Crisis in de stadskas: Stad Gent ontslaat 350 mensen

Interessante vraag trouwens: als er 6900 mensen werken - hoeveel externen mag men daar nog aan toevoegen, nog eens een paar duizend? paar honderd?
Is niet zo makkelijk om te bepalen. Voor een OCMW worden bijvoorbeeld bepaalde taken uitbesteed aan externe organisaties.

Die op hun buurt hun personeel daarvoor inzetten. Reken je dat mee als externe, omdat de kostprijs van de overeenkomst een bedrag x is, onafhankelijk hoeveel personen die externe organisatie daarop inzet

Wat valt er allemaal onder die 6900? Is dat niet gigantisch veel werknemers voor een stad?
Uit de beleidsnota waar @DogFacedGod naar verwijst dat hij via google gevonden heeft (zijn cijfers uit 2019):
xgmeMr1.png

Zie vooral ook het *scope onderaan.

Maar dat is dus Groep Gent, dat over hetvolgende gaat volgens dezelfde beleidsnota:
p0NUIxi.png

Daar zit ook het personeel van de stedelijke scholen, crèches, woonzorgcentra, musea, ... etc bij. In Antwerpen werken ze meer met verzelfstandigde organisaties, waar de stad wel nog altijd voor betaalt, maar die werknemers staan dan officieel niet op de payroll van de stad. Maakt het altijd moeilijk om louter cijfers te vergelijken.

Ik dacht ook dat Gent veel onder de "stad Gent" noemer houdt terwijl andere grote gemeentes een VZW of intercommunale oprichten voor dezelfde taak.
Dat ziet er dan anders uit in de boekhouding maar feitelijk komt dat op hetzelfde neer.

Tellen we het aantal ambtenaren in de stedelijke woonzorgcentra op, dan komen we in totaal aan zo'n 750 voltijdse werknemers. Het gat met Antwerpen is dan al grotendeels dichtgereden. “Antwerpen bracht haar rusthuizen onder in een apart bedrijf”, licht bevoegd schepen Rudy Coddens (Vooruit) toe. “Dat is een keuze, maar niet de onze. Ook daar pompt de stad geld in haar woonzorgcentra, maar het personeel wordt niet bij het totaal gerekend. Met die manier van werk is op zich niks mis, maar je moet het wel weten als je vergelijkt.”

Wat misschien wel een geldige vraag is, verschillen de loonvoorwaarden (en de kostprijs) hierdoor?

Nuja, ik vraag mij toch ook soms af hoe "professionneel" het eraan toegaat zelfs bij een grote stad als Gent.

Ik herinner mij dit nog:
Uiteindelijk ook miljoenen gekost die nu afgerekend worden door "hogere pensioenen" uit te delen.

Daar zit ook het personeel van de stedelijke scholen, crèches, woonzorgcentra, musea, ... etc bij. In Antwerpen werken ze meer met verzelfstandigde organisaties, waar de stad wel nog altijd voor betaalt, maar die werknemers staan dan officieel niet op de payroll van de stad. Maakt het altijd moeilijk om louter cijfers te vergelijken.
Dit dus, en niet alleen qua personeel. In Antwerpen is er zo bv AG Vespa, autonoom gemeentebedrijf verantwoordelijk voor vastgoed. Sinds de grote besparingsrondes bij de stad Antwerpen de afgelopen decennia werden zo +-500 werknemers alsook een groot deel van oa. het stadspatrimonium (belangrijk, maar een verliespost) in deze structuur ondergebracht, zodat ze technisch gezien niet onder de stad Antwerpen en dus niet onder diens schuldenberg vallen.

Ben ik de enige die zich ongelofelijk stoort aan het gedrag van die protestanten? Zo worden er bvb bij de groendienst 9 fte's bespaard terwijl er meer dan 20 fte's boven de 60 zijn en er dus zo goed als zeker geen naakte ontslagen zullen vallen. Gisteren de wegendienst die daar staat te protesteren terwijl daar 6 man moet afvloeien (waarvan er 2 functies zijn waarvan ze gewoon de openstaande positie schrappen, dus het is effectief 4 man die weg moet), ook hier weer zitten ze daar met 18 60+'ers.
Wat blijft men eigenlijk geloven in dit land, dat de bomen tot de hemel rijken en iedereen maar een job kan blijven krijgen binnen de overheid?

Ben ik de enige die zich ongelofelijk stoort aan het gedrag van die protestanten? Zo worden er bvb bij de groendienst 9 fte's bespaard terwijl er meer dan 20 fte's boven de 60 zijn en er dus zo goed als zeker geen naakte ontslagen zullen vallen. Gisteren de wegendienst die daar staat te protesteren terwijl daar 6 man moet afvloeien (waarvan er 2 functies zijn waarvan ze gewoon de openstaande positie schrappen, dus het is effectief 4 man die weg moet), ook hier weer zitten ze daar met 18 60+'ers.
Wat blijft men eigenlijk geloven in dit land, dat de bomen tot de hemel rijken en iedereen maar een job kan blijven krijgen binnen de overheid?
Hoe komt gij eigl tot zo'n interpretatie van waarom ze protesteren? Gent heeft behoorlijk wat groen, kan de reden niet gewoon zijn dat ze nu eigl al met de weinig zijn om hun job correct te doen, en dat met mensen die op pensioen gaan niet te vervangen dat zeker niet gaat verbeteren?

Of hebt ge cijfers die niet in dat gelinkt artikel staan die uw interpretatie meer waarschijnlijk maken?

Agree - denk ook niet dat ze per se protesteren tegen de besparing as such, maar dat zij de besparing wel gewoon weer gaan voelen. Het zijn toch altijd dezelfde diensten die het gelag betalen.

De beste vriend van goede vriend van me werkt voor de groendienst Gent. Moet zich absoluut niet kapot werken zulle... Als ze zaken goedkoper kunnen uitbesteden door het sneller en in minder uren te doen, en in de winter minder kosten te hebben, zal het zo zijn.
Mensen protesteren natuurlijk wel snel bij collectieve ontslagen en besparingen, dat is menselijk. Zo lang men niet al te veel gaat chanteren of saboteren heb ik er geen probleem mee.

Ik zie privaat tuin en groenfirma's soms dagen doen van 7h tot 18-19h in de mooie maanden. Zal bij stad wel altijd mooi van 7h tot 15 of 16h zijn, en is het vandaag niet is het wel morgen voor die werkjes bij het stad.

ps edit.

Ja, als je zwaar gaat snoeien in FTE's kan de werkdruk verhogen, maar dan zit ik bij @nestorius zijn reply
De parken en outdoor recreatiedomeinen zijn het meeste werk, maar in de winter een pak minder dan.

Laatst bewerkt:
Hoe komt gij eigl tot zo'n interpretatie van waarom ze protesteren? Gent heeft behoorlijk wat groen, kan de reden niet gewoon zijn dat ze nu eigl al met de weinig zijn om hun job correct te doen, en dat met mensen die op pensioen gaan niet te vervangen dat zeker niet gaat verbeteren?

Of hebt ge cijfers die niet in dat gelinkt artikel staan die uw interpretatie meer waarschijnlijk maken?
Sorry maar dit is toch gewoon een dooddoener. Zoals hier meermaals aangehaald in deze thread zit gent kwa fte's bij de hoogste van het land en ik zie niet hoe gent veel groener is dan andere steden dus opeens zou het de groendienst zijn die veel harder moet werken in vergelijking met andere steden. Make no sense in mijn ogen.
Ook heeft de bevoegde schepen in het nieuwsblad ook al aangegeven dat het aantal boots on ground gelijk blijft, dus hoezo verhoging van de werkdruk. Dit is in mijn ogen gewoon protest omwille van politiek en niet omwille van werkomstandigheden.

Sorry maar dit is toch gewoon een dooddoener. Zoals hier meermaals aangehaald in deze thread zit gent kwa fte's bij de hoogste van het land en ik zie niet hoe gent veel groener is dan andere steden dus opeens zou het de groendienst zijn die veel harder moet werken in vergelijking met andere steden. Make no sense in mijn ogen.
Geef dan eens de cijfers van aantal FTE's voor de groendienst voor Gent alsook andere steden. Want je gaat er nu vanuit dat er in elke dienst meer FTE's zijn terwijl je dat totaal niet kan staven.
Op deze en vorige pagina's is al meermaals aangehaald dat je stad A met stad B (globaal gezien) niet kunt vergelijken omdat sommige steden bepaalde diensten afsplitsen in een apart bedrijf zodat de werknemers daarvan niet voor de stad werken. Dus zelfs gewoon het globaal aantal FTEs kan je al niet vergelijken. En al zeker niet extrapoleren naar 1 specifieke dienst.

Je mag je ergeren, maar hou het constructief: maak duidelijk wanneer je over feiten spreekt en wanneer je je eigen interpretatie deelt.
Geef dan eens de cijfers van aantal FTE's voor de groendienst voor Gent alsook andere steden. Want je gaat er nu vanuit dat er in elke dienst meer FTE's zijn terwijl je dat totaal niet kan staven.
Op deze en vorige pagina's is al meermaals aangehaald dat je stad A met stad B (globaal gezien) niet kunt vergelijken omdat sommige steden bepaalde diensten afsplitsen in een apart bedrijf zodat de werknemers daarvan niet voor de stad werken. Dus zelfs gewoon het globaal aantal FTEs kan je al niet vergelijken. En al zeker niet extrapoleren naar 1 specifieke dienst.
En toch doe ik het.
En verder maakt het mij eigenlijk nog altijd geen kloten uit om het te staven met cijfers. 4 man minder op een bestand van 200 man. In tijden waar ge moet besparen een besparing van 2 procent en een schepen die zegt dat er bij het grondpersoneel geen wijziging is. Dan is het gewoon wenen en stampen met de voetjes. Wat mijn ergernis is en blijft. Of mag het niet dat ik mij erger aan dat gedrag. Zeg het mij gerust eens of het mag van jullie dat ik mij daar aan erger.

En toch doe ik het.
En verder maakt het mij eigenlijk nog altijd geen kloten uit om het te staven met cijfers. 4 man minder op een bestand van 200 man. In tijden waar ge moet besparen een besparing van 2 procent en een schepen die zegt dat er bij het grondpersoneel geen wijziging is. Dan is het gewoon wenen en stampen met de voetjes. Wat mijn ergernis is en blijft. Of mag het niet dat ik mij erger aan dat gedrag. Zeg het mij gerust eens of het mag van jullie dat ik mij daar aan erger.
Ik erger mij eraan dat jij u er niet mag aan ergeren.
Heck ik erger er mij zelfs aan dat je u afvraagt of je er u zelfs maar aan zou mogen ergeren.
En ik erger er mij ook aan dat jij er u aan ergert waaraan andere mensen zich ergeren.

Wat een ergernis toch.

:).
Al moet ik eerlijk zijn dat ik dacht dat we in de ergernis topic zaten.

Ik erger mij eraan dat jij u er niet mag aan ergeren.
Heck ik erger er mij zelfs aan dat je u afvraagt of je er u zelfs maar aan zou mogen ergeren.
En ik erger er mij ook aan dat jij er u aan ergert waaraan andere mensen zich ergeren.

Wat een ergernis toch.

:).
Echt ergerlijk, anderen die zich ergeren.

En toch doe ik het.
Maar wederom trek je cijfers uit je gat. Vanwaar komt die 4man minder op een bestand van 200?

Het is hier P&A hé, gelieve toch een beetje moeite doen om je antwoord te staven.

Maar wederom trek je cijfers uit je gat. Vanwaar komt die 4man minder op een bestand van 200?

Het is hier P&A hé, gelieve toch een beetje moeite doen om je antwoord te staven.
Misschien moet je ook eens lezen wat er hier neergepend wordt ipv binnen te vallen en mensen te betichten van cijfers uit hun gat te trekken. de lijst us terug te vinden in het artikel van de vrt, op het einde va. het document staat de tabel.

Misschien moet je ook eens lezen wat er hier neergepend wordt ipv binnen te vallen en mensen te betichten van cijfers uit hun gat te trekken. de lijst us terug te vinden in het artikel van de vrt, op het einde va. het document staat de tabel.
Ik heb die cijfers gezien. Ik heb ook gezien dat die niet overeenkomen met wat jij beweert.
fQRl6eD.png

Daarom dus uit je gat getrokken. Je verwijst er niet naar + komt niet overeen. Dus, vanwaar haal je die 200 & 4?

Ik heb die cijfers gezien. Ik heb ook gezien dat die niet overeenkomen met wat jij beweert.
fQRl6eD.png

Daarom dus uit je gat getrokken. Je verwijst er niet naar + komt niet overeen. Dus, vanwaar haal je die 200 & 4?
Zie wel dat ge verdomme niet leest tot de start van de discussie.

Ik heb nergens gezegd toen ik sprak in de vervolgposts dat ik het had over de groendienst.

En toch doe ik het.
En verder maakt het mij eigenlijk nog altijd geen kloten uit om het te staven met cijfers. 4 man minder op een bestand van 200 man.
In tijden waar ge moet besparen een besparing van 2 procent en een schepen die zegt dat er bij het grondpersoneel geen wijziging is. Dan is het gewoon wenen en stampen met de voetjes. Wat mijn ergernis is en blijft. Of mag het niet dat ik mij erger aan dat gedrag. Zeg het mij gerust eens of het mag van jullie dat ik mij daar aan erger.
Zie vette. Heb bewust gewoon gequote en niks verkapt. Hoe kan iemand in hemelsnaam afleiden dat je het niet meer over de groendienst hebt als je met die cijfers op die post antwoordt?

En zelfs je cijfer klopt niet als je het over de wegendienst hebt, dat zijn 248 & -6. Je knip en plakwerk van de 2 openstaande functies gewoon schrappen is zelfs naast de kwestie.

Laatst bewerkt:
Zie vette. Heb bewust gewoon gequote en niks verkapt. Hoe kan iemand in hemelsnaam afleiden dat je het niet meer over de groendienst hebt als je met die cijfers op die post antwoordt?

En zelfs je cijfer klopt niet als je het over de wegendienst hebt, dat zijn 248 & -6. Je knip en plakwerk van de 2 openstaande functies gewoon schrappen is zelfs naast de kwestie.
Nog beter dan, nog minder dan een besparing van 2 procent, nog meer redenen om mij te ergeren aan de vakbonden en personeel daar.

De Clercq lijkt letterlijk te zijn gaan lopen. 🤣
Hij moet thuis blijven op doktersadvies. Jammer genoeg kan hij niemand te woord staan of mee beslissen.

Terug
Bovenaan