Crypto - Nieuws en algemene discussie

De banken hebben natuurlijk liever dat ge uw geld bij hun laat staan of in één of ander fonds van hun steekt.
Uw geld verliezen kunt ge ook voorhebben met aandelen, als ge dat niet wilt moet ge al geen aandelen kopen.

Als er een financiële crisis komt dan zal crypto niet de oorzaak zijn, maar misschien wel de druppel die de emmer doet overlopen.
"Geen echte waarde in crypto" -> ook zo'n nonsens argument. Wat is de echte waarde van geld wanneer ze kunnen tot in het oneindige bijprinten?
Crypto is nog veel te klein om een echte financiele crisis te veroorzaken.
Maar heel dat DeFi gedoe, alsook alle derivaten die er zijn gekomen (en nog zitten aan te komen), baren wel zorgen. In zo'n ongereguleerde markt kan dat zeker tot zware excessen leiden

Die ETFs die ze zouden goedkeuren in de VS zouden wel inferieure producten zijn , gebaseerd op futures in plaats van spot ETFs. Dus niet gebackt door echte bitcoins. Dus ik denk dat er wel een sell the news gaat volgen ook.

Ik gebruik de Delta app om een overzicht te hebben van mijn crypto portefeuille. Ik heb hier enkel de Binance exchange meegelinkt.
Nu heb ik volgens Delta "60 euro cash available", maar op Binance heb ik maar 7 eurocent cash. Van waar haalt Delta dat ik zogezegd 60 euro cash hebt?

Nucypher holders hier? +500 á 900% op 1 dag.
Spread tussen prijzen op exchanges is ook vrij zot:
Coinbase: 0.98€
Binance: 1,58€
Gate.io: 2,35€
Arbitragemogelijkheden? Lees hier en daar al wel dat je Nucypher niet van coinbase kan afhalen
Jazeker. 2,5€ gekregen van coinbase paar maand terug. Nu is het 13€.

Als crypto noob na 1 jaar mijn crypto buitengegooid in Juli, om terug te focussen op de gewone beurs, bleek een foute keuze te zijn.
:wallbash: :biglaugh:

Had beter in de dip toen beginnen te leren. Maar beter laat dan nooit? Net zoals de gewone beurs kan je geen glazen bol gebruiken. Op wat baseren jullie je dan? TA? Eager to learn this time.

Als crypto noob na 1 jaar mijn crypto buitengegooid in Juli, om terug te focussen op de gewone beurs, bleek een foute keuze te zijn.
:wallbash: :biglaugh:

Had beter in de dip toen beginnen te leren. Maar beter laat dan nooit? Net zoals de gewone beurs kan je geen glazen bol gebruiken. Op wat baseren jullie je dan? TA? Eager to learn this time.
Alles hangt af van wat je precies wilt bereiken met crypto (snelle winsten, vermogensdiversificatie, etc.)
Jouw risicotolerantie is ook een cruciaal element om te bepalen of, en hoeveel, je in crypto wilt investeren.

Zelf zit ik bvb. in een beperkt aantal crypto"munten" voor de lange(re) termijn (een beetje de "buy and hold" methode, weliswaar met gedeeltelijke/graduele verkoop aan bepaalde -veel hogere- prijsniveau's).
Mijn reden om te investeren in crypto is simpel; vermogensdiversificatie.
Maar wel met het besef dat dit een speculatief component is van mijn portfolio. Het vormt zeker niet de hoeksteen (dat bestaat eerder uit dividendaandelen of blue chip Nasdaq aandelen zoals Facebook).

Sommige andere forumleden zijn dan weer eerder te vinden voor altcoin trading, met oog op snelle (en soms best spectaculaire) returns.
Soms pakt het, soms weer niet.
Ieder zijn voorkeur.

Er is uiteindelijk geen goede of foute keuze, zolang je maar voor jezelf een duidelijke strategie uitwerkt, en vooraf weet waarom je iets doet. Op die manier handel je minder snel impulsief wanneer het slecht gaat.

Een paar vragen die je je kan stellen vooraleer je verder gaat:
Heb ik bovenop een spaarbuffer en eventueel vastgoed of aandelen nog geld over dat ik kan missen?
Over hoeveel gaat het, en is crypto een geschikt vehikel voor dat overtollig kapitaal (wetende dat dit geld voor altijd kan verdwijnen)?
Wat wil ik precies bereiken met crypto? Doe ik het om te diversifieren, doe ik het voor de kick van het traden met de snelle winsten, etc.
Wil ik hier regelmatig tijd aan besteden (e.g. opzoekwerk, transacties, etc.), of wil ik mijn crypto op automatische piloot laten na een initiele aankoop?
Etc.

Ervaring. Uit ervaring komt vertrouwen.

In 2017 heb ik ook zo'n stommiteiten begaan. Het is pas nadien dat je beseft dat crypto veel groter is dan de korte termijn profit targets die je voorop gesteld had.
Je tolerantie tegen risico's en volatiliteit heeft nu eenmaal tijd nodig om te groeien en dat lukt alleen maar door in de markt te zitten.
Laat iedere crypto cyclus gewoon de 10 bagger worden die het is. Bet more & let the winners ride.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hodl + DCA is de beste manier. Je kan altijd winsten nemen natuurlijk, maar nooit 100% of de koers proberen te achterhalen, want dat lukt nooit. Ik heb dit geprobeerd en uiteindelijk ben je dan meer geld kwijt dan gewoon te hodlen.

Ik wil cardano zo hard buiten shotten. Je zal zien dat die dan net pumpt.

Die beweegt voor geen meter ondanks de markt en al de hype.

Of Cardano daarbij gaat horen vind ik echt te vroeg om te zeggen. Ik zie nog veel uitdagingen - kwestie van niet in herhaling te vallen eentje die ik nog niet heb opgebracht: het niet hebben van een fee auction model: hoe bepaal je de prio van transacties eens de blocks vol zijn? Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen eens SC live zijn. Time will tell...
Ik denk dat cardano eerst tot dat punt moet geraken dat zijn netwerk vol geraakt. Dit zal nog niet voor de eerstkomende jaren zijn.
Cardano heeft ongeveer 1.3m holders, als die allemaal gebruik gaan maken van SCs zal het netwerk snel aan zijn maximum zitten hoor. :)

Nog geen twee maanden later en het is al zover: https://github.com/input-output-hk/cardano-node/issues/3247

Is a fee market avoidable?​

No. Blockchains have always fundamentally work on a "pay up or shut up" system. If there is network congestion, the only objective way to decide who to allow through is to prioritize the transactions with the most financial value which is proxy-defined by how much in fees they are willing to pay for the transaction to go through.

Zes jaar na Ethereum. Maar goed, 3rd generation en zo he ;-)

Ook niet zo verwondelijk met zulke lage TPS. En nu dat het blijkt dat het niet zo eenvoudig is om gewoon de blockspace parameter te verhogen betekent dit dus nog meer problemen voor Cardano. Ter verduidelijking: de 6.5 TPS in de figuur geldt voor simpele ADA transfers (FYI: Ethereum haalt hier nu 56 TPS). Complexe DeFi op Cardano is beperkt tot 0.05 TPS (UTXO limiet), en voor simpele contracten 1-2 TPS (FYI: 15 TPS voor Ethereum).

1 Cardano block = 64 kb.

1 ADA transfer: 0.5kbs >> 64/0.5 = 128 tx / 20 sec = 6.4 TPS.
1 smart complex transaction: ~8kbs >> 64/8 = 8 / 20 = 0.4 TPS.

2021 was toch het jaar dat smart contracts zouden gelanceerd worden op Cardano? Can you spot the problem here?

Dit gaat niet nog eens twee maanden duren hoor. :tongue:

"Duizenden mensen zijn zondag op straat gekomen om te protesteren tegen het beleid van president Nayib Bukele Ortez, en in het bijzonder zijn beslissing om van de bitcoin de tweede officiële munt van het land te maken. "De regering leidt ons regelrecht naar de afgrond met haar slechte ideeën", klonk het."

Terug
Bovenaan