Coronamaatregelen: kan werkgever u verplichten naar kantoor te komen?

Die hebben daar eigenlijk niks over te zeggen, net als de werknemer. Telewerk is een gunst, geen recht. Goede bazen gaan uiteraard met vakbonden en werknemer spreken, maar zijn niet verplicht daar rekening mee te houden.
De ondernemingen, verenigingen en diensten nemen tijdig passende preventiemaatregelen om de regels van social distancing te garanderen en een maximaal niveau van bescherming te bieden.
Deze passende preventiemaatregelen zijn veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van materiële, technische en/of organisatorische aard zoals bepaald in de "Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan (PDF, 8.41 MB)", aangevuld met richtlijnen op sectoraal en/of ondernemingsniveau, en/of andere passende maatregelen die minstens een gelijkwaardig niveau van bescherming bieden. Collectieve maatregelen hebben steeds voorrang op individuele maatregelen.
Deze passende preventiemaatregelen worden op het niveau van de onderneming, vereniging of dienst uitgewerkt en genomen met inachtneming van de geldende regels van het sociaal overleg, of bij ontstentenis daarvan in overleg met de betrokken personeelsleden, en in overleg met de diensten voor preventie en bescherming op het werk.

De ondernemingen, verenigingen en diensten nemen tijdig passende preventiemaatregelen om de regels van social distancing te garanderen en een maximaal niveau van bescherming te bieden.
Deze passende preventiemaatregelen zijn veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van materiële, technische en/of organisatorische aard zoals bepaald in de "Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan (PDF, 8.41 MB)", aangevuld met richtlijnen op sectoraal en/of ondernemingsniveau, en/of andere passende maatregelen die minstens een gelijkwaardig niveau van bescherming bieden. Collectieve maatregelen hebben steeds voorrang op individuele maatregelen.
Deze passende preventiemaatregelen worden op het niveau van de onderneming, vereniging of dienst uitgewerkt en genomen met inachtneming van de geldende regels van het sociaal overleg, of bij ontstentenis daarvan in overleg met de betrokken personeelsleden, en in overleg met de diensten voor preventie en bescherming op het werk.

Ja, maar een werkgever kan u altijd verplichten te komen werken als dat vereist is voor de dienst, dat staat los van het nemen van preventiemaatregelen. Je kunt vanaf volgende week niet langer eisen dat je mag telewerken.

Ook bij 'noodzaak' gelden de preventiemaatregelen, werkgever kan de noodzaak niet altijd eigenhandig bepalen

Ook bij 'noodzaak' gelden de preventiemaatregelen, werkgever kan de noodzaak niet altijd eigenhandig bepalen
Maar de vraag is hoe die preventiemaatregelen getroffen moeten worden. Of met andere woorden vanaf wanneer kan je zeggen dat ze getroffen zijn en het voldoende is om werken op kantoor toe te staan?

Wat zie je in de noodzakelijke sectoren. Dat daar effectief noodzaak is. Maar niet voor alle profielen. De noodzakelijke sectoren hebben dit veelal vertaald als wij zijn noodzakelijk dus iedereen naar site komen. De preventiemaatregelen zijn overal handontsmetting voorzien, deuren open blokkeren, mondmasker overal verplicht en plexi tussen bureau’s plaatsen. En klaar is kees.

Maar de vraag is hoe die preventiemaatregelen getroffen moeten worden. Of met andere woorden vanaf wanneer kan je zeggen dat ze getroffen zijn en het voldoende is om werken op kantoor toe te staan?
dat staat in de generieke gids

Meesten hadden natuurlijk erop gerekend om thuiswerk te combineren met opvang de kinderen.
Ook zomer, lekker weer, chill thuis.

mensen zijn nog steeds werknemer. Dus ja, als de baas het vraagt...

Dat overleg zal zeker gebeuren!

Ik ben 30'er en net een eerste vaccin ontvangen.
Mijn 2e is pas eind juli, wat wil zeggen dat ik pas de 3e week van augustus beschermd ben. Voor die periode wil ik liever niet naar kantoor.
Verlof inzetten.

Blijkbaar zou onze werkgever het nu verplichten om mensen terug naar kantoor te laten komen. Ik wil dus graag op voorhand informeren of hij dit kan/mag.
Natuurlijk kan hij dat.
Die 100% thuiswerk situatie was gewoon een tijdelijke situatie die nu steeds sneller haar einde nadert.

Bij ons hangt uit dat het telewerken onveranderd blijft tot oktober, maar dat men ondertussen gaat nadenken over hoe dit in de toekomst toegepast zal worden.

Meesten hadden natuurlijk erop gerekend om thuiswerk te combineren met opvang de kinderen.
Ook zomer, lekker weer, chill thuis.

mensen zijn nog steeds werknemer. Dus ja, als de baas het vraagt...

Inderdaad, mensen gaa er nogal snel van uit dat iets een verworven recht geworden is. Nogmaals: telewerk is een gunst, geen recht. De baas beslist.

Ben ik de enige die thuiswerk strontbeu is??? 🙈

Ik kan niet wachten om terug te gaan.
Ik merk aan mezelf dat ik mijn werk met veel minder plezier doe thuis.

Vanaf 1 juli stipt ga ik definitief terug “naar den bureau”.
Zo eens een dag in de week thuiswerk Oké, maar aaneengesloten periodes? Ik kom er echt een stuk lusteloos van, het weegt de laatste weken/maanden (!) zelfs op de kwaliteit en efficiëntie van mijn werk.

Ik hoorde dat bij bv Belfius en bepaalde departementen Vlaamse Overheid beslist is om (permanent) thuiswerk als iets definitiefs te aanzien, ook na Corona, wel, moest men dit hier doen, ik zou mijn ontslag geven.

Laatst bewerkt:
Ik hoorde dat bij bv Belfius en bepaalde departementen Vlaamse Overheid beslist is om (permanent) thuiswerk als iets definitiefs te aanzien, ook na Corona, wel, moest men dit hier doen, ik zou mijn ontslag geven.
Toch het teken dat het over het algemeen een kostenverlaging is.

Voor mezelf werk ik graag 1 of 2 dagen thuis en de rest naar den bureau!

Ben ik de enige die thuiswerk strontbeu is??? 🙈

Ik kan niet wachten om terug te gaan.

Ik ben het ook wel vrij moe, niet zozeer het telewerk zelf want het biedt vele voordelen voor werk/privé, maar ik merk wel na een dik jaar telewerk dat:

- mijn concentratie bij momenten gewoon quasi onbestaande is
- ik het sociaal contact wel mis, ik zit hier tenslotte helemaal alleen op mijn appartement
- de grens werk/privé weg is en dat werkt zowel in voor- als nadeel van je werk en gezin
- de intensiteit van calls veel hoger is, het is veel lastiger om een hele dag in teams calls te zitten dan in fysieke meetings
- het moeilijk is een aanvaardbaar niveau van afleiding te voorzien, zoals je op de bureau ook af en toe eens naar het koffiemachien gaat of een klapke doet met een collega. Maar thuis heb ik het gevoel dat ik elke minuut met iets van het werk bezig moet zijn, wat natuurlijk onrealistisch is.

Toch het teken dat het over het algemeen een kostenverlaging is.

Voor mezelf werk ik graag 1 of 2 dagen thuis en de rest naar den bureau!
Jup kijk maar naar Proximus, die verkopen nu de helft van hun kantoorruimte in de Proximus Towers aan een projectontwikkelaar.

In een positie waar thuiswerk mogelijk is zou ik niet willen werken voor een werkgever die thuiswerk nog steeds helemaal niet ziet zitten.

Ik hoorde dat bij bv Belfius en bepaalde departementen Vlaamse Overheid beslist is om (permanent) thuiswerk als iets definitiefs te aanzien, ook na Corona
En ik heb gehoord dat ge aan het zeveren zijt :sarcastic:

Ik was dit ooit tegengekomen, geen idee of er al een effectieve rondzendbrief is van Somers:

Als je meer info wilt, raad ik je aan om het transcript te lezen of filmpje te bekijken. Staat een hoop info in, maar dit is bij uw uitspraak de belangrijkste:
Ik wil ook graag benadrukken dat thuiswerken een keuze blijft en geen verplichting mag zijn voor wie er om persoonlijke of competentiegebonden redenen de voorkeur aan geeft om niet thuis te werken, bijvoorbeeld omdat men zich thuis moeilijk kan concentreren.

Jup kijk maar naar Proximus, die verkopen nu de helft van hun kantoorruimte in de Proximus Towers aan een projectontwikkelaar.

In een positie waar thuiswerk mogelijk is zou ik niet willen werken voor een werkgever die thuiswerk nog steeds helemaal niet ziet zitten.

Ik ben zo blij dat mijn werkgever dankzij corona het licht gezien heeft hieromtrent. De afstand en bijhorende pendelmiserie begonnen echt serieus te wegen terwijl mijn jobinhoud zelf voor het grootste deel een absolute droom is, dat was echt een constante tweestrijden twijfel over hoe lang ik dat ging kunnen blijven volhouden. Doordat ik nu naar eigen goeddunken kan thuiswerken (zolang ik pakweg tweemaal per week mijn kop eens laat zien op kantoor) is dat echt een gigantisch verschil.

Eerlijk is wel eerlijk: ik ben thuis jammer genoeg wel wat minder productief dan op het werk. Zeker bij niet-dringende zaken durf ik al eens denken "doen we morgen wel als ik op kantoor ben", maar ik hoop hier verandering in te brengen door de investeren in een degelijke home office.

Hier wordt het wsl een hybride systeem. Meetings -> naar kantoor, geen meetings -> doet uw goesting.

Terug
Bovenaan