Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is 2/3 van de belgen zelfs volgens de laatste motievatiebarometer. 66% van de belgen die 1 of meerdere regels overtreedt, 33% die zich nog overal aan houdt.

Dit spreekt voor zich.
Vind je? Het verschil tussen 1 regel eenmalig overtreden of meerdere regels continu is nog wel een groot verschil.

Technisch gezien heb ik de regels ook al eens overtreden. Maar dat is een uitzondering en blijf mijn best doen om me er zoveel mogelijk aan te houden. Lijkt me toch een heel andere categorie dan, je er niets van aan trekken en feestjes organiseren op het Sint-Pieters plein.

Jamaar, moeten we nu de media volgen of niet? Ik ben niet meer mee hoor? Anders moet je eens je criteria om te cherrypicken oplijsten van belangrijk naar minder belangrijk zodat we kunnen meevolgen met wat je bedoelt.
Rustig maar, ik denk dat iedereen wel mee is dat België gefaald heeft in haar Covid beleid en nu het vaccinatiebeleid evenzeer aan het verknoeien is. Dat heb ik al gelezen in linkse en rechtse kranten, Engels en Amerikaans. Maar vooral in de Belgische kranten zelf.

Het is 2/3 van de belgen zelfs volgens de laatste motievatiebarometer. 66% van de belgen die 1 of meerdere regels overtreedt, 33% die zich nog overal aan houdt.

Dit spreekt voor zich.
Zoals Slangen gisteren zei in de Afspraak: Wat ben je met je super strenge regels en repressie als niemand zich er nog aan houdt en ze amper afgedwongen kunnen worden.
En nu de rest bijlezen: 1 regel overtreden is niet gelijk aan ‘zich niks meer aantrekken van de regels’.

Rustig maar, ik denk dat iedereen wel mee is dat België gefaald heeft in haar Covid beleid en nu het vaccinatiebeleid evenzeer aan het verknoeien is. Dat heb ik al gelezen in linkse en rechtse kranten, Engels en Amerikaans. Maar vooral in de Belgische kranten zelf.
En weeral die extremisering. Zie dat je jezelf sffs niet opblaast he. 😅

Het is niet dat omdat er bepaalde fouten gemaakt worden, dat er plots alles 'verknoeid' of 'gefaald' is.

25.3 procent van de dosissen geleverd in de Verenigde Staten is nog niet gezet geweest. Wat een bende incompetente idioten zijn dat daar eigenlijk . Dat wil gewoon zeggen dat 1/4 van hun geleverde dosissen daar in de vriezer zit te wachten tot ze ontdooit worden. Het wordt dringend tijd dat een of andere gazet daar eens bericht van maakt hoor. :sarcastic::sarcastic::sarcastic:

En nu de rest bijlezen: 1 regel overtreden is niet gelijk aan ‘zich niks meer aantrekken van de regels’.
1 regel overtreden is ook niet iedereen volgt de regels.

Zijn punt was dat de meerderheid de regels niet meer volgt, wat dus klopt. Of het 1 regel is die men overtreedt, of 50, maakt niet uit, de meerderheid overtreedt de corona regels en een minderheid houdt zich nog alles

Dikke fail voor uw eigen.

Heb je het over mij? Of de 3/4 van de vlamingen die zich niets meer aantrekt van de maatregelen?
Is dit forum nu echt de enigste plek van Vlaanderen waar de moraalridders geloven dat de meeste mensen zich nu nog aan de regels houden?
Zoals al meermaals gezegd, is er een groot verschil tussen 1 regel (of zelfs een beperkt aantal meerdere regels) overtreden en er zich niets meer van aantrekken.

