Coronamaatregelen: kan werkgever u verplichten naar kantoor te komen?

Op zich behoort het tot de persoonlijke levenssfeer of een werknemer zich al dan niet laat vaccineren.
Maar blijkbaar vraagt uw werkgever er naar?
Ha nu dat ge het zegt, had er niet bij stilgestaan. 'k weet niet of ze het vragen maar dat stond in de mail

Hier wordt het wsl een hybride systeem. Meetings -> naar kantoor, geen meetings -> doet uw goesting.
En ik zie geen probleem met dat systeem, onder een aantal voorwaarden ;)

Voor mij blijft het belangrijkste dat het werk gedaan wordt. Dus indien dit een prestatiegericht systeem is, kan en zal dit perfect werken.
De argumenten die ik van veel werkenemers lees, is omdat ze het sociaal contact missen. Geen probleem mee, maar als je de koffieklets van een half uur en lange lunches met collega's mist, moet je niet pretenderen dat het is om uw productiviteit te verhogen :p Ja, voor sommigen is er af en toe wat afleiding nodig dat uw productiviteit optimaal te houden en daar is niks mis mee, dat kan ook perfect, en die mogen volgens dat systeem naar den bureau gaan.

Wat ik veel van bazen hoor, is dat ze "minder kunnen controleren". Het enige wat ze minder kunnen controleren (ik zeg minder, het is nog altijd mogelijk) is effectieve gewerkte uren. Maar als je naar een meer prestatiegericht systeem gaat, is dat ook niet nodig. Je kan evengoed controleren of men hun targets haalt wanneer ze thuiswerken en wanneer ze op den bureau zitten.

Dit is natuurlijk niet mogelijk voor elke functie/elke job. Dit moet zeker bekeken worden binnen die context. Maar als je al anderhalf jaar kunt thuiswerken en uw prestaties lijden er niet onder, vind ik dat je als werkgever hier toch ook je conclusies uit moet trekken. En dan inderdaad de keuze laten (binnen een bepaald systeem) en niks verplicht opleggen.

Verder zal het een tweezijdig zwaard zijn qua besparingen. Men zal inderdaad mogelijks kunnen besparen op kantoorruimte, maar er zullen mogelijks ook andere kosten bijkomen; of die zijn er al bijgekomen. Als men opeens geïnvesteerd heeft in een hele infrastructuur om telewerken te faciliteren, lijkt het mij puur financiëel geen bepaald goeie zet om dit in de toekomst in de vuilbak te kieperen. Hier gaat inderdaad nog een onderhoudskost aan vasthangen, maar die zal maar een fractie zijn van de initiële kost om het op te zetten.

Ben ik de enige die thuiswerk strontbeu is??? 🙈

Ik kan niet wachten om terug te gaan.
Ik ben het zeker niet strontbeu, ik mis het wel om terug naar kantoor te gaan en collega’s te zien en eens goed te gaan lunchen samen.

Het gaat er mij voornamelijk om dat dit momenteel nog te vroeg is gezien de meesten nog maar net een 1e prik gekregen hebben.

Te vroeg te vroeg. Wanneer is het dan ok?

Er liggen er waarschijnlijk meer in het ziekenhuis door te veel pinten te zuipen tijdens de voetbal dan met covid...

Er liggen er waarschijnlijk meer in het ziekenhuis door te veel pinten te zuipen tijdens de voetbal dan met covid...
Lees misschien wat hij zegt, hij heeft het hier al een aantal keer in dit topic gezegd: pas vanaf hij (en/of collega's) beschermd zijn 2 weken na hun volledige vaccinatie...

Wel, je mag terug van de overheid🙆‍♀️

Ik zit al 100% thuis sinds maart vorig jaar. 0 dagen kantoor, 0 dagen klanten, niks. Baas hoor ik 15 min per week, HR 1h per kwartaal.

En het enige wat HR doet is emails sturen met "misschien eind September 1 dag per week". Ja, daar word ik slecht gezind van...

Ik heb geen home based job getekend. Er werd altijd gezwaaid met het arbeidscontract als je 1 of 2d thuiswerkte voor corona of heel vroeg of heel laat of in het weekend werkte. "Volgens je contract noet je 9-5 werken in die site". Werkt beetje in 2 richtingen...

Ik zit al 100% thuis sinds maart vorig jaar. 0 dagen kantoor, 0 dagen klanten, niks. Baas hoor ik 15 min per week, HR 1h per kwartaal.

En het enige wat HR doet is emails sturen met "misschien eind September 1 dag per week". Ja, daar word ik slecht gezind van...

Ik heb geen home based job getekend. Er werd altijd gezwaaid met het arbeidscontract als je 1 of 2d thuiswerkte voor corona of heel vroeg of heel laat of in het weekend werkte. "Volgens je contract noet je 9-5 werken in die site". Werkt beetje in 2 richtingen...
Je hebt recht op uw mening en uw situatie, maar ik zie niet in wat uw situatie te maken heeft met de TS. Want die heeft ook recht op zijn mening en heeft in dat opzicht een vraag gesteld. Met uitleg. Waar je niet eens de moeite voor gedaan hebt om te lezen of deftig op te antwoorden.

En ja, je mag terug van de overheid, wat hier al als antwoord gegeven is.

Dus wat is je bijdrage nu uiteindelijk?

Tussen mogen en moeten is er nog een wereld van verschil. Zoals reeds hierboven is uitgelegd. Als je mag, MOET de werkgever nog altijd je veiligheid garanderen. Gelieve je reacties niet tot het ene te reduceren.
cege zei:

Je werkgever kan je ook niet verplichten om thuis te werken als de wetgeving het niet verplicht. Je kan dus vanaf maandag perfect terug gaan werken bij je bedrijf, niemand die je gaat tegenhouden, behalve als je werkgever de veiligheid niet kan garanderen. En dat moet hij maximaal proberen te doen.

Natuurlijk zal je dan waarschijnlijk wel continu mondmasker moeten aandoen etc;

Voordeel is ook dat veel mensen nu verloven beginnen op te nemen, wat maakt dat de afstand makkelijker gewaarborgd kan worden.

Dus ideale periode !

3 weken na 2e inenting.

en wat heeft een kater te maken met covid lol. Snap het al, ge minimaliseert het allemaal wat. Denk er het uwe van, ik het mijne ;-)

de enige reden waarom nu weer meer “mag” is omdat de situatie in de zorg onder controle is, niet omdat covid plots minder ernstig geworden is.

Laatst bewerkt:
Telewerk is een gunst van de werkgever. Het is niet dat velen nu anderhalf jaar hebben thuis gezeten dat het ook als normaal moet gezien worden. Ik vind het maar ergens normaal dat sommige werkgevers graag hun werknemers terug deeltijds terug zien komen.

Ik merk toch op door al dat thuis werken na zo'n heel lange periode:
- Vaak minder productief ben dan op kantoor/bij klant, ik heb echt dagen dat ik weinig uitvoer eerlijk gezegd
- De band met de werkgever en collega's tot een absoluut minimum is herleid
- Teams meetings enorm intensief zijn, veel meer dan fysieke meetings. Als ik een paar uur per dag in meetings zit ben ik mentaal op.
- Sommige soorten meetings totaal contra-productief zijn via het online kanaal dan in tegenstelling tot een fysieke meeting
- Merk toch op dat er onder bepaalde mensen enorm misbruik wordt gemaakt van het thuiswerk

Pro is natuurlijk geen frustrerende pendeluren, beter voor het milieu, meer vrije tijd en makkelijk inplanbare dagen.

Wij zijn welkom op het kantoor voor 1d/week, of wie er nood aan heeft kan meer komen, maar de plaatsen zijn wel beperkt. Ik ga al regelmatig eens naar kantoor, het is soms een verademing om eens in andere omgeving te werken.

Nuja, vroeger waren wij al redelijk vrij. Een dag of 2 per week thuiswerken was nooit een probleem. Ik denk dat onze werkgever nog meer gaan inzetten op thuiswerk, voor degene die dit willen (maar lang niet iedereen wil dit). Aangezien het wel bewezen is dat veel gewoon remote kan, op een productieve manier.

Ik zie het probleem dan ook niet dat werkgevers vragen om bvb. deeltijds terug te komen, zolang de capaciteit beperkt wordt en bepaalde regeltjes in acht wordt genomen is er op dit moment toch weinig risico aan. Sommige mensen zijn daar ook schijnheilig in (ik zeg niet dat de TS dit is), gretig op café-restaurant gaan zitten of feestjes in de tuin houden en hopen vrienden uitnodigen. Graag terug naar massa evenementen willen gaan zoals Rock Werchter of Tomorrowland, maar naar kantoor gaan.. Ho-ho, een brug te ver.

Laatst bewerkt:
Telewerk is een gunst van de werkgever. Het is niet dat velen nu anderhalf jaar hebben thuis gezeten dat het ook als normaal moet gezien worden. Ik vind het maar ergens normaal dat sommige werkgevers graag hun werknemers terug deeltijds terug zien komen.
Maar niemand zegt hier ook dat ze permanent willen blijven thuiswerken of ook verwachten dat het gaat blijven duren.

Ik kan mij gewoon geen enkele zinnige reden inbeelden om nu, wanneer de eindstreep in zicht is, mensen al te verplichten om te komen werken op kantoor.
Als het al anderhalf jaar zo werkt, wat maakt een paar maanden extra dan nog uit?
Maak er desnoods een overgangsmaatregel van en geef de mensen de keuze tot september/oktober. Tegen dan zal iedereen die gevaccineerd wil worden, ook beschermd zijn. Mensen die nu al (deeltijds of desnoods zelfs voltijds) willen werken op kantoor is geen probleem indien men zich aan de regels kan houden. Maar ik zie ook geen problemen met mensen zoals @Affinity die zouden willen wachten tot ze volledig gevaccineerd en beschermd zijn.

Iedereen heeft zijn eigen situatie en visie op wat zich nu afspeelt. Is het dan zo'n ramp om daar rekening mee te houden? En als de situatie er niet op verslechterd, kan men de regelingen definitief vastleggen eens iedereen de kans gehad heeft om beschermd te zijn. En dat kan gaan van terug naar de oude situatie, wat die ook was; of een compleet nieuwe regeling na inzichten van de afgelopen periode.

Ik merk toch op door al dat thuis werken na zo'n heel lange periode:
- Vaak minder productief ben dan op kantoor/bij klant, ik heb echt dagen dat ik weinig uitvoer eerlijk gezegd
- De band met de werkgever en collega's tot een absoluut minimum is herleid
- Teams meetings enorm intensief zijn, veel meer dan fysieke meetings. Als ik een paar uur per dag in meetings zit ben ik mentaal op.
- Sommige soorten meetings totaal contra-productief zijn via het online kanaal dan in tegenstelling tot een fysieke meeting
- Merk toch op dat er onder bepaalde mensen enorm misbruik wordt gemaakt van het thuiswerk

Pro is natuurlijk geen frustrerende pendeluren, beter voor het milieu, meer vrije tijd en makkelijk inplanbare dagen.

Wij zijn welkom op het kantoor voor 1d/week, of wie er nood aan heeft kan meer komen, maar de plaatsen zijn wel beperkt. Ik ga al regelmatig eens naar kantoor, het is soms verademend om eens in andere omgeving te werken.

Nuja, vroeger waren wij al redelijk vrij. Een dag of 2 per week thuiswerken was nooit een probleem. Ik denk dat onze werkgever nog meer gaan inzetten op thuiswerk, voor degene die dit willen (maar lang niet iedereen wil dit). Aangezien het wel bewezen is dat veel gewoon remote kan, op een productieve manier.

Ik zie het probleem dan ook niet dat werkgevers vragen om bvb. deeltijds terug te komen, zolang de capaciteit beperkt wordt en bepaalde regeltjes in acht wordt genomen is er op dit moment toch weinig risico aan. Sommige mensen zijn daar ook schijnheilig in (ik zeg niet dat de TS dit is), gretig op café-restaurant gaan zitten of feestjes in de tuin houden. Graag terug naar massa evenementen willen gaan zoals Rock Werchter of Tomorrowland, maar naar kantoor gaan.. Ho-ho, een brug te ver.

Schijnheiligaards zal je overal hebben e :)
Ik heb max 1 maat uitgenodigd thuis binnen. Op terras buiten eens met 2 maten.

ik deed het vooral om mijn ouders (risicopatienten) te beschermen, en op de 2e plaats mijzelf. Ken helaas enkele (gezonde) dertigers die serieus wat meegemaakt hebben, en sommige nog steeds een jaar later.

ik vind trouwens dat veel bedrijven aangetoond hebben dat thuiswerk perfect kan, en daar nu beter veel meer op zouden moeten beginnen inzetten….. maar integendeel :)

@the_fox : dit dus… zoals je zegt… de ‘eindstreep’ is in zicht, waarom dan nu overhaast mensen verplichten terug te laten komen. Tegen september zou in theorie iedereen boven de 30 al 2-3 weken een 2e vaccin moeten gekregen hebben. Waarom dan nu die laatste maand zoveel risico nemen? Ge wilt ook echt geen covid krijgen kort voor of na uw vaccinatie, want dan word je nog veel zieker…… snap de rush echt niet.

Ik vrees dat de eindstreep een utopie is.
De eindstreep is niet geen covid hé, de eindstreep is een vaccinatiegraad van bepaald percentage en iedereen die wenst gevaccineerd te zijn die zijn vaccin heeft ;)

En kan je ook eens op de rest van post(s) antwoorden i.p.v. er één woordje uit te pikken? Zou dat echt zo'n probleem zijn in uw visie? Want dan zouden alle partijen toch krijgen wat ze willen?

De eindstreep van covid zeker niet, hopelijk voor de gevaccineerden wel de eindstreep voor ernstig ziekteverloop.

tijd zal het uitwijzen

Ik ben een arbeider en heb het gevoel dat het overgrote deel hier op het forum toch wel bediende is. Is het risico dan echt zo groot om op kantoor te werken, dat men moet wachten tot iedereen gevacinneerd is en bijgevolg pas in september terug wilt naar kantoor? Ik ben geen enkele dag thuis gebleven van het werk in het corona tijdperk en kan me maar moeilijk inbeelden dat ik minder risico loop op het werk dan diegene die aan een bureau zitten. Het is toch niet dat je op elkaars schoot moet gaan zitten.

De eindstreep is niet geen covid hé, de eindstreep is een vaccinatiegraad van bepaald percentage en iedereen die wenst gevaccineerd te zijn die zijn vaccin heeft ;)

En kan je ook eens op de rest van post(s) antwoorden i.p.v. er één woordje uit te pikken? Zou dat echt zo'n probleem zijn in uw visie? Want dan zouden alle partijen toch krijgen wat ze willen?
Op wat moet ik antwoorden? Ik stel alleen maar dat het logisch is dat sommige werkgevers vragen terug deeltijds te komen. Zelf zie ik het probleem niet om in een kantoor te werken met een maximum capaciteit en waar regels gerespecteerd worden. Ik heb het niet over fulltime volgestouwde kantoorgebouwen. Jullie zijn het daar niet over eens, dan verschilt onze mening.

Ik verkies trouwens zelf om af en toe op kantoor te werken, bij ons worden de komende maanden nog niemand verplicht om zich te verplaatsen. Heb afgelopen week zelfs sinds begin 2020 een eerste project kick-off on site bij een klant gedaan. Ook bij onze klanten merken we dat er stilaan meer vraag wordt gesteld naar een fysieke vergadering.

Als je niet akkoord bent met uw beslissing van jouw werkgever raad ik alleen maar om in dialoog te gaan. Ik denk dat de meeste wel begripvol zijn als je aangeeft niet te willen komen.

Het heeft wel echt geen zin om dertigers nu als maatstaf te nemen in zo'n bedenkingen, maar dan beter de hele werkende bevolking (vanaf 18 jaar dus). Als dertiger heb je echt geen verhoogd risico.

Het heeft wel echt geen zin om dertigers nu als maatstaf te nemen in zo'n bedenkingen, maar dan beter de hele werkende bevolking (vanaf 18 jaar dus). Als dertiger heb je echt geen verhoogd risico.
Verhoogd risico op wat? Besmet worden of hospitalisatie?

Want ik probeer het ook vanuit het standpunt van een werkgever te bekijken. Bij een uitbraak, hoe klein ook, zal een deel van uw werkkracht op ziekteverlof komen.

Daarom mijn vraag, als je snapt dat werkgevers vragen dat werknemers terug komen werken: waarom nu al? Waarom niet wachten tot iedereen die wilt gevaccineerd is zodat er meer gemoedsrust is en minder kans op uitval. En wederom, dan heb ik het over verplichting hé. Mensen nu al toelaten om te komen mag (en dus niet moet) inderdaad van de overheid dus dat kan niemand verbieden.

Verhoogd risico op wat? Besmet worden of hospitalisatie?

Want ik probeer het ook vanuit het standpunt van een werkgever te bekijken. Bij een uitbraak, hoe klein ook, zal een deel van uw werkkracht op ziekteverlof komen.

Daarom mijn vraag, als je snapt dat werkgevers vragen dat werknemers terug komen werken: waarom nu al? Waarom niet wachten tot iedereen die wilt gevaccineerd is zodat er meer gemoedsrust is en minder kans op uitval. En wederom, dan heb ik het over verplichting hé. Mensen nu al toelaten om te komen mag (en dus niet moet) inderdaad van de overheid dus dat kan niemand verbieden.
Omdat de werkgevers die dit doen toch enig bewijs (of minstens vermoeden) hebben dat de productiviteit omlaag gegaan is? Als er cijfermatig voor de rest niets aan de hand is zou er geen enkele werkgever zijn personeel terugroepen.

Terug
Bovenaan