De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Omdat ze het als betaalde optie kunnen aanbieden? Net zoals warmtepomp en stoelverwarming bij velen.
Je zit wel met een gevoelig lager bereik als je geen alternatieven hebt voor luchtverwarming.
Dus gaat dat ook zijn weerslag geven in de ervaringen die je zal lezen/horen over die auto.
En dat kan een pak meer geld kosten dan de opbrengst die je krijgt uit die optie.

Ik vind het wel raar dat er EV's verkocht worden zonder stuurverwarming.
Aangezien luchtverwarming in een EV zo inefficiënt is, zou je verwachten dat er volop gefocust wordt op andere verwarmingselementen.
Bizar genoeg werd zetelverwarming in de i4 zelfs weggezet als nutteloos door een BMW-verkoper (aan mijn collega) want "je kan de wagen volledig op voorhand preheaten"

Had in oktober mijn Hyundai Tucson PHEV besteld. Wordt ten vroegste november 2022 geleverd. :oink:
Als ik hem 1 maand eerder had kunnen bestellen had ik hem volgens de verkoper in juni gehad. Die redenering snap ik ook nie helemaal dat 1 maand zoveel verschil kan geven.

Let wel op dat veel PHEV's een vrij klein bereik hebben zowel elektrisch als op brandstof.
Dat is namelijk een van de redenen dat ik geen PHEV meer wou.
Ik heb namelijk geen zin om de frequentie dat ik tankstations bezoek, gevoelig te gaan verhogen.
Dus ben ik maar gaan kijken naar EV's met een werkelijk bereik van +400km. Diesel/benzine viel sowieso af wegens VAA.
Meeste PHEV's hebben toch wel een bereik wat ongeveer gelijk is aan dat van EV's volgens mij.
Volledig getankt/geladen heeft mijn 330e een werkelijk bereik van +-550km. Een i4 geeft (theoretisch) 525 km, in werkelijkheid mogelijk wat minder. Met een 40l tank kom ik ruim 500km, elektrisch ook nog eens +40km. Het frequentie van tanken/laden zal dus ongeveer gelijk zijn waarbij je met tanken op een paar minuten weg bent wat elektrisch niet het geval is (tenzij je altijd thuis kan laden).

Zonder VAA en fiscale aftrekbaarheid zou een diesel voor dergelijk gebruik natuurlijk het effecientste zijn. Voor lange(re) afstanden en autosnelwegen kan je niet beter zitten. Maar met PHEV's heb je, indien je thuis kan laden en een "correct" gebruiksprofiel net het voordeel de tankfrequenties te verlagen.
Zelf rij ik nu vlot 1.500 - 2.000 km met één tank van 40l, gewoon omdat ik +75% van mijn verplaatsingen elektrisch kan doen (<40-45km).
Collega woont wat verder en laad ook thuis/op kantoor waardoor hij ook tussen de 1.000 en 1.500km doet.

Dat je met een PHEV vaak moet gaan tanken lijkt mij dan eerder het gevolg van een verkeerd gebruiksprofiel ( langere afstanden, geen mogelijkheid thuis te laden,...) of gebruik (niet telkens opladen). Iets wat overiggens niet persee aan de gebruiker ligt maar ook door de "push" van de overheid met VAA/aftrekbaarheid/...

Welke modellen worden dan vervroegd?
Dit betrof de i4. Ik vermoed dat het gewoon een geannuleerde bestelling zal zijn die identiek was aan iemand anders zijn config.

Bij mij zeiden ze wel dat ik kon hopen op 3-tal maanden vervroeging door de verhoogde productie, maar dat dit zeker geen zekerheid was.

Bijgevolg hoop ik elke dag op een levering in juli 2022 ipv maart 2023. :unsure:

Dit betrof de i4. Ik vermoed dat het gewoon een geannuleerde bestelling zal zijn die identiek was aan iemand anders zijn config.

Bij mij zeiden ze wel dat ik kon hopen op 3-tal maanden vervroeging door de verhoogde productie, maar dat dit zeker geen zekerheid was.

Bijgevolg hoop ik elke dag op een levering in juli 2022 ipv maart 2023. :unsure:
Ik zou het wel straf vinden dat 1 dag extra werken per week 6 maanden scheelt…

Verandert de eco stand en rustig cruisen hier iets aan in de 330e? Of is 500km zowat de max?
Hangt vooral van je traject af eigenlijk. Met batterijhulp en CC op 120 verbruik je 5,5l/100km ofzo. En dat houdt ie wel lang vol zo. Op 150 zit ik rond de 8-8,5 ofzo?

Maar ja reken wel dat je na 500km een tankstation op moet zoeken. Als de batterij leeg is gaat het héél snel.

Dat is al een bedrag waarvoor ge uw auto verkoopt om in te wisselen voor eentje met een m-pakket. :unsure:

Dan zijt ge toch niet goed bij uw hoofd jong :p

Ah ma wacht dat was gepikt zekers?
Mijn stuur was gestolen eh :p
Ik heb mij daar ook totaal geen vragen over gesteld. Alles bij elkaar een 3800€ om en nabij om wat lakschade bij te werken, stuur te plaatsen en raamrubber te vervangen.

Ik heb van BMW wel een gratis inbouw van alarmsysteem gekregen :p
Dat heeft de garage mij toch wijsgemaakt. Kan ook zijn dat ze zich gewoon vergist hadden van wagen, er waren die avond meerdere 1ers slachtoffer. Minstens 3 in het mineralgrau zoals de mijne.
Of dat de verzekering die toch op een bepaalde manier betaald heeft.

Bizar genoeg werd zetelverwarming in de i4 zelfs weggezet als nutteloos door een BMW-verkoper (aan mijn collega) want "je kan de wagen volledig op voorhand preheaten"
Dafuq.

Dat is nu eens echt het tweede dat er in komt bij mij buiten de parkeer sensoren. Al wordt ik er zo impotent van als een eunuch, mijn gat moet lekker toasty zijn op ne goede koude winter dag.

Dafuq.

Dat is nu eens echt het tweede dat er in komt bij mij buiten de parkeer sensoren. Al wordt ik er zo impotent van als een eunuch, mijn gat moet lekker toasty zijn op ne goede koude winter dag.
Maar los van dat het comfortabel is, is het voor een EV ook gewoon veel efficiënter...

Alleen jammer dat de preheating de zetelverwarming niet kan opzetten (bij mijn 330e toch). Heb liever een warme zetel dan warme lucht maar een koude zetel 😅

Jaja, #firstworldproblems.

Ik kan men eigen nu wel voorstellen dat enkele vierkante meters aan zetelverwarming vele efficiënter is dan x aantal kuub koude lucht in een ijzeren doos met ramen die een relatief inefficiënte K-waarde kennen op een acceptabele temperatuur te kunnen krijgen.

Maarja idd #firstworldproblems.

Alleen jammer dat de preheating de zetelverwarming niet kan opzetten (bij mijn 330e toch). Heb liever een warme zetel dan warme lucht maar een koude zetel 😅

Jaja, #firstworldproblems.
Tis nu niet dat da lang duurt om die zetelverwarming te voelen toch? Als ik hier vertrek met die verwarming op standje 3 dan wordt ik al lichtelijk ongemakkelijk tegen dat ik 50m verder de straat uit draai :unsure:

Wel schitterend hoe zetelverwarming op een paar jaar tijd gegaan is van niet écht nodig en "enkel leuk als je leren zetels hebt" naar quasi top of the list als het op opties aankomt. Toen ik dan 10 jaar terug de eerste keer had op mijn Octavia had ik direct iets van "dit wil ik echt nooit meer missen" :tongue:

Terug
Bovenaan