CPU problemen

StruikGewas

Well-known member
Hallo,

Ik wou er niet meteen een nieuwe thread van maken, maar vind raar genoeg niets gelijkaardigs.
Sinds gisteren is mijne 2 jaar oude laptop uit het niets enorm traag geworden. Elke handeling die gebeurd in Windows gaat gepaard met wachttijden.
In taakbeheer is niets speciaals te zien, behalve dat mijn CPU verbruik enorm laag blijft. Hij zit precies vast op 0,38 GHz...
AVG virusscan uitgevoerd maar geen malware te vinden.
Laptop herstel uitgevoerd naar 3 dagen geleden. Heeft heel de nacht erover gedaan om dat rond te krijgen.
Nog steeds geen beterschap. Benchmarktest gedaan en héél slechte score.
Processor werkt ook gewoon correct volgens taakbeheer.
Het is niet gewoon wat traag, maar extreem traag. Ik krijg na lang wachten nog net mijn browser open..

Iemand die dit probleem herkent of weet wat ik er aan kan doen? Ik ben wel geen IT'er dus graag met "beknopte handleiding" :D

Betreft een hp omen 15-en0013nb laptop.

CPU verbruik:
 
  1. Geen overhitting?
  2. Correcte (wattage) lader die je gebruikt?
  3. Blijft die cpu zelfs bij benchmarks hangen op 0,38GHz?
  4. Gisteren geen nieuwe software gedownload of geïnstalleerd?
  5. Smijt AVG er af en gebruik de standaard Windows Defender. Voor scanning kan je eens Malwarebytes uitproberen.
Normaal moet task manager of resource monitor toch correcte info weergeven.
 
Nee, geen oververhitting.
Ik heb toevallig wel ongeveer rond die periode die het begon een verkeerde lader gestoken met te weinig wattage.
Ja, CPU komt niet boven die 0,38 GHZ.
Geen nieuwe software gedownload, tenzij malware via mail. Ik ga malwarebytes eens proberen.
Laptop heeft ook gediend om zwift op te draaien. Het is toen wel relatief vochtig (lees heel vochtig) geweest in die ruimte.
 
Laatst bewerkt:
SOLVED!
Om een of andere reden zat die dus vast op 0,38 GHz.
Ik kwam dit topic dan tegen: https://superuser.com/questions/1679451/ryzen-4600h-cpu-stuck-at-0-39-ghz

Het had met de voeding te maken. Ik heb hem inderdaad een paar dagen geleden aangesloten met een andere adapter (lager vermogen).
In eerste instantie maakte het geen verschil wel energieschema ik selecteerde. Dan heb ik de voedingskabel uitgetrokken (en ongeveer tegelijk een eigen energieschema gemaakt). Op ene seconde terug op volle snelheid. Heerlijk!
Terug ingeplugd en hij blijft. Wat een verschil :cool:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan