Crisis in de stadskas: Stad Gent ontslaat 350 mensen

Nu kunnen ze het mee oplossen, anders hadden ze als zondebok gediend? Lijkt me de redenering.
Inderdaad, aan de zijlijn gaan staan terwijl de N-VA alles van cultuur of 'wat niet economisch opbrengt' wegbespaart en de sluizen van doorgaand verkeer in de binnenstad weer openzet? Kan je maar beter zelf aan het roer gaan zitten.

Ik snap nog steeds niet goed hoe Groen/Vooruit de kans hebben laten liggen om in de oppositie te gaan zitten terwijl het al lang duidelijk was dat dit bestuur ging moeten besparen.

Hoe cynisch het ook is, maar da's toch een godsgeschenk als partij? Liberalen + NVA samen voor de eerste keer in het stadsbestuur net op het moment dat de geldkraan volledig dichtgedraaid wordt. En dan vanop de oppositie alles afbranden. Nu mogen ze mee tenonder gaan

Omdat, in tegenstelling tot wat vaak geroepen wordt, niet elke politicus enkel bezig is met wat hem het meeste stemmen oplevert, en effectief de trein in de - naar hun mening - beste richting willen sturen?

Daarnaast ook helemaal geen zekerheid dat je vanuit de oppositie een geloofwaardig verhaal kan vertellen.

Ik snap nog steeds niet goed hoe Groen/Vooruit de kans hebben laten liggen om in de oppositie te gaan zitten terwijl het al lang duidelijk was dat dit bestuur ging moeten besparen.

Hoe cynisch het ook is, maar da's toch een godsgeschenk als partij? Liberalen + NVA samen voor de eerste keer in het stadsbestuur net op het moment dat de geldkraan volledig dichtgedraaid wordt. En dan vanop de oppositie alles afbranden. Nu mogen ze mee tenonder gaan
Ik vind het wel opvallend in heel dit topic. Het vooroordeel is dat Groen en Vooruit niet kijken naar het budget, geen mensen ontslaan en vooral een heel log overheidsapparaat willen. Als de werkelijkheid dan laat zien dat dat niet het geval is, moet het zo gedraaid worden dat het eigenlijk tegen hun eigen zin in gaat... Als de N-VA dit doet, doen ze aan zinnig bestuur. Als Vooruit of Groen dit doen, lijden ze gezichtsverlies en gaan ze in tegen hun eigen (door tegenstanders toegedichte) principes. Gelijk wat er gebeurt, het vooroordeel moét bevestigd worden.

In plaats van eens eerlijk te kijken ernaar, en te zien dat linkse partijen wel degelijk ook bezig zijn met budgetten en aan goed bestuur kunnen doen? Soms gaat het omhoog qua budget, en soms omlaag. En dan moet daaraan worden aangepast.

Zot wel dat net Gent zo zwaar moet besparen terwijl ze samen met Antwerpen een (onevenredig?) groot deel van het gemeentefonds krijgen. Het verschil tussen centrumsteden en "de rest" is enorm, Antwerpen en Gent zitten daar nog eens boven.

Omdat Gent één van de laatste bastions is van Groen. Anders zaten ze nergens meer in het bestuur. :p (Leuven nog en Borgerhout?)

In se (Was eens een onderzoek uit Amerikaanse politek)à
- besparingen ingevoerd door democratische partij blijven plakken
- nieuwe belastingen ingevoerd door conservatieve partij blijven plakken.

Dus in dat opzicht , iedere besparing uitgevoerd door Groen/Vooruit zullen besparingen zijn die hoogstwaarschijnlijk blijven uitgevoerd worden ook na afloop van deze gemeentebestuur.

Nooit meer subsidies meer voor herbruikbare pampers in Gent :p.

Zot wel dat net Gent zo zwaar moet besparen terwijl ze samen met Antwerpen een (onevenredig?) groot deel van het gemeentefonds krijgen. Het verschil tussen centrumsteden en "de rest" is enorm, Antwerpen en Gent zitten daar nog eens boven.

Dat is nu waarom je je schuld "onder controle" moet houden en waarom die mensen die denken "overheidsschulden, dat is niet belangrijk" zo gevaarlijk zijn.

Dat was allemaal leuk en wel toendat er nauwelijks interesten moesten betaald worden maar het verhaal is nu anders. Stijgende interesten, dan wordt de strop alsmaar strakker.

Antwerpen heeft al bespaard en heeft ook wat "meevallers" gehad door de fusie (50 miljoen gekregen van Vlaanderen om te fusionneren met Borsbeek.)
Het is ook niet dat er geen besparingen zijn in Antwerpen. Zelfde discussie is daar ook aan de gang om de overuren van politie te reduceren. https://www.gva.be/binnenland/het-g...en-en-dan-wel-op-koffie-en-thee/67824283.html

Laatst bewerkt:
Mijn tabel kwam van https://analyse.bbcdr.be/ als iemand cijfes wil combineren.
Dat is een powerBI applicatie dus zeer krachtig. Zowel inkomsten, uitgaves (ook personeel) als schulden.
Waarom ik het absolute cijfer ook belangrijk vond is het verloop. Ik vind dit meer zeggen dan per capita in dit geval.

Abs miljoen
2014​
2015​
2016​
2017​
2018​
2019​
2020​
2021​
2022​
2023​
2024​
Gent€ 584€ 581€ 518€ 571€ 615€ 633€ 728€ 802€ 922€ 954€ 998
Mechelen€ 236€ 253€ 252€ 272€ 308€ 317€ 293€ 280€ 300€ 281€ 303
Leuven€ 170€ 163€ 152€ 126€ 118€ 108€ 113€ 121€ 159€ 189€ 251
Oostende€ 148€ 145€ 128€ 131€ 139€ 169€ 206€ 219€ 229€ 253€ 250
Kortrijk€ 182€ 189€ 184€ 183€ 195€ 189€ 180€ 162€ 174€ 199€ 221
Roeselare€ 143€ 148€ 114€ 119€ 112€ 114€ 114€ 121€ 159€ 180€ 215
Sint-Niklaas€ 149€ 148€ 146€ 148€ 146€ 154€ 148€ 164€ 167€ 175€ 204
Aalst€ 76€ 87€ 100€ 120€ 138€ 148€ 151€ 154€ 158€ 169€ 179
Brugge€ 191€ 192€ 183€ 190€ 115€ 108€ 97€ 103€ 118€ 117€ 178
Genk€ 177€ 143€ 107€ 112€ 126€ 125€ 138€ 134€ 133€ 141€ 155
Antwerpen€ 1.154€ 1.000€ 875€ 762€ 649€ 548€ 449€ 348€ 295€ 203€ 141

Pe capita zijn er andere steden ook "slecht", dat klopt.
Maar als je naar het verloop kijkt dan is bv Mechelen en Leuven onder controle.
Mechelen is cyclisch en Leuven heeft een uitschieter.
Ik zie vooral naar Aalst, Oostende en Gent als probleemgevallen. Aalst de ergste. Wat is daar gebeurd?

Antwerpen is bijzonder. Van 1154 miljoen naar 141 miljoen.
Ik kan moeilijk geloven dat ze "even bespaard hebben".

Edit: relatieve tabel verwijderd want ik ga echt niet discussiëren over de vorm van mijn data. (en ja, dat gaat gebeuren)

Het verloop is idd ook belangrijk. Maar ik las al: de laatste 5 jaar is vooral de schuld drastisch gestegen, zie je ook in de tabel hierboven.
Daar waarschuwde OVLD ex schepen van financiên Christophe Peeters al voor in 2018 die het zag aankomen naargelang oa sterk stijgende rentes op de schulden.
(zei artikel prof Ugent)

Laatst bewerkt:
350 gezinnen die weer een onzekere tijd tegemoet gaan en hun leven soms toch wel drastisch gaan zien veranderen. Gewoon als gevolg van een stadsbestuur die niet genoeg financiële verantwoordelijkheid getoond heeft.
Onder die 350 VTE's zitten heel veel opstaande, niet ingevulde, vacatures. Een ander deel zijn gepensioneerden die niet worden vervangen. Dus het effectief aantal naakte ontslagen ligt veel lager.

De blaam hadden ze hoe dan ook gekregen denk ik, dit gaat meer over wie de put gegraven heeft dan over hoe ie gevuld wordt. Ze hadden misschien wel kunnen proberen de besparingen aanvallen maar de cijfers zijn vrij duidelijk, besparingen fundamenteel aanvallen had in deze situatie hen misschien nog meer stemmen gekost want er is niet echt een andere uitweg en ik vermoed dat de Gentenaar dat ook wel zou ingezien hebben. Nu kunnen ze binnen 5 jaar hopelijk met het verhaal komen dat ze hun eigen vuiligheid hebben opgekuist, zoniet hadden ze misschien voor de volgende decennia In Gent het beeld opgehangen dat als je gezonde financiën wil de NVA en VLD je enige opties zijn als kiezer.

Laatst bewerkt:
Die werken aan de stadsring zullen waarschijnlijk door Vlaanderen betaald zijn, net zoals in Antwerpen en Gent zijn dat geen dingen die het gemeentelijk niveau normaal betaalt.
De website met info over het project is offline, alsook op wegen&verkeer. Maar via waybackmachine wel dit gevonden (maar dus geen details):
De werken worden uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid. Het agentschap financiert het grootste deel van de werken. Ook de stad Aalst en de provincie Oost-Vlaanderen betalen mee in dit project.
Dus gaat weldegelijk impact gehad hebben op het budget/de schulden van de stad.

Vermoedelijk omdat de R41 (gewestelijke ringweg) in een tunnel gekomen is en men dus bovengronds gemeentelijke wegen aangelegd heeft. Nutsvoorzieningen & riolering zijn ook aangepakt, wat normaal ook op kosten van de gemeenste/stad is.

Ja, gisteren nog gaan eten met iemand die voor stad gent werkt en wiens job op de helling kan staan. Het is nog onzeker. Maar die mag wel naar HR zijn job gaan verdedigen samen met de andere collega's. Net serieus aant verbouwen ook.

350 gezinnen die weer een onzekere tijd tegemoet gaan en hun leven soms toch wel drastisch gaan zien veranderen. Gewoon als gevolg van een stadsbestuur die niet genoeg financiële verantwoordelijkheid getoond heeft.

De kop is tikkeltje tendentieus. Er worden geen 350 mensen ontslagen. Er verdwijnen 350 jobs.
Gent telt 6.900 werknemers (Volgens google OCMW Gent + stad Gent)
Gemiddelde leeftijd ligt hoog bij overheidsjobs.

Om wat context te geven:
- FOD Financiën: 820 vertrokken op pension in 2023 op 20.767 ambtenaren. +- 4%
+ https://infocenter.belgium.be/nl/statistieken/fod-financien/loopbaanbeheer/pensioen

- Als je die verhouding pakt voor Gent. (4% vertrekt op pensioen van de 6.900), dan heb je 276 gepensioneerden in 1 jaar tijd dus simplistisch gezien kan je makkelijk al aan je 350 geraken in minder dan twee jaar tijd. Combineer dat je intern mensen kan doen verhuizen, dan zou dat eigenlijk wel kunnen zonder naakte ontslagen.

Natuurlijk, dat is geen rekening gehouden met derden die afhangen van stad Gent. Als Ivago zijn verbrandingscentrale vervroegd sluit, dan zijn er daar wel een paar zonder job.

De kop is tikkeltje tendentieus. Er worden geen 350 mensen ontslagen. Er verdwijnen 350 jobs.
Gent telt 6.900 werknemers (Volgens google OCMW Gent + stad Gent)
Gemiddelde leeftijd ligt hoog bij overheidsjobs.

Om wat context te geven:
- FOD Financiën: 820 vertrokken op pension in 2023 op 20.767 ambtenaren. +- 4%
+ https://infocenter.belgium.be/nl/statistieken/fod-financien/loopbaanbeheer/pensioen

- Als je die verhouding pakt voor Gent. (4% vertrekt op pensioen van de 6.900), dan heb je 276 gepensioneerden in 1 jaar tijd dus simplistisch gezien kan je makkelijk al aan je 350 geraken in minder dan twee jaar tijd. Combineer dat je intern mensen kan doen verhuizen, dan zou dat eigenlijk wel kunnen zonder naakte ontslagen.

Natuurlijk, dat is geen rekening gehouden met derden die afhangen van stad Gent. Als Ivago zijn verbrandingscentrale vervroegd sluit, dan zijn er daar wel een paar zonder job.
Naar wat hij mij verteld heeft mag hij naar HR gaan om zijn job te gaan verdedigen. In zijn team vallen er ontslagen.

Naar wat hij mij verteld heeft mag hij naar HR gaan om zijn job te gaan verdedigen. In zijn team vallen er ontslagen.

Eerst gaan ze zien welke "functies" mogen verdwijnen, éénmaal geïdentificeerd dan is fase 2 interne jobmarkt waarschijnlijk.
Er worden continu ook volledige diensten geschrapt bij de overheid. Die worden dan verspreid en krijgen een opleiding voor hun nieuwe functie (die soms totaal niets te maken heeft met hun oude functie). Als je statutair ambtenaar bent, dan gebeuren zulke dingen.

Moest je contractueel zijn, dan zou het kunnen eindigen in ontslag maar in een organisatie van 6.900 man waar 4% al "natuurlijk" afvloeit dan zou je toch verwachten dat er veel alternatieven intern zijn (als je ervoor wilt openstaan natuurlijk.). Zeker voor een stad als werkgever, het is niet dat je plots 50km verder moet werken.

Bijvoorbeeld ING quasi hetzelfde als werknemeraantal als stad Gent. +- 6.000:
https://www.tijd.be/ondernemen/bank...unctie-aanvaarden-of-vertrekken/10506802.html - 16.11.2023
Zelfs daar heb je een keuze. Ik denk wel daar dat je wel sneller wilt vertrekken want dat zal wel een daadwerkelijk een grote verplaatsing zijn als je plots naar Brussel moet in plaats van je lokaal kantoor.

Wat valt er allemaal onder die 6900? Is dat niet gigantisch veel werknemers voor een stad?

Wat valt er allemaal onder die 6900? Is dat niet gigantisch veel werknemers voor een stad?
Ik ken alvast een paar steden die miljoenen kunnen besparen door meer volk aan te werven - enigste voorwaarde is dat de aangenomen mensen voldoen aan een gemiddelde standaard - ttz: gemiddelde werklust, gemiddeld aantal dagen ziek, ... maar dat blijkt onmogelijk te zijn - getuige het inzetten van tal van externe partners met gemiddeld personeel in dienst die schatrijk van overheidsopdrachten worden EN (en dit is belangrijk) uitsluitend voor die stad/gemeente/provincie werken.

Interessante vraag trouwens: als er 6900 mensen werken - hoeveel externen mag men daar nog aan toevoegen, nog eens een paar duizend? paar honderd?

Tja als je ziet dat aan de stad Gent 350 jobs kunnen gesnoeid worden en de inwoners er weinig van gaan voelen, dan zakt mijn broek toch weeral af. Er kan inderdaad nog veel vet weggesneden worden.

Edit crew: topic afgesplitst uit ‘Arizona voert meerwaardebelasting in’
Bij letterlijk elke herstructurering van een multinational hoor je toch exact hetzelfde?

Van de overheid wordt altijd gezegd dat ze heel inefficiënt werken, maar in mijn persoonlijke ervaring en wat ik hoor van vrienden die bij miljardenbedrijven werken, is het daar helemaal niet beter.

Daar zit ook het personeel van de stedelijke scholen, crèches, woonzorgcentra, musea, ... etc bij. In Antwerpen werken ze meer met verzelfstandigde organisaties, waar de stad wel nog altijd voor betaalt, maar die werknemers staan dan officieel niet op de payroll van de stad. Maakt het altijd moeilijk om louter cijfers te vergelijken.

Terug
Bovenaan