Soundos clasht met Schols over geweld tegen vrouwen in De Afspraak

Als Bart zegt dat hij vriendinnen heeft die zich afvragen "waar gaat dit nog over" en ik lees de volgende dag dingen als dit in een krant:

Nora Gharib schetst de situatie met een voorbeeld uit de praktijk. Onlangs zat ze nog in een Uber, terwijl haar telefoon op het punt stond om uit te vallen. Ze besloot meteen om alle info over haar Uber-chauffeur te delen met haar echtgenoot, zodat die zou weten waar te zoeken als haar iets overkwam.

Is zo iemand mee opgenomen in die statistieken, want inderdaad, waar gaat dit nog over?
Je roept zelf een Uber, je stapt zelf bij die mens in, die mens doet gewoon zijn job en er is 0,0 indicatie dat je gevaar loopt en toch maak je er zelf van dat je onveilig bent

Anastasya Chernook herkent zich in het voorbeeld van Nora. “Letterlijk ook mijn chatgeschiedenis met mijn man”, meent ze. “Automatisch altijd locatie delen, nummerplaten, chauffeurs, nummers, je weet het gewoon maar nooit.”

Zijn dit onveilige situaties?

Dit is een slag in het gezicht van vrouwen die wel effectief iets meemaken.

Laura Lieckens, bekend uit ‘Blind getrouwd’. “Ook ik, 34 jaar, voelde mij vorige week ongemakkelijk in Antwerpen toen er verschillende mannen wel heel dicht bij mijn zus kwamen. Ik was bijna boos op mijn zus, omdat ze ‘rustig moest doen’. Terwijl het net die mannen waren die echt wel even een aura moesten respecteren.”

Wat is een aura en hoe groot is dat of over hoeveel m² spreken we? Wat is dicht, wat is de situatie?

Heel heel jammer en pijnlijk voor slachtoffers

Je roept zelf een Uber, je stapt zelf bij die mens in, die mens doet gewoon zijn job en er is 0,0 indicatie dat je gevaar loopt en toch maak je er zelf van dat je onveilig bent
Ik vind dat nu wel nogal een vreemde omschrijving.
Dus, ze roept die Uber zelf en stapt zelf in...dan mag ze niet denken aan het risico? Suck it up of ga te voet.

0.0 indicatie...groot zal de kans niet zijn maar er zijn al verkrachtingen en erger gebeurd door Uber- of taxichauffeurs, ik denk niet dat die hun bedoelingen op hun voorruit hingen.

Dat er zo licht over die angsten wordt gegaan door mannen is ook waar heel die controverse deels vandaan komt. Een ex-collega van mij begon wanneer ze 's avonds laat alleen op stap was ook gewoon te bellen met mensen, zodat ze meteen alarm kon slaan of men haar niet zou lastig vallen. Als vrouw delf je nu eenmaal nogal snel het onderspit tegen een man. Als er nooit iets is gebeurd, is haar gedrag dan "een slag in het gezicht van echte slachtoffers"?

Ik vind dat een beetje zoals je voordeur op slot doen terwijl de inbraak- en homejackingscijfers wel meevallen.

Compleet van de pot gerukt dat dit allemaal zo opgeblazen wordt.
Waarom zou je, Bart Schols zijnde, als witte heteroseksuele man moeten toelaten dat je hele groep over dezelfde kam wordt geschoren?
Nota bene in je eigen programma dan nog, waar een gast-brulboei iedereen op een agressieve manier zit te overroepen, dus van een "discussie" was zelfs op geen enkel moment sprake.
Sorry hoor, maar hiermee bereikt ze bij een grote groep totaal het tegenovergestelde.
Het zou al een hoop helpen moesten de moeders in de cultuur van mevrouw El Ahmadi hun zonen wat beter/vrouwvriendelijker opvoeden.

Wat is een aura en hoe groot is dat of over hoeveel m² spreken we? Wat is dicht, wat is de situatie?
Persoonlijke ruimte.
Ik vind het dikwijls ook irritant als mensen te kort bij mij komen. Zeker als ik ze niet/nauwelijks ken.
Iets wat sinds corona nog erger is geworden.
Het is echt niet nodig om iemand rakelings te passeren als er ruimte is genoeg om wat meer afstand te houden.

Waarom zou je, Bart Schols zijnde, als witte heteroseksuele man moeten toelaten dat je hele groep over dezelfde kam wordt geschoren?
Nota bene in je eigen programma dan nog, waar een gast-brulboei iedereen op een agressieve manier zit te overroepen, dus van een "discussie" was zelfs op geen enkel moment sprake.
Sorry hoor, maar hiermee bereikt ze bij een grote groep totaal het tegenovergestelde.
Het zou al een hoop helpen moesten de moeders in de cultuur van mevrouw El Ahmadi hun zonen wat beter/vrouwvriendelijker opvoeden.
Dus Schols moet niet accepteren dat iedereen over dezelfde kam wordt geschoren, maar in uw laatste zinnetje doe je het zelf wel even voor het gemak? En ik ben het totaal niet eens met de manier dat Soundos dit gesprek aangaat, maar waarom is zij verantwoordelijk voor wat andere in "haar cultuur" doen? Misschien voedt zij haar kinderen wel netjes op naar "onze waarden".

Dat leek mij gewoon een narcistisch mens dat veel aandacht nodig heeft.

Persoonlijke ruimte.
Ik vind het dikwijls ook irritant als mensen te kort bij mij komen. Zeker als ik ze niet/nauwelijks ken.
Iets wat sinds corona nog erger is geworden.
Het is echt niet nodig om iemand rakelings te passeren als er ruimte is genoeg om wat meer afstand te houden.

Daarom dat ik ook zeg dat we de situatie niet kennen.

Als ik op een volle trein naast een vrouw ga zitten, kom ik dan in haar aura en zorg ik er dan voor dat zij één van die 91% is?
Zou ik toch zelf wel heel jammer vinden

Dus Schols moet niet accepteren dat iedereen over dezelfde kam wordt geschoren, maar in uw laatste zinnetje doe je het zelf wel even voor het gemak?

Leg uit aub.

waarom is zij verantwoordelijk voor wat andere in "haar cultuur" doen?

Waar zeg ik dat ze verantwoordelijk is?

Misschien voedt zij haar kinderen wel netjes op naar "onze waarden".
Zou best kunnen. Of ook niet.

Ik vind dat nu wel nogal een vreemde omschrijving.
Dus, ze roept die Uber zelf en stapt zelf in...dan mag ze niet denken aan het risico? Suck it up of ga te voet.

0.0 indicatie...groot zal de kans niet zijn maar er zijn al verkrachtingen en erger gebeurd door Uber- of taxichauffeurs, ik denk niet dat die hun bedoelingen op hun voorruit hingen.

Dat er zo licht over die angsten wordt gegaan door mannen is ook waar heel die controverse deels vandaan komt. Een ex-collega van mij begon wanneer ze 's avonds laat alleen op stap was ook gewoon te bellen met mensen, zodat ze meteen alarm kon slaan of men haar niet zou lastig vallen. Als vrouw delf je nu eenmaal nogal snel het onderspit tegen een man. Als er nooit iets is gebeurd, is haar gedrag dan "een slag in het gezicht van echte slachtoffers"?

Sorry, maar je besluit zelf beroep te doen op de diensten van die mens. Hoogstwaarschijnlijk een doodbrave huisman met misschien ook vrouw en dochter

En toch beschuldig je die man - die niets doet, gewoon om wie hij is - dat hij jou een onveilig gevoel geeft.

Nee haar gedrag is geen slag in het gezicht van slachtoffers, maar uw eigen in zo'n slachtofferrol wentelen op sociale media voor een beetje aandacht of om relevant te willen zijn. Dan begrijp ik wel dat sommige (vrouwen ook) zeggen "Waar gaat dit nog over"

Sorry, maar je besluit zelf beroep te doen op de diensten van die mens. Hoogstwaarschijnlijk een doodbrave huisman met misschien ook vrouw en dochter

En toch beschuldig je die man - die niets doet, gewoon om wie hij is - dat hij jou een onveilig gevoel geeft.

Nee haar gedrag is geen slag in het gezicht van slachtoffers, maar uw eigen in zo'n slachtofferrol wentelen op sociale media voor een beetje aandacht of om relevant te willen zijn. Dan begrijp ik wel dat sommige (vrouwen ook) zeggen "Waar gaat dit nog over"
Niemand beschuldigt toch iemand? Dat zijn gewoon voorzorgen die die vrouwen nemen. Dat is inderdaad toch niets anders dan je deur op slot doen, zoals @Sylverscythe zegt?

Dat je zelf besluit beroep te doen op iemand's diensten of om op iemand in te gaan, heeft er ook werkelijk niets mee te maken. Een vrouw die op date gaat en dan aangerand wordt, die besluit ook zelf om met die persoon op date te gaan. Wil toch niet zeggen dat die bijvoorbeeld niet naar vriendinnen mag sturen dat ze op die plaats is op date, bijvoorbeeld?

Ik vind dit nu weer een typisch spijtig voorbeeld van hoe mannen wel weer even gaan bepalen wat overdreven is en wat niet.

->

Toch een pijnlijke, dit. Ik ben het met je eens dat die sneren naar witte mannen te ver gaan (heb ik al gezegd) maar dan je bericht eindigen met zo'n semi-racistische zin waarbij je inderdaad zelf een hele bevolkingsgroep over dezelfde kam scheert is toch absoluut niet nodig? Beetje hypocriet op die manier vind ik.

Ja of misschien iemand die net die avond beslist om wat duistere fantasieën in de praktijk om te zetten? Ik zie niet echt hoe je echtgenoot de data van een Uber doorsturen, dingen die op de app staan, nu net beschuldigen is.

Verder is het toch niet omdat je beroep doet op iemand zijn diensten dat je blind moet zijn voor risico's of geen gezond wantrouwen mag voelen?

Als er bij jou een stielman of huishoudhulp komt laat je ook waardevolle spullen rondslingeren en niet opletten wat die net uitsteekt, want je doet beroep op die diensten?
Ik vind vertellen welke voorzorgen je als vrouw neemt niet hetzelfde als je in een slachtofferrol wentelen.

->

Toch een pijnlijke, dit. Ik ben het met je eens dat die sneren naar witte mannen te ver gaan (heb ik al gezegd) maar dan je bericht eindigen met zo'n semi-racistische zin waarbij je inderdaad zelf een hele bevolkingsgroep over dezelfde kam scheert is toch absoluut niet nodig? Beetje hypocriet op die manier vind ik.
Neen, dit doen ze zelf (zie namelijk dit en dit ), dus je racisme-kaart kun je hier even niet trekken.

Collega Loubna Khalkhali ziet dat anders. "In onze cultuur worden (vaak) meisjes van jongs af aan strenger opgevoed", schrijft ze op Instagram . "Ze moeten vroeger thuis zijn en krijgen sneller grenzen opgelegd. Jongens worden (vaak) opgevoed als prinsjes, krijgen vaker het excuus van 'boys will be boys'."

Niemand beschuldigt toch iemand? Dat zijn gewoon voorzorgen die die vrouwen nemen. Dat is inderdaad toch niets anders dan je deur op slot doen, zoals @Sylverscythe zegt?

Dat je zelf besluit beroep te doen op iemand's diensten of om op iemand in te gaan, heeft er ook werkelijk niets mee te maken. Een vrouw die op date gaat en dan aangerand wordt, die besluit ook zelf om met die persoon op date te gaan. Wil toch niet zeggen dat die bijvoorbeeld niet naar vriendinnen mag sturen dat ze op die plaats is op date, bijvoorbeeld?

Ik vind dit nu weer een typisch spijtig voorbeeld van hoe mannen wel weer even gaan bepalen wat overdreven is en wat niet.
Ik ben net geen 2 meter groot voor bijna 100kg. De laatste keer dat iemand het onzalige idee had om ruzie te zoeken, was in het vierde of vijfde middelbaar en die mens is sindsdien nooit meer in mijn buurt geweest... En toch, toch voel ik me ook onveilig wanneer ik na een concert in de VK in Molenbeek 's nachts weer naar mijn auto wandel. Mag ik dan ook mijn "voorzorgen" nemen? Of mogen enkel vrouwen dat doen? En wie mag er dan voor mij bepalen wat er precies overdreven is en wat niet (mes, pepper spray, boksbal)?
Onveiligheid op straat is geen probleem van vrouwen alleen. Zie de talrijke meldingen van après-ski geweld de voorbije weken. Dat zijn allemaal mannen die het slachtoffer zijn (met ook vrouwelijke mede-daders). Mannen die onderling vechten in het uitgaansmilieu is dagelijkse kost (vroeger was het nog erger). Alleen komt dit zelden in de media of worden daar geen statistieken van gemaakt zolang er geen te erge verwondingen aan te pas komen. Er is gewoon een groep van gewelddadig 'kerncrapuul' die het voor iedereen verpest, vrouwen én mannen.

Het gaat over "vrouwen die altijd en overal onveilig zijn".
Als je dan die Uber gaat aanhalen als voorbeeld dan beschuldig je die man wel van jou een onveilig gevoel te geven

Ja of misschien iemand die net die avond beslist om wat duistere fantasieën in de praktijk om te zetten? Ik zie niet echt hoe je echtgenoot de data van een Uber doorsturen, dingen die op de app staan, nu net beschuldigen is.

Verder is het toch niet omdat je beroep doet op iemand zijn diensten dat je blind moet zijn voor risico's of geen gezond wantrouwen mag voelen?

Ik vind vertellen welke voorzorgen je als vrouw neemt niet hetzelfde als je in een slachtofferrol wentelen.

Sorry maar is toch geen gezond wantrouwen meer?

In diezelfde aflevering zegt ze trouwens zelf dat de basis van een beschaving vertrouwen is en geen wantrouwen.

Van mij mag iedereen zijn voorzorgen nemen als men zich daar beter bij voelt.
Maar dat moet je niet toch niet aanhalen om te zeggen dat vrouwen onveilig zijn

Iedereen moet zijn handen thuis houden en ge hebt respect voor iedereen en dat debat/discussie moet gevoerd worden. Maar niet met een stel wannebe bv's die op socials afkomen voor de likes en aandacht.

Ik wil niks minimaliseren trouwens, maar ik vind het wel moeilijk.
Als blanke/witte man mag je blijkbaar niet deelnemen aan dit gesprek. Vrouwen beschouwen je automatisch als potentiële dader, maar niemand kan zeggen wat je kan/moet doen zodat vrouwen niet meer dit gevoel krijgen in je nabijheid?

Ik ben net geen 2 meter groot voor bijna 100kg.

En toch, toch voel ik me ook onveilig wanneer ik na een concert in de VK in Molenbeek 's nachts weer naar mijn auto wandel.

Domme vraag, maar wat zorgt voor de trigger dat jij je onveilig voelt op dat moment?

Sorry maar is toch geen gezond wantrouwen meer?
Waarom niet? Er wordt niemand beschuldigd, in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken, en zij voelt zich beter omdat bij de minuscule kans dat het misloopt (en in die context is dat dan verkrachting en/of moord) weet haar man bij wie ze in de auto zat.
In diezelfde aflevering zegt ze trouwens zelf dat de basis van een beschaving vertrouwen is en geen wantrouwen.

Van mij mag iedereen zijn voorzorgen nemen als men zich daar beter bij voelt.
Maar dat moet je niet toch niet aanhalen om te zeggen dat vrouwen onveilig zijn

Iedereen moet zijn handen thuis houden en ge hebt respect voor iedereen en dat debat/discussie moet gevoerd worden. Maar niet met een stel wannebe bv's die op socials afkomen voor de likes en aandacht.

Ik wil niks minimaliseren trouwens, maar ik vind het wel moeilijk.
Als blanke/witte man mag je blijkbaar niet deelnemen aan dit gesprek. Vrouwen beschouwen je automatisch als potentiële dader, maar niemand kan zeggen wat je kan/moet doen zodat vrouwen niet meer dit gevoel krijgen in je nabijheid?
Ik reageer op wat je citeert en vind dat je nogal veel zaken er bijsleurt terwijl in de grond die vrouwen volgens mij niets schokkends verklaren. Omveiligheidsgevoel is niet hetzelfde als onveiligheid trouwens, maar vrouwen zijn gewoon een makkelijker slachtoffer.

Verder vind ik persoonlijk het compleet belachelijk dat mannen er problemen mee hebben dat wat roeptoeters zeggen dat ze niet mogen meepraten. Mijn leven verandert daar niet door hoor. Anderzijds doe je min of meer hetzelfde: wannabe bv's zonder recht van spreken die in de slachtofferrol kruipen.

Ik ben net geen 2 meter groot voor bijna 100kg. De laatste keer dat iemand het onzalige idee had om ruzie te zoeken, was in het vierde of vijfde middelbaar en die mens is sindsdien nooit meer in mijn buurt geweest... En toch, toch voel ik me ook onveilig wanneer ik na een concert in de VK in Molenbeek 's nachts weer naar mijn auto wandel. Mag ik dan ook mijn "voorzorgen" nemen? Of mogen enkel vrouwen dat doen? En wie mag er dan voor mij bepalen wat er precies overdreven is en wat niet (mes, pepper spray, boksbal)?
Onveiligheid op straat is geen probleem van vrouwen alleen. Zie de talrijke meldingen van après-ski geweld de voorbije weken. Dat zijn allemaal mannen die het slachtoffer zijn (met ook vrouwelijke mede-daders). Mannen die onderling vechten in het uitgaansmilieu is dagelijkse kost (vroeger was het nog erger). Alleen komt dit zelden in de media of worden daar geen statistieken van gemaakt zolang er geen te erge verwondingen aan te pas komen. Er is gewoon een groep van gewelddadig 'kerncrapuul' die het voor iedereen verpest, vrouwen én mannen.
Ja, jij mag ook de gegevens van je Uber naar je man sturen. Maar het is wel een beetje je in de slachtofferrol wentelen volgens sommigen.

Wil iemand deze post naar Soundos sturen, volgens mij kan ze haar imago er helemaal mee redden.
Would somebody please think of the men!

Omveiligheidsgevoel is niet hetzelfde als onveiligheid trouwens, maar vrouwen zijn gewoon een makkelijker slachtoffer.

De discussie gaat ook niet over een onveiligheidsgevoel, maar over effectief onveilig zijn en dan vind ik die voorbeelden nog steeds bij de haren getrokken en weinig bijbrengen.

“Wij zijn overal onveilig. Dit is geen mening. Dit zijn keiharde cijfers"

Domme vraag, maar wat zorgt voor de trigger dat jij je onveilig voelt op dat moment?
Geen concrete dreiging maar eerder situational awareness. Je moet na middernacht eens van metro Zwarte Vijvers richting Graaf v. Vlaanderen stappen en je zal snel merken wat ik bedoel.
Het loopt daar vol met schimmige figuren en die zijn daar niet om hun hond uit te laten of om aan hun 10000 stappen/dag te komen.
Gebeurt heel zelden dat ik daar alleen ben maar zelfs met 2 of 3 ben je al snel outnumbered en tegen een 14-jarige met een wapen kun je ook weinig beginnen. In "dealen met coke" krijg je te zien wat een figuren er allemaal op en rond die pleintjes in Brussel rond hangen.

Wil iemand deze post naar Soundos sturen, volgens mij kan ze haar imago er helemaal mee redden.
Would somebody please think of the men!
Schitterend idee, zolang ze maar mijn "personal space" respecteert...
Want een uithaal met die nagels/klauwen van haar, dat wil ik niet riskeren 😇

Terug
Bovenaan