Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ruling indien https://www.ruling.be/nl/downloads/vragenlijst-cryptomunten en als je een ruling van de fiscus hebt is het normaal wel ok. Maar het zal je 30% of meer kosten. Ruling is niet verplicht, maar helpt jou om rechtszekerheid. Is nog nie gezegd dat het per se 30% belasting is, kan ook 0 zijn. Hangt van je eigen dossier af.

Zo pak je het imo het beste aan.
Gaat daar dan veel tijd over, het indienen van zo een ruling? Ik zou niet persé "winst" willen omzetten naar fiat, maar toch wel zeker de fiat inleg terug naar euro willen omzetten.

Als je dan ziet dat de bedragen van fiat deposits naar exchanges gelijk zijn aan de fiat withdrawals van exchanges (valt gemakkelijk aan te tonen, zoals @Scifo aangeeft), dan ga je niet snel problemen krijgen met de fiscus, lijkt mij?

Houd er wel rekening mee dat in schijven afhalen ook gezien kan worden als structuring (kan niet op de Nederlandse term komen), wat strafbaar is.
Denk dat je wil bedoelen dat ze dit kunnen aanzien als "periodieke inkomsten" (zoals een loon dat een werkgever elke maand stort)?

Gaat daar dan veel tijd over, het indienen van zo een ruling? Ik zou niet persé "winst" willen omzetten naar fiat, maar toch wel zeker de fiat inleg terug naar euro willen omzetten.

Als je dan ziet dat de bedragen van fiat deposits naar exchanges gelijk zijn aan de fiat withdrawals van exchanges (valt gemakkelijk aan te tonen, zoals @Scifo aangeeft), dan ga je niet snel problemen krijgen met de fiscus, lijkt mij?

Hele proces neemt ongeveer 3 maanden in beslag. Ik zou persoonlijk wel duidelijke taal spreken. Ofwel 1 grote storting op je rekening en daarmee is de kous af. Maar ‘geleidelijk aan mij terugtrekken’ dat gaat waarschijnlijk miserie zijn.

Hangt allemaal van uw ruling af. Inspiratie kunt ge hier opdoen:

Allemaal goed en wel wat we hier aan het veronderstellen zijn en van het internet aan het plukken zijn.
Maar staat er uberhaupt al iets op papier in een of andere wettekst wat er effectief moet gebeuren met cryptowinsten?
Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal wat koffiedik kijken naar de hele situatie. De ene bank belt voor 10k, de andere doet moeilijk over 2k.

Allemaal goed en wel wat we hier aan het veronderstellen zijn en van het internet aan het plukken zijn.
Maar staat er uberhaupt al iets op papier in een of andere wettekst wat er effectief moet gebeuren met cryptowinsten?
Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal wat koffiedik kijken naar de hele situatie. De ene bank belt voor 10k, de andere doet moeilijk over 2k.

Niet gerealiseerde winsten of bezit of gebruik voor aankoop zijn onbelast.

Gerealiseerde winsten zijn er 3 mogelijkheden:

0% , 33% of 50%

Belgische overheid bekijkt elk geval apart.

Ik zou een vaste 10% regel (zoals die 10% regel op aandelen in het voorstel van De Wever) voor wie niet beroepsmatig met crypto bezig is dan nog een betere regel vinden dan die 0-33% willekeur dat het nu is.
Ik zal dan gewoon 10% betalen op mijn winsten en laat mij dan gerust.
Volgens mij geven ze zichzelf ook extra werk door het zo vaag te maken.

Als het 33% is dan zal ik zeggen, laat maar, dan cash ik niet uit en betaal ik rechtstreeks met crypto of met een visa/vouchers of whatever. Of laat ik het gewoon in stablecoins zitten.

Zo een ruling dat lijkt mij toch ook een gedoe, dan moet je geld nog eerst 3 maand op de exchange blijven staan terwijl je de ruling afwacht om uit te cashen.

Ik zou een vaste 10% regel voor wie niet beroepsmatig met crypto bezig is dan nog een betere regel vinden dan die 0-33% willekeur dat het nu is.
Ik zal dan gewoon 10% betalen op mijn winsten en laat mij dan gerust.

Als het 33% is dan zal ik zeggen, laat maar, dan cash ik niet uit en betaal ik rechtstreeks met crypto of met een visa/vouchers of whatever.

Ja, daar mag eens meer duidelijkheid in komen, true.

Nu, als ge die rulings bekijkt, die zijn in mijn ogen over het algemeen wel redelijk eerlijk. De meeste hier zullen wel, als ze eerlijk zijn met zichzelf, weten in welke schijf ze waarschijnlijk gaan vallen ;)

Geen haar op mijn hoofd dat denkt aan belasting te betalen aan dit apenland. Komen ze ook 30% aan geld storten als ik in het verlies sta?

Ik zal mijn inleg er wel uit halen (makkelijk aantoonbaar), en voor de rest reizen en leven van een crypto visa kaart. Domste wat je kunt doen in België is investeren in een 2de eigendom, ze pluimen u toch langs alle kanten met hun oude en nieuwe regels. -.-

En in het slechtste geval :LOL: (hoewel jah, zo'n aankoop zal je ook weer moeten aangeven en bewijzen)
https://bitcars.eu/collections/buy-yacht-with-bitcoin-buy-cars-with-crypto-on-bitcars/
Ik denk idd dat dat het beste is. Gebruik gewoon je crypto als leefgeld en je loon kan je dan aan de kant houden en in andere zaken investeren. Om het jaartje bear market door te komen kan je altijd switchen naar stablecoins en dan kan je dat heel eenvoudig terug omzetten naar BTC als we tegen de bodem zitten. Zo blijft je cryptoportefeuille stijgen terwijl je van het geld leeft en kan je met je loon in andere zaken investeren en blijft dat ook stijgen.

Zolang je van mening bent dat je goede huisvader bent, hoef je niks aan te geven. Dus zie wel dat er altijd minstens een jaar tussen je aankopen en verkopen zit. Dan doe je niets fout met het omzetten naar stablecoins en terug omzetten naar BTC zonder het aan te geven (tenzij je door andere zaken niet als goede huisvader gecategoriseerd kan worden, maar aangezien het geval per geval bekeken wordt, weet je dat nooit en handel je dus wel naar goed geweten).

Het goede huisvader principe is ook al zo'n grijze zone me dunkt.

Bv, ik ben grotendeels beginnen investeren 2021-2022. Ondertussen is daar al geld bijgekomen maar ook afgegaan. Het gross, 80% van mijn investering staat er nog op. Nu XRP serieus aan het boomen is, ben ik wel van plan om binnenkort een groot deel er af te halen. Verder heb ik sporadisch, lees enkele keren in een kwartaal, wat gekocht en verkocht op de exchange. Sinds een jaar ben ik ook sporadisch 1-2k aan het afhalen. De totale afhaling tot nu toe bedraagt zo'n 4k...Ik vind mezelf een goede huisvader, maar vind de staat dat dan ook?

Om eerlijk te zijn, ben ik van plan om asap mijn crypto's te verkopen voor dat er een echt wetsvoorstel gestemd wordt ivm meerwaarde belastingen. Ik laat nog een 5-10% staan in BTC en laat da lopen op een legder en zien wel binnen 10-15j wat da geeft. Nu kunnen we ons nog wegsteken achter "het is een grijze zone". Maar eens dat gedefinieerd wordt, vind ik da toch een pak moeilijker. Voor mijn part mogen ze een TOB instellen op exchanges dat dat jaarlijks in orde wordt gebracht. Geen miserie meer bij afhalen en het is duidelijk voor iedereen.

Het is ook niet omdat je hier en daar wat zitten traden hebt met BTC of altcoins dat je ook gaat beter performen dan iemand die gewoon BTC koopt en na een tijd verkoopt. Ik spreek hier nu over kopen en verkopen op de spot market.

Leverage trading is een ander verhaal, dat zal sowieso denk ik onder de 33% regel vallen (en meer als het beroepsmatig is): alles van futures trading, shorting, leverage trading, opties etc. Dan zijt ge actief aan het inspelen op de koersschommelingen van de markt (is in mijn ogen altijd speculeren dus 33%).
Ik houd mij daar allemaal niet mee bezig, ik koop en verkoop gewoon op spot market. Die termijn kan enorm verschillen, als een coin juist pumpt kan dat al na enkele dagen zijn, maar soms kan het maanden/jaren zijn tot ik weer verkoop.

Laatst bewerkt:
Het is ook niet omdat je hier en daar wat zitten traden hebt met BTC of altcoins dat je ook gaat beter performen dan iemand die gewoon BTC koopt en na een tijd verkoopt. Ik spreek hier nu over kopen en verkopen op de spot market.

Leverage trading is een ander verhaal, dat zal sowieso denk ik onder de 33% regel vallen (en meer als het beroepsmatig is): alles van futures trading, shorting, leverage trading, opties etc. Dan zijt ge actief aan het inspelen op de koersschommelingen van de markt (is in mijn ogen altijd speculeren dus 33%).
Ik houd mij daar allemaal niet mee bezig, ik koop en verkoop gewoon op spot market. Die termijn kan enorm verschillen, als een coin juist pumpt kan dat al na enkele dagen zijn, maar soms kan het maanden/jaren zijn tot ik weer verkoop.

Idem hier.
Nagenoeg alles van wat ik koop en verkoop is op bitvavo. Daarom da ik ook wel aanvoel dat ik een goede huisvader ben en me niet moet verantwoorden voor de 33% MWB.

Edit: het scheelt mss ook dat KBC letterlijk de bedragen kan volgen die ik overschijf van bank naar bitvavo en visa versa.
Er staat letterlijk "stichting bitvavo". Mochten ze willen hadden ze al lang gebeld denk ik

Even gepolst bij de boekhouder en hij zou toch ook in schijven afhalen.
Als je 10k+ afhaalt naar de bank ga je in een papier rompslomp belanden en dit en dat en heb je nog kans op miserie bij de bank, want sommige hebben niet graag crypto transacties hé.

Alles boven de 10k wordt automatisch gerapporteerd en kan dan zijn dat ze tijdelijk je rekening blokkeren en dit en dat.

Dat is een veel te simplistische uitleg over hoe zo'n systemen werken. Dat is wel ietsjes complexer dan dat :p.

Nagenoeg alles van wat ik koop en verkoop is op bitvavo.
Same :') In april, mei 2024 2 stortingen laten doen van in totaal 10k. Ging eigenlijk best vrij vlot via bitvavo (stond er volgende dag al op?), en nooit iets gehoord van mijn bank ING.

Net eens met de zoekfunctie in de bankapp gefilterd. Inleg > storting naar mijn rekening -.-

ps: Ik had toen dringend geld nodig voor aankoop einde productie Mazda MX5 ND3 (2024) :LOL: Met toeval winst gepakt hehe, daarna toch een correctie gekomen.

Sponsored by Ethereum :ROFLMAO: (ale in theorie ist mijne eigen inleg, de belastingdienst moest maar eens meelezen :unsure: )
MX5ND3_Zolder.jpg

Laatst bewerkt:
Heb nog altijd alles staan op XRP. Nuja, ik heb geen idee hoe Vadertje Staat het gaat behandelen, maar 30% zou ik degoutant vinden. Ik heb jaren dik in het rood gezeten, dan komen ze u ook niet helpen. Er is ooit 25k gestolen op Kraken. Had adres en naam van dader, politie heeft de zaak zelf niet geopend. "Sorry meneer, crypto, daar doen wij niet aan mee". Ja, allemaal goed, maar eis dan ook geen inkomsten als je er niet aan mee doet.

Terug
Bovenaan