Crypto - Nieuws en algemene discussie

Sorry als dit niet de juiste plaats is, maar ik zit met een vraag.

Ik heb jaren geleden wat met crypto gespeeld, altijd lage bedragen, en toen beslist dat het niets voor mij is, en niks meer gedaan met alle apps/accounts die ik toen had.

Vandaag krijg ik telefoon van een zeer moeilijk verstaanbaar Engels sprekende man. Die zei me dat hij van een bedrijf is dat inactieve crypto accounts afhandelt, ik heb hem zeker 5 keer gevraagd het bedrijf te herhalen, maar ik verstond er niks van. Hij zei dat ik “een” account had waar 250 euro op staat in crypto en vroeg wat hij ermee moest doen, closen of de funds overzetten.
Ik zeg stort het bedrag maar, maar dat mochten ze niet doen. Ik moet een wallet hebben waar zij naar kunnen overmaken.

Ik was op het werk dus moest het kort houden, maar ik volg die mens niet helemaal. Zij hebben dus een account van mij, en daar staat voor 250 euro aan crypto op, en ik moet zeggen of ze dat moeten closen of naar een wallet zetten? Ik zou niet eens weten op welke app ik 250 euro zou hebben aan coins. Ik heb net eens nagekeken op coinbase, kraken, blox, etc.. zo alle dingen waar ik vroeger wel eens wat mee heb geprutst, maar ik zou dus niet weten over wat het gaat.
 
Sowieso niet doen he. Ik krijg ook af en toe telefoon van een of andere callcenter die dan met een Indisch accent beginnen over mijn 'trading account". Meteen afleggen.
 
Sowieso niet doen he. Ik krijg ook af en toe telefoon van een of andere callcenter die dan met een Indisch accent beginnen over mijn 'trading account". Meteen afleggen.
Idd, ik hoorde heel duidelijk het callcenter op de achtergrond toen hij daarstraks terugbelde :rofl:
Hij kende wel mijn volledige naam, wat het enige grote verontrustende is vind ik..
Hij belde mij daarnet met 8 verschillende nummers achter elkaar. Heb uiteindelijk maar opgenomen, maar hij zat zo te pushen dat ik een wallet moest opzetten dat het sowieso nog verdachter werd. Ik bleef dus herhalen: ik heb geen wallet, ik wil geen wallet maken, en I don't care wat ge met die zogezegde 250 euro doet op mijn zogezegde geblokkeerde account.

Hij herhaalde een paar keer: tis maar een paar minuten om een wallet te maken, ik herhaalde een paar keer: ik wil geen wallet.
En dan legde hij af 🤷‍♂️ ik kon wel nog een paar keer herhalen, maar we hadden het elk al 5 keer herhaald dus hij was het mss beu.

Overduidelijk scammer dus in elk geval. Maar wel bizar dat die mijn volledige naam kende.
 
Idd, ik hoorde heel duidelijk het callcenter op de achtergrond toen hij daarstraks terugbelde :rofl:
Hij kende wel mijn volledige naam, wat het enige grote verontrustende is vind ik..
...
Overduidelijk scammer dus in elk geval. Maar wel bizar dat die mijn volledige naam kende.
Ik heb zelf nog nooit gehoord van ne crypto exchange die inactieve accounts gaat opbellen.
Ook kan ik mij nie herinneren da ik ooit mijn telefoonnummer heb moeten koppelen aan mijn account.

Ik vermoed dat dit de volgende scam zal zijn:
    • Uw gegevens zijn geleaked bij een data breach waarbij een dump van die gegevens op the dark web geraakt is.
      Een data breach kán een hack zijn, maar ook een (ex-)medewerker die ergens klantengegevens heeft kunnen bemachtigen om ze dan door te verkopen.
    • Een scambedrijf in India heeft uw gegevens gekocht. Uw telefoonnummer hebben ze mogelijk kunnen opzoeken a.d.h.v. uwe naam die gekoppeld werd aan uw telefoonnummer tijdens een oudere/andere data breach van een andere website.
      (Ooit ergens toch uw telefoonnummer aan gekoppeld vroeger?)
      Indien een (ex-)medewerker de oorspronkelijke bron was, zou dat wijzen op een slecht accountactiveringsproces bij de crypto exchange waarbij uw telefoonnummer tóch gelogd werd. (Bijv. wanneer ge een code toegestuurd kreeg, of ne foto van uwzelf of uw identiteitskaart trok,...)
    • Dat bedrag kan gewoon fictief zijn, om hun slachtoffers iets meer drang te laten voelen om er toch op in te gaan.
      Voor slechts 50 euro zouden veel mensen al snel ophangen en zijn ze hun kans kwijt.
    • Dat ze steeds verschillende telefoonnummers gebruiken om u op te bellen, betekent duidelijk dat ze aan "number spoofing" doen.
      (Fake nummers genereren.)
      Gewoon al het feit dat ze nummers spoofen, duidt erop dat ze niét legaal bezig zijn en dus niet gelinkt zijn aan de crypto exchange waarvoor ze zogezegd werken tijdens het telefoongesprek.
    • Scambedrijven proberen de laatste jaren "legaler" te werken, opdat ze niet vervolgd kunnen worden in India:
      Ze laten het slachtoffer zélf alle acties uitvoeren waarbij die hen toegang geeft tot uw account.
      En omdat het slachtoffer zelf een wallet opzet / crypto overzet naar een bepaalde wallet (van hen), zitten ze in een grijze zone van de wet waarbij het slachtoffer zelf verantwoordelijk lijkt tijdens de overdracht.
      Maar terwijl volgen ze wel mee via de ene of de andere "support software" waarbij het slachtoffer zijn/haar scherm deelt.
      Indien die software hen ook toelaat om de computer over te nemen, kunnen ze simpelweg waarden aanpassen op webpagina's via de "inspect tool" terwijl ze het scherm efkes zwart maken.
    • Uw crypto zijt ge sowieso kwijt.
    [*]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nog nooit gehoord van ne crypto exchange die inactieve accounts gaat opbellen.
Ook kan ik mij nie herinneren da ik ooit mijn telefoonnummer heb moeten koppelen aan mijn account.

Ik vermoed dat dit de volgende scam zal zijn:
    • Uw gegevens zijn geleaked bij een data breach waarbij een dump van die gegevens op the dark web geraakt is.
      Een data breach kán een hack zijn, maar ook een (ex-)medewerker die ergens klantengegevens heeft kunnen bemachtigen om ze dan door te verkopen.
    • Een scambedrijf in India heeft uw gegevens gekocht. Uw telefoonnummer hebben ze mogelijk kunnen opzoeken a.d.h.v. uwe naam die gekoppeld werd aan uw telefoonnummer tijdens een oudere/andere data breach van een andere website.
      (Ooit ergens toch uw telefoonnummer aan gekoppeld vroeger?)
      Indien een (ex-)medewerker de oorspronkelijke bron was, zou dat wijzen op een slecht accountactiveringsproces bij de crypto exchange waarbij uw telefoonnummer tóch gelogd werd. (Bijv. wanneer ge een code toegestuurd kreeg, of ne foto van uwzelf of uw identiteitskaart trok,...)
    • Dat bedrag kan gewoon fictief zijn, om hun slachtoffers iets meer drang te laten voelen om er toch op in te gaan.
      Voor slechts 50 euro zouden veel mensen al snel ophangen en zijn ze hun kans kwijt.
    • Dat ze steeds verschillende telefoonnummers gebruiken om u op te bellen, betekent duidelijk dat ze aan "number spoofing" doen.
      (Fake nummers genereren.)
      Gewoon al het feit dat ze nummers spoofen, duidt erop dat ze niét legaal bezig zijn en dus niet gelinkt zijn aan de crypto exchange waarvoor ze zogezegd werken tijdens het telefoongesprek.
    • Scambedrijven proberen de laatste jaren "legaler" te werken, opdat ze niet vervolgd kunnen worden in India:
      Ze laten het slachtoffer zélf alle acties uitvoeren waarbij die hen toegang geeft tot uw account.
      En omdat het slachtoffer zelf een wallet opzet / crypto overzet naar een bepaalde wallet (van hen), zitten ze in een grijze zone van de wet waarbij het slachtoffer zelf verantwoordelijk lijkt tijdens de overdracht.
      Maar terwijl volgen ze wel mee via de ene of de andere "support software" waarbij het slachtoffer zijn/haar scherm deelt.
      Indien die software hen ook toelaat om de computer over te nemen, kunnen ze simpelweg waarden aanpassen op webpagina's via de "inspect tool" terwijl ze het scherm efkes zwart maken.
    • Uw crypto zijt ge sowieso kwijt.
    [*]

Merci voor de uitgebreide reply. Dat moet sowieso de manier zijn waarop ze mijn nummer / naam te weten zijn gekomen. Hopelijk is dit het enige dat ze er mee kunnen doen.

Ik heb al mijn crypto apps die ik al jarenlang stof laat verzamelen eens bekeken, omdat ik geen weet heb van 250 euro die ergens zou staan. En effectief, op geen enkele app die ik gebruikt heb, staat er iets dat meer is dan pakweg 30 euro ofzo. Ik had het gewoon bij die eerste call moeten weten, want er ging geen enkel belletje rinkelen toen die gast over 250 euro sprak.
 
Als kleine crypto-investeerder kan ik echt nie klagen, ook al ben ik er maar sinds augustus ingestapt...
Mijn ROI is al meer dan 20%.
 
Enige verklaring of gewoon eindejaarsrushke? :]
Ik hoorde iets van mensen die mogelijk al zouden weten dat de ETF goedgekeurd zou worden o.i.d. Geen idee of het klopt...
Maakt me ook weinig uit eerlijk gezegd, was inevitable dat het uiteindelijk eens in gang ging schieten. :p
 
Het is geweten in bepaalde kringen dat veel van die ETF aanvragen een done deal zijn. Die crypto-oneliners van “institutional money” komen eindelijk waar.
 
Terug
Bovenaan