Crypto - Nieuws en algemene discussie

Dat klinkt niet ziek, dat is gewoon nog maar eens het zoveelste bewijs dat crypto echt nodig is.

Ik zie het eerder omgekeerd. Lijkt mij juist een groot risico voor crypto.

Het Westen beslist om bepaalde Russische banken uit te sluiten van het Swift systeem. In se betekent het dat bepaalde spelers uitgesloten worden van het centrale netwerk.

Crypto is een decentraal netwerk dus uitsluiten is niet voor de handliggend. Is het kunnen uitsluiten niet juist een vereiste? Is het omzeilen van bovenstaande door gebruik te maken van een decentraal systeem niet juist een bedreiging van het hele decentrale systeem?

Stel dat bedrijven internationale sancties gaan omzeilen door transacties via crypto te voeren naar een Noord-Korea of een Iran? Is dat gewenst of niet gewenst? Is het nu gewenst om de sanctie te omzeilen door crypto te transferen?
Stel dat zoiets frequenter begint te worden, zal er dan niet sneller een veel breder verbod voor crypto op tafel liggen?
Worden bedrijven dan niet plots blootgesteld aan legale gevolgen als ze beslissen in crypto te handelen terwijl dit tegelijkertijd kan gebruikt worden om sancties te omzeilen?

Afhangende hoe crypto gebruikt gaat worden komende maanden, lijkt het mij dat er veel wettelijke risico's en vragen gaan ontstaan in het komend jaar.

Ik zie het eerder omgekeerd. Lijkt mij juist een groot risico voor crypto.

Het Westen beslist om bepaalde Russische banken uit te sluiten van het Swift systeem. In se betekent het dat bepaalde spelers uitgesloten worden van het centrale netwerk.

Crypto is een decentraal netwerk dus uitsluiten is niet voor de handliggend. Is het kunnen uitsluiten niet juist een vereiste? Is het omzeilen van bovenstaande door gebruik te maken van een decentraal systeem niet juist een bedreiging van het hele decentrale systeem?

Stel dat bedrijven internationale sancties gaan omzeilen door transacties via crypto te voeren naar een Noord-Korea of een Iran? Is dat gewenst of niet gewenst? Is het nu gewenst om de sanctie te omzeilen door crypto te transferen?
Stel dat zoiets frequenter begint te worden, zal er dan niet sneller een veel breder verbod voor crypto op tafel liggen?
Worden bedrijven dan niet plots blootgesteld aan legale gevolgen als ze beslissen in crypto te handelen terwijl dit tegelijkertijd kan gebruikt worden om sancties te omzeilen?

Afhangende hoe crypto gebruikt gaat worden komende maanden, lijkt het mij dat er veel wettelijke risico's en vragen gaan ontstaan in het komend jaar.
Ik begrijp je standpunt, maar er is heel veel dat voor goede en slechte doeleinden gebruikt kan worden. In dit geval is het Oekraïne, het slachtoffer, dat vraagt om in crypto te doneren.

Tuurlijk kan Rusland het ook gebruiken, maar om crypto te gaan verbieden omdat het ook voor slechte doeleinden gebruikt kan worden lijkt me te kort door de bocht. Zo kan je veel gaan verbieden. Maar het is inderdaad wel een mogelijkheid in Europa. Ze maken hier wel meer van die domme beslissingen.

Er zijn meer en meer landen buiten Europa die crypto beginnen omarmen, ik zie die niet meteen 180% draaien. Als de EU crypto zou gaan verbieden omdat Rusland het gebruikt om sancties te omzeilen, is dat voor mij weer eens een extra reden waarom ik hier op termijn weg wil. Al zie ik de EU de komende jaren ook wel meer en meer uit elkaar vallen waardoor individuele Europese landen terug zelf hun wetten kunnen gaan maken en dus niet verplicht bitcoin zouden moeten gaan verbieden in dat geval.

Ik heb alleszins totaal geen schrik voor de toekomst van crypto. De wereld is groot genoeg en er zullen genoeg landen zijn waar het wel legaal zal worden/blijven.

Ik begrijp je standpunt, maar er is heel veel dat voor goede en slechte doeleinden gebruikt kan worden. In dit geval is het Oekraïne, het slachtoffer, dat vraagt om in crypto te doneren.

Tuurlijk kan Rusland het ook gebruiken, maar om crypto te gaan verbieden omdat het ook voor slechte doeleinden gebruikt kan worden lijkt me te kort door de bocht. Zo kan je veel gaan verbieden. Maar het is inderdaad wel een mogelijkheid in Europa. Ze maken hier wel meer van die domme beslissingen.

Er zijn meer en meer landen buiten Europa die crypto beginnen omarmen, ik zie die niet meteen 180% draaien. Als de EU crypto zou gaan verbieden omdat Rusland het gebruikt om sancties te omzeilen, is dat voor mij weer eens een extra reden waarom ik hier op termijn weg wil. Al zie ik de EU de komende jaren ook wel meer en meer uit elkaar vallen waardoor individuele Europese landen terug zelf hun wetten kunnen gaan maken en dus niet verplicht bitcoin zouden moeten gaan verbieden in dat geval.

Ik heb alleszins totaal geen schrik voor de toekomst van crypto. De wereld is groot genoeg en er zullen genoeg landen zijn waar het wel legaal zal worden/blijven.

Naar waar dan? Want worst case is dat niet enkel EU maar gans Europa, Noord-Amerika, Oceanië en de aangenamere Zuid-Amerikaanse/Aziatische landen (Chili, Colombia, Singapore, Thailand,...) om in te leven.

Crypto zal wel een stuk minder bruikbaar worden in zo'n geval wat de munt veel minder waard maakt en welk percentage dat overblijft wil dat nog perse gebruiken.

Ik ben heel wantrouwig tegen initatieven zoals in El Salvador waar het lijkt dat er gepushd wordt om portefeuilles te gebruiken waarvan de key in handen is van El Salvador (de Chivo-app) of de wallet van de overheid zelf in handen is van een paar enkelingen die geheel de overheid kunnen plunderen.

Naar waar dan? Want worst case is dat niet enkel EU maar gans Europa, Noord-Amerika, Oceanië en de aangenamere Zuid-Amerikaanse/Aziatische landen (Chili, Colombia, Singapore, Thailand,...) om in te leven.
Dat blijven speculaties natuurlijk. Zolang het niet verboden is, is het toegelaten. Op dit moment zijn bvb. Portugal, Mexico en Thailand landen waar veel "bitcoiners" naartoe trekken. Ik maak me er niet druk in, zeker niet nu we zien dat steeds meer landen het willen regulariseren i.p.v. verbieden.

Als blijkt dat Rusland massaal in crypto vlucht, dan vrees ik wel een beetje voor extra maatregelen van de overheden of pogingen om de prijs neerwaarts te manipuleren. Dus dat is een zwaard van Damocles.

Nu is Oekraïne zelf zeer pro crypto, dat is dan wel positief. Met een eventueel verbod treft men niet enkel Rusland maar ook Oekraïne.

Laatst bewerkt:
Het liefst van al heeft het Kremlin plunderbare roebel reserves die ze kan graaien om oorlogje te spelen.

Elke roebel die in crypto omgezet wordt is er eentje minder om om te zetten in tanks en explosieven. De enigste slechteriken die in aanmerking komen voor negatieve crypto PRs zijn oliarchen, zichzelf verrijkte politiekers ja-knikkers en ander krapul.

Die hadden de memo al weken geleden gekregen en hebben al hun geld al proberen te steken in Italiaanse huizen (waar ze nu op staats-TV voor staan te wenen als een 5-jarige dat ze ze kwijt zijn), boten of andere assets.

Crypto is één van de weinige manieren om bijvoorbeeld nog geld te kunnen sturen vanuit het westen naar arme familie. En dan nog staat dit spelletje op een kantel punt. Vanaf dat mensen liever geen crypto meer kopen in Rusland maar blikken conserven en toiletpapier voor een nakende financiële crisis dan stop dit spelletje ook.

On a side note.
Nudat de roebel even volatiel is dan de crypto markt gaan ze misschien geen verschil meer zien met crypto's. Tijd om die manne eens wat crypto termen aan te leren:
rug pull: [rʌg pʊl] - a malicious maneuver in the cryptocurrency industry where crypto developers abandon a project and run away with investors' funds.

Dictatorship basics 101: nooit oorlog voeren met je persoonlijk geld.

Laatst bewerkt:
Als blijkt dat Rusland massaal in crypto vlucht, dan vrees ik wel een beetje voor extra maatregelen van de overheden of pogingen om de prijs neerwaarts te manipuleren. Dus dat is een zwaard van Damocles.

Nu is Oekraïne zelf zeer pro crypto, dat is dan wel positief. Met een eventueel verbod treft men niet enkel Rusland maar ook Oekraïne.
Ze zijn er al mee begonnen…

42k!

c6e.jpg

Heerlijk dit. Mijn UMA gaat ook waanzin hard :). Hopelijk zakt het niet in elkaar dze nacht want zou graag de daling van de vorige maanden kunnen goedmaken..

De Russische Oligarchen, bedrijven en bevolking? Naast de bank runs heb ik vandaag ook gezien dat Russische aandelen niet meer op sommige beurzen worden verhandeld, met name NASDAQ/NYSE. Gekke tijden!

Terug
Bovenaan