Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu willen ze zo een coronapas invoeren voor mensen die een vaccin hebben gekregen, die dan extra privileges krijgen zoals reizen. Het zou er nog aan mankeren, jonge mensen die hun leven een jaar on hold zetten enkel en alleen om ouderen te beschermen en diezelfde ouderen zouden dan nadien als enigste het recht krijgen om te reizen.
Ik ben niet per se tegen een coronapas, maar die mag dan wel pas ingezet worden wanneer letterlijk iedereen is uitgenodigd om gevaccineerd te worden. Anders veeg ik er ook mijn voeten aan hoor. Volgens mij zou dat toch niet pakken, we zijn nog allemaal gelijk voor de wet, dus je kan niet beginnen discrimineren op basis van iets waar iemand geen controle over heeft.

Die krenterigheid betreffende de vaccins snap ik toch ook niet hoor. Kostprijs van corona ligt in de grootteorde van 1 miljard EUR per week. Elke maand dat dit langer blijft duren kost een pak meer dan een meeruitgave voor vaccins, om nog maar te zwijgen over de andere voordelen.

Overschot, geen probleem hé. Schenk dat weg als ontwikkelingshulp.
Dit dacht ik ook direct. Een paar miljoen euro meer lijkt misschien veel, maar in het grotere plaatje is dat echt niks.
Als je op die manier je economie terug een paar maanden vroeger in gang kan zetten...

Het lijkt een ballonnetje opgelaten door Sebastian Kurz te zijn voorlopig. Ik dacht dat ze in België al gezegd hadden dit niet te willen doen een paar maanden terug, niet dat dat een garantie is dan natuurlijk.
Ik vind dat heel gevaarlijke redeneringen. Als je iedereen de mogelijkheid hebt gegeven om gevaccineerd te worden is het verdedigbaar maar aan het huidige vaccinatietempo gaat dat nog een hele tijd duren. Als je nu een tweegroepensysteem gaat toepassen terwijl je jongeren lange tijd hebt gevraagd maatregelen te volgen niet omdat het risico voor henzelf zo groot was maar vooral om risicogroepen te vrijwaren, ondermijn je mogelijk die solidariteit in de toekomst. Dit kan op privacyvlak ook enkel maar op niveau van naties geregeld worden, lijkt me. Een privaat persoon of organisatie heeft geen zaken met de medische gegevens of vaccinatiegegevens van personen.

Deze week worden er gemiddeld een kleine 11.000 vaccinaties per dag gezet in België.
Op wat baseer je je hiervoor? De geplande cijfers of de gerapporteerde? Er zit véél delay in de rapportering. De cijfers van de voorbije dagen zijn absoluut nog niet finaal. De voorbije 3 weken (1-21 feb) halen we 17k/dag (en het zal nog wel meer zijn, er kwam vandaag nog +10k in de cijfers van vorige week, dus zelfs die zijn allesbehalve volledig).

Waar andere landen versnellen of op z'n minst hetzelfde tempo kunnen houden, neemt het aantal vaccinaties per dag in België een duik de laatste 2 weken.
Niet echt...

Ik dacht dat daar enkel in Oostenrijk sprake van was.
Yup net gelezen. Het is een voorstel en krijgt voorlopig enkel bijval van de reislanden zoals Griekenland, Cyprus, etc. De Europese Commissie is er niet voor te vinden en landen als Frankrijk en Duitsland ook niet zolang niet iedereen de optie heeft gehad om zich te laten vaccineren.

Dat is weer iets heel anders dan wat Racing_Genk er van maakt dat ouderen wel op vakantie mogen en jongeren niet. Ik denk dat elke politieker dat nu al heeft aangehaald dat zo’n vaccinatiepaspoort (waar ik ook voorstander van ben) enkel ter spraken kan komen vanaf dat iedereen de kans heeft gehad zich te laten inenten.

Marc Van Ranst is ondertussen ook gevaccineerd. Op basis van welke criteria komt die nu al aan de beurt?

Je bent je voor de domme aan het houden (hoop ik). Dat komt omdat de maatregelen minder streng zijn dan vorig jaar. Hoe meer vaccinaties > minder maatregelen > minder technische werkloosheid.
Ik mag mij niet van de domme houden maar als ik vraag of de economie enkel afhangt van de belgische situatie en het blijft ijzig stil dan is dat natuurlijk niet van de domme houden he
plus nog het feit dat ondanks de maatregelen we wel al 500 000 minder technische werklozen hebben dan in het begin van de crisis en de maatregelen nu volgens velen bijna even streng zijn als in het begin. Of hoe de ene mag cherrypicken en de andere niet natuurlijk

Marc Van Ranst is ondertussen ook gevaccineerd. Op basis van welke criteria komt die nu al aan de beurt?

Dat staat toch in de eerste paragraaf?

Ik mag hopen dat bij snellere vaccinatiegraad en bijhorende versoepelingen, die inderdaad ook sneller niet meer nodig zullen zijn.. :)
Ind. Je zou eens moeten weten hoeveel er hun eigen personeel op tijdelijke werkloosheid zetten en ander tijdelijke werklozen in het zwart te werk stellen. Heel dat systeem is zo fucked up als iets. Mensen moeten te lang wachten op hun uitkering en vinden hun weg naar de zwarte markt. Eens de uitkeringen lopen blijft men in het zwart bijverdienen want de inkomsten zijn meer dan welkom en thuis zitten begint te zwaar te wegen.
Daarnaast zie ik weer klanten die bij het minste dat er projecten wegvallen tijdelijke werkloosheid inroepen om de impact te minimaliseren maar dan wel nu 2020 wordt afgesloten een riant dividend uitkeren aan de aandeelhouders.

En wie zal de prijs betalen...

Het feit dat we achterlopen qua vaccinatie en daardoor de hele heropstart van het normaal economisch gebeuren baart mij ergens ook wel zorgen. Als gans dat knoeiboeltje te lang aansleept zal de prijs voor België ongezien hoog zijn (hoge schuldenberg en achterstand op goedkopere opkomende economieën).

Hij werkt in een ziekenhuis?

Zijn ze eigenlijk vaccins aan het verzamelen of gaan ze die nog zetten ook? 1/3e van het totaal aantal ontvangen vaccins ligt nu gewoon ergens te liggen. Er zijn meer dan 350.000 vaccins in de voorraad, genoeg om een aanzienlijk deel van de 85+'ers en andere risicogroepen te vaccineren, al is het maar een eerste prik. Maar nee, ze vaccineren voort aan een slakkengang van nog geen 0.4% per week, nog trager dan dat er vaccins binnenkomen.

Ze schieten ondertussen weeral half in paniek omdat de besmettingen stijgen (waarvoor ze zonder twijfel de studenten en die duivelse kappers als schuldigen zullen aanduiden). De horeca, het sociale leven, etc blijft pot-toe, maar hey wrs zullen we binnenkort weer op verlof kunnen gaan omdat daddy Charles Michel dat wil. Zo kunnen we gezellig een nieuwe Griekse of Russische variant binnensmokkelen, waardoor we 3 weken later nog eens het spelletje van the big reset van nul kunnen beginnen en nog eens in lockdown kunnen gaan. 🥰

Vive la Belgique.
Gelieve de thread wat te volgens ipv gewoon wat ballonnetjes te komen oplaten

Hij werkt in een ziekenhuis?
Als hij daar effectief nog een functie uitvoert, al heb ik de indruk dat die tegenwoordig meer in de media optreedt dan in de kliniek.

Overigens een zeer trieste aanblik van het vaccinatiecentrum, die leegte is echt veelzeggend. Gaat het daar ooit op volle toeren draaien?

694

Op wat baseer je je hiervoor? De geplande cijfers of de gerapporteerde? Er zit véél delay in de rapportering. De cijfers van de voorbije dagen zijn absoluut nog niet finaal. De voorbije 3 weken (1-21 feb) halen we 17k/dag (en het zal nog wel meer zijn, er kwam vandaag nog +10k in de cijfers van vorige week, dus zelfs die zijn allesbehalve volledig).
Cijfers van https://covid-vaccinatie.be/nl.
Er zal wel wat vertraging opzitten maar de voorbije weken waren de cijfers ook enkele dagen na datum ook al een stuk hoger zover ik me herinner. Dus tenzij die vertraging nog groter is geworden de voorbije weken, lijkt me dat maar een stuk van de verklaring. Als de cijfers van bv. maandag en dinsdag nog zo spectaculair zouden stijgen, geef ik graag mijn fout toe maar ik ben weinig hoopvol. Het feit dat ze er niet in slagen om betrouwbare cijfers te rapporteren op een aanvaardbare termijn is nog een ander probleem. Hoe kan je nu een beleid voeren als je er niet in slaagt een week na datum cijfers over het aantal spuitjes dat gezet zijn te verzamelen.

Vaccinaties per dag lopen we een heel stuk achter nu (op basis van Our World In Data cijfers) en het is niet dat we ooit een koploper zijn geweest (we gingen traag starten en dan op gang komen, was het niet?), en dit zijn allemaal landen die in hetzelfde EU-bedje ziek zijn:

En ik maar denken dat die voor de tv werkt

Als hij daar effectief nog een functie uitvoert, al heb ik de indruk dat die tegenwoordig meer in de media optreedt dan in de kliniek.
Sinds 1 oktober 1999 is Marc Van Ranst hoogleraar aan de Faculteit Geneeskunde van de KU Leuven, waar hij virologie, epidemiologie en bio-informatica (comparatieve genomica) doceert/doceerde. Hij is er ook lid van het Laboratorium Klinische en Epidemiologische Virologie (Rega Instituut), waarvan hij op 1 oktober 2018 diensthoofd werd. In 2010 werd Van Ranst lid van het Bestuurscomité UZ Leuven. In 2012 werd hij voorzitter van het Departement Microbiologie, Immunologie en Transplantatie van de Groep Biomedische Wetenschappen KU Leuven alsook voorzitter van de Beoordelingscommissie van deze groep.[5][6]

Van Ranst werd in 2014 diensthoofd laboratoriumgeneeskunde van het UZ Leuven.[7] Hij is er tevens verantwoordelijke van het Aids Referentie Laboratorium en lid van de Divisie Leuven Universitair Vaccinologie Centrum.

Sinds 1995 is hij ook academisch verbonden aan de Faculty of Natural Sciences van de Karelsuniversiteit in Praag, waar hij bio-informatica doceert.[3]
Als je denkt dat die enkel maar een paar uurtjes per dag op tv komt en dat zijn job is, hierbij een reality check.

Ze hebben zelfde perspectief zoals iedereen, waarom extra geven aan hen?
Zeker omdat ze nu aantonen dat ze eigenlijk de boel verstoren en voor zorgen dat het nog langer gaat duren. En het gaat dan niet enkel over gisteren maar er zijn al meerdere geweest afgelopen dagen. En dan mogen we de talloze kotfeestjes niet vergeten.
Het is zeker niet slim wat ze doen, maar welk perspectief is er dan precies?

Als hij nu geen vaccin zou krijgen, zou je anti-vaxxers in overdrive zien gaan omdat de opperviroloog zelf de vaccins blijkbaar ook niet vertrouwt. Dus lijkt me maar goed dat hij al één heeft gekregen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan