Cultuurschepen Daoud vs vrijheid van de kunsten

Of dat de politiek zich daar mee moeten moeien? Nee dat niet, en al zeker niet vanuit een reactionaire kramp tegen woke.
Voilà, punt aan de lijn. Einde discussie.

Al de rest is een discussie die mogelijk beter zou passen bij Cultuur, maar waar we ook niet uit zullen raken. Het enige wat je kunt zeggen, is dat de vrijheid die kunst onder andere schepenen had, hier weg is.
 
Mee met wat? Dat de schilderijen "verplaatst" zijn en dat de NVA daar een discussie over woke van maakt? Dat is hun discussie.
Ik vind het vooral vreemd dat oude schilderijen die allemaal dezelfde 'stijl' hebben, plaats moeten maken voor 'kunst' van de aldi (pun intended en persoonlijke mening). Dat is zoals een extreem klassiek interieur hebben en daar dan ineens iets van Andy Warhol tussen zwieren. Maarja, daar gaat heel deze cinema precies niet over. :ROFLMAO:
Het klopt dat het 'vreemd' is, da's de bedoeling. Mensen liepen daar vroeger voorbij, zonder een half oog te werpen op die oude schilderijen. Die juxtapositie van oud met nieuw, zorgt er net voor dat je bewuster naar de aanwezige kunst gaat kijken. Zowel naar de historische schilderijen, als naar de recente foto's. Je doet mensen terug nadenken en spreken.

Enfin, daar kan je natuurlijk allemaal over discussiëren of dat een goed idee is of niet. Maar het is niet aan het stadsbestuur om enerzijds dictatoriaal te gaan opleggen wat een kunstinstelling waar toont, en anderzijds al helemaal niet door er zo'n intentieproces van te maken.
 
Dus 't Stad mag alleen maar betalen, wat ze volgens de cultuurliefhebbers niet genoeg doen, maar ze mag geen zeggenschap hebben over de inrichting van haar eigen erfgoed? 't is toch maar triest dan hoor. De normale hiërarchie op z'n kop denk ik dan.

Wat intentieprocessen betreft: als je oude schilderijen wegstopt, terwijl er ook perfect ruimte was/is om je nieuwe portretten elders te hangen, dan is de meest politieke beslissing in dit verhaal nog altijd die van de directeur van de Arenberg geweest.

Als ik me niet vergis ligt het M KHA ook weer niet zo ver van de Arenberg. Kwartiertje wandelen? Niet ver daarvan is ook nog eens een fotomuseum? Maar neen, de historische portretten van blanke mannen vervangen door moderne, diverse portretten zonder betekenis in de Antwerpse geschiedenis is deel van de performance geweest hier.
 
Dus 't Stad mag alleen maar betalen, wat ze volgens de cultuurliefhebbers niet genoeg doen, maar ze mag geen zeggenschap hebben over de inrichting van haar eigen erfgoed? 't is toch maar triest dan hoor. De normale hiërarchie op z'n kop denk ik dan.
Zo werkt het wel, ja. De stad mag alleen betalen zonder zich te mengen wat betreft de inhoud (binnen bepaalde grenzen, zoals ik al schreef). Zo heeft het altijd ook wel gewerkt en is het nooit een probleem geweest. Tot nu. Dus dan moet je niet doen alsof het zo vreemd zou zijn, hè.

Zo werken subsidies ook altijd. Als je echt alle verenigingen subsidies geeft, behalve communistische, dan zou dat censuur zijn en een misbruik van je geldbuidel als staat om je politiek door te drukken. In dit geval geef je alle stadsschouwburgen subsidies, behalve die die jouw politiek niet volgen? Stinkt, hoor. En hoe.

Zoals ik al zei, als een Chinese kunstenaar hier komt tentoonstellen omdat het bij hem thuis niet kan, dan spreken we schande. "Erg, dat ze de spiegel die kunst is, niet willen voorhouden."

Wat intentieprocessen betreft: als je oude schilderijen wegstopt, terwijl er ook perfect ruimte was/is om je nieuwe portretten elders te hangen, dan is de meest politieke beslissing in dit verhaal nog altijd die van de directeur van de Arenberg geweest.

Als ik me niet vergis ligt het M KHA ook weer niet zo ver van de Arenberg. Kwartiertje wandelen? Niet ver daarvan is ook nog eens een fotomuseum? Maar neen, de historische portretten van blanke mannen vervangen door moderne, diverse portretten zonder betekenis in de Antwerpse geschiedenis is deel van de performance geweest hier.
Deel van de creatieve invulling die elke directeur zelf mag doen. Behalve als hij daarmee op N-VA-teentjes trapt.

(je overdrijft ook over de "historische portretten", 99% zou je niet bij naam kennen, en zouden in een gewoon museum ook ergens in de archieven belanden, hoor)
 
Dus 't Stad mag alleen maar betalen, wat ze volgens de cultuurliefhebbers niet genoeg doen, maar ze mag geen zeggenschap hebben over de inrichting van haar eigen erfgoed? 't is toch maar triest dan hoor. De normale hiërarchie op z'n kop denk ik dan.
Als het stadsbestuur dat wil, dan moeten ze het maar volledig in eigen bestuur nemen. Subsidiëren staat niet gelijk aan dicteren. De normale werking en omgang staat niet op z'n kop door de acties van de schouwburg, maar wel door die van het stadsbestuur.

Wat intentieprocessen betreft: als je oude schilderijen wegstopt, terwijl er ook perfect ruimte was/is om je nieuwe portretten elders te hangen, dan is de meest politieke beslissing in dit verhaal nog altijd die van de directeur van de Arenberg geweest.

Als ik me niet vergis ligt het M KHA ook weer niet zo ver van de Arenberg. Kwartiertje wandelen? Niet ver daarvan is ook nog eens een fotomuseum? Maar neen, de historische portretten van blanke mannen vervangen door moderne, diverse portretten zonder betekenis in de Antwerpse geschiedenis is deel van de performance geweest hier.
Je ziet wat je wil zien, en je maakt er het verhaal van dat je er wil van maken. QED waar ik het een aantal dagen geleden over had in het woke-topic. Er gebeurt iets in de wereld, jij en andere anti-wokies maken daar een heel verhaal rond, en ageren dan tegen het zelf gesponnen verhaal. En ondertussen maar opruien.
 
(je overdrijft ook over de "historische portretten", 99% zou je niet bij naam kennen, en zouden in een gewoon museum ook ergens in de archieven belanden, hoor)
Antwerps burgemeester Filips van Marnix
ondernemer Gilbert van Schoonbeke
Pieter Appelmans, een van de architecten van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal

De vierde leek volgens wat ik deze morgen hoorde Leonardo Da Vinci te zijn?
 
Antwerps burgemeester Filips van Marnix
ondernemer Gilbert van Schoonbeke
Pieter Appelmans, een van de architecten van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal

De vierde leek volgens wat ik deze morgen hoorde Leonardo Da Vinci te zijn?
Ken jij de naam Gilbert van Schoonbeke? Of wat voor "belangrijke rol voor Antwerpen" Da Vinci zou hebben?
"Om historische figuren die onze stad mee groot hebben gemaakt" was het citaat. Bwa. En de schilderijen zijn niet van een kwaliteit dat ze het KMSKA zouden halen.

Dat is natuurlijk maar een terzijde van mij. Maar het is geen Antverpia van Rubens die daar plaats moet ruimen.
 
Als het stadsbestuur dat wil, dan moeten ze het maar volledig in eigen bestuur nemen. Subsidiëren staat niet gelijk aan dicteren. De normale werking en omgang staat niet op z'n kop door de acties van de schouwburg, maar wel door die van het stadsbestuur.

Lijkt mij dat de Arenberg onder de stad (en voorheen provincie) Antwerpen valt, en niet louter een onafhankelijke vzw is die subsidies ontvangt. Kan me daarin vergissen. Not an expert.

Je ziet wat je wil zien, en je maakt er het verhaal van dat je er wil van maken. QED waar ik het een aantal dagen geleden over had in het woke-topic. Er gebeurt iets in de wereld, jij (en in dit geval de N-VA) maken daar een heel verhaal rond, en ageren dan tegen het zelf gesponnen verhaal. En ondertussen maar opruien.

Je kan die logica perfect omkeren: jij ziet censuur waar je censuur wilt zien, omdat de schepen verantwoordelijk voor cultuur en erfgoed vraagt voor een originele situatie te herstellen, terwijl ze de moderne foto's niet eens in de ban doet, maar ze een plaats krijgen in de inkomhal én foyer. Censuur zou zijn: verwijder deze foto's en toon ze nooit meer, of deze schrijver mag geen lezing komen geven.

Zo werkt het wel, ja. De stad mag alleen betalen zonder zich te mengen wat betreft de inhoud (binnen bepaalde grenzen, zoals ik al schreef). Zo heeft het altijd ook wel gewerkt en is het nooit een probleem geweest. Tot nu. Dus dan moet je niet doen alsof het zo vreemd zou zijn, hè.

Zo werken subsidies ook altijd. Als je echt alle verenigingen subsidies geeft, behalve communistische, dan zou dat censuur zijn en een misbruik van je geldbuidel als staat om je politiek door te drukken. In dit geval geef je alle stadsschouwburgen subsidies, behalve die die jouw politiek niet volgen? Stinkt, hoor. En hoe.

Zoals ik al zei, als een Chinese kunstenaar hier komt tentoonstellen omdat het bij hem thuis niet kan, dan spreken we schande. "Erg, dat ze de spiegel die kunst is, niet willen voorhouden."

Als ze in China bepaalde zaken uit hun geschiedenis trachten uit te wissen, geven wij ook kritiek. Als we er dan toch vergezochte vergelijkingen bij moeten halen. Dit is echt geen Chinese censuur hoor.

Deel van de creatieve invulling die elke directeur zelf mag doen. Behalve als hij daarmee op N-VA-teentjes trapt.

Maar die schilderijen zijn niet noodzakelijk de inhoud van de schouwburg natuurlijk, zoals ik zei: als er ingegrepen werd in het aanbod aan voorstellingen, dan zou ik je verontwaardiging begrijpen.

Als je weer vergelijkingen wilt maken met dictatoriale regimes: oude kunst vervangen door het nieuwe dogma, dat lijkt me toch eerder iets wat meer die richting uitgaat, dan vragen om de originele situatie intact te laten, en de nieuwe foto's elders in het gebouw tentoon te stellen?

(je overdrijft ook over de "historische portretten", 99% zou je niet bij naam kennen, en zouden in een gewoon museum ook ergens in de archieven belanden, hoor)

Dat niet bij naam kennen geldt niet alleen voor deze historische portretten, maar voor 90% van alle kunst. Bezwaarlijk een argument tegen een cultuurbarbaar die vooral naar stand-up comedy en lezingen over natuur en wetenschap gaat. Enkel wat zuivere tekenkunst betreft zal ik uit pure interesse wat beter scoren in de kunsten (misschien 80%).

Een museum mag gerust archieven met rotatie hebben, maar je kan dit even goed zien als erfgoed. Ik heb je al als voorbeeld gegeven dat er bijvoorbeeld een architect van de OLV Kathedraal bij zit... dus historische figuren "archiveren" ten voordele van moderne "diverse portretten"? Neen, nogmaals bedankt, geef mij dan maar de "conservatieve" visie.
 
Ken jij de naam Gilbert van Schoonbeke? Of wat voor "belangrijke rol voor Antwerpen" Da Vinci zou hebben?
"Om historische figuren die onze stad mee groot hebben gemaakt" was het citaat. Bwa. En de schilderijen zijn niet van een kwaliteit dat ze het KMSKA zouden halen.

Dat is natuurlijk maar een terzijde van mij. Maar het is geen Antverpia van Rubens die daar plaats moet ruimen.

De gustibus... om in het dood-Romeins van de Antwerpse burgervader te zeggen. Die foto's zijn ook niet zo "wauw" hoor als je dan toch op de kwaliteit van de oorspronkelijke schilderijen wilt vitten.
 
Ken jij de naam Gilbert van Schoonbeke? Of wat voor "belangrijke rol voor Antwerpen" Da Vinci zou hebben?
"Om historische figuren die onze stad mee groot hebben gemaakt" was het citaat. Bwa. En de schilderijen zijn niet van een kwaliteit dat ze het KMSKA zouden halen.

Dat is natuurlijk maar een terzijde van mij. Maar het is geen Antverpia van Rubens die daar plaats moet ruimen.
Ik maakte me deze morgen toen ik dat op de radio hoorde een beetje dezelfde bedenking, omdat Ait Daoud dan Da Vinci aanhaalde om haar argumentatie kracht bij te zetten, maar het dus inderdaad mensen zouden zijn die Antwerpen groot hebben gemaakt. En neen, ik ken die mensen niet.

Over de kwaliteit van die schilderijen kan ik weinig zeggen. Het lijkt me dat hier een niemendal wordt opgeklopt om nog eens tegen de woke-boeman te kunnen strijden.
 
De gustibus... om in het dood-Romeins van de Antwerpse burgervader te zeggen. Die foto's zijn ook niet zo "wauw" hoor als je dan toch op de kwaliteit van de oorspronkelijke schilderijen wilt vitten.
Het is dan ook geen argument vòòr het wisselen. Daar heb ik er genoeg andere voor gegeven. Het is een argument tégen de "die historische schatten mogen niet verplaatst worden".

Ik stel gewoon vast dat deze schepen van Cultuur en dit cultuurbeleid heel duidelijk is: niet lopen in de partijpas is niet meer gewenst. Natuurlijk is het geen censuur zoals in China. Daarvoor moet je al ernstige oogkleppen op hebben om dat te willen beweren. Maar opnieuw grijpt de stad in wanneer de cultuursector niet de juiste politiek volgt. Op geen enkele manier kan ik dat goedpraten, hoor.

Het ergste is nog wel dat ze al een jaartje zo gehangen hebben, maar nu het tijd is om te posturen, moet het weer terug anders. Dat vind ik echt een walgelijke politiek.
 
Verder is het ook de communicatie die de boel onnodig politiseert en polariseert. Had Ait Daouad gezegd dat het klassieke karakter van de Arenbergschouwburg behouden moet blijven, dan zou ik nog een minimum aan begrip kunnen opbrengen. Nee, meteen een frontale aanval met zwaarwichtige termen zoals 'woke', 'cancel culture' en 'geschiedenis wissen'. Zeer transparant allemaal wat men hiermee hoopt te bereiken.
 
Verder is het ook de communicatie die de boel onnodig politiseert en polariseert. Had Ait Daouad gezegd dat het klassieke karakter van de Arenbergschouwburg behouden moet blijven, dan zou ik nog een minimum aan begrip kunnen opbrengen. Nee, meteen een frontale aanval met zwaarwichtige termen zoals 'woke', 'cancel culture' en 'geschiedenis wissen'. Zeer transparant allemaal wat men hiermee hoopt te bereiken.

Behalve dan dat de cultuurschepen in haar radio-interview zei dat de foto's wat haar betreft helemaal niet "woke" zijn... en dat er van die fotograaf een hele expo geweest is in de stad. Oops...
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Behalve dan dat de cultuurschepen in haar radio-interview zei dat de foto's wat haar betreft helemaal niet "woke" zijn... en dat er van die fotograaf een hele expo geweest is in de stad. Oops...
Neen, maar ze zei wel dat de actie van het vervangen een woke-actie was, een voorbeeld van cancel culture en het uitwissen van onze geschiedenis. Oops :sarcastic:
 
Verder is het ook de communicatie die de boel onnodig politiseert en polariseert. Had Ait Daouad gezegd dat het klassieke karakter van de Arenbergschouwburg behouden moet blijven, dan zou ik nog een minimum aan begrip kunnen opbrengen. Nee, meteen een frontale aanval met zwaarwichtige termen zoals 'woke', 'cancel culture' en 'geschiedenis wissen'. Zeer transparant allemaal wat men hiermee hoopt te bereiken.

Even terzijde, Nabilla Ait Daoud lijkt mij voor de NVA een godsgeschenk op die positie. Van Luk Lemmens kun je in alle objectiviteit zeggen dat het oude witte (zage)vent is, maar dankzij Ait Daoud (als vrouw met Marokkaanse roots) kunnen ze die kritiek altijd voorkomen en pareren. Net daarom dat ze ook zo ver kunnen gaan in hun 'cultuurbeleid' hier in Antwerpen, denk ik. Beetje wat ze ook doen/kunnen bereiken via/dankzij Zuhal Demir.
 
Even terzijde, Nabilla Ait Daoud lijkt mij voor de NVA een godsgeschenk op die positie. Van Luk Lemmens kun je in alle objectiviteit zeggen dat het oude witte (zage)vent is, maar dankzij Ait Daoud (als vrouw met Marokkaanse roots) kunnen ze die kritiek altijd voorkomen en pareren. Net daarom dat ze ook zo ver kunnen gaan in hun 'cultuurbeleid' hier in Antwerpen, denk ik. Beetje wat ze ook doen/kunnen bereiken via/dankzij Zuhal Demir.
Ik ken ze niet, en het gaat uiteindelijk over gemeentepolitiek, maar nu ik ze eens heb beziggehoord met haar vrij plat Antwerps accent, en hoorde hoe slecht die zichzelf kon verdedigen en bij momenten zelfs gewoon niet uit haar worden kon komen tijdens een simpel interview (dus niet eens een debat), lijkt me dat nu toch niet echt een sterkhouder.
 
Even terzijde, Nabilla Ait Daoud lijkt mij voor de NVA een godsgeschenk op die positie. Van Luk Lemmens kun je in alle objectiviteit zeggen dat het oude witte (zage)vent is, maar dankzij Ait Daoud (als vrouw met Marokkaanse roots) kunnen ze die kritiek altijd voorkomen en pareren. Net daarom dat ze ook zo ver kunnen gaan in hun 'cultuurbeleid' hier in Antwerpen, denk ik. Beetje wat ze ook doen/kunnen bereiken via/dankzij Zuhal Demir.
Op welke manier zouden ze die kritiek nu kunnen pareren? Alsof het niet meer "antiwoke" kan zijn als het van iemand komt met Marokkaanse achtergrond. Alsof het niet meer profileringsdrang of gewoon platte censuur kan zijn omdat zij zo'n achtergrond heeft?

Dat is bijna het zelfde als zeggen dat het geen racisme kan zijn, want het is zelf iemand met een kleurtje. Zo werkt het niet, hè.
 
Behalve dan dat de cultuurschepen in haar radio-interview zei dat de foto's wat haar betreft helemaal niet "woke" zijn... en dat er van die fotograaf een hele expo geweest is in de stad. Oops...
Die woorden komen toch zeer prominent naar voren in de interviews met Ait Daouad en Lemmens.


Ik snap je punt niet. De 'oops...' al helemaal niet.

In 2004 werd Staf de Clercq herdacht op de IJzerwake. Staf de Clercq was dan net 120 jaar geleden geboren. De regie van die IJzerwake was in handen van N-VA’er Luk Lemmens, tegenwoordig eerste bestendig afgevaardigde bij de provincie Antwerpen.

Misschien dat een portret van Staf de Clercq wel acceptabel zou zijn voor dhr. Lemmens.
 
Tis duidelijk waar de NVA de verkiezingscampagne over wil laten gaan.

Geen wonder dat ze een nieuw thema zoeken, over migratie hebben ze zich vergaloppeerd door de regering te laten vallen over het Marrakech-pact. En de Vlaamse onafhankelijkheid kaart wil je ook niet ten volle uitspelen gezien de prestaties van de huidige Vlaamse regering.
 
Ken jij de naam Gilbert van Schoonbeke? Of wat voor "belangrijke rol voor Antwerpen" Da Vinci zou hebben?
"Om historische figuren die onze stad mee groot hebben gemaakt" was het citaat. Bwa. En de schilderijen zijn niet van een kwaliteit dat ze het KMSKA zouden halen.

Dat is natuurlijk maar een terzijde van mij. Maar het is geen Antverpia van Rubens die daar plaats moet ruimen.
Wie is feitelijk gerepresenteerd op die fotos nu?
 
Terug
Bovenaan