Crypto - Nieuws en algemene discussie

Stel:
Ik geloof in Ripple labs. Door de SEC staat XRP laag. Ik koop dat aandeel. Het stijgt de komende maanden in de bullrun.
Ik verkoop met winst, wacht tot in de bear om terug in te kopen. Ik blijf nog steeds geloven in het bedrijf achter mijn investering.
Waar trek je dan de grens waar het geloof zit in de waarden van het bedrijf en ik een aandeel gekocht heb met oog op winst?

Wie in zou er uberhaupt nog investeren mocht er niets mee te verdienen zijn...
XRP =/= aandeel vaan Ripple Labs. Je belegt daar dus per definitie niet in "de economie".

Maar, je zegt het zelf, je koopt in de bear market en verkoopt in de bull market. Dus je belegt in "de market" en niet in de waarde van het bedrijf. Valt technisch gezien allemaal onder speculeren. En natuurlijk gaat er niemand beleggen als er niks mee te verdienen is. Maar de definitie van investeren vs speculeren is dat het ene uitgaat van een stijiging van de bedrijfsactiviteit van een bedrijf (wat zou moeten boven komen als dividend) en de andere uitgaat van een stijging van het aandeel. Alleen durft de belastingsdienst die definitie niet strikt toe te passen.

Niet op een vast moment, denk ik dat er niemand wakker ligt als je 1 x om de 4-5tal weken een niet-zelfde bedrag (eens 2,5k, eens 1,8 k) op uw rekening zet

Niet op een vast moment, denk ik dat er niemand wakker ligt als je 1 x om de 4-5tal weken een niet-zelfde bedrag (eens 2,5k, eens 1,8 k) op uw rekening zet
Hangt hoogstwaarschijnlijk ook van uw totaal kapitaal af.
Ik heb trouwens al wel grotere bedragen gecasht ook dit jaar, en tot nu toe nog geen telefoon gehad van belastingsdienst.

Als ik uitcash laat ik gewoon alles in 1 ruk op m'n bankrekening storten. En ik geef ook niks aan, waarom wel? Ik trade nooit, ik heb al +4y die coins in een wallet zitten, ik heb voltijds werk, ik heb nog ander spaargeld, ik heb een eigen woning, ...

Ik zie niet in waarom ik daar nog belastingen op zou moeten betalen dus ik ga ze ook niet pro-actief aangeven om eventuele slapende honden wakker te maken.

Als ik uitcash laat ik gewoon alles in 1 ruk op m'n bankrekening storten. En ik geef ook niks aan, waarom wel? Ik trade nooit, ik heb al +4y die coins in een wallet zitten, ik heb voltijds werk, ik heb nog ander spaargeld, ik heb een eigen woning, ...

Ik zie niet in waarom ik daar nog belastingen op zou moeten betalen dus ik ga ze ook niet pro-actief aangeven om eventuele slapende honden wakker te maken.
Ik doe het ook zo hoor. Maar ik ga dus ook niet bewust kleinere bedragen over schrijven omdat ik anders misschien "op de radar" ga uitkomen. Als je over iets of wat deftige bedragen spreekt, hoe lang ben je dan bezig? Hier wordt het voorbeeld van 2k€/maand aangehaald. Ik zit met 50k€ in mijn portefeuille momenteel. Ik ga echt geen 2 jaar lang erover doen om dat geld te cashen als ik het nodig heb.

Ik doe het ook zo hoor. Maar ik ga dus ook niet bewust kleinere bedragen over schrijven omdat ik anders misschien "op de radar" ga uitkomen. Als je over iets of wat deftige bedragen spreekt, hoe lang ben je dan bezig? Hier wordt het voorbeeld van 2k€/maand aangehaald. Ik zit met 50k€ in mijn portefeuille momenteel. Ik ga echt geen 2 jaar lang erover doen om dat geld te cashen als ik het nodig heb.
Idem + dat lijkt me zó opvallend en valt dat onder 'structuring' = niet legaal.

En ik heb niks te verbergen.

dan zal je bank jou wel aangeven helaas

dan zal je bank jou wel aangeven helaas
En welke situatie denk je dat het best is:
1) Je casht alles uit, geeft het niet aan. De bank geeft info aan de overheid en zij komen vragen waar dat geld vandaan komt. En jij legt dat uit.
2) Je casht elke maand 2000€, dat valt evengoed op bij de bank. Zij geven dit aan. De overheid komt dat vragen, en dan moet jij gaan zeggen "ja, ik deed elke maand 2000€ zodat het niet zou opvallen"
?

De bank monitort helemaal niet op speciaal grote bedragen ofzo, dat kunnen evengoed giften etc zijn. De bank monitort véél harder op continue onverklaarbare cashflow omdat zo'n dingen wijzen op zwartwerk/illegale handel.

is al eerder gezegd, bij de banken gaan er belletjes bij bedragen +10k (ofzoiet)
Maar zit er hier iemand die dat effectief al heeft voorgehad? Ik heb al 10k overschreven van en naar bitvavo en nog niks gehoord van de bank en/of belastingsdienst. Er zijn 100000-en mensen die zo'n bedragen ook op andere manieren krijgen (giften etc).

Zoals ik hiervoor al gezegd heb.
Ik bel voor zulke dingen gewoon naar de belastingen met een aantal vragen.
In de meeste gevallen ga je op crypto niet belast worden en moet je dat ook NIET aangeven.

De belastingen kijken of jij leeft van crypto, maw heb je een job? dan moeten je winsten en trades echt groot zijn eer je daarop belast zal worden.
We kijken naar de kennis en handelingen die je gebruikt op basis van je opleidingsniveau. 10 trades per dag via algoritmes en scripts lijken verdacht. 2 trades per week en de markt actief opvolgen niet.
Belangrijk is ook kapitaal in andere dingen te hebben zitten (een eigen huis, aandelen, old timers of gewoon liquiditeit etc)

Je hoeft niet aan te geven, zij moeten het komen zoeken tenzij het duidelijk is dat crypto je job is.

Bij aandelen ben je echt nog safer. Daytraden is een aandeel dagelijks kopen/verkopen. Maandelijks je portfolio bijstellen is GEEN daytrading.

Wel wegblijven van derivatives (heeft de persoon aan de lijn me verteld)

Op staken betaal je wel belastingen, dat zijn geen meerwaardes.

Maar zit er hier iemand die dat effectief al heeft voorgehad? Ik heb al 10k overschreven van en naar bitvavo en nog niks gehoord van de bank en/of belastingsdienst. Er zijn 100000-en mensen die zo'n bedragen ook op andere manieren krijgen (giften etc).

Kga er ook vanuit als het zo'n bedragen zijn dat dat onder de radar blijft.
Als het 100k+ begint te worden in 1x dan snap ik dat ze eens zullen beginnen fronsen.

Maar ze mogen fronsen zoveel ze willen, jullie doen alsof het illegaal is om geld over te maken van een exchange naar je bank 😂

Ik heb nog bedragen van +-11k heen en weer gestuurd zonder problemen hoor.

Maar ze mogen fronsen zoveel ze willen, jullie doen alsof het illegaal is om geld over te maken van een exchange naar je bank 😂

Ik heb nog bedragen van +-11k heen en weer gestuurd zonder problemen hoor.

Wel voor de belastingsdienst blijkbaar...Maar het wordt wel duidelijk dat het een gigantisch grijze zone is.
Ik zit woensdag samen met mijn boekhouder. Zal er eens subtiel over beginnen, eens zijn mening aanhoren.

Also.
Als ik morgen 100k verdien haal ik dat gewoon af. Op mijn kapitaal is dat niet heel gek.

Als luna naar 2000 gaat en ik een miljoen verdien ga ik daarmee langs een tax fiscalist met kennis van crypto.

De 1000 euro voor een advies en actieplan kan er dan echt wel af :)

Also.
Als ik morgen 100k verdien haal ik dat gewoon af. Op mijn kapitaal is dat niet heel gek.

Als luna naar 2000 gaat en ik een miljoen verdien ga ik daarmee langs een tax fiscalist met kennis van crypto.

De 1000 euro voor een advies en actieplan kan er dan echt wel af :)
Shiba naar de 1 eur dedju! :p

Terug
Bovenaan