De autokeuring

Zoals eerder gezegd: mijn vrouw is geweest, overdag. Zij zat in de wagen, niet iemand van de keuring.
Niet technisch en overdag in die hal zie je nu ook niet zoveel van dat licht. (het zijn geen Xenon of LED lampen)

Ik weet inderdaad niet of dat licht op dat moment werkte of niet.
Wat ik wel zeker weet is:
- dat dat licht de afgelopen 25 jaar perfect heeft gewerkt,
- bij de garagist 2 dagen voor de keuring werkte,
- de dag voor mijn vrouw naar de keuring ging werkte (want toen ben ik er mee in het donker 5km naar huis gereden van de garagist),
- de dag na de keuring werkte (toen heb het ik in onze garage bekeken),
- bij de garagist enkele dagen later werkte,
- op de herkeuring werkte (zonder dat de garagist er iets aan gedaan heeft)

Dus ja, absoluuut ja, het kan zijn dat dat licht net op de keuring niet werkte. Die kans bestaat absoluut, geen twijfel.
Is die kans echter groot? Absoluut niet.

Zeg je nu dat ik geen recht van spreken heb?
Ik zie toch wat ik zie?

Ik zie dat een licht werkt voor de keuring, en na de keuring.
Ik zie dat Autoveiligheid.be zegt dat ik 2 keuringen moet doen, onder het mom dat zij enkel doen wat de Vlaamse Overheid hen opdraagt, maar de Vlaamse Overheid zegt dat een validatieprocedure en 2dehandskeuring wel gecombineerd kunnen worden.
Ik zie dat een persoon van de keuring aan mij vraagt: "is dit een lek? Afhankelijk van uw antwoord keur ik hem goed of af."
Ik zie dat 1 keurder iets goedkeurt en daarna een andere verderop de lijn dat dan weer afkeurt.

Dat zijn allemaal dingen die ikzelf op 3 jaar tijd op de keuring heb meegemaakt.
Ik zeg nergens dat je geen recht van spreken hebt maar dat we de autokeuring niet met alle zonden van israel moeten overladen. Zo kan het gerust zijn dat een garagist eens de lichten niet correct afstelt of ergens iets over het hoofd gezien heeft. Hoeveel keer hoor je niet dat mensen zeggen als ze afgekeurd zijn dat ze net van de garage komen en het dus niet kan dat ze afgekeurd worden. Alsof in een garage nooit fouten gebeuren.

Nee, als men in een regel "of" gebruikt is het niet "en". Dus een auto die meer dan 10 jaar is OF meer dan 160.000km heeft moet maar om de twee jaar. Een auto die 10 jaar is EN meer dan 160.000km heeft, zal wel jaarlijks moeten blijven gaan.
EN valt ook onder OF volgens de regels van de logica:
De logische toestand van de uitgang is uitsluitend 1, als minstens één ingang 1 is.

Wat dus ook van toepassing is taalkundig, maar als je het liever taalkundig ziet:
Het voegwoord of sluit de betekenis ‘en' niet automatisch uit.

Zal dus van de verwoording van de uiteindelijke regelgeving afhangen, want hoe het nu in de media komt zou een voertuig die 10 jaar is EN meer dan 160.000km heeft ook niet naar de keuring moeten.

Wat dus ook van toepassing is taalkundig, maar als je het liever taalkundig ziet:

Zal dus van de verwoording van de uiteindelijke regelgeving afhangen, want hoe het nu in de media komt zou een voertuig die 10 jaar is EN meer dan 160.000km heeft ook niet naar de keuring moeten.
Keuring is nu (of zal vanaf 1 juli 2026 want dat is al aantal jaar zo beslist om aan te passen, tot dan is het tot 8 jaar) toch al 2 jaarlijks zijn voor wagens tot 10 jaar of minder dan 160k km. En dat is dan tot wat van die twee het eerst bereikt wordt. Dus 5 jaar en 180k km moet jaarlijks gaan, net als een auto van 12 jaar met 45k km op de teller.
Met de "grote" hervorming vallen die 2 beperkingen weg en lijkt het mij voor alle voertuigen ondanks leeftijd of aantal km op de teller 2-jaarlijks worden.

