De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De situatie is wat ze is, ik mag wel een nieuwe auto uitkiezen (joepie). Ik weet zeker dat een verhoging van mijn budget geen jaar meer gaat duren, onze opleg wordt maandelijks verrekend en afgetrokken van VAA. Aldus is het voor mij geen probleem om wat op te leggen. De volgende auto's passen zeker binnen budget (met opleg), allen met trekhaak behalve Mercedes:
- Mercedes EQA 250+ Star Edition (waar alle luxe in zit) + Distronic (maar vind ik al sterk verouderd qua interieur)
- Ford Capri Extended Range Premium met ACC, 360 camera, etc. (enkel geen panoramisch dak)
- Tesla Model 3/Model Y tandard (vreemd genoeg zelfde TCO, lelijke velgen en interieur is ook niet wow)
- iX1 eDrive 20 M edition met Driving assistance plus (mooi interieur maar pak slechter geequipeerd als Tesla)
- VW id.3/id.4, Volvo Ex30 Long Range Core Business Edition en Skoda Elroq Corporate maar die spreken mij een pak minder aan.

Wat denken jullie? Nog wagens die ik over het hoofd zie?

‘t is te zien wat je profiel is hé.

Als het effectief cat 1 is bij Cronos, dan heb je én geen ervaring én geen masterdiploma. Bij ons, ook Cronos, starten de schoolverlaters met een bachelor al in CAT2.

Mocht ik als ongediplomeerde 22-jarige snuiter een andere werkgever hebben gezocht omdat ik “maar” een Tesla Y kreeg, ik werd in een zottenhuis gestoken.

De waanzin mag stoppen hé. Op die leeftijd/ervaring is élke auto een zegen.

Voor zover ik weet mag je geen Tesla meer bestellen bij Cronos.
Ik kon op moment dat ik mijn auto mocht kiezen deze nog nemen maar kort daarna mocht het niet meer.

Beiden mogelijk in de gewone Business uitvoering, waar op zich al veel inzit. Alleen niet zo gek van het design. nieuwe Ioniq 6 is ook heel mooi maar jammer genoeg ook te ver boven budget.

Ruim 250 euro boven budget, mag en kan zoveel niet opleggen.
dat is wel spijtig dan, die kale mercedes is duurder dan het topmodel :D. BYD zal geen of weinig korting geven zeker?

De situatie is wat ze is, ik mag wel een nieuwe auto uitkiezen (joepie). Ik weet zeker dat een verhoging van mijn budget geen jaar meer gaat duren, onze opleg wordt maandelijks verrekend en afgetrokken van VAA. Aldus is het voor mij geen probleem om wat op te leggen. De volgende auto's passen zeker binnen budget (met opleg), allen met trekhaak behalve Mercedes:
- Mercedes EQA 250+ Star Edition (waar alle luxe in zit) + Distronic (maar vind ik al sterk verouderd qua interieur)
- Ford Capri Extended Range Premium met ACC, 360 camera, etc. (enkel geen panoramisch dak)
- Tesla Model 3/Model Y tandard (vreemd genoeg zelfde TCO, lelijke velgen en interieur is ook niet wow)
- iX1 eDrive 20 M edition met Driving assistance plus (mooi interieur maar pak slechter geequipeerd als Tesla)
- VW id.3/id.4, Volvo Ex30 Long Range Core Business Edition en Skoda Elroq Corporate maar die spreken mij een pak minder aan.

Wat denken jullie? Nog wagens die ik over het hoofd zie?

Cupra Born: technisch hetzelfde als Volkswagen ID.3/4 maar qua uiterlijk en interieur anders?

BYD Seal of Seal U zou mogelijks kunnen lukken als de Sealion te hoog uitviel?

Mazda 6e als die in de lijst staat, was ik aangenaam door verrast, zeker voor die prijs.

dat is wel spijtig dan, die kale mercedes is duurder dan het topmodel :D. BYD zal geen of weinig korting geven zeker?
Net gecheckt, dat is met 10,5% korting.
Cupra Born: technisch hetzelfde als Volkswagen ID.3/4 maar qua uiterlijk en interieur anders?

BYD Seal of Seal U zou mogelijks kunnen lukken als de Sealion te hoog uitviel?

Mazda 6e als die in de lijst staat, was ik aangenaam door verrast, zeker voor die prijs.
De Seal (U) comfort zou nog net lukken, maar dan zit ik aan de maximum opleg (+- 950 euro TCO, mag max 100 euro opleggen). Mazda 6e idem, ook met kleinste batterij.

Mijn Enyaq is besteld 5 september, is geproduceerd de week voor kerst en is vandaag bij de dealer toegekomen, volgende week dus new car day :)

Jouw tijd tussen productie en toekomen bij dealer is hopelijk wat korter, kerstperiode zat er bij mij tussen.
En hoe is de eerste ervaring met de Enyaq?

En hoe is de eerste ervaring met de Enyaq?
Enyaq.jpg

Overwegend positief, het is natuurlijk wennen komende van een Passat waar vrijwel niets van ondersteuning in zat behalve front assist en adaptieve cruise control.

Eerste positieve punten:
- Rijdt zeer vlot/soepel
- Algemene ruimte
- Softwarestructuur heeft logica
- Adaptieve cruise control is vloeiend, als er iemand in het gat met de voorligger springt remt hij niet overdreven af.

Eerste negatieve punt:
- De auto verwacht dat je het stuur altijd vasthoudt (wat niet onlogisch is), maar blijkbaar is mijn grip te zacht op een lang recht stuk waardoor hij dwingender vraagt om het stuur vast te houden. Dit zal nog wat zoeken zijn vanaf wanneer de auto tevreden is...
- Harder geveerd dan de Passat, ook niet onlogisch met al dat extra gewicht.

Eerste negatieve punt:
- De auto verwacht dat je het stuur altijd vasthoudt (wat niet onlogisch is), maar blijkbaar is mijn grip te zacht op een lang recht stuk waardoor hij dwingender vraagt om het stuur vast te houden. Dit zal nog wat zoeken zijn vanaf wanneer de auto tevreden is...
Wat dat betreft: als het om een resistief stuur gaat (dus niet capacitief) is het niet per se de gripsterke die je uitvoert op de "ring" van het stuur die van belang is, maar de tegendruk. Probeer eens lichtjes met het stuur te schommelen, of je hand en arm zo te positioneren dat je steeds een lichte tegendruk op je stuur uitoefent zonder zelf de besturing over te nemen. Dan zou de auto moeten "voelen" dat je het stuur effectief vast hebt en zouden er geen meldingen meer mogen komen.

Wat dat betreft: als het om een resistief stuur gaat (dus niet capacitief) is het niet per se de gripsterke die je uitvoert op de "ring" van het stuur die van belang is, maar de tegendruk. Probeer eens lichtjes met het stuur te schommelen, of je hand en arm zo te positioneren dat je steeds een lichte tegendruk op je stuur uitoefent zonder zelf de besturing over te nemen. Dan zou de auto moeten "voelen" dat je het stuur effectief vast hebt en zouden er geen meldingen meer mogen komen.
Bij de Enyaq is het een capacitief stuur. Ik merk wel dat de detectie niet zo goed werkt als je het stuur aan de onderkant vast hebt tov de bovenkant. Best vervelend soms inderdaad.

Bij de Enyaq is het een capacitief stuur. Ik merk wel dat de detectie niet zo goed werkt als je het stuur aan de onderkant vast hebt tov de bovenkant. Best vervelend soms inderdaad.
Gurgh, hoe meer van die zever 'tech' men uit hun botten slaagt, hoe ambetanter een wagen wordt precies.
Ik zal me maar alvast vast houden aan de takken v/d bomen voor m'n volgende wagen zeker, want nu zit al dat gedoe er bij mij totaal niet op (and that's a good thing). :cautious:

Enyaq.jpg

Overwegend positief, het is natuurlijk wennen komende van een Passat waar vrijwel niets van ondersteuning in zat behalve front assist en adaptieve cruise control.

Eerste positieve punten:
- Rijdt zeer vlot/soepel
- Algemene ruimte
- Softwarestructuur heeft logica
- Adaptieve cruise control is vloeiend, als er iemand in het gat met de voorligger springt remt hij niet overdreven af.

Eerste negatieve punt:
- Harder geveerd dan de Passat, ook niet onlogisch met al dat extra gewicht.
Super, klinkt alvast goed! Met dat stuur ga'k ook last hebben dan denk'k, want ik hou mijn stuur vaak losjes gewoon onderaan vast.

Mooie kleur ook. Ik ga zelf een witte hebben. Is dit de sportline of corporate?

Super, klinkt alvast goed! Met dat stuur ga'k ook last hebben dan denk'k, want ik hou mijn stuur vaak losjes gewoon onderaan vast.

Mooie kleur ook. Ik ga zelf een witte hebben. Is dit de sportline of corporate?
Corporate maar met sideskirts in carroseriekleur ipv het lichtgrijze zoals op onderstaande foto.

Open_SKODA_ENYAQ_2025_AUTONIEUWS_TEST_REVIEW-488803bc.jpeg

Enyaq 85 Corporate
- Graphite Grey
- Regulus 19" velgen
- Inklapbare trekhaak
- Side skirts in carroseriekleur
- Design selection Suite Black met geventileerde zetels vooraan (en overal leren zetels)
- Pack Max (HUD, 360° camera, Matrix koplampen, Canton sound system, elektrische zetel bestuurder met massage en geheugenfunctie, lane assist, extra geluidsdemping ruiten, donkerdere ruiten achteraan, rolgordijnen zijruiten achteraan)

Op zich vrij volledig, de 'belangrijkste' opties die ik niet heb kunnen nemen door budget:
- Elektrische stoel passagier
- Dynamic Chassis control
- Intelligent Park assist
- Panoramisch dak

Ik vind het echt maf om te lezen hoe "entitled" mensen zich soms wanen als het over salariswagens gaat. Ik misgun niemand zijn auto, voor de duidelijkheid. Maar ik denk dat velen niet beseffen wat het particulier bezitten van een auto inhoudt (aankoop, onderhoud, schrik voor kosten, etc) en hoeveel je ontzorgd wordt met een salariswagen.
Is dat ook niet een beetje "het maakt niet uit wat je zelf hebt, het is vooral belangrijk wat je hebt t.o.v. andere mensen"?

Als je tegenwoordig op de baan rond kijkt rijdt het vol auto's van 55-60k: X1, EX40, Q4, Enyaq, ID.4... en duurder modellen ook.
Het kan confirmatie bias zijn maar dat was 10 jaar geleden toch nog een pak anders denk ik? Veel meer Golf, Focus, Octavia...
De Cronos mannen mogen mij verbeteren als ik het fout heb maar was het ook niet zo dat er daar veel van hun stoel donderden (in positieve zin) van wat er plots allemaal mogelijk was met hun budget bij de start van de EV boom?

komt toch redelijk duur uit nee?
Als ruimte belangrijk is ga je weinig beters vinden voor dat budget. En gezien het feit dat hij van een Passat komt vermoed ik dat ruimte toch wel een niet onbelangrijke factor is.

Corporate maar met sideskirts in carroseriekleur ipv het lichtgrijze zoals op onderstaande foto.

Open_SKODA_ENYAQ_2025_AUTONIEUWS_TEST_REVIEW-488803bc.jpeg

Enyaq 85 Corporate
- Graphite Grey
- Regulus 19" velgen
- Inklapbare trekhaak
- Side skirts in carroseriekleur
- Design selection Suite Black met geventileerde zetels vooraan (en overal leren zetels)
- Pack Max (HUD, 360° camera, Matrix koplampen, Canton sound system, elektrische zetel bestuurder met massage en geheugenfunctie, lane assist, extra geluidsdemping ruiten, donkerdere ruiten achteraan, rolgordijnen zijruiten achteraan)

Op zich vrij volledig, de 'belangrijkste' opties die ik niet heb kunnen nemen door budget:
- Elektrische stoel passagier
- Dynamic Chassis control
- Intelligent Park assist
- Panoramisch dak
Beetje gelijkaardig hier. Heb ook de side skirts (grijze vlakken vond'k echt niet mooi), trekhaak, max pack en winterpack. Heb wel de loft zetels. En nog een protection pack omdat'k te weinig budget over had voor iets ander deftig en ik het wel wou opdoen.

Terug
Bovenaan