Cultuurschepen Daoud vs vrijheid van de kunsten

"De N-VA is geen conservatieve partij" dixit Doesburg


Open VLD die zichzelf liberaal noemt, maakt het nog niet tot een zuiver liberale partij he. Daarvoor hebben ze te veel niet-liberale standpunten
N-VA die zichzelf niet conservatief noemt, maakt het nog niet tot een niet-conservatieve partij, zeker als je dit leest van dezelfde persoon:

"Daar heb ik mogen proeven van de teksten van Bart De Wever en dus van het conservatieve gedachtegoed. Dat voelde voor mij als thuiskomen. "
"U wordt de nieuwe conservatieve ‘postergirl’ genoemd. Vindt u dat erg? “Neen, ook niet. It’s a badge of honor . Het is een eretitel. Ik weet wel: als iemand je conservatief noemt, dan is het zelden een compliment. Maar ik beschouw het wel zo."

Da's zoals sossen zeggen over de Vooruit dat het niet sos genoeg is met Rousseau.
of de linkerkant van de PVDA (ja, die bestaat) die vindt dat de PVDA niet genoeg de lijn trekt van de communisten etc.
 
"De N-VA is geen conservatieve partij" dixit Doesburg


Open VLD die zichzelf liberaal noemt, maakt het nog niet tot een zuiver liberale partij he. Daarvoor hebben ze te veel niet-liberale standpunten
Bekijk het dan gewoon op dit standpunt.
De oude schilderijen behouden "want zo was het vroeger". Conservatief. Voilà, moeilijker hoeft het niet te zijn. Dat is ook geen scheldwoord, in dit geval is dat gewoon een conservatief standpunt. Beetje flauw om N-VA als voorvechters van de lgbtq-rechten te zetten als ze regenboogvlagjes van shirts willen halen, maar bon. Dat is een zodanige zijdiscussie dat het op weinig nog slaat.

Geen concrete aanleidingen? Onlangs was er nog de hele Roald Dahl hetze. Ook zwaar overroepen natuurlijk, maar je kan niet zeggen dat die outcry zonder enige aanleiding was. Dat maakt heel deze hetze van de Arenberg juist zo ironisch: de woke kant zit bij elke outcry van conservatief rechts maar te minimaliseren dat verdere cancel culture of censuur "zo'n vaart wel niet zal lopen". Maar nu worden er ocharme een paar schilderijen verhangen en is de woke kant aan het steigeren. Gewoon hypocriet van beide kanten om zoveel ophef te geven aan deze zaak.
Maar dat is alleen maar waar als je niet echt de posts leest en niet ingaat op wàt de reactie is. Als je gewoon kijkt naar "pro" of "contra".
De Roald Dahl-hetze zou ik al geen hetze noemen. Maar dat gaat om één uitgever die één beslissing maakt in een boek. Waarbij die kritiek helemaal niet geminimaliseerd werd door mij door te zeggen dat het niet zo'n vaart zal lopen. Ik heb toen duidelijk gezegd: dit is een privébeslissing van een uitgever, zoals er dagelijks honderdduizenden gemaakt worden.

Dit gaat over een staat. Een verkozene. Dat maakt het al totaal anders, hè. Het is de staat die hier de creatieve vrijheid beperkt op een manier dat dat daarvoor nooit gebeurde, voor een campagne. Waarom is het verdorie hypocriet om dat een probleem te vinden? Ik snap niet waarom je zomaar slikt van je overheid dat die vrijheden inperkt om een campagne te kunnen opzetten? Gewoon omdat je toevallig boos bent op alles wat "woke" is?
 
"De N-VA is geen conservatieve partij" dixit Doesburg


Open VLD die zichzelf liberaal noemt, maakt het nog niet tot een zuiver liberale partij he. Daarvoor hebben ze te veel niet-liberale standpunten
Dan moeten ze hun website misschien eens updaten :rolleyes:. Echt, de strohalmen waar hier aan vastgehangen wordt om het debat te proberen verleggen om toch maar niet te moeten toegeven dat de eigen strekking misschien toch een beetje over de schreef gaat. P&A op zijn best hoor.
 
N-VA die zichzelf niet conservatief noemt, maakt het nog niet tot een niet-conservatieve partij, zeker als je dit leest van dezelfde persoon:

"Daar heb ik mogen proeven van de teksten van Bart De Wever en dus van het conservatieve gedachtegoed. Dat voelde voor mij als thuiskomen. "
"U wordt de nieuwe conservatieve ‘postergirl’ genoemd. Vindt u dat erg? “Neen, ook niet. It’s a badge of honor . Het is een eretitel. Ik weet wel: als iemand je conservatief noemt, dan is het zelden een compliment. Maar ik beschouw het wel zo."

Da's zoals sossen zeggen over de Vooruit dat het niet sos genoeg is met Rousseau.
of de linkerkant van de PVDA (ja, die bestaat) die vindt dat de PVDA niet genoeg de lijn trekt van de communisten etc.

Zeker mee eens hoor, JPV. Ik ben ook liever voorstander van het label te evalueren obv waar de partij voor staat middels wetsvoorstellen/ontwerpen etc, dan louter af te gaan van wat partijleden of kiezers er van vinden.

Bekijk het dan gewoon op dit standpunt.
De oude schilderijen behouden "want zo was het vroeger". Conservatief. Voilà, moeilijker hoeft het niet te zijn.
Maar zo werd het niet verwoord. :)
Sir killalot zei letterlijk dat dit een concreet voorbeeld is van conservatief *bestuur* dat aan *censuur* doet en haar maatschappijvisie *oplegt*. Ik vind dat gewoon heel ironisch omdat hij dan gewoon exact doet wat hem stoort aan de anti-wokers. Maw conservatief als politieke stok, en er dan nog wat dystopische beschrijvingen (censuur/maatschappij visie aan opleggen), en de tegenstanders dan maar indelen in het groepje van conservatieven of rechtsen. Zijn post van begin deze week over de anti-wokers, kan je herschrijven door woke te vervangen door conservatief en dan krijg je onderstaand. Je zou kunnen inroepen dat het conservatisme echt wel een onderstroom is in Vlaanderen, ook al is die niet heel fijn te definieren (zie mogelijke discussie punten over bv dé conservatieve partij in Vl). Maar dan moet je hetzelfde kunnen accepteren voor Woke, nl dat het misschien echt wel een onderstorom is in Vlaanderen, ook al is die niet heel fijn te definieren.

Conservatisme is verworden tot een politieke stok van progressieve politici en partijen. De klassieke onzichtbare vijand om tegen te ageren, om zo stemmen te winnen. Resultaat: er wordt quasi alleen nog gesproken over veronderstellingen en hypothetische dystopische toekomstbeelden die voortspruiten uit de geesten van bovengenoemde groepen, en die vaak niets te maken hebben met de effectieve vragen van minderheidsgroepen. Over die vragen kan je nauwelijks nog een gedegen discussie voeren, want binnen de 5 seconden zit je weer met dystopische roepers. Alles wordt ook over één kam gegooid. Wat is conservatisme tegenwoordig, behalve de zondebok van progressief links? Alles is de schuld van conservatisme, ook al identificeert quasi niemand zich nog als dusdanig.
 
Sir killalot zei letterlijk dat dit een concreet voorbeeld is van conservatief *bestuur* dat aan *censuur* doet en haar maatschappijvisie *oplegt*. Ik vind dat gewoon heel ironisch omdat hij dan gewoon exact doet wat hem stoort aan de anti-wokers.
Ik hoop dat je het verschil ziet tussen een hoop mensen die iets doen (klagen) en een politiek bestuur die iets doet (opleggen)?
 
Dit gaat over een staat. Een verkozene. Dat maakt het al totaal anders, hè. Het is de staat die hier de creatieve vrijheid beperkt op een manier dat dat daarvoor nooit gebeurde, voor een campagne. Waarom is het verdorie hypocriet om dat een probleem te vinden? Ik snap niet waarom je zomaar slikt van je overheid dat die vrijheden inperkt om een campagne te kunnen opzetten? Gewoon omdat je toevallig boos bent op alles wat "woke" is?
Mooie aanname, maar incorrect om me zo weg te zetten. Ik ben verre van boos op alles wat woke is. De wereld zou er veel mooier uitzien moesten de conservatieven wat meer woke zijn, en de extreme wokers wat minder.

Ik zie het laten verhangen van een paar schilderijen ook niet echt als het inperken van vrijheden, maar dat is een persoonlijk gevoel natuurlijk.
 
"De N-VA is geen conservatieve partij" dixit Doesburg


Open VLD die zichzelf liberaal noemt, maakt het nog niet tot een zuiver liberale partij he. Daarvoor hebben ze te veel niet-liberale standpunten

????????

Bart De Wever heeft altijd al gezegd dat hij een conservatieve denker is. Ook van Doesburg heeft dat al talloze keren gezegd (in o.a. haar columns) dat ze volmondig conservatief is. 1+1=2 eh.
Snap ook niet waarom er zo'n negatieve bijklank aan conservatisme moet hangen. Je kan perfect conservatief zijn en toch niet de boze oude man zijn en vervallen in een anti-alles populisme. Net zoals ook niet alle progressieven mensen zijn die xe/xym/xir als voornaamwoorden hebben, veganist zijn en vanaf vandaag op morgen alle industrie willen afschaffen/nationaliseren (wegens slecht voor het klimaat en/of het invoeren van een planeconomie).
 
Prima stuk in De Standaard:

Van Peel zegt het, zoals wel vaker, veel beter dan ik het kan zeggen:
Columnist en comedian Michael Van Peel, die geregeld optreedt in de Arenberg, kent ze niet. Die vindt de verklaring van Daoud ‘hilarisch’. Van Peel: ‘Ze wil niet dat de portretten van “Marnix Huppeldepup” en “Gilbert Dinges” verdwijnen. Sorry, wie? Niemand kent die figuren. Google ze maar eens: Mous Lambrabat heeft 20.000 hits meer dan “uw Gilbert”. En geen bezoeker keek nog naar die portretten in de traphal. Nu weer wel, door de toevoeging van de foto’s, dat was net het interessante eraan.’

Van Peel zegt dat hij een bloedhekel heeft aan extreem woke. ‘Maar evenzeer aan rechtse nationalisten die woke plots recupereren om net hetzelfde te doen: het opleggen van hun eigen identitaire agenda en het inperken van de artistieke vrijheid. Woke zou zijn: die oude portretten allemaal weghalen of besmeuren. Die foto’s deden het omgekeerde: aanvullen, uitnodigen tot nadenken, tot dialoog.’

Maar deze extra duiding is dus ook belangrijk:

Wie zijn die witte mannen (en één witte vrouw)?

De reeks ontstond op initiatief van (...) het Koninklijk Kunstverbond van Antwerpen. Het Kunstverbond gaf verschillende Antwerpse schilders in de jaren 1860-1870 de opdracht om portretten van historische figuren te maken. Die werken waren bedoeld voor de grote feestzaal van het Kunstverbond, waar zich vandaag de Arenbergschouwburg bevindt. In de feestzaal kwam de Antwerpse elite, toen nog vaak Franstalig, geregeld samen.

Toen de feestzaal in 1929 gesloopt werd, raakten de portretten gaandeweg verspreid over verschillende locaties in Antwerpen. Twaalf portretten uit de reeks bleven in de Arenbergschouwburg en werden in de traphal geïntegreerd. Net geen twintig portretten zijn in het depot terechtgekomen. Een portret van Mercator en eentje van Rubens kregen een plek in het Antwerpse stadhuis. Een schilderij van de Vlaamse Primitief Quinten Massijs door Henri Leys verkaste dan weer naar het KMSKA.

Dan komen we terug op de flauwekul van Daoud:
1. "Portretten van historische Antwerpenaars zonder boe of ba in de kelder zetten, doe je niet." Dit is voor haar letterlijk de kern. De historische Antwerpenaar Da Vinci mocht niet naar de kelder verwezen worden. Een twintigtal staan in het depot. Letterlijk in de kelder. Ik dacht dat je "dat niet deed"? Ik stel voor dat ze die heel snel daar eens uit gaat redden!

2. Ze hangen daar sinds de renovatie in 1929, toen ze uit de feestzaal zijn gehaald. Dus niet al "altijd" en zeer zeker niet speciaal gemaakt voor die plek.

Elke keer als ze het probeert te verdedigen met "objectieve" argumenten, blijkt er niks van te kloppen. Zeg dan gewoon waar het wel om te doen is, de antiwoke-agenda doorduwen op kunsten vanuit de machtspositie van de staat. Ondertussen komen er meer en meer stemmen die afstand nemen van de beslissing van Daoud, op ATV waren er leden van het stadsbestuur (ik weet nu niet meer wie) die zelfs expliciet vermelden dat het Daoud en Daoud alleen was die deze beslissing heeft genomen. Jambon trekt ook al de handen eraf.
 
????????

