Crypto - Nieuws en algemene discussie

vandaag 25% van mijn SOL verkocht en in CELR gestoken. Nog iemand hier die die coin heeft :) ? Nog niet zo een hoge marketcap en een goed product lijkt me.

vandaag 25% van mijn SOL verkocht en in CELR gestoken. Nog iemand hier die die coin heeft :) ? Nog niet zo een hoge marketcap en een goed product lijkt me.
Damn, in januari stond die prijs hiervan op 0.006 $. Alweer te laat natuurlijk. Iemand die iets weet wat zeer laag staat en zeker nog iets gaat doen. Dat zoek ik :D. Vermoedelijk zoekt iedereen dat natuurlijk :)

Damn, in januari stond die prijs hiervan op 0.006 $. Alweer te laat natuurlijk. Iemand die iets weet wat zeer laag staat en zeker nog iets gaat doen. Dat zoek ik :D. Vermoedelijk zoekt iedereen dat natuurlijk :)
haha ja ik heb die gekocht in augustus, mooie winst gemaakt maar geen monsterbedragen helaas

De rest is ETH los voorbij aan het lopen...

Mag ik vragen op basis van welke metrics dat je dit zegt?

Ik vind het frappant hoeveel personen die hoge transactiekosten reeds jaren als hoofdargument gebruiken om te zeggen dat het nu elk moment gedaan zal zijn met Ethereum omdat EOS en daarna Neo en daarna Tron en daarna Tezos en daarna BSC en daarna Cardano en daarna Solana... sneller of goedkoper is. Er is geen enkele blockchain waar de vraag naar blockspace zo groot is als bij Ethereum en dat vertaalt zich in hoge transactiekosten. Nobody uses Ethereum anymore, it's too crowded. :)

Transactiekosten zijn overigens de enige manier waarop blockchains op een duurzame manier hun netwerk kunnen blijven beveiligen. Dat security budget kent twee inkomstenbronnen: transactiekosten & inflatie (block rewards). Elke blockchain start met een hoge inflatie (bv Bitcoin met zijn 50 BTC/block) om dit dan geleidelijk aan af te bouwen (elke 4j halvering) tot transactiekosten uiteindelijk volledig instaan voor de beveiliging van het netwerk (~2140). Belangrijk detail: hiervoor moet er wel vraag zijn naar blockspace want zonder block rewards: minder transacties > minder inkomsten > minder security.

Laten we eens kijken wat de huidige cijfers zeggen voor de meest recente Eth killer Solana:
  1. Transactiefees: €36,5M op jaarbasis
  2. Inflatie door staking: €4000M op jaarbasis
Dat is een netto verlies van 99,2%!

Het counterargument van hierboven (aka het aantal tx zal wel stijgen & inflatie dalen waardoor de blockchain economisch duurzaam wordt) houdt hier mathematisch geen steek: als we de laagst mogelijke inflatie nemen (te behalen binnen ~9 jaar) dan blijft het verlies met huidig volume 96%. Solana zou 154.000 TPS moeten halen om break even te draaien, iets wat momenteel onmogelijk is gegeven huidige hardware en bandwidth limieten. FYI: ze claimen nu al 50.000 TPS te halen maar in werkelijkheid is dat maar ~2500 TPS waarvan nog eens meer dan de helft consensus messages zijn.

Anyway, ik wil die hoge tx fees zeker niet goed praten want ze zijn belachelijk hoog. Maar de eerste blockchain die een volwaardig en duurzaam alternatief biedt om het blockchain trilemma op te lossen (al is het maar een roadmap), moet ik nog tegenkomen. En dat verklaart heel misschien ook waarom de markt de blockspace van Ethereum zo hoog prijst.

Mag ik vragen op basis van welke metrics dat je dit zegt?

Ik vind het frappant hoeveel personen die hoge transactiekosten reeds jaren als hoofdargument gebruiken om te zeggen dat het nu elk moment gedaan zal zijn met Ethereum omdat EOS en daarna Neo en daarna Tron en daarna Tezos en daarna BSC en daarna Cardano en daarna Solana... sneller of goedkoper is. Er is geen enkele blockchain waar de vraag naar blockspace zo groot is als bij Ethereum en dat vertaalt zich in hoge transactiekosten. Nobody uses Ethereum anymore, it's too crowded. :)

Transactiekosten zijn overigens de enige manier waarop blockchains op een duurzame manier hun netwerk kunnen blijven beveiligen. Dat security budget kent twee inkomstenbronnen: transactiekosten & inflatie (block rewards). Elke blockchain start met een hoge inflatie (bv Bitcoin met zijn 50 BTC/block) om dit dan geleidelijk aan af te bouwen (elke 4j halvering) tot transactiekosten uiteindelijk volledig instaan voor de beveiliging van het netwerk (~2140). Belangrijk detail: hiervoor moet er wel vraag zijn naar blockspace want zonder block rewards: minder transacties > minder inkomsten > minder security.

Laten we eens kijken wat de huidige cijfers zeggen voor de meest recente Eth killer Solana:
  1. Transactiefees: €36,5M op jaarbasis
  2. Inflatie door staking: €4000M op jaarbasis
Dat is een netto verlies van 99,2%!

Het counterargument van hierboven (aka het aantal tx zal wel stijgen & inflatie dalen waardoor de blockchain economisch duurzaam wordt) houdt hier mathematisch geen steek: als we de laagst mogelijke inflatie nemen (te behalen binnen ~9 jaar) dan blijft het verlies met huidig volume 96%. Solana zou 154.000 TPS moeten halen om break even te draaien, iets wat momenteel onmogelijk is gegeven huidige hardware en bandwidth limieten. FYI: ze claimen nu al 50.000 TPS te halen maar in werkelijkheid is dat maar ~2500 TPS waarvan nog eens meer dan de helft consensus messages zijn.

Anyway, ik wil die hoge tx fees zeker niet goed praten want ze zijn belachelijk hoog. Maar de eerste blockchain die een volwaardig en duurzaam alternatief biedt om het blockchain trilemma op te lossen (al is het maar een roadmap), moet ik nog tegenkomen. En dat verklaart heel misschien ook waarom de markt de blockspace van Ethereum zo hoog prijst.

Vooral op basis van hoe lomp en log ETH zich voortbeweegt momenteel. Maar dat kan eerder een persoonlijk aanvoelen zijn dan.
But then again, de rest heeft natuurlijk de bumpy road van ETH al jaren kunnen bekijken en uit hun 'fouten' en tekortkomingen kunnen leren.

Merci voor de diepere uitleg! Verhelderend alleszins.

Het is denk ik ook gemakkelijker om een nieuwe chain te maken dan een huidige chain te gaan overzetten naar proof-of-stake. Alles dat ontwikkeld is voor ETH zou nog altijd moeten blijven werken op ETH 2.0, terwijl dat het bij een nieuwe chain minder erg is wanneer er nog wat kinderziektes zijn.

All hail Tezos.

Zou ik nu voor 1 keer eens eindelijk per stom toeval geluk hebben? Eindelijk is het eens omgekeerd en zitten alle crypto influencers mijn 2 jaar oude bags te kopen.
Moraal van het verhaal: Gewoon 3 jaar hodlen en het geld naar u laten komen in plaats van erachter te jagen.

Ziet er inderdaad zeer goed uit. Zo zie je maar, buy en hold (en eventueel DCA) is het makkelijkste. Toch slagen zeer weinig mensen hierin.

Komt nu stilaan in price discovery. Ik ben benieuwd wat gaat volgen.
Deze heeft mijn portfolio wel rechtgehouden afgelopen week, samen met o.a. ONE en AVAX.

Eth is gewoon onbruikbaar momenteel voor zoveel projecten...

Binnenkort komt pulsechain uit. Is er iemand die dit volgt? Iedereen krijgt een gratis kopie van zijn ERC20 tokens op Pulse.

Het is denk ik ook gemakkelijker om een nieuwe chain te maken dan een huidige chain te gaan overzetten naar proof-of-stake. Alles dat ontwikkeld is voor ETH zou nog altijd moeten blijven werken op ETH 2.0, terwijl dat het bij een nieuwe chain minder erg is wanneer er nog wat kinderziektes zijn.
Ethereum (en bitcoin) staan mijlen verder dan om het even welke alternatief en zijn 'too big to fail'. Voor ieder tijdelijk voordeel dat een alternatieve munt opwerpt om zichzelf te promoten, zijn er 20 andere, zwaardere gebreken waardoor deze munt het op lange termijn uiteindelijk niet zal maken en zichzelf overbodig maakt.

Dat neemt niet weg dat het leuk is om op korte termijn op de hype mee te rijden. Eerst was ADA de ETH killer, dan weer SOL. En diezelfde traders die SOL richting 200$ geduwd hebben springen nu alweer op de Tezos trein. Want SOL staat qua marketcap intussen al op nr. 6, dus zoeken ze naar de volgende 'ETH killer' die ze naar de top 10 kunnen pumpen met het juiste narratief. Tezos stond op nr. 42 ofzo dus komen ze nu af met 'eco NFT'. Maakt allemaal geen zier uit want NFT is om te beginnen crap.

Al deze kortetermijnswinsten uit BTC/ETH killers dienen maar voor 1 doel: BTC en ETH stacking.

Ik heb gisteren een deel van mijn XTZ al verkocht. Uiteindelijk is mijn doel vooral toch meer BTC vergaren. Want ik denk dat wanneer BTC zich gaat in gang trekken richting een blow-off-top van de bull market, of richting een bear market, dan gaan al die alts sowieso crashen tegenover de BTC. Stel dat BTC nu +200% zou gaan de komende maanden, dan is het misschien niet slecht om tijdelijk weer meer in alts te zitten, want als BTC stagneert in een bullrun dan vliegen de alts omhoog. Maar tijdens zo'n BTC rally (of big dump) moet je niet in alts zitten. BTC dominance zit nu trouwens op rond de 40%, het risico om veel in alts te zitten is groot.

Voor NFT's geloof ik er wel in dat het een toekomst heeft, voor trading card games en dergelijke collectibles, maar op dit moment is het een bubble. De floor price voor cryptopunks is 79 ETH ofzo, even de prijs van een klein huis geven aan een digitale aap, dan ben je goed gek denk ik of heb je geld te veel.

Laatst bewerkt:
Ethereum (en bitcoin) staan mijlen verder dan om het even welke alternatief en zijn 'too big to fail'. Voor ieder tijdelijk voordeel dat een alternatieve munt opwerpt om zichzelf te promoten, zijn er 20 andere, zwaardere gebreken waardoor deze munt het op lange termijn uiteindelijk niet zal maken en zichzelf overbodig maakt.

Dat neemt niet weg dat het leuk is om op korte termijn op de hype mee te rijden. Eerst was ADA de ETH killer, dan weer SOL. En diezelfde traders die SOL richting 200$ geduwd hebben springen nu alweer op de Tezos trein. Want SOL staat qua marketcap intussen al op nr. 6, dus zoeken ze naar de volgende 'ETH killer' die ze naar de top 10 kunnen pumpen met het juiste narratief. Tezos stond op nr. 42 ofzo dus komen ze nu af met 'eco NFT'. Maakt allemaal geen zier uit want NFT is om te beginnen crap.

Al deze kortetermijnswinsten uit BTC/ETH killers dienen maar voor 1 doel: BTC en ETH stacking.

al die opgesomde paperhand vliegen er op het einde van de bullrun toch weer uit...tegen dat ze weer een deftige positie in de markt zullen hebben zijn we weer 3/4 ver in de bullrun binnen 4 jaar...

Als ik zo vrij mag zijn om een kritische vraag te stellen:

Ik constateer dat:
- Veel cryptofanaten meerdere munten bezitten
- Veel cryptofanaten beweren dat het geen speculatie is maar deze [insert laatste nieuwe gehypte coin] nu echt wel dé munt van de toekomst zal worden

Hoe combineer je beide zaken in uw hoofd? Denken jullie dan dat je binnen 5 jaar bij de bakker zal staan, en je uw brood zal kunnen betalen met 10 verschillende cryptomunten? Of ga je dan een bitcoin-portefeuille nodig hebben om uw Tesla te kopen, uw Litecoin-portefeuille om naar de Walmart te gaan, Ethereum bij bakker Jan, Helium bij bakker Luc, etc.?

Of durven sommigen toegeven dat het pure speculatie is?

Laatst bewerkt:
Je kan alts kopen omdat je in die altcoin gelooft maar je kan ook alts kopen om in satoshi waarde te stijgen. Uiteindelijk is aandelen kopen toch ook speculeren dat het gaat stijgen want anders bleef je gewoon bij cash geld. In veel gevallen zijn altcoins een beetje Russische roulette want veel alts falen.

Maar dan vraag ik mij ook af: is turbo's kopen op de beurs dan ook geen speculatie? Als gij winsten maakt op de beurs met een turbo, moet ge daar dan 33% taks op betalen?

Je kan alts kopen omdat je in die altcoin gelooft maar je kan ook alts kopen om in satoshi waarde te stijgen.

Maar dan vraag ik mij ook af: is turbo's kopen op de beurs dan ook geen speculatie? Als gij winsten maakt op de beurs met een turbo, moet ge daar dan 33% taks op betalen?
Volgens wiki: Speculatie is het kopen van een goed om het op een later tijdstip weer te verkopen met winst als gevolg van een prijsstijging.

Elk aandeel is een vorm van speculatie he :)

Beurs is evengoed speculatie in eender welke vorm. Je speculeert dat de economie blijft groeien.
Turbo's is niet meer dan aandelen kopen met geleend geld, zodat rendement pak hoger ligt, alsook risico.

Als ik zo vrij mag zijn om een kritische vraag te stellen:

Ik constateer dat:
- Veel cryptofanaten meerdere munten bezitten
- Veel cryptofanaten beweren dat het geen speculatie is maar deze [insert laatste nieuwe gehypte coin] nu echt wel dé munt van de toekomst zal worden

Hoe combineer je beide zaken in uw hoofd? Denken jullie dan dat je binnen 5 jaar bij de bakker zal staan, en je uw brood zal kunnen betalen met 10 verschillende cryptomunten? Of ga je dan een bitcoin-portefeuille nodig hebben om uw Tesla te kopen, uw Litecoin-portefeuille om naar de Walmart te gaan, Ethereum bij bakker Jan, Helium bij bakker Luc, etc.?

Of durven sommigen toegeven dat het pure speculatie is?

Wees nu eerlijk, dat is toch overal zo waar je de uitkomst niet van weet? Je kan je laten leiden door indicatoren, door analyses en door ervaring in de markt (al dan niet door anderen). Maar het kan toch altijd beide kanten op?

L&H was destijds ook het van het...idem voor Fortis destijds. If the time comes, it comes. Om nog maar te zwijgen van de Arco aandelen.

Zoals @Sneeuwstorm zegt, daytraden op de beurs is ook de bluts met de buil...

Terug
Bovenaan