Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
corona posterboy ? had ook verwacht dat hij alle communicatie ging leiden enzo maar blijkbaar niet ...
Het is toch van bij het begin altijd gezegd dat hij op de achtergrond zou werken.
Lijkt me dan toch duidelijk genoeg dat hij de communicatie niet gaat doen?
ik dacht dat het de bedoeling was om op de achtergrond het overleg tussen de technici van de verschillende gemeenschappen en gewesten te leiden. Niet om zelf de communicatie te doen, da's voor de politici (zeker nu het verbetert zullen ze dat zelf willen aankondigen).
Inderdaad

Nu gaat men dus ook al gezonde mensen tussen risicogroepen mengen omwille van privacyredenen...Kwestie van het nog wat ingewikkelder te maken natuurlijk.
Tijdens een digitale persconferentie van de taskforce Vaccinatie zaterdagnamiddag zei Robben dat de risicopatiënten ‘gemaskeerd’ zullen worden door gezonde mensen aan de rij toe te voegen. Zo kunnen bijvoorbeeld werkgevers niet te weten komen of hun werknemers een onderliggende ernstige aandoening hebben. Het zou gaan om een “beperkt percentage”. “Er is al gesproken over 90 procent mensen met een comorbiditeit en 10 procent gezonde mensen”, legt Robben uit. “Maar die beslissing nemen uiteindelijk de politici, niet ik. We moeten natuurlijk waken over het evenwicht tussen gezondheid en privacy.”

Nu gaat men dus ook al gezonde mensen tussen risicogroepen mengen omwille van privacyredenen...Kwestie van het nog wat ingewikkelder te maken natuurlijk.

Zoveel ingewikkelder is dat toch niet? Gewoon een lijst van gezonde mensen ertussen toevoegen...

Ingewikkelder zou ik dat nu niet echt noemen, maar op die manier gaat het voor de risicopatienten wel weer langer duren (afhankelijk van hoeveel "gezonde" mensen ze er gaan tussen steken uiteraard)

Hoe bepalen ze nu eigenlijk wie de risicopatienten zijn? Want ik hoor en lees geregeld over mensen die tot die groep zouden behoren, maar toch niet op die lijst staan?

Ingewikkelder zou ik dat nu niet echt noemen, maar op die manier gaat het voor de risicopatienten wel weer langer duren (afhankelijk van hoeveel "gezonde" mensen ze er gaan tussen steken uiteraard)
Tuurlijk. Maar het recht op privacy kost altijd wat... En ik denk dat dit toch wel gerechtvaardigd is.
Hoe bepalen ze nu eigenlijk wie de risicopatienten zijn? Want ik hoor en lees geregeld over mensen die tot die groep zouden behoren, maar toch niet op die lijst staan?
heeft iemand dan al inzage of men op die lijst staat?

Geloven die werkelijk echt dat iemand dat op de letter volgt? Alsof deze nieuwe info ook maar iets verandert.

Neen, maar nu kunnen ze het aankondigen als versoepeling, terwijl niemand zich aan die regels hield. 1 iemand uw toilet laten gebruiken, mensen niet via uw huis naar de tuin mogen leiden. Astemblieft. Dat die Verlinden en Van Quickenborne hun MB's opfretten.

Helemaal gehad met die regels en zolang de overheid mijn grondrechten blijft beperken met avondklokken en reisverboden, beperk ik mijn sociale contacten niet meer. Ik ga geen 5 man tegelijk in mijn kot uitnodigen, maar ik ga me ook niet schuldig voelen als ik eens 2/3 verschillende mensen zie. Sorry, not sorry. Heeft lang genoeg geduurd dat leven als een kluizenaar.

Tuurlijk. Maar het recht op privacy kost altijd wat... En ik denk dat dit toch wel gerechtvaardigd is.
heeft iemand dan al inzage of men op die lijst staat?

De hoge gezondheidsraad heeft een volledig pamflet vrijgegeven met aandoeningen die in aanmerking komen. Die zijn dan weer onderverdeeld in fases van hoogdringendheid..dus 1a, 1b...

Dat pamflet was echt wel gedetailleerd eigenlijk en op basis daarvan kun je als patient wel inschatten waar je staat.

Voor zover ik het begrepen heb wordt er daarvoor naar de huisartsen gekeken, die op basis van de globale medische dossiers van hun patiëntenbestand moeten doorgeven wie er uitgenodigd moet worden. Maar daardoor is er dus ook nog 'marge' voor 'cureren' door de artsen.

Ik heb bijvoorbeeld een zeldzame ziekte, waardoor ik in theorie tot de risicopatiënten hoor die vervroegd gevaccineerd moeten worden. Maar er staan een duizendtal ziektes op die lijst van zeldzame ziekten, wat wil zeggen dat mijn arts al de moeite moet doen om mijn ziekte eens door die database te jagen. Ik ga er dus niet van uit dat ik effectief vervroegd gevaccineerd zal worden, ookal omdat er -zeldzame ziekte of niet- geen indicatie is dat mijn ziekte een vergroot risico inhoudt bij een coronabesmetting. Basically hangt het dus echt af of mijn huisarts elk patiëntendossier even grondig bekijkt, nagaat of de pathologie op de lijst staat en dan zelf niet gaat oordelen of er echt een vergroot risico is of niet.

Zo ver zitten we er niet af. 2.9 miljoen is 0.88% van de bevolking in de VS.
Op 4 maart (en dat zijn nog onvolledige cijfers) zat België, volgens wat nu bekend is, op 0.34% van de bevolking.

Als je natuurlijk enkel kijkt van "wow, groot nummertje o_O" dan gaan wij dat inderdaad nooit op 1 dag halen. Maar het is gewoon debiel om dat soort dingen absoluut i.p.v. relatief te bekijken.
0,88% en 0,34%
Dat is dus 2,5 keer meer.
Toch indrukwekkend ;-)

Ik vraag me eigenlijk wel af of ik op die lijst van risicopatienten zou staan.
Ik heb wel wat gezondheidsproblemen (hart en longen) en volgens mijn vorige huisarts (is met pensioen) was ik een risicopatient voor griep en kon ik mij daar best voor laten vaccineren. Ik heb dat lange tijd niet laten doen, maar uiteindelijk jaren terug toch mee begonnen.

Die prio lijst lijkt me much ado about nothing. Hoeveel schuif je dan op? 1 week of zo? Keep it simple en vaccineer die frigo's leeg.

Die prio lijst lijkt me much ado about nothing. Hoeveel schuif je dan op? 1 week of zo? Keep it simple en vaccineer die frigo's leeg.
Niet zeveren he. Het lijkt me normaal, zeker nu leveringen van vaccins nog beperkt zijn, eerst de mensen die het meeste risico op zware complicaties lopen te gaan inenten voor je aan gezonde mensen met minimale risico's begint.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me eigenlijk wel af of ik op die lijst van risicopatienten zou staan.
Ik heb wel wat gezondheidsproblemen (hart en longen) en volgens mijn vorige huisarts (is met pensioen) was ik een risicopatient voor griep en kon ik mij daar best voor laten vaccineren. Ik heb dat lange tijd niet laten doen, maar uiteindelijk jaren terug toch mee begonnen.
Denk het niet . Vermoed dat huisartsen ergens moeten aangeven wie risicopatiënt is volgens bepaalde quota, als je huidige huisarts dat niet doet zal je geen voorrang krijgen

Niet zeveren he. Het lijkt me normaal, zeker nu leveringen van vaccins nog beperkt zijn, eerst de mensen die het meeste risico op zware complicaties lopen te gaan inenten voor je aan gezonde mensen met minimale risico's begint.

De prio lijst is toch duidelijk te complex. We zitten volop in vaccinatie mode en ze zijn nog aan het palaveren over de volgorde. Die lijsten hadden al weken moeten klaar zijn.

In mijn omgeving zijn er al heel wat gevaccineerd. Bijna allemaal no show in vaccinatie centrum en dan wordt er een vriendje opgebeld. Is dat hoe we het wel willen?

Vrijdag in De Afspraak was die UZ Brussel CEO nochtans ook van die mening. De nummer 1 risk factor is leeftijd, de rest is morrelen achter de komma. Rangschik op leeftijd en gaan (zoals alle andere landen).

Waarom moeten we het ons altijd oeverloos complex maken met puriteinse motivatie waar in the end geen hond van wakker ligt?

Subiet komen ze af met een prioriteit regel van de niet risico patiënten die in de risico patiënten ingemengd worden. Gaat wel beetje heel ver...

Ondertussen is mijn schoongrootmoeder van 89 nog altijd niet gevaccineerd of opgeroepen... Menske zit al een jaar thuis in quarantaine. Leg haar maar keer uit dat ze wegens privacy geneuzel misschien extra mag wachten omdat er wat gezonde gaan ingemengd worden...

De prio lijst is toch duidelijk te complex. We zitten volop in vaccinatie mode en ze zijn nog aan het palaveren over de volgorde. Die lijsten hadden al weken moeten klaar zijn.

In mijn omgeving zijn er al heel wat gevaccineerd. Bijna allemaal no show in vaccinatie centrum en dan wordt er een vriendje opgebeld. Is dat hoe we het wel willen?

Vrijdag in De Afspraak was die UZ Brussel CEO nochtans ook van die mening. De nummer 1 risk factor is leeftijd, de rest is morrelen achter de komma. Rangschik op leeftijd en gaan.
Juist. En al die mensen die al vele maanden binnen zitten en die altijd beloofd is dat ze prioritair gevaccineerd zullen worden omdat...you know...het risico er is dat ze ernstige gevolgen aan een besmetting over kunnen houden.

Die kunnen met de eindmeet ietwat in zicht verrekken? Omdat er teveel getalmd is om die lijsten aan te leggen, omdat het een beetje complex is en omdat veel artsen rond het Brusselse en in de Walen wat laks omgesprongen zijn met GMD's?
Ik dacht het niet.

Die lijst hoeft helemaal niet complex te zijn. Het is een kwestie van identificeren wie specifieke medicatie krijgt en artsen via het globaal medisch dossier te laten opgeven naar welke rijksregisternummers ze een uitnodiging moeten sturen, met als caviat dat bepaalde personen enkel Pfizer mogen.

Akkoord met cege. Van in het begin was duidelijk dat artsen die gegevens niet in hun medisch dossier hebben zitten. De helft van de artsen vult het EMD ook niet deftig in, dus daar zit het probleem al. En dat allemaal om een maand eerder gevaccineerd te kunnen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan