De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hogere restwaarde betwijfel ik eerlijk gezegd. En de leasingmaatschappijen lijken er ook wel aan te twijfelen, EV's zijn goedkoper te leasen dan hun gelijkwaardige hybride versie.

En hybride rijden (zowel elektrisch als op benzine) zal ook goedkoper uitkomen.
Restwaarde zal denk ik wel hoger zijn tegen 2025 voor een hybride dan voor een puur benzine
Full EV moet voor mij niet, die aankoopprijs is nog te hoog

Toen ik deze kocht (is geen nieuwe) stonden op dat moment geen 330e te koop, anders had ik toen de berekening al eens laten maken.
Als nu een 330e 5000€ duurder is in aankoop, maar ook 5000€ meer restwaarde zou geven is dat geen verschil in kostprijs eigenlijk

Maar zou je wel de jaarlijkse belasting uitsparen wat toch een 400€ is. Woonwerk is een 48km (aan 8,6l/100km en 1,3€/l is dat dan 5,36€ simpel geteld)
Doe je dat aan 20?kWh/100km aan 0,21€ per kWh zit je aan 2,01€ woonwerk
Aan pakweg 18 dagen per maand.
Familie woont allemaal binnen de 15km, winkel is maar max 10km als we gaan groot winkelen. Aansluiting is voorzien voor drijfkracht (3x400) dus daar moeten geen aanpassingen aan gebeuren.

Daarom dat ik me afvroeg rond hoeveel verbruik de 330e rijders zaten of hoeveel km ze elektrisch doen. Garage vertelde me dat je op 30-35km realistisch zit.
Het is niet dat deze weg moet of onbetaalbaar is, ik maak er met de glimlach nog enkele 10k km mee maar als je hetzelfde kan hebben voor minder geld, als is het 100€ per maand alles samen, sta ik altijd voor open (Ik kan het moeilijk loslaten als ik niet weet of het de moeite is of niet ;)) Zit misschien in het verkeerde topic, maar kan me herinneren dat er hier sowieso iemand zat met zo'n firmawagen
Edit: @berenod & @Caracalla dus al sowieso :)

Mijn avontuur is eindelijk gedaan. Jezus wat een gigantische kutservice bij niet nader vernoemde zeer grote Audi garage.

Nieuwe leasing Audi Q5 besteld vorig jaar, daar geen problemen mee. Maar daarna. Verhaal kort:
- Begin januari belde ik met de garage of ze feitelijk een inschatting hadden wanneer mijn wagen ging aankomen omdat ik nog wat schade had aan mijn huidige en of ze al iets wisten. Reactie: oh meneer die is hier volgende week.
- Week erna krijg ik bericht van de leasing dat de garage hun heeft laten weten dat de levertermijn van mijn wagen vervroegd is van eind februari naar begin februari. Logisch, gezien de reactie voorheen.
- Daarna gaat de wagen volledig in limbo. Zit die volgens de leveringsdienst in Mexico, Duitsland of België naar gelang met wie ge spreekt. De levertermijn is altijd "binnen twee weken", "ik weet het niet" of "we bellen u terug", lees: we bellen u niet meer terug.

Nadat ik men eigen eens een keertje heel kwaad gemaakt heb enkele weken geleden dan lukt het allemaal wel en kon ik hem gisteren eindelijk gaan afhalen.

Als extra'tje heb ik er toch nog bijgekregen dat ze mij gingen oppikken op het werk (gezien mijn huidige wagen nog binnen de pool bleef) en we hebben een ophaal service. Belde ik een kwartier voor dat ik mijn wagen ging moeten afhalen: eeuh gasten, gingde gelle mij niet een tijdje geleden komen oppikken op het werk? Ahja we sturen iemand. Vergeten.

Dit is dus exact waarvoor ik mij enkele weken ervoor eens heel kwaad gemaakt heb. Dat er nooit iets gedaan wordt en pas in actie geschoten op de moment dat ik effectief aan de telefoon hang. Echt constant achter die manne hun vodden mogen zitten. De garage voorheen ('t Rietje) toch nooit zulke problemen mee gehad.

Ma soit, eindelijk is ie er.

Laatst bewerkt:
Mijn avontuur is eindelijk gedaan. Jezus wat een gigantische kutservice bij niet nader vernoemde zeer grote Audi garage.

Nieuwe leasing Audi Q5 besteld vorig jaar, daar geen problemen mee. Maar daarna. Verhaal kort:
- Begin januari belde ik met de garage of ze feitelijk een inschatting hadden wanneer mijn wagen ging aankomen omdat ik nog wat schade had aan mijn huidige en of ze al iets wisten. Reactie: oh meneer die is hier volgende week.
- Week erna krijg ik bericht van de leasing dat de garage hun heeft laten weten dat de levertermijn van mijn wagen vervroegd is van eind februari naar begin februari. Logisch, gezien de reactie voorheen.
- Daarna gaat de wagen volledig in limbo. Zit die volgens de leveringsdienst in Mexico, Duitsland of België naar gelang met wie ge spreekt. De levertermijn is altijd "binnen twee weken", "ik weet het niet" of "we bellen u terug", lees: we bellen u niet meer terug.

Nadat ik men eigen eens een keertje heel kwaad gemaakt heb enkele weken geleden dan lukt het allemaal wel en kon ik hem gisteren eindelijk gaan afhalen.

Als extra'tje heb ik er toch nog bijgekregen dat ze mij gingen oppikken op het werk (gezien mijn huidige wagen nog binnen de pool bleef) en we hebben een ophaal service. Belde ik een kwartier voor dat ik mijn wagen ging moeten afhalen: eeuh gasten, gingde gelle mij niet een tijdje geleden komen oppikken op het werk? Ahja we sturen iemand. Vergeten.

Dit is dus exact waarvoor ik mij enkele weken ervoor eens heel kwaad gemaakt heb. Dat er nooit iets gedaan wordt en pas in actie geschoten op de moment dat ik effectief aan de telefoon hang. Echt constant achter die manne hun vodden mogen zitten. De garage voorheen ('t Rietje) toch nooit zulke problemen mee gehad.

en als klap op de vuurpijl moet je de komende vier jaar in een Q5 doorbrengen :o

Mopje hé, veel plezier ermee! Hoop dat de wagen beter bevalt dan de service

Heb recent ook een erg negatieve ervaring gehad, ook bij een grote Audi garage. Een vriend had de dealer ruim op voorhand gecontacteerd om een A3-testrit te boeken (en ik mocht mee). Toen we daar op tijd aankwamen was die contactpersoon nergens te vinden.. Wij dus maar wachten. 40 minuten later komt die kerel op het gemakje binnengewandeld alsof er niets aan de hand was. Na nog 10minuten zoeken in het systeem bleek het dan nog dat hij helemaal iets verkeerds had ingegeven en er dus geen A3 beschikbaar was die dag. Hij heeft ons dan nog gestuurd naar een andere garage waar het dan wel ok was. Niet meteen wat je verwacht van een premium cardealer.

Overigens viel het me ginder ook op hoe laks ze daar met privacy van hun klanten omspringen. Toen we daar aan het wachten waren lagen er op de toonbank kopies van identiteitskaarten (voor & achterkant) zonder iemand in de buurt (!). Op de schermen bij de dealer zelf konden we meekijken wie er gereserveerd heeft, dat dat allemaal zomaar kan...

Overigens viel het me ginder ook op hoe laks ze daar met privacy van hun klanten omspringen. Toen we daar aan het wachten waren lagen er op de toonbank kopies van identiteitskaarten (voor & achterkant) zonder iemand in de buurt (!). Op de schermen bij de dealer zelf konden we meekijken wie er gereserveerd heeft, dat dat allemaal zomaar kan...
Hallo ik ben "gereserveerd x". :tongue: Staat der ergens een R8tje op de lijst? Zijt ge niet helemaal voor niks gekomen.

Echt ambetant, maar ik zou gewoon eens ne keer krommen haas houden en vragen wa ge wel kunt testen. En dan een bekke zeveren, ohjah wagen x bevalt mij misschien, mag ik die testen? Misschien past die ook in mijn budget. Als ik moeite doe voor tot ginder te tuffen wordt er bij mij zeker en vast 'iets' getest die dag :tongue:

Laatst bewerkt:
Hallo ik ben "gereserveerd x". :tongue: Staat der ergens een R8tje op de lijst? Zijt ge niet helemaal voor niks gekomen.

Echt ambetant, maar ik zou gewoon eens ne keer krommen haas houden en vragen wa ge wel kunt testen. En dan een bekke zeveren, ohjah wagen x bevalt mij misschien, mag ik die testen? Misschien past die ook in mijn budget. Als ik moeite doe voor tot ginder te tuffen wordt er bij mij zeker en vast 'iets' getest die dag :tongue:
In hindsight beter geprobeerd eigenlijk :D Nuja, ging waarschijnlijk niet overtuigend overgekomen zijn als je normaal maar voor een 1.5 tfsi A3 een testrit had geboekt :P

Het is nochtans niet alleen een feit, het is ook een probleem. Want het is uiteraard niet logisch dat die wetgeving zo archaisch is opgesteld dat die zich beperkt tot 1 specifiek toestel. Het zet daardoor de deur wagenwijd open voor misbruik, maar het is wel gewoon de wet.

Als de wet stelt dat ge geen pet moogt dragen in de auto, dan is het perfect legaal om een pastavergiet op uw hoofd te zetten. Als de wet stelt dat ge geen hoofddeksel moogt dragen dan sluit dat alle bedekkingen uit.

Uw punt van de lichten en de gordel gaat niet op want dat zijn 2 aparte delen van de wegcode (artikel 35 en artikel 28 + bijlage 6), dus beide vereisten zijn gespecificeerd in de wet.
Zoals DiffieHM stelt, probeer het eens uit en laat het ons weten.

De wegcode moet niet voor elk stom toestel of elke mogelijke afleiding voor de chauffeur artikels liggen op te stellen. Mensen zoals jij kunnen altijd wel een uitweg vinden als ze te kwader trouw zijn.

Een kennis van mij vond het vroeger leuk om met zijn linkerbeen uit zijn deurruit rond te rijden. In de wegcode staat vermoedelijk ook niet dat dit niet mag, maar als hij de flikken tegen zou komen, dan zou hij duidelijk een boete kunnen krijgen.

Als in uw voorbeeld de wet enkel stelt dat ge geen pet moogt dragen, maar gij rijdt rond met een pastavergiet dat over uw ogen komt, wees maar zeker dat ze u kunnen beboeten. En niet omwille van het artikel dat ge geen pet moogt dragen, maar omdat ge steeds in staat moet zijn om alle controle over uw voertuig te behouden.
Is het altijd zo moeilijk om uw ongelijk toe te geven?

Mijn Arval tool zegt nog steeds "in afwachting van productie", 13 november besteld, verwachte levering 17 mei.
Welke garage @Enira ?

In hindsight beter geprobeerd eigenlijk :D Nuja, ging waarschijnlijk niet overtuigend overgekomen zijn als je normaal maar voor een 1.5 tfsi A3 een testrit had geboekt :p
Perfect overtuigend om de Q2, Q3 of A1 te testen en dan weet je een pak beter waarom je de A3 wel wil.

Zoals DiffieHM stelt, probeer het eens uit en laat het ons weten.

De wegcode moet niet voor elk stom toestel of elke mogelijke afleiding voor de chauffeur artikels liggen op te stellen. Mensen zoals jij kunnen altijd wel een uitweg vinden als ze te kwader trouw zijn.

Een kennis van mij vond het vroeger leuk om met zijn linkerbeen uit zijn deurruit rond te rijden. In de wegcode staat vermoedelijk ook niet dat dit niet mag, maar als hij de flikken tegen zou komen, dan zou hij duidelijk een boete kunnen krijgen.

Als in uw voorbeeld de wet enkel stelt dat ge geen pet moogt dragen, maar gij rijdt rond met een pastavergiet dat over uw ogen komt, wees maar zeker dat ze u kunnen beboeten. En niet omwille van het artikel dat ge geen pet moogt dragen, maar omdat ge steeds in staat moet zijn om alle controle over uw voertuig te behouden.
Is het altijd zo moeilijk om uw ongelijk toe te geven?
Wel als gij het zijt die in fout is. Ik heb van mijn eerste post gezegd dat ze u niet op basis van artikel 8.4 kunnen beboeten ervoor, nooit dat ze u niet kunnen beboeten.

Wanneer je een iPad aan het bedienen bent kan een agent je wel onder het meer algemene artikel 8.3 beboeten hoor. Agent moet gewoon verklaren dat je door het gebruiken van de iPad in je bewegingen belemmerd bent en dus niet in staat de nodige rijbewegingen uit te voeren.

Is volgens mij een subjectieve regel die denk ik ook niet te weerleggen valt.

Wanneer je een iPad aan het bedienen bent kan een agent je wel onder het meer algemene artikel 8.3 beboeten hoor. Agent moet gewoon verklaren dat je door het gebruiken van de iPad in je bewegingen belemmerd bent en dus niet in staat de nodige rijbewegingen uit te voeren.

Is volgens mij een subjectieve regel die denk ik ook niet te weerleggen valt.
Ik zal het nog 1 keer herhalen: als het geen mobiele telefoon is kunnen ze u niet beboeten voor artikel 8.4 specifiek, ze kunnen u wél voor iets anders beboeten.
En waarom is dat belangrijk? Omdat iemand die aan het zwalpen is omdat hij niet handsfree belt zowel voor 8.3 als 8.4 een PV kan krijgen, iemand die aan het zwalpen is omdat hij op zijn ipad aan het netflixen is of die een boterham eet kunnen ze NIET voor 8.4 beboeten.

Ik zal het nog 1 keer herhalen: als het geen mobiele telefoon is kunnen ze u niet beboeten voor artikel 8.4 specifiek, ze kunnen u wél voor iets anders beboeten.
En waarom is dat belangrijk? Omdat iemand die aan het zwalpen is omdat hij niet handsfree belt zowel voor 8.3 als 8.4 een PV kan krijgen, iemand die aan het zwalpen is omdat hij op zijn ipad aan het netflixen is of die een boterham eet kunnen ze NIET voor 8.4 beboeten.
Ja maar het begon toch niet specifiek over 8.4? Je zei dat iemand niet kan beboet worden omdat hij een iPad aan het bedienen is in de wagen, dat hij daarvoor al over de weg aan het zwalpen moet zijn? Maar dat klopt niet, want je mag nog zo recht aan het rijden zijn, een agent kan je dan nog steeds onder 8.3 beboeten met de redenering dat iemand die een iPad bedient zijn wagen onvoldoende in de hand heeft en niet klaar is om alle bewegingen uit te voeren.

Edit: 8.4 is eigenlijk gewoon ontstaan als precisering van 8.3 om geen discussie te hebben. Mensen hebben daar echter van gemaakt "ahjaaa dus tablets mogen wel", maar dat mag gewoon evenzeer niet.

Laatst bewerkt:
"We gaan ervanuit dat gij gaat zwalpen want ge hebt een iPad tegen uw stuur liggen" is een veronderstelling en geen bewijslast, iemand is nog steeds onschuldig tenzij het tegendeel is bewezen.
"We zagen u zwalpen omdat ge met uw knie aan het sturen waart terwijl ge van uw cola dronk" = uiteraard een boete. Terwijl het quasi ondenkbaar is dat ge een boete krijgt omdat ge eens drinkt op een hete dag.

Uiteraard kunnen ze u wel altijd opschrijven en dan komt de typisch list anno 2021 piepen.
Minnelijke schikking kost makkelijk maar de helft van de boete die de rechter kan uitspreken (die nog eens vermenigvuldigd wordt met opdeciemen), waardoor het tegenwoordig meer over goodwill van de politie gaat en niet meer over het correct gebruiken van de wetgeving. Want ook al zijt ge in uw gelijk, wie gaat er het riskeren om voor de rechtbank 3000 EUR te betalen ipv 116 EUR minnelijk ?

Die wetgeving is ironisch genoeg enkel op de GSM van toepassing. Als gij morgen een ipad op uw stuur legt, uw laptop op de schoot neemt of de krant open legt ... dat mag perfect.
Wat zegt de Wet?

Het spreekt voor zich dat ge niet als een randdebiel over 3 baandvakken moogt slingeren, maar zelfs dan kunnen ze u nog altijd niet beboeten omdat ge aant videochatten zijt op uw iPad. Enkel omdat ge het voertuig niet in de hand hebt.

Wel als gij het zijt die in fout is. Ik heb van mijn eerste post gezegd dat ze u niet op basis van artikel 8.4 kunnen beboeten ervoor, nooit dat ze u niet kunnen beboeten.
TheKillingGoku stelt dat met de huidige en toekomstige generatie wagens ge zo hard bezig zijt met de bediening van uw wagen, dat ge straks nog boetes moogt gaan verwachten.

Dan gaat gij het zelf beperken "ja maar volgens artikel 8.4 kunnen ze u niet beboeten!"

Daar ging het helemaal niet over. Jij wou het zelf beperken tot dat ene artikel, maar enkel jij spreekt in die tunnelvisie van dat ene artikeltje. Je zit gewoon al fout vanaf je eerste reactie.

"We gaan ervanuit dat gij gaat zwalpen want ge hebt een iPad tegen uw stuur liggen" is een veronderstelling en geen bewijslast, iemand is nog steeds onschuldig tenzij het tegendeel is bewezen.
De agent moet dat dan ook niet bewijzen, het al dan niet zwalpen is geen voorwaarde om in overtreding te zijn van 18.3. De verminderde stuurvaardigheid als gevolg van het bedienen van een iPad is voldoende, en je kan ook echt niet ontkennen dat dat zo is he.

Terug
Bovenaan