En verder: Het is niet omdat een bepaalde groep luider roept, dat ze met meer zijn of gelijk hebben. En de motivatie valt ook weg bij mensen die de ernst van de situatie inzien en de maatregelen zo goed mogelijk proberen opvolgen. En dan heb ik het niet over de motivatie om de regels op te volgen (al is dat ook mogelijk), maar over de motivatie om elke dag/week weer opnieuw dezelfde studies te posten en dezelfde debiele redeneringen te ontkrachten...

Hier heb je er nog een aantal, al zijn die het duidelijk ook beu aan't worden als je vergelijkt met 6maand geleden.
En je kan perfect tegen de maatregelen zijn, ze beu zijn, ... en nog steeds ze zo goed mogelijk proberen opvolgen. En ja, optimaal is het niet om 1 of meerdere regels te overtreden maar problematisch is net diegene die consequent en bewust meerdere regels overtreden. Het grootste doel van alle maatregelen is nog steeds het aantal contacten beperken. Als mensen 2 knuffelcontacten hebben i.p.v. 1 is een groot verschil t.o.v. mensen die elke dag/week verschillende andere mensen ontmoeten (hoog risico-contact).

Niemand heeft het over niks aantrekken, stop me me woorden in de mond te leggen.

De statement was dat de meerderheid zich niet meer aan de regels houdt, wat door de verstrengbrigade hier meteen werd gecounterd en weggelachen.

De data spreekt voor zichzelf, slechts 33% van de Belgen houdt zich nog aan alle regels, de rest overtreedt er minstens 1 van.

Maw de meerderheid van de bevolking is al gelost of aan het lossen, da's ook wat je overal op straat en in bedrijven ziet. Buiten wat corona fanatiekelingen is het draagvlak voor de huidige regels weg

Niemand heeft het over niks aantrekken, stop me me woorden in de mond te leggen.

De statement was dat de meerderheid zich niet meer aan de regels houdt, wat door de verstrengbrigade hier meteen werd gecounterd en weggelachen.

De data spreekt voor zichzelf, slechts 33% van de Belgen houdt zich nog aan alle regels, de rest overtreedt er minstens 1 van.

Maw de meerderheid van de bevolking is al gelost of aan het lossen, da's ook wat je overal op straat en in bedrijven ziet. Buiten wat corona fanatiekelingen is het draagvlak voor de huidige regels weg
Lees je de posts ook voordat je reageert? Dit is wel enorm frustrerend aan het worden. Dertjoo zegt :
Of de 3/4 van de vlamingen die zich niets meer aantrekt van de maatregelen?

Hoe word het dan in JOUW mond gelegd?
En om daarna toch quasi hetzelfde te gaan zeggen "het draagvlak voor de regels is weg." Beetje serieus blijven he.

Als 80% van de weggebruikers "ooit" eens te snel reed, wilt dat niet zeggen dat 80% vindt dat de gehele wegcode moet worden afgeschaft. Stop met je kleinzerig gedoe en het in het belachelijke trekken. En dan nog termen zoals "verstrengbrigade" ed. Seriously, wtf.

Waar zie jij de verstrengbrigade? Ik wil hier nu echt wel quote's zien dat er moet verstrengd worden. Of heb je het over deze:
Wel mooi dat men het reisverbod handhaaft. Extra virus import of varianten hebben we niet nodig.
???

Dit spreekt voor zich.
Zoals Slangen gisteren zei in de Afspraak: Wat ben je met je super strenge regels en repressie als niemand zich er nog aan houdt en ze amper afgedwongen kunnen worden.
Het is geen 3/4, het is 2/3 zelfs :)

Maar dan komen we dus terug bij het argument dat hier en daar een regel overtreden iets helemaal anders is dan ze helemaal niet volgen.

Edit: het gaat hier snel, zat pagina achter.

Het is geen 3/4, het is 2/3 zelfs :)

Maar dan komen we dus terug bij het argument dat hier en daar een regel overtreden iets helemaal anders is dan ze helemaal niet volgen.
Akkoord, maar ik vertaal enkel wat er gekend is.
De motivatie staat niet op het hoogtepunt wat een indicatie zou kunnen zijn dat meer en meer mensen aan het lossen zijn. Dat begint met 1 regel en gaat zo verder waar mensen hun eigen regels dan maken.

Voor de anderen, akkoord dat 2/3 overtreedt niet hetzelfde wil zeggen als zero fucks geven. Had de post van bajadoo (of wat is zn naam) niet gezien dus bij deze een rechtzetting. Ik zal Loser z'n advies als moderator opvolgen en leren lezen.

En sinds wanneer verhoog je het draagvlak via het versoepelen van de regels ?

Dan moet je juist verstrengen / strenger controleren om de effectiviteit van de regels te verhogen. Versoepelen is dan het laatste wat je moet doen... aangezien je dan degenen die zich wel hielden aan de regel ook versoepelen en degenen die de regels al verbroken ook verder gaan want ja er is ruimte want we hebben toch zojuist versoepeld.

En sinds wanneer verhoog je het draagvlak via het versoepelen van de regels ?

Dan moet je juist verstrengen / strenger controleren om de effectiviteit van de regels te verhogen. Versoepelen is dan het laatste wat je moet doen... aangezien je dan degenen die zich wel hielden aan de regel ook versoepelen en degenen die de regels al verbroken ook verder gaan want ja er is ruimte want we hebben toch zojuist versoepeld.
Volgens psychologen doe je dat niet door alles open te gooien of blind te versoepelen. Maar geef je wel een milestone of richting waar mensen naar kunnen uitkijken.

Men had gerust kunnen zeggen:

Vanaf 1800 besmettingen en 100 hospitalies per dag gaat de buitenbubbel vergroot worden naar 10, mogen buitensporten terug allemaal.

Dat zijn versoepelingen die mensen sowieso zelf zullen nemen trouwens, maar zo wek je de indruk dat de overheid mee is en heeft ieder van ons er baat bij die cijfers laag te houden om dan met kleine groepen buiten te mogen afspreken zonder zich crimineel te voelen.

Nu wordt er al sinds het einde van vorig jaar gevraagd om een inspanning te doen, en wat heeft die de mensen opgeleverd? Geen kerst, geen oudjaar, langste lockdown van europa (en de wereld?), geen sport,...

De passage van Noel Slangen in de Afspraak gisteren was eigenlijk een heel mooi voorbeeld van wat zou kunnen.

Volgens psychologen doe je dat niet door alles open te gooien of blind te versoepelen. Maar geef je wel een milestone of richting waar mensen naar kunnen uitkijken.

Vanaf 1800 besmettingen en 100 hospitalies per dag gaat de buitenbubbel vergroot worden naar 10, mogen buitensporten terug allemaal.

Dat zijn versoepelingen die mensen sowieso zelf zullen nemen trouwens, maar zo wek je de indruk dat de overheid mee is en heeft ieder van ons er baat bij die cijfers laag te houden om dan met kleine groepen buiten te mogen afspreken zonder zich crimineel te voelen.

Nu wordt er al sinds het einde van vorig jaar gevraagd om een inspanning te doen, en wat heeft die de mensen opgeleverd? Geen kerst, geen oudjaar, langste lockdown van europa (en de wereld?), geen sport,...

De passage van Noel Slangen in de Afspraak gisteren was eigenlijk een heel mooi voorbeeld van wat zou kunnen.
Daar ga ik mee akkoord he. Het moeilijke, zoals hierboven vermeld is, is ook dat datums inderdaad enorm moeilijk zijn, door de schommelende aard van het beestje. En met concrete cijfers stoot je weer op andere problemen, zo zijn de cijfers die men zich eerst vooropgesteld had, nog altijd niet bereikt. Je zou kunnen zeggen dat deze cijfers er zijn. Maar deze liggen lager dan op korte termijn mogelijk is, en dit sleept al maanden aan. Hierdoor komt er dan weer weerklank op, zie ook de "sneller patiënten opnemen waardoor de cijfers stijgen zonder verergering"-discussie.

Maar ik ga er wel mee akkoord dat een doel met een duidelijke consequentie aan, zoals inderdaad buiten met meer afspreken, mogelijk zou moeten zijn, en wel een bepaalde motivatie geeft.

En die perspectieven heb je gekregen. 2 weken geleden (dacht ik) zijn de kappers open gegaan. En is er gezegd geweest dat afhankelijk van de cijfers de andere contactberoepen ook mochten openen.
Dat is gisteren gebeurd desondanks stijgende cijfers.
Men heeft echter wegens die stijgende cijfers gezegd van meer versoepelingen kunnen niet, maar we bekijken het volgende week opnieuw.

Daarnaast is de aanzet ervoor er eigenlijk al met dat versoepelingsbudget. Maar dat budget was wegens de cijfers op dit moment dus 0 extra boven hetgeen al op voorhand was gekend. Mensen willen echter meer. Maar het is niet omdat mensen iets willen dat men daarom moet volgen hé.

Uiteindelijk zijn het de cijfers die de doorslag geven. En bij stijgende cijfers is het onlogisch om te zeggen van ok we gaan nog wat versoepelen. Wanneer dit ook niet gebeurd in onze buurlanden.

Daar ga ik mee akkoord he. Het moeilijke, zoals hierboven vermeld is, is ook dat datums inderdaad enorm moeilijk zijn, door de schommelende aard van het beestje. En met concrete cijfers stoot je weer op andere problemen, zo zijn de cijfers die men zich eerst vooropgesteld had, nog altijd niet bereikt. Je zou kunnen zeggen dat deze cijfers er zijn. Maar deze liggen lager dan op korte termijn mogelijk is, en dit sleept al maanden aan. Hierdoor komt er dan weer weerklank op, zie ook de "sneller patiënten opnemen waardoor de cijfers stijgen zonder verergering"-discussie.

Maar ik ga er wel mee akkoord dat een doel met een duidelijke consequentie aan, zoals inderdaad buiten met meer afspreken, mogelijk zou moeten zijn, en wel een bepaalde motivatie geeft.
Het probleem is dat we met een fundamenteel onvoorspelbare situatie zitten, gecombineerd met exponentiële curves. Als je dan duidelijke mijlpalen vastlegt is de kans groot dat je ofwel je beloftes gaat moeten breken, of dat je versoepelt aam het begin van een nieuwe exponentiële stijging.

Het probleem is dat we met een fundamenteel onvoorspelbare situatie zitten, gecombineerd met exponentiële curves. Als je dan duidelijke mijlpalen vastlegt is de kans groot dat je ofwel je beloftes gaat moeten breken, of dat je versoepelt aam het begin van een nieuwe exponentiële stijging.
Absoluut, daarmee dat ik ook verwijs naar de "oorspronkelijk" doelstellingen. Men moet kijken naar meerdere factoren over een langere periode. Niet gewoon één dag eruit kiezen "Ja, we hebben het gehaald, gooi alles maar open." Dat zal zeker niet slim zijn nee. :D

De beloftes moeten zijn: met z aantal besmettingen en hospitalies mag er A.

Dan kan je die toch nooit verbreken? Die graad van 800 besmettingen voor versoepeling was goed. Zien we dat we die maar niet halen, awel begin dan te kijken naar gradaties of zaken die weinig impact hebben op de virusverspreiding zoals buitenactiviteiten, maar deel mee dat de andere versoepeling pas kunnen wanneer die 800 bereikt is.

Wat Boris Johnson heeft gedaan is een goede start, maar link dat met de cijfers. Zo weten we op voorhand wat er vrijdag zal verteld worden.

Zitten we boven de grens, niks hopen. Zitten we eronder, tijd voor versoepeling iedereen blij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan