Cursus netwerkbeheer

JRoon82

New member
Ik zag in google een link naar het 9 lives forum ivm de studies netwerkbeheer via Syntra of in mijn geval tweedekansonderwijs in combinatie secundair diploma. Ik kan die thread helaas nergens meer vinden. Ik zou graag deze stap zetten maar ik betwijfel of deze cursus genoeg is om een job te vinden. Overal waar ik kijk zie ik dat ze minstens een professionele bachelor vragen. Ik ben 39 en moet een vaste job hiervoor opgeven maar gelukkig ga ik hier nooit van worden. Informatica is mijn passie en ik denk wel dat het me gaat liggen maar een risico is het altijd, zeker op de instabiele arbeidsmarkt op dit moment. Iemand ervaringen en/of tips?
 
Een van de leukste collega’s waar ik jaren geleden mee samen mogen werken heb was iemand die zich na zijn 35ste ook omgeschoold had, via een VDAB cursus. Ik moest die als broekventje bijstaan, maar die was super gemotiveerd en geïnteresseerd en dat maakt alles goed.

Het diploma is vaak bijzaak, als je relevante ervaring of iets evenwaardig kan voorleggen, dat zal in veel gevallen geen echt struikelblok zijn. De branche evolueert ook constant. Wat jij vandaag op school leer is morgen voorbijgestreefd.

Jouw probleem ligt elders: elk jaar studeren er ontzettend veel af die dezelfde job als jij willen. 21 jaar, die starten aan, wat is het tegenwoordig, 1800 euro bruto, bedrijfswagen (genre VW Polo), tankkaart, gsm en laptop, en ze staan in rijen aan te schuiven om te mogen beginnen. Dat is waar je tegen gaat opboksen. Realistisch gezien ga je ergens een paar jaar helpdesk doen alvorens je promotie kan maken om echte infrastructuur projecten te doen (waar iedereen naartoe wil groeien uiteindelijk), en dan moet dat als bedrijf zo goedkoop mogelijk. Waarom zou ik iemand van 39 aannemen die veel meer loon en voordelen vraagt, en uiteindelijk maar dezelfde ervaring heeft?

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, integendeel, maar besef wel heel goed waar je aan begint.
 
Een van de leukste collega’s waar ik jaren geleden mee samen mogen werken heb was iemand die zich na zijn 35ste ook omgeschoold had, via een VDAB cursus. Ik moest die als broekventje bijstaan, maar die was super gemotiveerd en geïnteresseerd en dat maakt alles goed.

Het diploma is vaak bijzaak, als je relevante ervaring of iets evenwaardig kan voorleggen, dat zal in veel gevallen geen echt struikelblok zijn. De branche evolueert ook constant. Wat jij vandaag op school leer is morgen voorbijgestreefd.

Jouw probleem ligt elders: elk jaar studeren er ontzettend veel af die dezelfde job als jij willen. 21 jaar, die starten aan, wat is het tegenwoordig, 1800 euro bruto, bedrijfswagen (genre VW Polo), tankkaart, gsm en laptop, en ze staan in rijen aan te schuiven om te mogen beginnen. Dat is waar je tegen gaat opboksen. Realistisch gezien ga je ergens een paar jaar helpdesk doen alvorens je promotie kan maken om echte infrastructuur projecten te doen (waar iedereen naartoe wil groeien uiteindelijk), en dan moet dat als bedrijf zo goedkoop mogelijk. Waarom zou ik iemand van 39 aannemen die veel meer loon en voordelen vraagt, en uiteindelijk maar dezelfde ervaring heeft?

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, integendeel, maar besef wel heel goed waar je aan begint.
Daar heb je een punt, zit nu als logistiek arbeider aan bijna 1900€ nettoloon (dagdienst) dus dat is inderdaad wel een groot risico om effectief minder te gaan verdienen. Vraag me dan wel af waarom het een knelpuntberoep is als er zoveel mensen zijn die afstuderen en werk vinden.
 
Laatst bewerkt:
1800 bruto lijkt me nu echt wel enorm weinig? Zelfs met extra’s als een wagen.
1800 bruto met wat voordelen (extra netto vergoeding, etc) en die komen aan 1600 of 1700 netto. Als starter is dat niet zo abnormaal bij veel bedrijven die ik ken hoor. Dat kan wel vrij snel groeien.

ik zeg ook niet dat er geen plaatsen zijn waar ze 2300 bruto aan een starter geven hè, maar kijk maar eens op salariskompas bvb, je gaat verschieten hoe lager dat gemiddelde ligt :)
 
Volg momenteel een soortgelijke cursus en het valt wat tegen eerlijk gezegd. Heb niet het gevoel dat ik met wat ik al opgestoken heb echt kans maak in de IT-sector. Helpdesk maybe.
 
Ik volg die cursus bij Syntra. Nu is die 2 jaar, bij mij toen 3 jaar. Zit nu in derde jaar maar zou het eigenlijk niemand aanraden.
Cursus hangt met moeite aan elkaar, en à 600 euro per jaar was het dit eigenlijk echt niet waard.
'Gelukkig' was Covid er zodat het online lessen waren, want kon het niet meer opbrengen om telkens een uur te rijden naar ginder.
Sommige lessen waren wel interessant, maar het merendeel waren wat random weetjes.

Investeer dat geld misschien beter in een deftige online cursus/webinar pakket. Het zal misschien nuttiger besteed zijn :)
 
Ik heb die cursus (in dag) jaren geleden gevolgd, afgestuurd rond 2007/2008 en toen eigenlijk nooit werk mee gevonden als IT’er. Was toen ook wel een moeilijke periode, waarin de voorrang duidelijk ging naar mensen met een hoger diploma en/of meer (stage) ervaring.

Die cursus was toen nog wel oké, met veel labo ervaring. Maar dan nog moet er iemand zijn die je een kans wil geven.

Moest ik het herdoen, ik zou een abonnement nemen op CBT nuggets, hun virtuele labo’s gebruiken, en certificaten behalen (persoonlijk zou ik dan kiezen voor een Comptia network+ en dan Azure’s fundamentals of M365). En dan werk zoeken. De kans is bestaand dat je even moet inleveren op je loon dan, maar kan rap goed gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:
Jaren terug heb ik ook deze opleiding gevolgd bij Syntra. Ik zou het niet aanraden eerst kreeg je basis hard en software daarna kwam het netwerkgedeelte. Al hangt veel natuurlijk ook af van wat voor leraar je hebt. Zelf had ik iemand die weinig begrip kon opbrengen dat dit voor ons allemaal nieuw was. Moesten we op een paar weken tijd alle linux commando's uit het hoofd kennen voor het examen, wat ook nog eens schriftelijk was dus eens checken of het goed was kon ook niet. In de loop van het jaar haakten ook steeds meer mensen af.
 
Ik heb netwerkbeheer gevolgd op CVO. Was wel voltijdse opleiding van bijna 2 jaar.

Was best interessant en heeft een solide basis gelegd waardoor ik helpdesk quasi overgeslagen heb en meteen met engineers op pad mocht.
 
Goh die ene comment hier ergens vanboven vind ik de bal wat misslaan op 1 vlak: dat er mensen in de rij staan aan te schuiven om te beginnen.

Mijn huidige werkgever biedt elk jaar een traineeship aan, dus starters (al dan niet met relevant diploma, al dan niet schoolverlaters, ...). Meteen vast contract, en een "full package" salaris. Wij vinden met moeite kandidaten die een IT diploma hebben.
Ik heb zelfs nog met onze HR op een jobbeurs gestaan van KdG hogeschool. Pas na de middag zag je de eerste afstuderende IT'ers binnenkomen. Het duurde een dik uur voor ze bij ons standje waren (en we stonden ocharme nr 10 in de rij ofzoiets). Bij elke stand werd aan hun mouw getrokken, theeft gene naam. Ik zie het algemeen niveau toch wel redelijk wat dalen bij ons, ook bij klanten is de netwerkkennis er simpelweg vaak niet. Het is een klein wereldje en er is véél volk te kort.

Startloon zat bij mij destijds (in dat traineeship) op 1800 bruto. Uiteindelijk met de vaste netto onkostenvergoeding enzo zat ik wel rond de 1500-1600 als starter (en dan uiteraard ook nog alle andere gekende voordelen).

Als je nu 1900 netto hebt, zo veel is dat nu ook weer niet natuurlijk, voor een job die je mogelijks niet eens leuk vindt en zelfs voor in ploegen moet werken. Wat loon inleveren ga je sowieso moeten doen, zelfs al volg je een opleiding (zelfs al is het een bachelor) dan nog heb je de eerste maanden geen meerwaarde in een bedrijf tenzij op de helpdesk meedraaien. Maar als het echt je passie is, dan ga je je werk heel graag doen, en uiteindelijk (als je de bedrijfswagen meerekent) ook niet zo heel veel loon moeten inboeten.

Afhankelijk van je talent zal dat loon ook snel weer stijgen hoor. Ik ben op 4 jaar bijna verdubbeld qua brutoloon.

Ik zou je eigenlijk via VDAB/Cevora de opleiding Systeembeheerder of Netwerkbeheerder kunnen aanraden. Via Systeembeheer krijg je wat algemenere kennis zoals Windows Server / DHCP / DNS / etc, alsook 2 modules CCNA.. Toch essentiële kennis die je zeker nodig hebt.
Via Netwerkbeheerder volg je denk ik enkel een academische CCNA (dus 4 modules), weet niet of je hier ook echt iets van systeembeheer in krijgt, dit zal SithCloud misschien kunnen beantwoorden :)
Het nadeel aan deze opleiding is dan wel weer dat je werkloos moet zijn om te mogen instappen, dat is echt klote.

Deze opleiding is een springplank in IT. Afhankelijk hoe hard jij doorduwt zal je er geraken. Er zaten nietsnutten in mijn opleiding, die nu nog steeds geen werk hebben of toch al zeker niet in IT geraakt zijn. Ik zelf nam het allemaal heel serieus en had amper 1 maand in de opleiding al een jobaanbieding (dat was zelfs 2350 euro bruto startloon met full package). Ik heb gekozen om veilig te spelen en toch de opleiding te blijven volgen en uiteindelijk een zeer interessant traineeship bij mijn huidige werkgever kunnen volgen. Ik heb nooit op een helpdesk gezeten maar meteen opgeleid tot consultant en doe nu reeds 4 jaar projectwerk.

Verder kan ik je wel als tip geven: CCNA :) is echt een basiscertificaat dat toch een waarde heeft om in de sector te geraken. Of je nu een opleiding kan volgen via VDAB/Cevora of whatever je ook doet, CCNA studiemateriaal is gewoon online te vinden in vele geuren en kleuren. Ik denk dat CBT Nuggets bvb een volledige cursus staan heeft. Comptia+ dat iemand zei geeft ook wel enkele basisconcepten mooi weer. Je kan hier zeker mee aan de slag. De enigste moeilijkheid dat ik destijds ondervonden had, was dat je eigenlijk sowieso geen kans maakt zonder IETS van achtergrond. Zij het een opleiding volgen, of een soort certificaat hebben... Zonder 1 van beide geraak je er zeer moeilijk ingerold.
Laat je niet afschrikken door bedrijven die bachelors zoeken, dat is de grootste zever :D Ik ben effectief geweigerd geweest door dergelijke bedrijven, waarvan er nu zijn die om de 6 maanden zelf met mij contact opnemen of ik geen intresse heb om op gesprek te komen :')

Dusja, verder wil ik zeker nog zeggen dat motivatie ALLES is in IT. Ale, ge moet het natuurlijk ook allemaal snappen he :) kennis uitbreiden doe je met ervaring, na 2 jaar had ik nog steeds het gevoel dat ik eigenlijk niets weet, nu na 4 jaar valt dat al mee. De basics zijn zo belangrijk, vandaar dat die CCNA zo'n ideale leerstof omvat om mee te beginnen.

Bij deze een wall of text :)))
 
Ik zou je eigenlijk via VDAB/Cevora de opleiding Systeembeheerder of Netwerkbeheerder kunnen aanraden. Via Systeembeheer krijg je wat algemenere kennis zoals Windows Server / DHCP / DNS / etc, alsook 2 modules CCNA.. Toch essentiële kennis die je zeker nodig hebt.
Via Netwerkbeheerder volg je denk ik enkel een academische CCNA (dus 4 modules), weet niet of je hier ook echt iets van systeembeheer in krijgt, dit zal SithCloud misschien kunnen beantwoorden :)
Het nadeel aan deze opleiding is dan wel weer dat je werkloos moet zijn om te mogen instappen, dat is echt klote.

Ik werk er ondertussen al een tijdje niet meer ;) Maar hou nog wel contact met mijn ex-collega's. Wat betreft netwerkbeheer. In sommige centra, zoals waar ik toen zat, hadden we een basis Windows AD cursus ja.
Dat was dan;
-> OU's
-> AGDLP (maar dit echt wel erin geramd totdat mensen het concept zagen. Is zo hetzelfde alsof ge subnetting voor de eerste keer aan iemand aanleert)
-> GPO'S en hun relatie met OU's
- DHCP & DNS
- File services
- Hoe backups werken

En dan als eindproef gewoon een 1box server installatie met alles erop. Gingen niet echt verder daarop in. Maar als ge dit hierboven snapt, dan snap je eigenlijk wel hoe AD werkt.
 
Sounds good, die cursus netwerkbeheer is dan eigenlijk wel een dikke aanrader als je in networking wil geraken. CCNA is echt een klassieker met simpelweg zeer essentiële kennis. Het probleem is misschien eerder dat je werkloos moet zijn om in aanmerking te mogen komen voor de opleiding. Daarna zit je dan nog eens met selectieproeven enzovoort...
 
Sounds good, die cursus netwerkbeheer is dan eigenlijk wel een dikke aanrader als je in networking wil geraken. CCNA is echt een klassieker met simpelweg zeer essentiële kennis. Het probleem is misschien eerder dat je werkloos moet zijn om in aanmerking te mogen komen voor de opleiding. Daarna zit je dan nog eens met selectieproeven enzovoort...
Kzou me tegenwoordig minder om de selectieproeven zorgen maken en eerder om de wachttijden. mijn ex-collega's worden ehrr.... ja overrompeld is denk ik wel het goede woord :p
 
Terug
Bovenaan