Bart De Wever heeft altijd al gezegd dat hij een conservatieve denker is. Ook van Doesburg heeft dat al talloze keren gezegd (in o.a. haar columns) dat ze volmondig conservatief is. 1+1=2 eh.
Snap ook niet waarom er zo'n negatieve bijklank aan conservatisme moet hangen. Je kan perfect conservatief zijn en toch niet de boze oude man zijn en vervallen in een anti-alles populisme. Net zoals ook niet alle progressieven mensen zijn die xe/xym/xir als voornaamwoorden hebben, veganist zijn en vanaf vandaag op morgen alle industrie willen afschaffen/nationaliseren (wegens slecht voor het klimaat en/of het invoeren van een planeconomie).

Er is inderdaad niets mis met conservatief te zijn, ik ben bioloog en natuurliefhebber, ik zou de natuur graag voor een belangrijk stuk bewaren (al licht de mooiste natuur uiteraard niet meer in België) dat maakt me inherent al een stukje conservatief (natuurbescherming s in het Engels ook gewoon "nature conservation).

Ook in dit "culturele" verhaal, sommigen zien hier censuur, ik zie hier in de eerste plaats behoud van erfgoed. Hier zijn authentieke schilderijen in een gebouw weggehaald, om daar "multiculturele" foto's in de plaats te hangen, daar zit nu éénmaal een maatschappijkritische = politieke insteek achter... multicultuur versus conservatisme.

Ergste van alles is: als iemand die toch ergens nog enige liefde voor kunst/cultuur koestert (tekende vroeger graag, tekenschool gevolgd, maar meer voor de techniek dan de kunst), ik kan op zich de actie ergens nog "waarderen": ik vind het contrast tussen oud en nieuw wel effectief iets hebben, het daagt uit, wil zelfs meegaan dat je zo ook meer aandacht krijgt voor die "oudbollige" portretten, ... maar wat mij betreft had dit dan een duidelijk tijdelijk project moeten zijn, of hadden bepaalde oude schilderijen niet mogen verdwijnen, en daar heeft het geen schijn van.

Nu ik ben ook niet zo naïef, ik beticht sommigen hier er al wel eens van, speelt het hier een rol dat daar plots ook een vrouw met een hoofddoek tussenhing? En dat één van de eerste klagers blijkbaar een extreemrechtse Staf Declerq herdenker (dat ga ik nu eens echt niet verdedigen, f*ck collaborateurs) is? Zonder twijfel. Maar stilstaande klokken... mij stoort die hoofddoek hier niet. Als de nieuwe directeur van die schouwburg een hoofddoek draagt, terwijl ze ambtenaar is, dan zou me dat wél storen. Nu is dat gewoon een portret, en vrije burgers mogen de hoofddoek dragen, al hoop ik dat dat een dalende trend wordt in de toekomst.

Neen, maar ze zei wel dat de actie van het vervangen een woke-actie was, een voorbeeld van cancel culture en het uitwissen van onze geschiedenis. Oops :sarcastic:

Fair enough, dat heeft ze inderdaad gezegd.
 
Op welke manier zouden ze die kritiek nu kunnen pareren? Alsof het niet meer "antiwoke" kan zijn als het van iemand komt met Marokkaanse achtergrond. Alsof het niet meer profileringsdrang of gewoon platte censuur kan zijn omdat zij zo'n achtergrond heeft?

Dat is bijna het zelfde als zeggen dat het geen racisme kan zijn, want het is zelf iemand met een kleurtje. Zo werkt het niet, hè.


Wel ja ik denk nochtans dat @Muñoz dat wil zeggen. En het is niet omdat je dat logisch kan weerleggen dat die perceptie niet bestaat in de maatschappij en dus handig kan aangewend worden door N-VA.

Een voorbeeld van wat ik bedoel;

 
-De schilderijen weghalen en vervangen door fotoportretten is geldingsdrang van iemand die zichzelf heel belangrijk vindt als schakel in de transitie naar een inclusieve wereld.
-Heisa doen ontstaan over het weghalen van die portretten is geldingsdrang van iemand die zeer hard op zoek is naar een goed thema om een verkiezingscampagne op te voeren.

Het is in alle gevallen een onnozeliteit, een fait divers. Laat mr Arenberg eerst eens de demografie bekijken van de gemiddelde bezoeker van zijn zaal, en zien hoe die overeenkomt met die van de gemiddelde Antwerpenaar. Wat doen die portretten ertoe voor de 99% blanke vlamingen die er passeren?

EDIT:
Wat hij dus eigenlijk zegt: 'Échte verandering is moeilijk, daarom kiezen wij als Arenburg wat makkelijk is'

Ik vind aan de andere kant zeer ergerlijk dat de rechterzijde over elk idioot klein fait divers dat ook maar ruikt naar 'woke' heisa wil doen ontstaan. Het doet de (soms terechte) kritiek op overdreven cancelcultuur behoorlijk veel schade door op ieder mogelijk nieuwsje te springen om maar likes en gratis reclame op sociale media te krijgen. In mijn ogen is de term 'woke' compleet waardeloos en uitgehold geraakt als bruikbaar instrument voor een maatschappelijk debat. Al zullen aan de rechterzijde nog altijd veel mensen zijn die genoeg getriggerd raken door de term om het bruikbaar te maken als instrument om kiesvee naar het stemhok te drijven.
 
Laatst bewerkt:
Dan komen we terug op de flauwekul van Daoud:
1. "Portretten van historische Antwerpenaars zonder boe of ba in de kelder zetten, doe je niet." Dit is voor haar letterlijk de kern. De historische Antwerpenaar Da Vinci mocht niet naar de kelder verwezen worden. Een twintigtal staan in het depot. Letterlijk in de kelder. Ik dacht dat je "dat niet deed"? Ik stel voor dat ze die heel snel daar eens uit gaat redden!
Dat is inderdaad zever in pakskes. Ter referentie, in het KMSKA wordt minder dan 10% van de collectie weergegeven. Alle andere werken worden letterlijk opgeslagen in het depot in de kelder en daar zitten ook werken van Rubens, Van Dyck en andere Antwerpse schilders bij.
 
Het is in alle gevallen een onnozeliteit, een fait divers. Laat mr Arenberg eerst eens de demografie bekijken van de gemiddelde bezoeker van zijn zaal, en zien hoe die overeenkomt met die van de gemiddelde Antwerpenaar. Wat doen die portretten ertoe voor de 99% blanke vlamingen die er passeren?

EDIT:
Wat hij dus eigenlijk zegt: 'Échte verandering is moeilijk, daarom kiezen wij als Arenburg wat makkelijk is'
Opnieuw: zowat elke culturele instelling heeft de opdracht van de subsidiërende overheid of overheden om hun werking open te trekken naar minderheidsgroepen, om een publiek aan te spreken dat breder is dan de gegoede blanke 50-plusser.

Als je dan als politiek bestuur zelfs dit soort "makkelijke" initiatieven afschiet, dan nog met taalgebruik als "ze willen onze geschiedenis wissen" ... tja.
 
Ik hoop dat je het verschil ziet tussen een hoop mensen die iets doen (klagen) en een politiek bestuur die iets doet (opleggen)?

Ik zie niet echt hoe dat relevant is in deze? Mij gaat het vooral om de spanning rond het gebruik van bepaalde reificaties.

Maar goed, het is sowieso niet de kern van de discussie. Dus we zullen het laten rusten. Gezien de laatste reacties zou het vooral energie kosten en vooral weinig opleveren. Jammer.
 
In mijn ogen is de term 'woke' compleet waardeloos en uitgehold geraakt als bruikbaar instrument voor een maatschappelijk debat. Al zullen aan de rechterzijde nog altijd veel mensen zijn die genoeg getriggerd raken door de term om het bruikbaar te maken als instrument om kiesvee naar het stemhok te drijven.
Ik heb lang wat hetzelfde gevoel gehad over dat woord. Er is inderdaad iets problematisch aan, elk woord dat een groep probeert te reduceren tot een woord zal altijd veel te simplistisch zijn, bovendien wordt het ook wat denigrerend gebruikt, zoals conservatief en neo-liberaal wat het ook niet beter maakt. Het is dan ok nog eens een vrij nieuw woord waar er wat wordt "gevochten" over wat de betekenis is. Het wordt ook zeker ook gebruikt om zaken onder te laten vallen die er eigenlijk niet onder horen, gewoon om gebruik te maken van de negatieve connotatie die het zich meebrengt. Allemaal dingen die het wat onduidelijk maken wat er nu precies mee bedoeld wordt.

Aan de andere kant is het wel een woord dat vlot in ons taalgebruik is binnengekomen, kranten, tv, je hoort het woord overal. Iedereen snapt ook wel in grote lijnen wat ermee bedoeld wordt. En de vraag is vooral wat het alternatief is als dat woord niet gaat gebruiken. Er is duidelijk een maatschappelijke beweging die de mensen bezig houdt, zeker in de VS, als we woke niet gebruiken moet er een ander woord komen of moet elk fenomeen iedere keer helemaal opnieuw uitgeschreven worden, wat in taal niet handig en ook niet realistisch is.

Het is zeker nuttig om af en toe duidelijk te zijn wat er precies bedoeld wordt en niet te gratuite of veralgemenend "woke" te gebruiken. Maar het begrip zelf lijkt me moeilijk weg te denken.
 
Wel ja ik denk nochtans dat @Muñoz dat wil zeggen. En het is niet omdat je dat logisch kan weerleggen dat die perceptie niet bestaat in de maatschappij en dus handig kan aangewend worden door N-VA.

Een voorbeeld van wat ik bedoel;


Exact mijn punt, en dat yt videootje visualiseert het perfect. Er is door bepaalde héél mondige 'groepen' de voorbije decennia/jaren een perceptie gecreëerd dat er 2 groepen zijn in de huidige multiculturele samenleving: de autochtone witte mens (vaak dan nog specifiek de oudere witte heteroman) waar zoveel fout mee is, en een grote groep van mensen (i.e. allochtonen) die bijna per definitie slachtoffer zijn en die zelf uit-er-aard hét voorbeeld zijn van hoe het allemaal wel moet. Nu vanuit historisch standpunt kan je sowieso niet ontkennen dat de witte mens heel lang en heel persistent de boeman is geweest (en dat tot op vandaag nog altijd voor een heel stuk is), maar dat neemt niet weg dat de zogenaamde 'slachtoffers' (waar mijn ouders, mijn zussen en ik ook onder vallen wrs) veel beter (i.e. toleranter) zijn. Zaken als 'reverse racism' zijn hoogstwaarschijnlijk een hoax, maar doe maar eens een peiling onder Belgen van verschillende roots (qua tolerantie t.o.v. zwarten, transgenders, gays, vrouwen, andersgelovigen, etc.) en we zullen nog eens zien welke groepen er eigenlijk in feite nog het meest van al weg hebben van de boeman zijn. Racisme is wrs voor 95% (don't shoot me) de 'game' van autochtonen, maar al dan niet progressief zijn is nog véél meer dan enkel voor-/veroordelen op huidskleur/etniciteit eh.
Zeker bij politici van niet-Westerse origine heb ik de indruk dat, net omdat ze die roots hebben, nooit beticht kunnen worden van hetgeen dat de typische witte oude politieker wel vaak verweten wordt: narrow-mindedness. Terwijl ze (in het geval van bv. Darya Safai) even goed en vaak nog virulenter (in dit geval) anti-hoofddoek zijn dan de oubolligste witte oude vent. Dat is wrs de reden dat zoveel witte Vlamingen gefrustreerd zijn op dat punt: ze worden bijna automatisch weggezet als achterhaald (ongeacht hun ideeën), terwijl er altijd met de volle aandacht geluisterd wordt/moet worden naar 'dé allochtoon' (ongeacht of die nu zo conservatief als de pest is of niet).
 
Bart de wever is gonna bart de wever :)
https://www.hln.be/deurne/ridders-j...-quaeye-werelt-palmt-rivierenhof-in~a5392bc5/

Het was Bart De Wever - naast burgemeester en N-VA-voorzitter, óók gepassioneerd historicus - die het evenement zaterdagmiddag op gang ‘knalde’. Dat mag je letterlijk nemen: hij stak het vuur aan de lont van een kanon. Voor de gelegenheid liet de Antwerpse burgemeester zich in het kostuum van Filips van Marnix van Sint-Aldegonde (1540-1598) hijsen.

Filips wie? Filips van Marnix - de rechterhand van Willem van Oranje - is een van De Wevers illustere voorgangers: hij was buitenburgemeester tijdens de belegering van Antwerpen door de Spaanse veldheer Alexander Farnese in 1584-1585.

De inspiratie voor de verkleedpartij met witte molensteenkraag én sober, zwart calvinistenmutsje vond De Wever trouwens op zijn eigen werkplek: de beeltenis van Filips van Marnix hangt boven de deur van zijn bureau in het Antwerpse stadhuis.

Het verhaal van Antwerpen

“Het leek me logisch dat ik dit in historische klederdracht zou doen en Filips van Marnix van Sint-Aldegonde leek me de geknipte figuur”, aldus De Wever. “Niet alleen vanwege zijn historisch belang, maar ook omdat er onlangs wat controverse rond hem was. Zijn portret was één van de schilderijen die uit de trappenhal van de Arenberg verwijderd waren. Ik hoorde toen mensen zeggen: ‘Ach ja, Filips van Huppeldepup, wie kent die nog?’ Dat stemde mij eerlijk gezegd behoorlijk droef.”
 
Terug
Bovenaan