Zal trouwens ook een soort keuringstoerisme veroorzaken van Wallonië naar Vlaanderen. Keuring is daar net wat duurder en je krijgt slechts 2 jaar als de wagen jonger is dan 8 jaar en minder dan 110k km. Dus ik kan mij voorstellen dat er veel Walen gerust tot in Vlaanderen gaan komen als ze hier wel 2 jaar krijgen.

Heeft niets te maken met wettekst, waar en en of een enorm andere betekenis hebben.

Heeft niets te maken met wettekst, waar en en of een enorm andere betekenis hebben.
Lees de links die ik gegeven heb... Ze hebben deels een andere betekenis want OF omvat ook EN. Dit zowel in de logica als taalkundig.
Wat jij zei (dat EN niet omvat is in OF) klopt gewoon niet. Dus het hangt wel af hoe ze het gaan verwoorden in de wettekst hoor, want in de media gebruiken ze nu OF en dan is jouw uitleg gewoon fout.

Met de "grote" hervorming vallen die 2 beperkingen weg en lijkt het mij voor alle voertuigen ondanks leeftijd of aantal km op de teller 2-jaarlijks worden.
En dat is exact waar we het over hebben, waar nog geen wettekst over is en waar men in de media het over OF heeft.
Want Baffel stelde de vraag over dit artikel:
En daar staat enkel dit in:
  • De jaarlijkse keuring voor personenwagens ouder dan 10 jaar of met meer dan 160.000 km wordt omgezet naar een tweejaarlijkse keuring

En daar volg ik in dat elke beperking wegvalt en het voor personenwagens gewoon naar 2jaarlijks gaat. Want EN zit ook omvat in de OF. Dit in tegenstelling tot wat de post waar ik op antwoordde zei (later in dezelfde discussie, dus nog steeds over dat VRT artikel):
Nee, als men in een regel "of" gebruikt is het niet "en". Dus een auto die meer dan 10 jaar is OF meer dan 160.000km heeft moet maar om de twee jaar. Een auto die 10 jaar is EN meer dan 160.000km heeft, zal wel jaarlijks moeten blijven gaan.

Iets wat Autoveiligheid.be wel in de hand heeft: hun responsetijden op emails.
Vrijdag een klacht en vraag verzonden via email. Week later geen antwoord, zelfs geen automatische bevestiging.
Bij de Vlaamse Overheid kreeg ik wel direct een automatische bevestiging en na enkele dagen een vraag om de documenten.

Vandaag dan naar de 2dehandskeuring gegaan voor de wagen die vorige maand een volledige (en nog uitgebreidere) technische keuring heeft ondergaan ivm de validatieprocedure.
Keurder: "Ah meneer, uw mistlicht werkt niet".
Ik: "wat, vorige maand is die gekeurd, ik heb enkel er mee gereden om draagarmen en banden te laten vervangen en uit te lijnen".
Keurder: "Het kan altijd zijn dat een lampje kapot is, blabla ..."
Buiten rijden, op de parking probeer ik het nogmaals: werkt perfect.
Uiteindelijk toch nog goedgekeurd.

Het is de laatste jaren bij mij toch al wel 50% van de keren dat ik naar de keuring ga dat er zo'n onzin gebeurt. Komaan zeg!

Auto afgekeurd omwille van vergeelde koplampen.

Die moeten toch niet professioneel gepolierd worden?

Schoonvader heeft ergens een afspraak gemaakt aan 45 euro per koplamp.... voor een 20 jaar oude polo

Auto afgekeurd omwille van vergeelde koplampen.

Die moeten toch niet professioneel gepolierd worden?

Schoonvader heeft ergens een afspraak gemaakt aan 45 euro per koplamp.... voor een 20 jaar oude polo

Gewoon zelf doen. Is wel een beetje werk met al dat schuren, maar werkt wel goed. Heb dat een tijdje terug ook gedaan bij de dochter haar Polo 9N3. Zien er terug als nieuw uit.

Laatst bewerkt:
Vanmorgen geweest met de Volvo, er staat een opmerking op dat de kentekenplaatverlichting defect is (het enige onnozel lampje dat ik niet gecheckt had), maar wel groene kaart. Dacht nochtans dat elk defect aan de verlichting tegenwoordig afkeuring was. Zoveel te beter dus.

Morgen met het Fiatje, hopelijk evenveel succes. Vanmiddag wel nog banden gaan vervangen, vooraan zitten ze blijkbaar net gepast op 't blokje.

Terug
Bovenaan