Crypto - Nieuws en algemene discussie

Je moet natuurlijk wel weten dat staken in een exchange achter de schermen wel anders is dan op de blockchain zelf.

Staken op de blockchain is zoals hierboven gezegd: uw eigen keys, uw eigen risico. Staking op de blockchain is ook meestal locked. Je kan er dus niet aan. Of je kan ze unlocken maar dan zonder intrest.

Staken in een exchange zoals binance en bitvavo: uw coins (niet uw keys) zitten in een pool waar je gewoon wat rente voor krijgt. Daar zie ik persoonlijk weinig graten in waarom je het niet zou doen.

Maar volgens de weinige letters die er al zijn moet je wel belastingen betalen op uw stakingintresten. De rest kan je categoriseren onder het 'goede huisvader' principe

Je moet natuurlijk wel weten dat staken in een exchange achter de schermen wel anders is dan op de blockchain zelf.

Staken op de blockchain is zoals hierboven gezegd: uw eigen keys, uw eigen risico. Staking op de blockchain is ook meestal locked. Je kan er dus niet aan. Of je kan ze unlocken maar dan zonder intrest.

Staken in een exchange zoals binance en bitvavo: uw coins (niet uw keys) zitten in een pool waar je gewoon wat rente voor krijgt. Daar zie ik persoonlijk weinig graten in waarom je het niet zou doen.

Maar volgens de weinige letters die er al zijn moet je wel belastingen betalen op uw stakingintresten. De rest kan je categoriseren onder het 'goede huisvader' principe
Toch wel bullshit dat je daar belastingen op moet betalen? Welke logica zit daar achter?

Toch wel bullshit dat je daar belastingen op moet betalen? Welke logica zit daar achter?

Intrest op winst. Rest wordt als investering gezien. Ik geloof dat het zoiets is.
Ben geen boekhouder of econoom, dus eerder een vermoeden.
Lig er eerlijk gezegd ook niet wakker van. Tegen dat er iets op poten staat qua wetgeving is de cryptomarkt verzadigd en zijn de grootste winsten al uitgecasht ;-)

Is die kans niet heel klein of ben ik nu gewoon naief?
Hoeveel crypto exchanges zijn er intussen gehacked of faiet gegaan?

Het hele idee van cryptocurrency is het gedecentraliseerde gebruik.
Als iedereen de sleutels van zijn coins uitleent aan exchanges in ruil voor intresten, dan ben je terug aan het centraliseren en van exchanges geldbanken aan het maken met alle nadelen die daaraan verbonden zijn.
Alleen, bij een bank heb je tenminste nog een depositogarantieregeling waardoor 100k van je kapitaal gewaarborgd is. Bij exchanges heb je dat helemaal niet.

Dit is niet alleen een oproep tot diversificatie voor zij die willen stacken, maar ook voor zij die menen om hun winsten volgend jaar uit te cashen naar stablecoins in plaats van euro's. Hou in het achterhoofd dat al die stablecoins maar geruggesteund zijn door 1 enkele exchange.

Binance USD -> Binance
Tether -> Bitfinex
USD Coin -> Coinbase

Je moet maar eens de pech hebben dat de fiscus Binance veroordeelt en je alles in binance USD gestoken had ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel crypto exchanges zijn er intussen gehacked of faiet gegaan?

Het hele idee van cryptocurrency is het gedecentraliseerde gebruik.
Als iedereen de sleutels van zijn coins uitleent aan exchanges in ruil voor intresten, dan ben je terug aan het centraliseren en van exchanges geldbanken aan het maken met alle nadelen die daaraan verbonden zijn.
Alleen, bij een bank heb je tenminste nog een depositogarantieregeling waardoor 100k van je kapitaal gewaarborgd is. Bij exchanges heb je dat helemaal niet.

Dit is niet alleen een oproep tot diversificatie voor zij die willen stacken, maar ook voor zij die menen om hun winsten volgend jaar uit te cashen naar stablecoins in plaats van euro's. Hou in het achterhoofd dat al die stablecoins maar geruggesteund zijn door 1 enkele exchange. Je moet maar eens de pech hebben dat de fiscus Binance veroordeelt en je alles in binance USD gestoken had ...

Niemand zegt toch dat je uw USDT staking op een exchange moet doen?
je kan het perfect naar celsius, blockfi of op eender wel blockchain sturen en daar gezellig je USDT staken.
Das toch wat ik van plan ben. Alles van exchanges halen wat betaalbaar is (YES YOU, ETH!!)

je kan het perfect naar celsius, blockfi of op eender wel blockchain sturen en daar gezellig je USDT staken.
Das toch wat ik van plan ben. Alles van exchanges halen wat betaalbaar is (YES YOU, ETH!!)
Waar je USDT stackt maakt niet uit.

De vraag is welke exchange je USDT in dollars of euro's zal uitbetalen, moest Bitfinex nu eens onderuit gaan. Je hebt geen enkele garantie dat iedere USDT ook effectief backed is door 1 dollar. Dat kan zelfs niet geëvalueerd worden aangezien het niet gereguleerd of geaudit wordt.

No Representations & Warranties by Tether: Tether makes no representations, warranties, or guarantees to you of any kind.

Euh, bij mijn weten zijn blockfi en celsius ook centrale exchanges/platformen?

Idd oei. Roerende voorheffing is 30%. En niet op het moment dat je stacked coins uitcasht he, maar op het moment dat je ze ontvangt aan de marktwaarde die ze op dat moment hadden. 🤓
Dit geldt alleen voor fiat geld dacht ik, niet voor cryptocurrencies, maar is eerder voor belastingstopic.

Dit geldt alleen voor fiat geld dacht ik, niet voor cryptocurrencies, maar is eerder voor belastingstopic.
Dat geldt voor alle roerende goederen. Stacked coins, dividenden van aandelen, fiat geld, etc ... allemaal roerende goederen ...

Idd oei. Roerende voorheffing is 30%. En niet op het moment dat je stacked coins uitcasht he, maar op het moment dat je ze ontvangt aan de marktwaarde die ze op dat moment hadden. 🤓
Good luck voor de belastingsdienst. Dat kan ik zelf niet eens zien op bitvavo of ik moet iedere maandag gemiddeld 6u constant refreshen tot ze uitbetalen en dan noteren.

Terug
Bovenaan