Mag ik vragen op basis van welke metrics dat je dit zegt?
Ik vind het frappant hoeveel personen die hoge transactiekosten reeds jaren als hoofdargument gebruiken om te zeggen dat het nu elk moment gedaan zal zijn met Ethereum omdat EOS en daarna Neo en daarna Tron en daarna Tezos en daarna BSC en daarna Cardano en daarna Solana... sneller of goedkoper is. Er is geen enkele blockchain waar de vraag naar
blockspace zo groot is als bij Ethereum en dat vertaalt zich in hoge transactiekosten.
Nobody uses Ethereum anymore, it's too crowded.
Transactiekosten zijn overigens de enige manier waarop blockchains op een duurzame manier hun netwerk kunnen blijven beveiligen. Dat
security budget kent twee inkomstenbronnen: transactiekosten & inflatie (
block rewards). Elke blockchain start met een hoge inflatie (bv Bitcoin met zijn 50 BTC/block) om dit dan geleidelijk aan af te bouwen (elke 4j halvering) tot transactiekosten uiteindelijk volledig instaan voor de beveiliging van het netwerk (~2140). Belangrijk detail: hiervoor moet er wel vraag zijn naar
blockspace want zonder
block rewards: minder transacties > minder inkomsten > minder security.
Laten we eens kijken wat de huidige cijfers zeggen voor de meest recente
Eth killer Solana:
- Transactiefees: €36,5M op jaarbasis
- Inflatie door staking: €4000M op jaarbasis
Dat is een netto verlies van 99,2%!
Het counterargument van hierboven (aka het aantal tx zal wel stijgen & inflatie dalen waardoor de blockchain economisch duurzaam wordt) houdt hier mathematisch geen steek: als we de laagst mogelijke inflatie nemen (te behalen binnen ~9 jaar) dan blijft het verlies met huidig volume 96%. Solana zou 154.000 TPS moeten halen om
break even te draaien, iets wat momenteel onmogelijk is gegeven huidige hardware en bandwidth limieten. FYI: ze claimen nu al 50.000 TPS te halen maar in werkelijkheid is dat maar ~2500 TPS waarvan nog eens meer dan de helft
consensus messages zijn.
Anyway, ik wil die hoge tx fees zeker niet goed praten want ze zijn belachelijk hoog. Maar de eerste blockchain die een volwaardig en duurzaam alternatief biedt om het
blockchain trilemma op te lossen (al is het maar een roadmap), moet ik nog tegenkomen. En dat verklaart heel misschien ook waarom de markt de
blockspace van Ethereum zo hoog prijst.