XRP =/= aandeel vaan Ripple Labs. Je belegt daar dus per definitie niet in "de economie".Stel:
Ik geloof in Ripple labs. Door de SEC staat XRP laag. Ik koop dat aandeel. Het stijgt de komende maanden in de bullrun.
Ik verkoop met winst, wacht tot in de bear om terug in te kopen. Ik blijf nog steeds geloven in het bedrijf achter mijn investering.
Waar trek je dan de grens waar het geloof zit in de waarden van het bedrijf en ik een aandeel gekocht heb met oog op winst?
Wie in zou er uberhaupt nog investeren mocht er niets mee te verdienen zijn...
Maar, je zegt het zelf, je koopt in de bear market en verkoopt in de bull market. Dus je belegt in "de market" en niet in de waarde van het bedrijf. Valt technisch gezien allemaal onder speculeren. En natuurlijk gaat er niemand beleggen als er niks mee te verdienen is. Maar de definitie van investeren vs speculeren is dat het ene uitgaat van een stijiging van de bedrijfsactiviteit van een bedrijf (wat zou moeten boven komen als dividend) en de andere uitgaat van een stijging van het aandeel. Alleen durft de belastingsdienst die definitie niet strikt toe te passen.