De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Of op het werk (dat is waarschijnlijk realistischer). Mijn auto heeft dit jaar hier nog niet aan de laadpaal gehangen...
En er zijn echt véél meer snelladers dan je zou denken. Hier in een straal van 5km staan er al 2 bvb en ik woon (naar mobiliteit toe) in het hol van Pluto he. Autodealers zijn eindelijk begonnen met op hun parkeerplaatsen een snellader te zetten, en dan gaat het snel vooruit.

Edit: voor alle duidelijkheid 2 palen met 2 aansluitingen van 350kW.
Ook nog 1 50kW snellaadpaal.
Op mijn woon-werkverkeer kom ik in totaal 26 snellaadaansluitingen tegen (2x 13)
Ik heb even geleden heel Lokeren gecheckt ... had er 3 gevonden die rond de 50KW zaten (wat nog steeds niet interessant is, wetende dat pakweg een i4 er 11+ uur over deed aan 11KW, dan gedeeld door 5 is dat dan nog steeds >2u).
1 op de parking van de VAG dealer, 1 nog ergens in 't industriepark & 1 aan een of ander tankstation.

Verder voornamelijk enkel random palen aan 11KW.
0 echte snelladers. Wel heb je een stuk of 10 (als 't er niet meer zijn) Tesla superchargers op de parking van 't business hotel.

Dus that's it.

Ik heb even geleden heel Lokeren gecheckt ... had er 3 gevonden die rond de 50KW zaten (wat nog steeds niet interessant is, wetende dat pakweg een i4 er 11+ uur over deed aan 11KW, dan gedeeld door 5 is dat dan nog steeds >2u).
1 op de parking van de VAG dealer, 1 nog ergens in 't industriepark & 1 aan een of ander tankstation.

0 echte snelladers. Wel heb je een stuk of 10 (als 't er niet meer zijn) Tesla superchargers op de parking van 't business hotel.

Dus that's it.

Tesla superchargers Lokeren staan normaal open voor niet tesla rijders.

Ga dat volgende week eens uittesten

Dus that's it.
11u aan 11kw?

Nooit van zijn leven. Op 11u laad ik thuis echt wel dik 70kw op en da’s aan 6.8kw

Enkel zij die effectief kunnen thuis laden. Vrijwel iedereen die op een appartement woont of in een woonstraat zonder privé hof is er toch aan voor de moeite.
Lijkt mij dus zeker niet 'het merendeel v/d Belgische autorijder'.
Onafhankelijk de lange afstanden dus.
Wel veel werkgevers/bedrijvencentra die meerdere laders hebben op de parking. De voorbije jaren als consultant gewerkt en op veel plaatsen geweest, en toch enorm veel bedrijven die al dergelijke investering gemaakt hebben.

Natuurlijk ben je wel afhankelijk van een vrije plaats en het feit dat de gebruiker zijn wagen gaat verzetten na enkele uren.

Mag ook weer kiezen. Maar die levertijden voor de elektrische wagens is gigantisch als ik het wijde web mag geloven :wallbash:.

Op de shortlist staan nog de Audi Q4 e-tron 40 , Skoda Enyaq 80 en de Volvo XC40. Maar voor alle 3 is het voor zover ik lees tot anderhalf jaar levertijd
Lijst is uitgebreid met oa Kia EV6, BMW iX1 en iX3 :)

De ene dag is de andere niet

Al zit ik hier nu wel bij een klant die in de mogelijkheid is om die als zakcentje te geven :p misschien eens polsen straks

Wel veel werkgevers/bedrijvencentra die meerdere laders hebben op de parking. De voorbije jaren als consultant gewerkt en op veel plaatsen geweest, en toch enorm veel bedrijven die al dergelijke investering gemaakt hebben.

Natuurlijk ben je wel afhankelijk van een vrije plaats en het feit dat de gebruiker zijn wagen gaat verzetten na enkele uren.
Meestal is dat maar een klein stukje van de parking. Dus ik vrees wel nog voor veel problemen rond organisatie.
Full EV's die niet kunnen thuisladen zouden imo voorrang moeten krijgen.

Ah, k ... nog eens gecheckt ... 't was den iX die dat van doen had (https://ev-database.nl/auto/1473/BMW-iX-xDrive-50), niet den i4 (https://ev-database.nl/auto/1519/BMW-i4-M50).
't is gewoon de beschikbare accu delen door 11 en dan heb je 't hé :)

Bij snelladers kan je dat niet zo makkelijk doen omdat de laadsnelheid daar heel variabel is door batterij temperatuur, SOC enzoverder, maar bij trage laders is dat gewoon simpel.

Ik hoorde onlangs: "ik heb een Enyaq 60 genomen want die is sneller vol dan een Enyaq 80"
:wallbash:

't Is ook zo'n typische vraag van collega's:
"hoe lang moet je thuis opladen?"
"een uurtje of 10 max"
"amai, da's wel veel langer dan bij mijn broer/collega/moeder/vader/..."
"zucht"

Een grotere batterij vullen duurt natuurlijk langer, maar dan rij je er ook langer mee.

Tesla superchargers Lokeren staan normaal open voor niet tesla rijders.

Ga dat volgende week eens uittesten
Zoals ik er van op de hoogte ben is dat iets dat uiteindelijk wel zal kunnen, maar is er momenteel in Nederland een proefproject aan de gang om Tesla chargers open te stellen voor andere merken.

Maar over 't algemeen bezigt Tesla z'n eigen propriëtaire connector.
Dat de chargers in Lokeren open zouden staan voor anderen zou o.a. moeten betekenen dat die dingen minimum extra kabels met een andere connector hebben.

Anyway ... 't zou mij verbazen, mor kan het niet ontkennen want 'k ben nu wel nog niet in persoon gaan controleren.
Moest het zo zijn weliswaar zou dat al een eerste stap zijn natuurlijk om met een EV te kunnen leven, want er zijn veel meer Tesla superchargers momenteel dan eender welke 'generic' quickchargers (prijs v/d elentriek even buiten beschouwing gelaten).

Ikzelf heb weliswaar nog een PHEV weten te versieren, dus ik zit alleszins nog voor een jaartje of 5 goed.
Daarna zien we wel wat de regels dan weer zijn & hoe het EV landschap er uitziet.

Zoals ik er van op de hoogte ben is dat iets dat uiteindelijk wel zal kunnen, maar is er momenteel in Nederland een proefproject aan de gang om Tesla chargers open te stellen voor andere merken.

Dat de chargers in Lokeren open zouden staan voor anderen zou o.a. moeten betekenen dat die dingen minimum extra kabels met een andere connector hebben.

Anyway ... 't zou mij verbazen, mor kan het niet ontkennen want 'k ben nu wel nog niet in persoon gaan controleren.
Moest het zo zijn weliswaar zou dat al een eerste stap zijn natuurlijk om met een EV te kunnen leven, want er zijn veel meer Tesla superchargers momenteel dan eender welke 'generic' quickchargers (prijs v/d elentriek even buiten beschouwing gelaten).

Ikzelf heb weliswaar nog een PHEV weten te versieren, dus ik zit alleszins nog voor een jaartje of 5 goed.
Daarna zien we wel wat de regels dan weer zijn & hoe het EV landschap er uitziet.
Is ondertussen ook in België al open gesteld.

(Is in de Tesla app via "mijn niet-tesla opladen")

Dat is helemaal niet waar. Tesla heeft al in meerdere landen ondertussen hun snelladers open gezet voor iedereen. Waaronder België. Die connector is ook helemaal niet specifiek voor Tesla in Europa. Ik weet helemaal niet van waar je dat zou halen.

Terug
Bovenaan