Film Cult films

Van deze probeerde men bewust een cult film te maken door te zeggen dat het echt was. Was toen zelfs moeilijk te vinden in videotheken :)
Toen ik die zag als jonge gast dacht ik idd dat het echt was.
Ik heb me toen dagen lang slecht gevoeld.
Blijkbaar is Green Inferno nog erger
 
Van deze probeerde men bewust een cult film te maken door te zeggen dat het echt was. Was toen zelfs moeilijk te vinden in videotheken :)
Wel, sommige dingen zijn echt...
Er zijn welgeteld 7 echte dierenmoorden in de film:
- Een coati: vermoord met een mes
- Een schildpad: onthoofd, zijn ingewanden en schild verwijderd
- Een tarantula: vermoord met een machete
- Een boa constrictor: vermoord met een machete
- Een varken: in het hoofd geschoten met een geweer
- Een aapje: onthoofd met machete, ze hebben de scene 2 keer moeten opnemen dus in feite twee aapjes. Beide zijn nadien opgegeten door de inheemse castleden, die apenbrein een delicatesse vonden.

De film was gebanned in verschillende landen, sommige zoals Italie haalden dierenwelzijn wetten aan en andere het geweld in de film. In Italie kreeg de director ook nog eens moord beschuldigen tegen hem aangegeven aan het gerecht. Hij moest bewijzen dat alle acteurs nog in leven waren, waarvoor ze naar Italie moesten komen om geïnterviewd te worden.

Sommige vonden dat de film teveel tegenwind kreeg om de dierenmoorden omdat bijvoorbeeld Apocalypse Now ook een on screen dierenmoord heeft. Het Britse Board of Film Censors zag enkel een probleem met de moord op de coati, omdat "quick clean deaths" toegelaten waren.

Source: heb eens een tijd geleden opzoekingswerk over deze film gedaan.
 
Serieus overroepen die film, al kan ik mij wel inbeelden dat die redelijk wat impact had in die periode.
Blair Witch was ook zoiets toen die net uitkwam, velen dachten dat dit allemaal echt was en er was een serieuze hype rond op internet.
 
Wel, sommige dingen zijn echt...
Er zijn welgeteld 7 echte dierenmoorden in de film:
- Een coati: vermoord met een mes
- Een schildpad: onthoofd, zijn ingewanden en schild verwijderd
- Een tarantula: vermoord met een machete
- Een boa constrictor: vermoord met een machete
- Een varken: in het hoofd geschoten met een geweer
- Een aapje: onthoofd met machete, ze hebben de scene 2 keer moeten opnemen dus in feite twee aapjes. Beide zijn nadien opgegeten door de inheemse castleden, die apenbrein een delicatesse vonden.

De film was gebanned in verschillende landen, sommige zoals Italie haalden dierenwelzijn wetten aan en andere het geweld in de film. In Italie kreeg de director ook nog eens moord beschuldigen tegen hem aangegeven aan het gerecht. Hij moest bewijzen dat alle acteurs nog in leven waren, waarvoor ze naar Italie moesten komen om geïnterviewd te worden.

Sommige vonden dat de film teveel tegenwind kreeg om de dierenmoorden omdat bijvoorbeeld Apocalypse Now ook een on screen dierenmoord heeft. Het Britse Board of Film Censors zag enkel een probleem met de moord op de coati, omdat "quick clean deaths" toegelaten waren.

Source: heb eens een tijd geleden opzoekingswerk over deze film gedaan.
Dat wist ik dus niet en wordt kwaad als ik het lees :angry:
 
Serieus overroepen die film, al kan ik mij wel inbeelden dat die redelijk wat impact had in die periode.
Blair Witch was ook zoiets toen die net uitkwam, velen dachten dat dit allemaal echt was en er was een serieuze hype rond op internet.
Blair Witch : ik kan mij (spijtig genoeg) niet inleven in films maar van deze was ik toch even van mijn melk....op het einde zat ik gewoon met open mond naar de aftiteling te staren met een WTF gevoel :)

Green inferno is ook zo een film die mij wakker heeft gehouden en indruk nagelaten heeft
 
Blair Witch : ik kan mij (spijtig genoeg) niet inleven in films maar van deze was ik toch even van mijn melk....op het einde zat ik gewoon met open mond naar de aftiteling te staren met een WTF gevoel :)
Tegenwoordig zal die iets minder impact hebben bij een eerste kijkbeurt om dat het genre ondertussen al veel meer gebruikt is. De impact die deze had bij release is echt niet te onderschatten, vandaar mijn vergelijk met Cannibal Holocaust.
 
Ja idd maar tis dan ook al 20 jaar geleden of zo. De eerste paranormal activity zal ik ook niet vergeten , vanuit bed gekeken met de vrouw en de kamer van in de film kwam bijna overeen met onze kamer en ze had wreed schrik derna om naar de wc te gaan :rofl:
 
Ja idd maar tis dan ook al 20 jaar geleden of zo. De eerste paranormal activity zal ik ook niet vergeten , vanuit bed gekeken met de vrouw en de kamer van in de film kwam bijna overeen met onze kamer en ze had wreed schrik derna om naar de wc te gaan :rofl:
Hahaha. Net hetzelfde hier
Mijn madam durfde niet alleen gaan slapen. (We woonden toen nog niet samen)
 
Wel, sommige dingen zijn echt...
Er zijn welgeteld 7 echte dierenmoorden in de film:
- Een coati: vermoord met een mes
- Een schildpad: onthoofd, zijn ingewanden en schild verwijderd
- Een tarantula: vermoord met een machete
- Een boa constrictor: vermoord met een machete
- Een varken: in het hoofd geschoten met een geweer
Dat met die schildpad herinner ik me nog goed.
Ik heb me toen serieus moeten inhouden om niet te kotsen.
(Zoals die actrice in de film )
 
Toxic Avenger heb ik ook gezien. Heel vermakelijke film met als pluspunt vrouwelijk schoon.

Cannibal Holocaust is niet echt eng, maar fascineert wel.
 
Er was toen nog zo een soort 'film docu' die bijna niet te vinden was. Ik kan er geen trailer van posten want ik vind geen :)

Faces of death was het
 
Terwijl Cannibal Holocaust een beetje de Paranormal Activity van zijn tijd was, is de controverse eigenlijk ook wat overroepen. Er gebeuren wel meer controversiele dingen achter de set of achter het scherm, maar zoals men zegt omdat Cannibal Holocaust een exploitation film was, kreeg die de wind van voor terwijl andere klassiekers en arthouse films gespaard bleven, ook als daar dierenmishandeling voorkomt. Voorbeelden: Apocalypse Now, Spring Summer Autum Winter... and Spring, Wake in Fright, La règle du jeu, El Topo en The Isle. Een zelfde standaard wordt daar niet gebruikt. Heel veel films ook waar onrespectvol met de actrices werd omgegaan, of mannen seksueel geweld hebben gebruikt of hun machtspositie gebruikt hebben om de positie v. vrouwen te onderdrukken. Er zijn er heel veel, maar echt heel veel. En bij de meeste films zullen we het zelfs nooit te weten komen.

Ik denk dat Srpski Film (A Serbian movie) nog controversiëler is, maar die heb ik nog niet gezien.

Die nieuwe film met Alec Baldwin zal ook wel controversieel zijn. Ik denk niet dat ze het productieproces zelfs nog zullen voortzetten, zeker omdat duidelijk wordt dat de dood voorkomen had kunnen worden, en het dus toch wel duidelijk om een geval van onopzettelijke doodslag gaat (opzettelijk valt zelfs niet eens te sluiten). Van een bepaald crewlid was het al haar tweede film, en er is een videoclip van een Cage die in haar eerste film al enorm kwaad was op die persoon omdat ze de veiligheidsregels niet respecteerde.

Andere film die ook een tijdje controversieel was, was A Dog's Purpose maar dat kan ook wel overroepen geweest zijn. Maar soms zijn mensen een stuk gevoeliger wanneer het om dieren gaat, dan wanneer het om mensen zou gaan. Ik weet niet of het terecht of overroepen was, maar die film heeft ook zijn controverse gekend nog voor de release.

En een film zoals Birth of a Nation is ook zo een controversiele film, maar dat kan meer te maken hebben met de racistische ondertoon van de originele film, die in de jaren '10 of "20 is gemaakt. Grappig genoeg een stuk controversieler dan vele nazipropagandafilms van vooral Leni Riefenstahl (nota bene wellicht nog één van de eerste vrouwelijke filmmakers) en nog veel meer dan USSR-propagandafilms van Sergei Eisenstein (al was het propaganda-element daar ook wel iets minder aanwezig), en zijn veel gewaardeerde films ook wel een soort van propaganda voor een bepaald idee. Veel Amerikaanse films hebben de "MAGA" spirit, zeker wanneer het om oorlogsfilms gaat, maar daar hoor je dan weer niemand over klagen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan