Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En als je de laatste 3 dagen dan de krant opendoet:
"Horeca eist een heropening op 21 maart"
"Het Katholiek onderwijs eist dat jongeren als eerste komen bij de versoepeling"
"Sportsector vindt dat ze bijdragen aan de oplossing voor het probleem en willen heropening"

Ze hebben de kappers geopend en de geest is uit de fles. Ik wens ze veel succes om dat allemaal te managen, maar die druk (ook vanuit de publieke opinie) gaat waanzinnig groot worden. Ben ook benieuwd hoe Bouchez/Magnette/De Wever gaan omgaan met deze cijfers, want zij zijn degene die de heropening van de horeca tegen april op tafel hebben gegooid.

Zou het misschien ook kunnen dat het openen van de kappers zichtbaar begint te worden. Hier in het dorp in elk geval al minstens 1 kapper die op maandag een besmette klant heeft gehad, en op woensdag heeft die klant het pas doorgebeld. Ze heeft dan woensdag zelf positief getest. Bijgevolg dus 3 dagen aan klanten mogelijks besmet.
En zo zullen er in heel België wel verhalen komen nu?
kappers zullen wel EEN effect hebben, maar niet de hoofdbrok van de stijging, lijkt me.

En wie betaalt die boete dan denk je. Moesten mijnzoons hier thuisskomen met een pv, hoop ik dat ze naar de jeugdrechter moeten. Laat ze dan maar enkele dagen geleenschapswerk doen. Dat blijft veel beter hangen dan een boete.

Hier in de buurt worden de minderjarigen die bij de jaarlijkse lichtencontroles gepakt worden op rijden zonder licht een woensdagmiddag naar de verkeersles gestuurd. Den oudste heeft daar eens een woensdag gezeten en sindsdien zal die niet meer vertrekken zonder licht.
Je gaat naar een verkeersles volgen toch niet vergelijken met het brengen van een jongeren voor een jeugdrechter? En trouwens voor wat? Omdat je met je scoutsmaten waar je 10 min geleden nog met 10 een activiteit mocht doen even staat na te praten? Ik zou als bevoegd parket beschaamd zijn.

kappers zullen wel EEN effect hebben, maar niet de hoofdbrok van de stijging, lijkt me.
Eens zien of het goede weer dat we toch +- een week gaan hebben de cijfers zal beïnvloeden. Kan beide richtingen uit: minder want veel mensen buiten. Of meer: want (veel coronamoeheid en) veel mensen die toch zijn samengekomen.

Eens zien of het goede weer dat we toch +- een week gaan hebben de cijfers zal beïnvloeden. Kan beide richtingen uit: minder want veel mensen buiten. Of meer: want (veel coronamoeheid en) veel mensen die toch zijn samengekomen.
En daarom heb ik liever dat experts het beleid opstellen op basis van cijfers en modellen, dan mensen op basis van wat ze zouden willen.
Want gewoon al het weer kun je op 2 manieren uitleggen, afhankelijk van wat je wilt aantonen. En je hebt altijd gelijk.

(in beide gevallen niet in West-Vlaanderen (uitzonderlijk lage cijfers daar)) en dat het aantal hospitalisaties stijgt.

Het lage cijfer van West-Vlaanderen, het minst getroffen door de sneeuw/koude, geeft nog maar eens een vermoeden dat het weer wel eens héél belangrijk zou kunnen zijn.
Ik denk niet dat het daar aan ligt maar West-Vlaanderen is al voor 1% meer gevaccineerd dan het gemiddelde :coolbrows:

Doet er mij aan denken. Gisteren zag ik nog zo eens een commerciële (vracht?) vlucht met bijhorende contrails.

Het viel me op dat het me opviel. Vroeger zag ik er dagelijkse 10-tallen. Nu kon ik mij niet meer herinneren dat ik nog es eentje recent gezien had 😅

En daarom heb ik liever dat experts het beleid opstellen op basis van cijfers en modellen, dan mensen op basis van wat ze zouden willen.
Want gewoon al het weer kun je op 2 manieren uitleggen, afhankelijk van wat je wilt aantonen. En je hebt altijd gelijk.
Je bedoelt politici op basis van advies van experten uit alle domeinen? Dan ga ik akkoord.

Ja ok, maar hoeveel essentiële reizen zouden er zijn? Ik kan voor werk ook reizen maar zij laten dat ook niet toe voor de moment.
Niet veel, ik vermoed een paar passagiersvliegtuigen met passagiers vliegen momenteel (het merendeel vliegt met enkel cargo).
@kay-gell De luchthaven heeft volgens mij een hele tijd een landingsbaan gesloten. Hierdoor zijn de vliegroutes ook wat aangepast. Mogelijks woon je onder een "normale" vliegroute die nu al een hele tijd niet of amper gebruikt wordt ;)

Je gaat naar een verkeersles volgen toch niet vergelijken met het brengen van een jongeren voor een jeugdrechter? En trouwens voor wat? Omdat je met je scoutsmaten waar je 10 min geleden nog met 10 een activiteit mocht doen even staat na te praten? Ik zou als bevoegd parket beschaamd zijn.
makila had het over een serieuze boete geven ipv naar de jeugdrechter te sturen. Dan straf je de ouders en niet de kinderen, want welke 15-16-17 jarige kan zomaar een boete van 750€ of zelfs 250€ betalen. Als je die jongeren echt wil raken zal het via de jeugdrechter moeten.

Het gaat niet over de zin of onzin van de regels. Het gaat erover dat de regels die er zijn moeten toegepast worden. En dat is in dit geval een simpele ja-nee vraag. Ze moeten zelfs geen straf krijgen, gewoon weten dat er gevolgen zijn aan het niet volgen van de regels. De meesten zullen wel genoeg gestraft zijn door enkel te moeten voorkomen bij de jeugdrechter.

makila had het over een serieuze boete geven ipv naar de jeugdrechter te sturen. Dan straf je de ouders en niet de kinderen, want welke 15-16-17 jarige kan zomaar een boete van 750€ of zelfs 250€ betalen. Als je die jongeren echt wil raken zal het via de jeugdrechter moeten.

Het gaat niet over de zin of onzin van de regels. Het gaat erover dat de regels die er zijn moeten toegepast worden. En dat is in dit geval een simpele ja-nee vraag. Ze moeten zelfs geen straf krijgen, gewoon weten dat er gevolgen zijn aan het niet volgen van de regels. De meesten zullen wel genoeg gestraft zijn door enkel te moeten voorkomen bij de jeugdrechter.

Het is dan aan de ouders om de straf 'door te geven' aan de kinderen. Zo gaat opvoeding nu éénmaal. Of gaan we jongeren nu voor elk klein feit voor de jeugdrechter brengen?

Ik kan er echt heel moeilijk bij dat sommige mensen dit een gepaste actie vinden om jongeren te bestraffen. Bestraffen om met je maten te staan praten na de scouts-activiteit. :wallbash:

Hoe bij sommige mensen op Facebook het egoisme super sterk naar boven komt: "komaan, hup alles heropenen. We gaan niet alles sluiten voor die 1% hé"..tot die 1% in jou naaste omgeving is..lol

En als je de laatste 3 dagen dan de krant opendoet:
"Horeca eist een heropening op 21 maart"
"Het Katholiek onderwijs eist dat jongeren als eerste komen bij de versoepeling"
"Sportsector vindt dat ze bijdragen aan de oplossing voor het probleem en willen heropening"

Ze hebben de kappers geopend en de geest is uit de fles. Ik wens ze veel succes om dat allemaal te managen, maar die druk (ook vanuit de publieke opinie) gaat waanzinnig groot worden. Ben ook benieuwd hoe Bouchez/Magnette/De Wever gaan omgaan met deze cijfers, want zij zijn degene die de heropening van de horeca tegen april op tafel hebben gegooid.
+1. Op zich sluit ik me aan bij JPV dat de kappers als geïsoleerd geval vermoedelijk een zeer beperkte impact zullen hebben maar het probleem is inderdaad dat dit uiteraard stevig kon tellen als symbool... je moest echt geen helderziende zijn om te voorspellen dat als er ook maar IETS gelost ging worden dat de rest daar inderdaad klaar staat:
- De cultuursector staat zelfs nog niet in u lijstje en ook die stonden gisteren weeral op de deur te bonken. PERSPECTIEF!!! (I swear to god... ik kan het woord niet meer horen)
- Ik lees dat men in het onderwijs ondertussen (minstens deels) af wil van het afstandsonderwijs...

Enfin, iedereen doet weer een rondje om het luidst roepen en tot overmaat van ramp doet die clown van nen Bouchez er nog een schepje bovenop door te zeggen dat het reisverbod weg moet.

Ondertussen wordt er een stijging van 20-30% op weekbasis ingeschat omdat de Britse variant een steeds groter aandeel inneemt van het aantal besmettingen. Maar uiteraard weten die mannen ondertussen ook niet meer wat ze zeggen... volgens mij is er genen enkele viroloog die nog snapt waarom de zaakjes hier al van december vorig jaar rustig voortkabbelen (zonder sterke stijgingen/dalingen) terwijl in alle omringende landen met op zen minst ergens heeft moeten verstrengen, op sommige plaatsen zelfs dramatisch...

Hoe bij sommige mensen op Facebook het egoisme super sterk naar boven komt: "komaan, hup alles heropenen. We gaan niet alles sluiten voor die 1% hé"..tot die 1% in jou naaste omgeving is..lol
Ik verwijs je door naar de "beerput van het internet"-thread. Gisteren ook zoiets gelezen van zo'n simpele duif die ik als vriend heb van vroeger, het kwam erop neer dat mensen ziek werden omdat ze altijd in de verwarming zitten en dan met de auto naar hun verwarmd kantoor gingen.

Beetje "dommeklotenisme" gemengd met zijn afkeer voor mensen met een bureaujob (hij is uiteraard technieker ofzo).

+1. Op zich sluit ik me aan bij JPV dat de kappers als geïsoleerd geval vermoedelijk een zeer beperkte impact zullen hebben maar het probleem is inderdaad dat dit uiteraard stevig kon tellen als symbool... je moest echt geen helderziende zijn om te voorspellen dat als er ook maar IETS gelost ging worden dat de rest daar inderdaad klaar staan.

- De cultuursector staat zelfs nog niet in u lijstje en ook die stonden gisteren weeral op de deur te bonken.
- Ik lees dat men in het onderwijs ondertussen (minstens deels) af wil van het afstandsonderwijs...

Enfin, iedereen doet weer een rondje om het luidst roepen en tot overmaat van ramp doet die clown van nen Bouchez er nog een schepje bovenop door te zeggen dat het reisverbod weg moet.

Ondertussen wordt er een stijging van 20-30% op weekbasis ingeschat omdat de Britse variant een steeds groter aandeel inneemt van het aantal besmettingen. Maar uiteraard weten die mannen ondertussen ook niet meer wat ze zeggen... volgens mij is er genen enkele van die viroloog die snapt waarom de zaakjes hier al van december vorig jaar rustig voortkabbelen (zonder sterke stijgingen/dalingen) terwijl in alle omringende landen met op zen minst ergens heeft moeten verstrengen, op sommige plaatsen zelfs dramatisch...
Dat is ook éxact waar de experten voor waarschuwden he. De moment dat ge de "roepers" begint te versoepelen, groeit de groep "roepers" enorm. Zeker zolang er van die regels bestaan als "de ijskar mag niet rondrijden, maar wel op een centrale plek staan", wat duidelijk negatiever is dan gewoon rondrijden. Het is gewoon een mis-interpretatie van de regel die eigenlijk bedoeld is om effectieve huis-aan-huisverkoop (elke deur aanbellen) tegen te gaan...

En nu bedrijven als ABI zich beginnen moeien, gaat de overheid ook plooien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan