De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ja, je echte restwaarde = doorverkoopwaarde?
Ja, maar dat maakt toch niet uit in je renting contract? Dat kan je gebruiken om de renting te laten zakken, bv. inbreng als voorschot. Of als je terugrekent met doorverkoopwaarde van 50%, dat de renting ook maar 50% is geweest zogezegd.

Of is het dat wat je bedoelt?

Ja, maar dat maakt toch niet uit in je renting contract? Dat kan je gebruiken om de renting te laten zakken, bv. inbreng als voorschot. Of als je terugrekent met doorverkoopwaarde van 50%, dat de renting ook maar 50% is geweest zogezegd.

Of is het dat wat je bedoelt?

M'n punt is vooral dat als je de echte kost wil bepalen van beide wagens, die boekhoudkundige restwaarde vanuit de renting eigenlijk niet echt uitmaakt. Volgens jouw berekening is het verschil in kost voor de zaak nog steeds die 3000 euro, en dat klopt enkel indien je na de renting de wagen niet overneemt. Maar met een restwaarde van 16% zal je nooit iets anders doen dan die wagen gewoon overkopen op het einde en nadien doorverkopen (of als voorschot gebruiken voor een nieuwe wagen, maar ook daar aan hogere waarde dan die boekhoudkundige restwaarde).

Met andere woorden, om de echte kost in te rekenen van beide wagens moet je die ook meerekenen.

Om het rekenvoorbeeld dan verder te zetten:

330e:
- Renting: 50.750,00 € (aankoopprijs) * 0,84 (16% restwaarde) / 48 (maanden) = 888,13 €
- Restwaarde: 8.120,00 €
Je koopt de wagen over voor €8120 en hebt nu de volle 50750 betaald.
Vervolgens verkoop je de wagen voor 40% nieuwprijs = €20.300
Uiteindelijk betaald: €50.750-20.300 = 30.450

320e
- Renting: 47.750,00 € (aankoopprijs) * 0,84 (16% restwaarde) / 48 (maanden) = 835,63 €
- Restwaarde: 7.640,00 €
Je koopt de wagen over voor €7640 en hebt nu de volle 47.750 betaald.
Vervolgens verkoop je de wagen voor 40% nieuwprijs = €19.100
Uiteindelijk betaald: €47.750-19.100 = 28.650

Uiteindelijk verschil: €1800.

Natuurlijk is dit heel kort door de bocht want er speelt nog een (klein) stukje rente, aftrekbaarheid, ... Maar het zou de redenering wel duidelijk moeten maken?

Omdat een wagen die evenveel belastingen kost maar sneller is, nu eenmaal een hogere restwaarde heeft?
Maar jij spreekt over een interessantere restwaarde. Dat betekent dat als de 320e na 4 jaar nog 50% waard is, jij poneert dat de 330e meer dan 50% van zijn waarde zal behouden.
Dat je een duurdere auto nadien voor een hogere prijs kan verkopen is nogal wiedes, een zinvolle.restwaarde vergelijking gaat over relatieve waarden

Jouw statement was: "ook naar restwaarde toe zal de 330e interessanter zijn"
Er is geen enkele reden waarom een 330e een interessantere restwaarde zou hebben dan een 320e. Tenzij je een kromme definitie hanteert, waarin een roze Ferrari met 1000 km op de teller ook een interessantere restwaarde heeft dan een grijze VW Golf

Laatst bewerkt:
Ja, volledig akkoord hoor. Maar dat is enkel van toepassing voor mensen die zelf de bedrijfswagen kopen (bv. zelfstandigen), niet voor werknemers natuurlijk. Of kunnen die daar ook van profiteren soms?

Nu kan het mis geïnterpreteerd hebben natuurlijk (situatie van Nineshots).

Ja, volledig akkoord hoor. Maar dat is enkel van toepassing voor mensen die zelf de bedrijfswagen kopen (bv. zelfstandigen), niet voor werknemers natuurlijk. Of kunnen die daar ook van profiteren soms?

Nu kan het mis geïnterpreteerd hebben natuurlijk (situatie van Nineshots).

Ik weet niet goed hoe een bedrijf ermee omgaat dat wagens voorziet voor werknemers, maar als dat op basis van een renting met restwaarde 16% is en waarvan ze nadien aankoopoptie niet lichten, lijkt het mij dat ze zich toch serieus laten rollen door de leasemaatschappij.

Dan zou ik eerder verwachten dat de maandelijkse leasekost wordt bepaald op basis van een meer realistische restwaarde. Leasemaatschappij zal dat dan uiteraard aan de lage kant inschatten, maar ik denk wel een stuk hoger dan 16%.

Ik kan fout zijn natuurlijk, maar anders gooi je heel veel geld weg als bedrijf...

Laatst bewerkt:
Maar jij spreekt over een interessantere restwaarde. Dat betekent dat als de 320e na 4 jaar nog 50% waard is, jij poneert dat de 330e meer dan 50% van zijn waarde zal behouden.
Dat je een duurdere auto nadien voor een hogere prijs kan verkopen is nogal wiedes, een zinvolle.restwaarde vergelijking gaat over relatieve waarden

Jouw statement was: "ook naar restwaarde toe zal de 330e interessanter zijn"
Er is geen enkele reden waarom een 330e een interessantere restwaarde zou hebben dan een 320e. Tenzij je een kromme definitie hanteert, waarin een roze Ferrari met 1000 km op de teller ook een interessantere restwaarde heeft dan een grijze VW Golf
De 330e zal de zeldzamere motorisatie worden, waardoor er minder concurrentie is op 2e hands markt, waardoor de prijs wat hoger komt te liggen.
Het zou me niet verbazen dat binnen 4-5 jaar die 330e gewoon nog steeds 3000€ duurder wordt doorverkocht dan de 320e.

De 330e zal de zeldzamere motorisatie worden, waardoor er minder concurrentie is op 2e hands markt, waardoor de prijs wat hoger komt te liggen.
Het zou me niet verbazen dat binnen 4-5 jaar die 330e gewoon nog steeds 3000€ duurder wordt doorverkocht dan de 320e.
Dat is het net e. Als die 320e's de volgende reeks lease sletjes worden, dan zullen er ook een heel pak op de 2e hands markt terecht komen.
Ook zijn die in vele gevallen redelijk karig uitgerust dan, net zoals die kale lease 316'tjes die men gepakt heeft ipv een deftige 1er.

In dat geval zullen idd die 330e's hun waarde beter behouden wegens deftigere uitrusting & minder op de markt.

Ikzelf zou bv. nooit geen 2 seconden stil staan bij die kale lease sletjes om privé te kopen. Da's zien & weg klikken, gelijk welke motorisatie eigenlijk, de rest moet ook wat OK zijn.

Net mijn loonbrief van Januari aan het bekijken.
VAA is gestegen van 154 eur naar 177 eur?
Auto is jaar ouder, dus ik dacht VAA omlaag?

Is er weer iets gewijzigd ?

Edit: reeds gevonden

Met als gevolg dat stuk van de opslag afgeroomd wordt door hogere VAA.

Heel motiverend!

Heel motiverend!
De mijne is gelukkig gedaald...
"echte" hybride, dus enkel catalogusprijs en leeftijd spelen!

Deze week gehoord dat het contract van mijn poolwagen die ik eind 2019 kreeg eindelijk afloopt in mei. Ik ga die Touran hoegenaamd niet missen. Handige wagen als je eens veel gerief moet vervoeren maar qua rijplezier toch niet alles. Volgens onze policy mag ik gewoon een model kiezen uit deze lijst, zonder keuze van opties (als ik nog een diesel pak mag ik wel bijbetalen voor een automaat):

BMW 316dA Touring (127 gr)
BMW 316dA berline (116 gr)
BMW X1 (130 gr)
BMW X2 (129 gr)
BMW i3 (0 gr)
BMW X1 xDrive 25e (hybride 43 gr)
BMW X2 xDrive 25e (hybride 43 gr)
BMW 330e (hybride 37 gr)
BMW 330e Touring (hybride 37 gr)
MINI Countryman SE (hybride 43 gr)

Als ik boven de 105gr zit zou er ook nog eens een "boete" van mijn rewardplan gaan dus uiteindelijk wordt ik keihard richting die plugin hybrides gepusht. Probleem is echter dat onze garage eigenlijk niet dient voor de wagen in te zetten maar als atelier voor mijn vriendin haar hobby.
Aangezien zo'n batterij minstens 4u nodig heeft om op te laden gaat dit toch snachts dienen te gebeuren (we krijgen zo'n kabel mee waarmee gemonitord wordt wat we opladen en onze tankkaart gaat gelimiteerd worden als we niet opladen)
Gaat dus nog wat rekenwerk worden ivm VAA en mss toch eens de garage opmeten of hij er niet in zou passen :)

Deze week gehoord dat het contract van mijn poolwagen die ik eind 2019 kreeg eindelijk afloopt in mei. Ik ga die Touran hoegenaamd niet missen. Handige wagen als je eens veel gerief moet vervoeren maar qua rijplezier toch niet alles. Volgens onze policy mag ik gewoon een model kiezen uit deze lijst, zonder keuze van opties (als ik nog een diesel pak mag ik wel bijbetalen voor een automaat):

BMW 316dA Touring (127 gr)
BMW 316dA berline (116 gr)
BMW X1 (130 gr)
BMW X2 (129 gr)
BMW i3 (0 gr)
BMW X1 xDrive 25e (hybride 43 gr)
BMW X2 xDrive 25e (hybride 43 gr)
BMW 330e (hybride 37 gr)
BMW 330e Touring (hybride 37 gr)
MINI Countryman SE (hybride 43 gr)

Als ik boven de 105gr zit zou er ook nog eens een "boete" van mijn rewardplan gaan dus uiteindelijk wordt ik keihard richting die plugin hybrides gepusht. Probleem is echter dat onze garage eigenlijk niet dient voor de wagen in te zetten maar als atelier voor mijn vriendin haar hobby.
Aangezien zo'n batterij minstens 4u nodig heeft om op te laden gaat dit toch snachts dienen te gebeuren (we krijgen zo'n kabel mee waarmee gemonitord wordt wat we opladen en onze tankkaart gaat gelimiteerd worden als we niet opladen)
Gaat dus nog wat rekenwerk worden ivm VAA en mss toch eens de garage opmeten of hij er niet in zou passen :)
Amai...

een absolute no-brainer toch!
Bestel maar snel die 330e Touring voor ze beseffen dat de 320e op de markt komt 😅

Als ik plaats had om op te laden was het uiteraard een no-brainer... Dan had ik nu al gewoon aan het aftellen geweest tot hij geleverd werd :)
Wss vant weekend eens de garage opmeten en kijken of hij zou passen mits wat serieuze opruiming.

Is een 330e even goed uitgerust als een 316dA? Ik dacht dat als je budget voor een 330e zou hebben, dat je al richting 318d of zelfs 320d zou gaan.

Heel motiverend!
Hier ook wel verschoten.
In november had ik een A4 van 4 en een half jaar oud, VAA 137. Nu in januari voor een nieuwe gelijkaardige A4 (in december gekregen) 268.

Hier ook wel verschoten.
In november had ik een A4 van 4 en een half jaar oud, VAA 137. Nu in januari voor een nieuwe gelijkaardige A4 (in december gekregen) 268.
Dat heeft met meer dingen te maken he. Uw VAA zakt met de leeftijd van uw wagen. U vorige zal ook nog CO2 op basis van nedc berekend zijn, en de nieuwe mogelijk enkel wltp...

Terug
Bovenaan