Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hier valt je mond toch van open?
Sorry dat het weer gaat uitdraaien op "bashen op de experts", maar als je zoiets leest kan het toch niet anders.
En maar oproepen aan de bevolking om zich aan de maatregelen te houden, want de varianten rukken op. Maar ondertussen intern een oorlog voeren voor geld, veel geld en de varianten met soms 8 (!!) weken vertraging missen.
En zo valt Herman Goossens nu wel volledig van z'n sokkel. Jezus wat een kwal.

Ik denk dat dat te maken heeft met het verschil in unieke besmettingen en bv mensen die 2x positief getest zijn. Als ik mij niet vergis heeft ie dat vorige week hier nog eens uitgelegd.

En ivm het verschil tussen mijn cijfers en die van Scienscano: Sciensano heeft 2 verschillende cijfers qua testing: eenvoudig weg geven ze het aantal totale positieve testen (elke test telt) en het aantal "unieke" positieve testen (eerste test per persoon telt, hertestingen niet).

Ik gebruik altijd het tweede omdat daar iets meer gegevens beschikbaar zijn over leeftijd etc. Het eerste is mss wel accurater voor het huidige aantal besmette mensen, maar op zich maakt dat niks uit omdat hier vooral de evolutie van belang is.

Of iets simpeler gezegd: ik vergelijk het aantal nieuwe CASES met het aantal tests. Zij het aantal positieve tests met het aantal tests. Iemand die 3 keer op 3 dagen positief test, zal dus ook 3 keer in hun cijfers voorkomen, bij mij maar 1 keer.

Zie codebook:
TESTS_ALL_POS - Total number of positive tests
CASES Number of confirmed cases (combinations with zero cases are not shown)

Aub. :)

Ik denk dat dat te maken heeft met het verschil in unieke besmettingen en bv mensen die 2x positief getest zijn. Als ik mij niet vergis heeft ie dat vorige week hier nog eens uitgelegd.
Duidelijk ja, er is een verschil in pos tests en cases. Heb men bericht gewist om geen verwarring te zaaien.

Hier valt je mond toch van open?
Sorry dat het weer gaat uitdraaien op "bashen op de experts", maar als je zoiets leest kan het toch niet anders.
En maar oproepen aan de bevolking om zich aan de maatregelen te houden, want de varianten rukken op. Maar ondertussen intern een oorlog voeren voor geld, veel geld en de varianten met soms 8 (!!) weken vertraging missen.
En zo valt Herman Goossens nu wel volledig van z'n sokkel. Jezus wat een kwal.

Heb je een korte samenvatting van het artikel want zit uiteraard achter een betaalmuur.

Strijd tussen de labs van ziekenhuizen, de labs van universiteiten en de privélabs. Dat is al aan de gang sinds maart 2020.
Maar wat het nog schrijnender maakt: omdat ze dus sinds eind vorig jaar ook de varianten wilden opsporen, hadden ze genoomsequentieanalyse nodig. Sommige ziekenhuizen hebben zo'n apparatuur standaard en zijn ook met de procedures gekend. Maar de universiteiten hebben aan de regering de exclusieve analyse gevraagd van stalen waarvan een variant vermoed werd. Hoofdzakelijk door de acute paniek voor de Britse variant werd ook enkel daar op gezocht. Daarvoor vroegen ze 5 miljoen voor aan de overheid om apparatuur te kopen, die dus al in ziekenhuizen aanwezig was. Bovendien duurde het soms tot 8 weken voor de variant effectief 'ontdekt' werd.
In casu: de Braziliaanse variant is al sinds 24 december in ons land, via een reiziger uit Brazilië, maar werd op die manier pas half februari ontdekt bij andere mensen die niet gereisd hadden of ook niemand kenden die daar geweest was.
Zelfde met de Zuid-Afrikaanse variant daar in Oostende half januari. Normaal stuurt AZ Damiaan hun stalen naar Sint-Jan in Brugge voor genoomanalyse. Nu moest dat plots naar het UZ Gent, waar het 3 weken duurde voor het resultaat er was.

Namen die genoemd worden van de universiteiten: Herman Goossens (dikke eikel precies), Emmanuel André en Piet Maes.

Bij werknemers is het contact véél beperkter en gemakkelijker regelbaar. Dat 25% van de besmettingen dan nog daar gebeuren is eigenlijk véél belangrijker dan dat van de leerlingen.
Niet elke bedrijf kan zomaar haar werknemers thuis laten werken. Of je moet je productie al stil leggen, maar dat is ook niet de bedoeling. Ik zou niet zomaar zeggen dat het contact veel beperkter en makkelijker regelbaar is, dat is afhankelijk van elk bedrijf en hoe ze hun werkvloer inrichten.

Dat niet iedereen telewerkt die het kan, is ook waar. Maar het is niet geweten waar de besmettingen bij mensen op de werkvloer optreden.

Dat is nog altijd een groot verschil met een complottheorie natuurlijk.

Als Nixie wou aangeven dat ik laat uitschijnen dat bepaalde virologen de crisis laten aanslepen voor eigengewin: dat was zeker niet wat ik bedoelde. Wél dat virologen nu natuurlijk een heel druk leven hebben en ja, mensen ontmoeten die ze anders niet zouden ontmoeten. Dus ja, voor de virologen is dit professioneel vreemd genoeg een succesvolle periode. Maar niet iedereen heeft die luxe, dat bedoelde ik.
Dat is inderdaad het gevoel dat ik had bij je post.
Het komt over dat je denkt dat een Marc of een Erika het plezant vinden dat we met een pandemie zitten...

Dat is inderdaad het gevoel dat ik had bij je post.
Het komt over dat je denkt dat een Marc of een Erika het plezant vinden dat we met een pandemie zitten...

Plezant vinden zou ik niet zeggen, maar ik vermoed dat hun dagen lekker vol zitten en zij voor professionele redenen nu héél veel mensen spreken. Dan vind ik het not done dat je zegt dat de gemiddelde josflos die misschien enkel nog zijn gezin ziet een beetje minder moet klagen.

Wat de cijfers nu ook zijn. Jullie komende maanden zien er toch hetzelfde uit. 🙃
Ah nee he, de minste versoepelingen nu zijn meer dan welkom.
En daartegenover, als die cijfers zouden blijven stijgen, zou de regering in staat zijn om nog meer te gaan verstrengen.

Niet-essentiële winkels open of dicht, buiten afspreken of sporten met meerdere personen, wie weet zelfs over enkele weken de terrassen open (een mens mag hopen)... dat zijn toch zaken die betekenen dat de komende maanden er voor mij anders uit gaan zien.

Meanwhile op HLN:

Viroloog Van Gucht: “Onrustwekkende signalen vanuit de ziekenhuizen met meer opnames”
Kunnen ze niet beter JPV die persconferenties laten doen?
pas op: hij heeft gelijk dat voor de ziekenhuizen het terug een drukke periode is, met zo'n 25%-30% meer zieken tegen de langetermijnverwachtingen in (dus ook lastig voor verlofplanningen etc). Maar tenzij de héél recente cijfers (laatste 24 uur, enkel Sciensano hebben die) iets anders tonen, is er binnenkort weer beterschap.

Dat hij aandacht vraagt aan de mensen via zo'n persboodschappen om e regels te volgen en het op die manier doet, versta ik echter perfect. Geef je de boodschap die ik hier geef, dan zou dit voor vele mensen die enkel titels lezen klinken als "ik moet geen moeite doen, het komt allemaal wel goed zelfs al blijf ik op het sint-pietersplein fuiven etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan