigen land. Tesla SuC gebruik ik enkel in het buitenland)

- De meeste snelladers die ik ken langs de autosnelwegen in BE zijn 350kW (Ionity), 300kW (Allego), 300kW (FastNed) of 175kW (Total). Veruit de minderheid zijn slechts 50kW.
Specifiek voor de E17, vlak aan afrit of snelwegparking: Kortrijk (Tesla): 150kW, Waregem 300kW, Nazareth: 175kW, Gentbrugge: 350kW, Laarne: 175kW, Zwijndrecht: 175kW. Dat is op minder dan 100km afstand en nog zonder de laders die op 2-300m van een afrit liggen...

- Zelfs als je soms eens zelf iets moet betalen, reken dan eerst eens het verschil in VAA en hoeveel je daarmee kunt snelladen. Een tegenargument voor EV als bedrijfswagen is dat je nu geen 1000km met een tank meer kunt rijden vanaf de grens. Maar je spaart wel iedere maand €100-€200 aan netto VAA uit. Bij een Tesla Suc in Frankrijk kun je daar tegenwoordig ~600kW voor laden. Dat is ~3500km rijden... en dat voor één maand verschil.

Omdat het kan ook nog een screenshot van vorige week. Zo kan het ook gewoon :)
tesla.jpg

Laatst bewerkt:
Een tegenargument voor EV als bedrijfswagen is dat je nu geen 1000km met een tank meer kunt rijden vanaf de grens. Maar je spaart wel iedere maand €100-€200 aan netto VAA uit.

Vergelijking is nu met een PHEV, en op vandaag is het VAA van een PHEV gelijk aan het VAA van een BEV met zelfde catalogusprijs.

Maar daar geraak je ook geen 1000km mee ver...
Maar daar kan je op 5min wel weer 500km mee tanken

En zo gaat de feedbackloop weer een tijdje verder.

We zouden dit topic beter afsluiten. Zij met een EV zijn meestal pro, zij zonder zijn meestal contra.

Zo is het en zo zal het blijven.

We zouden dit topic beter afsluiten. Zij met een EV zijn meestal pro, zij zonder zijn meestal contra.

Maar, dat kan je als werknemer op reis ook niet doen (er zijn amper mensen met een internationale tankkaart).
Als werknemer is voorlopig een PHEV en een EV bijna gelijk inderdaad (tot VAA omhoog getrokken gaat worden). Vanaf Juli gaan de leasingprijzen van PHEV's wel de hoogte in gaan.

Maar, dat kan je als werknemer op reis ook niet doen (er zijn amper mensen met een internationale tankkaart).
Als werknemer is voorlopig een PHEV en een EV bijna gelijk inderdaad (tot VAA omhoog getrokken gaat worden). Vanaf Juli gaan de leasingprijzen van PHEV's wel de hoogte in gaan.
Maar ja... gaat het nu om de kostprijs of om de tijd die je verliest? Want je kan als werknemer ook gewoon prima uit eigen zak betalen voor die paar keer per jaar.

Dat is een ander argument dan het risico niet willen nemen dat je uren moet staan wachten aan een laadpaal (bezet, defect, traag,...), eventueel met 3 kleine koters in de bloedhete zuiderzon.

Maar ja... gaat het nu om de kostprijs of om de tijd die je verliest? Want je kan als werknemer ook gewoon prima uit eigen zak betalen voor die paar keer per jaar.

Dat is een ander argument dan het risico niet willen nemen dat je uren moet staan wachten aan een laadpaal (bezet, defect, traag,...), eventueel met 3 kleine koters in de bloedhete zuiderzon.

Ik heb het puur over het financiële aspect. Het argument is dat een EV je geld zal kosten uit eigen zak wat op het einde van de rit helemaal niet klopt.

Het gaat me om het gebruiken van argumenten die steeds aangehaald worden door mensen zonder ervaring maar onwaar zijn of enorm opgeklopt.

Uiteraard zal je iets langer moeten wachten met je EV om te laden maar ook hier weer die "uren staan wachten aan een laadpaal", stop toch eens met die toogpraat. Ik heb zelf naar Z. Frankrijk gereden met een iX3 op een zwarte zaterdag toen het nog een echte laadwoestijn was en je ook nog niet bij Tesla kon laden. Het langste wachten was ~20 minuten. Tegenwoordig is er een enorme inhaalbeweging in Frankrijk en zal je 9/10 veel meer tijd verliezen op zo'n drukke dagen in de files op de weg dan bij het laden. Op zo'n dagen tank je ook echt niet in 5 minuten diesel/benzine bij een druk snelwegtankstation.

Zal het langer duren? Tuurlijk maar niet in die mate dat het echt storend is.
We doen jaarlijks een 3-4-tal langere ritten en ik heb, buiten bovenstaande ervaring in Fr., nog nooit moeten wachten aan een laadpaal.
Vorige week heen en terug naar Annecy gereden (~850km enkel) en dat telkens in <9u met 3 laadstops.
De laatste stop was niet nodig maar de kinderen moesten toch naar het toilet en ik vond het ook een welkome pauze van 15 minuten die ik anders ook zou genomen hebben (mijn vrouw rijdt liever niet met de wagen in het buitenland).

In de winter naar Oostenrijk gereden met een ICE en meerdere bestuurders en toen stopten we toch ook elke 2-3u even om de benen te strekken. Niet zo lang als we zouden moeten laden maar het verschil zal maximum 1u zijn denk ik.

Laatst bewerkt:
Ik heb het puur over het financiële aspect. Het argument is dat een EV je geld zal kosten uit eigen zak wat op het einde van de rit helemaal niet klopt.

Het gaat me om het gebruiken van argumenten die steeds aangehaald worden door mensen zonder ervaring maar onwaar zijn of enorm opgeklopt.

Uiteraard zal je iets langer moeten wachten met je EV om te laden maar ook hier weer die "uren staan wachten aan een laadpaal", stop toch eens met die toogpraat. Ik heb zelf naar Z. Frankrijk gereden met een iX3 op een zwarte zaterdag toen het nog een echte laadwoestijn was en je ook nog niet bij Tesla kon laden. Het langste wachten was ~20 minuten. Tegenwoordig is er een enorme inhaalbeweging in Frankrijk en zal je 9/10 veel meer tijd verliezen op zo'n drukke dagen in de files op de weg dan bij het laden. Op zo'n dagen tank je ook echt niet in 5 minuten diesel/benzine bij een druk snelwegtankstation.

Zal het langer duren? Tuurlijk maar niet in die mate dat het echt storend is.
We doen jaarlijks een 3-4-tal langere ritten en ik heb, buiten bovenstaande ervaring in Fr., nog nooit moeten wachten aan een laadpaal.
Vorige week heen en terug naar Annecy gereden (~850km enkel) en dat telkens in <9u met 3 laadstops.
De laatste stop was niet nodig maar de kinderen moesten toch naar het toilet en ik vond het ook een welkome pauze van 15 minuten die ik anders ook zou genomen hebben (mijn vrouw rijdt liever niet met de wagen in het buitenland).

In de winter naar Oostenrijk gereden met een ICE en meerdere bestuurders en toen stopten we toch ook elke 2-3u even om de benen te strekken. Niet zo lang als we zouden moeten laden maar het verschil zal maximum 1u zijn denk ik.
Het is lovenswaardig dat je u ervaringen wil delen maar het is een beetje preaching to the choir vrees ik. :tongue:
Mensen die tot het bot anti-EV zijn ga je hiermee niet overtuigen, mensen die nu twijfelen gaan vroeg of laat toch wel gewoon de kudde volgen en die kudde schuift meer én alsmaar sneller richting elektrificatie. Zoals alles gaat dit tijd nodig hebben en Belgen staan daarboven ook nog eens niet meteen bekend als early adopters. De gemiddelde Belg kijkt liever eerst de kat uit de boom om uiteindelijk tóch overstag te gaan.

Altijd spannend als je van de lease maatschappij een mail krijgt met als onderwerp "wijziging leveringsdatum"....

Gelukkig was het hier positief van 14/06/23 naar 23/05/2023

Dus nu afspraak maken om te wisselen van Merc naar BMW

Mag er volgende week donderdag omgaan :D

Laatst bewerkt:
Het is lovenswaardig dat je u ervaringen wil delen maar het is een beetje preaching to the choir vrees ik. :tongue:
Mensen die tot het bot anti-EV zijn ga je hiermee niet overtuigen, mensen die nu twijfelen gaan vroeg of laat toch wel gewoon de kudde volgen en die kudde schuift meer én alsmaar sneller richting elektrificatie. Zoals alles gaat dit tijd nodig hebben en Belgen staan daarboven ook nog eens niet meteen bekend als early adopters. De gemiddelde Belg kijkt liever eerst de kat uit de boom om uiteindelijk tóch overstag te gaan.

Kan je ze dat kwalijk nemen?

Uiteindelijk lopen we serieus achter op buurlanden zoals Nederland wat laadpalen betreft en heeft de overheid de neiging om vrij zwart-wit op korte termijn de financiële spelregels aan te passen zodat je eigenlijk geen beslissing 4-5 jaar (of langer, rekening houdend met de levertermijnen) op voorhand kan nemen met iets van zekerheid.

Ter nuancering: mijn EV is al in bestelling, maar ik begrijp wel dat mensen met een bepaald rijprofiel of beperkte laadmogelijkheden nerveus zijn over zo'n overstap.

Kan je ze dat kwalijk nemen?

Uiteindelijk lopen we serieus achter op buurlanden zoals Nederland wat laadpalen betreft en heeft de overheid de neiging om vrij zwart-wit op korte termijn de financiële spelregels aan te passen zodat je eigenlijk geen beslissing 4-5 jaar (of langer, rekening houdend met de levertermijnen) op voorhand kan nemen met iets van zekerheid.

Ter nuancering: mijn EV is al in bestelling, maar ik begrijp wel dat mensen met een bepaald rijprofiel of beperkte laadmogelijkheden nerveus zijn over zo'n overstap.
Wij zien een serieuze steiging van het aantal aanvragen voor het herinrichten van parkings van bedrijven met laadpalen. Vanaf 25/26 gaat elk bedrijf ook verplicht worden van x% aan laadpunten tev oorzien, op basis van de grootte van hun parkeerterein of personeel als ik me niet vergis.

Als elk bedrijf al eens begint met laadpunten te voorzien dan los je sowieso al een groot deel van het probleem op. De meeste mensen hebben er genoeg aan van 1x per week een kleine halve dag aan de 22kW laadpaal te gaan hangen, als ze dat op hun werk kunnen moet die auto thuis nooit laden, tenzij ze een paar weken verlof pakken... en dan zijn er nog heel veel die de vlieger pakken om op verlof te gaan en die dus sowieso elke 3-350km wel eens aan den bureau passeren om bij te laden. En anders zijn er nog steeds snelladers.

Die stress die mensen nu hebben dat ze nergens een laadpunt zullen vinden om hun wagen op te laden gaat volgens mij gewoon een non-issue blijken op relatief korte termijn. Het enige waar we ons zorgen over mogen maken is de netcapaciteit... maar daar hebben de mensen in een alleenstaande woning evenveel last van als iemand in een rijwoning.

Wij zien een serieuze steiging van het aantal aanvragen voor het herinrichten van parkings van bedrijven met laadpalen. Vanaf 25/26 gaat elk bedrijf ook verplicht worden van x% aan laadpunten tev oorzien, op basis van de grootte van hun parkeerterein of personeel als ik me niet vergis.

Als elk bedrijf al eens begint met laadpunten te voorzien dan los je sowieso al een groot deel van het probleem op. De meeste mensen hebben er genoeg aan van 1x per week een kleine halve dag aan de 22kW laadpaal te gaan hangen, als ze dat op hun werk kunnen moet die auto thuis nooit laden, tenzij ze een paar weken verlof pakken... en dan zijn er nog heel veel die de vlieger pakken om op verlof te gaan en die dus sowieso elke 3-350km wel eens aan den bureau passeren om bij te laden. En anders zijn er nog steeds snelladers.

Die stress die mensen nu hebben dat ze nergens een laadpunt zullen vinden om hun wagen op te laden gaat volgens mij gewoon een non-issue blijken op relatief korte termijn. Het enige waar we ons zorgen over mogen maken is de netcapaciteit... maar daar hebben de mensen in een alleenstaande woning evenveel last van als iemand in een rijwoning.

Die verplichting is in Vlaanderen wel erg soft voor bestaande gebouwen (tenzij in geval van ingrijpende renovatie), jammer genoeg: vanaf 2025 verplicht om 2 laadpunten te hebben als je een parking van meer dan 20 plaatsen hebt... Maar gelukkig zijn er inderdaad bedrijven die pro-actiever zijn dan dat.

Netcapaciteit wil ik zelfs niet aan denken, dat zal ongetwijfeld in een aantal regio's voor problemen zorgen. Welkom in België: met veel lawaai veranderingen in gang zetten zonder eerst na te denken over de praktische kant van de zaak. Om daarna dan paniekvoetbal te spelen :)

Ik denk dat we eigenlijk van geluk mogen spreken dat de levertermijn bij veel merken zo lang is voor EV's en PHEV's...

Naarmate de gemiddelde batterijcapaciteit van een EV stijgt (bv. 100 kWh en 600 km reëel rijbereik in 2028?) wordt het laden inderdaad steeds minder een issue. 1 à 2 keer per week een nacht of een (werk)dag aan een 11 kW laadpaal laden en 90% van de laadbehoeften is gedekt.

Snelladen wordt echt iets voor de verre autoreizen, iets wat je misschien 5 keer op een jaar doet. Een grotere batterij laadt (relatief) ook sneller op, waardoor de verhouding laden / rijden erg klein wordt. 2 keer een kwartier stoppen op een dagrit van 10 uur is echt geen straf of probleem meer.

De impact op het elektriciteitsnet gaat volgens mij ook goed meevallen. Ja, er zal veel meer elektriciteitsverbruik zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat binnenkort alle auto's standaard zullen kunnen smart chargen.
Je komt met 20% thuis om 18u, steekt de auto in, hij zegt "90% tegen 7u, ok?" en vervolgens bepaalt hij zelf aan welk vermogen hij het best laadt om het elektriciteitsnet zo min mogelijk te belasten én op tijd klaar te zijn.
Apps zoals die van Jedlix doen dat vandaag al, maar als slechts 1 op 1000 EV's daaraan deelneemt heeft dat natuurlijk geen impact op het elektriciteitsnet. Dat moet standaard ingebouwd zitten in alle EV's, desnoods verplicht via een EU richtlijn voor autoconstructeurs.

Als alle EV's slim laden, resulteert dat in een relatief vlakke vraag naar elektriciteit gedurende de hele nacht, rekening houdende met de voorspelde windenergie en vraag vanuit de gezinnen en industrie. Hetzelfde overdag (laden op je werk of thuis), maar dan rekening houdende met de geaggregeerde opbrengst van alle zonnepanelen op het net. Ook bottlenecks in het lokale distributienet kunnen gemakkelijk meegenomen worden in de berekening van een ideale laadcurve, want elke auto kent zijn positie via zijn gps-coördinaten. Netbeheerders zoals Fluvius moeten dan enkel een API bouwen met hun real-time of forecast systemen. Opnieuw: de EU zou hier een leidende rol voor moeten opnemen, zodat elke auto bijdraagt aan de netstabiliteit.

Apple heeft dit principe al default in zijn iPhones toegepast, voorlopig enkel in de US. Ter info, een iPhone 14 heeft een batterij van 0,0127 kWh, tegenover 77,4 kWh voor een Kia EV 6. 1 elektrische auto die slim laadt heeft dus dezelfde impact als 6094 iPhones die hetzelfde doen.

'k Ga @DSK z'n posts niet allemaal quoten, maar als ik spreek over uren staan koekeloeren aan nen trage paal doel ik dus helemaal nog niet op de 'aanschuif tijd' als er file is aan die paal. Ik doel dan letterlijk op het staan wachten op het laden, wat bij een 11KW paal een eeuwigheid duurt.

Ik spreek zelfs niet eens over specifiek lange afstanden & er mee op reis gaan. 't Zou al een lastig geval zijn om gewoon dagdagelijks mee te leven.
Als je dagelijks 20% van uw batterij leeg bolt & 9u moet laden aan 11KW (pakweg BMW i4), dan moet je toch dagelijks >2u in de prise zitten.
Wil je 't niet elke dag doen, wordt het 4u om de 2d.
Dat wil je niet doen aan random palen langs de weg. Wie heeft er nu goesting om elke dag 2u op de markt te gaan staan bij wijze van spreken.
----
In zake de beschikbaarheid van echt snelle laadpalen >50KW. Gij zegt dat er veel zijn, fine.
Echter, ik kijk vooral in de buurt. Ik heb zowat alle palen aangeklikt op de E17 van A'pen -> Gent, dan E40 van Gent -> BXL op https://chargepoints.com/ & enkel 43/50 gevonden (ook de beide in Kalken).
Rond Wetteren ergens af de snelweg vond ik de eerste 150.
Als die data dan incorrect is dan is dat ook al een probleem.

Als ik wat verder rond klik kan ik uiteraard wel laadpunten vinden die sneller zijn eh, 'k heb ook nooit gezegd dat er geen bestaan.
Maar voor mezelf kijk ik natuurlijk voornamelijk 'rondom mij' en niet 'in heel België'.
---
Dan de hele discussie over 'snelladen is een uitzondering' ... da's ENKEL waar als je spreekt in context van iemand die thuis kan laden of genoeg op kantoor zit waar er mogelijkheden zijn. Hier wordt er telkenmale opnieuw van uit eigen standpunt gekeken, want 'IK' kan thuis opladen, dus 'ik' heb gene last.
Vele mensen kunnen nu eenmaal niet laden in hun garage of zoiets. En dan wordt het trage laden gewoonweg een miserie, wat ik eerder aanhaalde.
NOTE: 0 laadopties bij ons op kantoor. En voor zover ik weet, 0 plannen.

Die ene paal op 800m van uw deur waar je moet hopen dat je plek hebt want binnenkort moet je die delen met 15 wagens is gewoonweg véél slechter dan 'ik stop 5 minuten aan het tankstation'. Who cares dat ik dan een keer meer moet stoppen aan een tankstation, wat 5 minuten duurt.
---
Ik zeg nergens dat het nooit kan verbeteren. Ik zeg wél dat het voor mij momenteel een merde zou zijn & dat ik héél content ben dat ik er niet mee opgescheept zit.
Alsook geef je aan dat 'de meeste WG's' snelladen toelaten. Ik heb nooit gezegd dat dit nergens het geval is, maar ik lees het hier dat er WG's zijn die het verbieden & ik hoor dit bij anderen, alsook bij ons. Dus er zijn er zeker waar dat niet mag.
Gaat dit hier nog veranderen? I hope so. Maar momenteel is het dus opnieuw een merde.

En Tesla valt momenteel sowieso nog uit de boot om te laden.

'k Ga @DSK z'n posts niet allemaal quoten, maar als ik spreek over uren staan koekeloeren aan nen trage paal doel ik dus helemaal nog niet op de 'aanschuif tijd' als er file is aan die paal. Ik doel dan letterlijk op het staan wachten op het laden, wat bij een 11KW paal een eeuwigheid duurt.

Ik spreek zelfs niet eens over specifiek lange afstanden & er mee op reis gaan. 't Zou al een lastig geval zijn om gewoon dagdagelijks mee te leven.
Als je dagelijks 20% van uw batterij leeg bolt & 9u moet laden aan 11KW (pakweg BMW i4), dan moet je toch dagelijks >2u in de prise zitten.
Dat wil je niet doen aan random palen langs de weg. Wie heeft er nu goesting om elke dag 2u op de markt te gaan staan bij wijze van spreken.
----
In zake de beschikbaarheid van echt snelle laadpalen >50KW. Gij zegt dat er veel zijn, fine.
Echter, ik kijk vooral in de buurt. Ik heb zowat alle palen aangeklikt op de E17 van A'pen -> Gent, dan E40 van Gent -> BXL op https://chargepoints.com/ & enkel 43/50 gevonden (ook de beide in Kalken).
Rond Wetteren ergens af de snelweg vond ik de eerste 150.
Als die data dan incorrect is dan is dat ook al een probleem.

Als ik wat verder rond klik kan ik uiteraard wel laadpunten vinden die sneller zijn eh, 'k heb ook nooit gezegd dat er geen bestaan.
Maar voor mezelf kijk ik natuurlijk voornamelijk 'rondom mij' en niet 'in heel België'.
---
Dan de hele discussie over 'snelladen is een uitzondering' ... da's ENKEL waar als je spreekt in context van iemand die thuis kan laden of genoeg op kantoor zit waar er mogelijkheden zijn. Hier wordt er telkenmale opnieuw van uit eigen standpunt gekeken, want 'IK' kan thuis opladen, dus 'ik' heb gene last.
Vele mensen kunnen nu eenmaal niet laden in hun garage of zoiets. En dan wordt het trage laden gewoonweg een miserie, wat ik eerder aanhaalde.

Die ene paal op 800m van uw deur waar je moet hopen dat je plek hebt want binnenkort moet je die delen met 15 wagens is gewoonweg véél slechter dan 'ik stop 5 minuten aan het tankstation'. Who cares dat ik dan een keer meer moet stoppen aan een tankstation, wat 5 minuten duurt.
---
Ik zeg nergens dat het nooit kan verbeteren. Ik zeg wél dat het voor mij momenteel een merde zou zijn & dat ik héél content ben dat ik er niet mee opgescheept zit.
Alsook geef je aan dat 'de meeste WG's' snelladen toelaten. Ik heb nooit gezegd dat dit nergens het geval is, maar ik lees het hier dat er WG's zijn die het verbieden & ik hoor dit bij anderen, alsook bij ons. Dus er zijn er zeker waar dat niet mag.
Gaat dit hier nog veranderen? I hope so. Maar momenteel is het dus opnieuw een merde.

En Tesla valt momenteel sowieso nog uit de boot om te laden.

Dat zijn de laadpalen van meer dan 100kW

11 kW laadpalen zijn NIET bedoeld om aan te gaan "tanken" hè. Met tanken bedoel ik: de stekker erin steken en ernaast staan wachten tot de auto klaar is. Je blijft ook niet naast je smartphone staan wachten terwijl hij aan het laden is. Ik maak dan ook altijd een onderscheid tussen de termen "laadpaal" (AC 11 kW) en "snellader" (DC > 100 kW). Dat zijn 2 verschillende paradigma's.

Het spreekt voor zich (of ja, voor mij toch) dat er massale investeringen nodig zijn in publieke laadpalen. Je geeft zelf het voorbeeld van de laadpaal op 800 meter die binnenkort moet worden gedeeld met 15 wagens. De oplossing is simpel: meer laadpalen. Die staan dan gemiddeld op 800/15 = 50 meter van je voordeur. En dan kan je wél 's nachts of gedurende de (werk)dag laden aan zo'n 11 kW paal, zonder ernaast te staan wachten. Problem solved.

Ja, ik weet dat dit land faalt in visie en investeringen. En ja, ik heb mails gestuurd naar ministers en kabinetten, schepenen en ambtenaren, en nee, niemand ziet de urgentie. Dus publiek laden zal een soep zijn in de periode 2025-2027, maar uiteindelijk zal de nodige publieke laadinfrastructuur wel geïnstalleerd worden. Het zal alleen miljarden méér kosten dan bij een beleid mét visie, maar dat zijn we in dit land gewoon, kijk maar naar de kernuitstap-uitstel-saga.

Terug
Bovenaan