Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Natuurlijk mag je dat zeggen. Het gaat om dat naïeve erbij te gooien. Dan is het lekker makkelijk als je geen echt standpunt inneemt.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat volgend jaar alles weg gaat zijn, niemand heeft volgend jaar gezegd. Jullie doen alsof het voor altijd zo gaat blijven en neen, dat denk ik niet. Durf er praktisch mijn handen voor in het vuur steken. En dan heb ik het niet over MVR die zogezegd zegt dat de nooit nog een knuffel gaan mogen geven (wat uiteraard niet gezegd is geworden). Ik denk inderdaad dat er bepaalde mensen misschien eerder thuis gaan blijven als ze ziek zijn, mensen die vrijwillig een mondmasker vaan dragen in bepaalde situaties of op bepaalde plekken, misschien niet meer snel een hand/zoen willen geven bij een vreemde als groet, etc. Dat zou best kunnen, maar neen, de avondklok, verbod op bezoek, 1.5m, afstandsonderwijs, etc, zie ik zeker niet blijven. Er is gewoon geen enkele logische verklaring voor om dat te doen, laat staan dat een partij op zo'n manier politieke zelfmoord wilt plegen. Of ja, meerdere partijen dan nog, want eentje gaat niet veel kunnen doen.

Heb je dan geen soort van end game datum in je gedachten voor jezelf? We kunnen op deze manier toch niet oneindig door?

De implementatie van contact tracing heeft weinig tot niks te maken met vaccinatiecentra...

Beetje een zwak antwoord als je weet dat dezelfde regering en minister verantwoordelijk is voor de coördinatie daarvan. Beke had al lang geleden zijn ontslag gegeven mogen hebben, net als De Block destijds, maar hey: die heeft intussen weer een nieuwe vetpot (pun intended) dus ook geen schaamte daar...

Ik ben positiever ingesteld en hoop dat de vaccinatiecampagne wél succesvol zal zijn tegen het einde van de zomer, maar dat is ondanks een gebrek aan vertrouwen van de mensen aan de top, sujeten zoals Wouter Beke, die dit regelen. De vaccinatiecampagne verkopen aan de eigen zuil zou ook sowieso niet lukken, maar bij de contact-tracing zijn ze er wonderwel in geslaagd...

Beetje een zwak antwoord als je weet dat dezelfde regering en minister verantwoordelijk is voor de coördinatie daarvan. Beke had al lang geleden zijn ontslag gegeven mogen hebben, net als De Block destijds, maar hey: die heeft intussen weer een nieuwe vetpot (pun intended) dus ook geen schaamte daar...
de coördinatie ligt in handen van de federale regering, de uitvoering is Vlaams (in de praktijk lokaal). En de eerste tekenen qua organisatie, los van de volumes (wat volledig buiten hun handen ligt) zijn véél beter dan die van de contact tracing.

Ze gaan toch met volle moed beginnen met zeker 100 vaccinaties per centra in de komende week. In de UK zetten ze momenteel op een kwartier tijd meer vaccinaties.
Ik zie daar eigenlijk niets verkeerd in. Als je start met een nieuwe locatie te laten produceren start je ook niet onmiddellijk met de volle capaciteit, maar doe je dat met een beperkte capaciteit. Juist om de kinken uit de kabel te halen voordat je daarmee uw vaccins naar de filistijnen haalt.

Heb je dan geen soort van end game datum in je gedachten voor jezelf? We kunnen op deze manier toch niet oneindig door?
Ik heb geen datum in gedachten. Naar mijn mening gaan ze gewoon kijken naar de hospitalisatiecijfers en dan steeds meer versoepelen, dus de vaccinaties zullen een grote rol gaan spelen. Ik denk dat we richting de zomer al meer gaan kunnen, maar zeker niet alles.

Ik zie daar eigenlijk niets verkeerd in. Als je start met een nieuwe locatie te laten produceren start je ook niet onmiddellijk met de volle capaciteit, maar doe je dat met een beperkte capaciteit. Juist om de kinken uit de kabel te halen voordat je daarmee uw vaccins naar de filistijnen haalt.
Ik weet niet goed over "welke kinken" je in de kabel het hier hebt, het gaat over een onnozel prikje per persoon dat een paar seconden duurt en daarna mag je naar huis.

Ik weet niet goed over "welke kinken" je in de kabel het hier hebt, het gaat over een onnozel prikje per persoon dat een paar seconden duurt en daarna mag je naar huis.
En dat is dus een oversimplificatie. Die je evengoed voor een wagen, garnaal, wasproduct of eender welk product kunt stellen. Desondanks doet men bij zo een opstart altijd een dry run als test van de productie. Of het iets banaal is als een zetten van een vaccin, er zijn redelijk wat items die verkeerd kunnen gaan. Men gaat nooit van 0 naar 100 onder zulke testen. Zelfs wanneer een productie gewoon een lijnswiselling doet om product b te creëren waar ze al jaren dat product maken is de start van de eerste x stuks altijd een test om de kwaliteit en juiste instellingen te garanderen. Ongeacht het product.

Dat jij dit raar vindt zegt meer over u dan over de inefficiëntie. Dit is gewoon normaal...

Ik zag van de week een testfase van het centra in Weelde: registratie, gesprek met arts, vaccin prik, 15 min ter controle blijven... dus per persoon mag je toch wel aan een timing van 20-25 min verwachten. Neemt niet weg dat ze daar idd al klaar zijn voor meer dan 100 vaccinaties per week. ;)

Ik heb geen datum in gedachten. Naar mijn mening gaan ze gewoon kijken naar de hospitalisatiecijfers en dan steeds meer versoepelen, dus de vaccinaties zullen een grote rol gaan spelen. Ik denk dat we richting de zomer al meer gaan kunnen, maar zeker niet alles.
Ze gaan restaurants, fitness, cafes, .. niet allemaal nog 4 maand toehouden ze. Dat kunnen ze niet meer volhouden

Ze gaan restaurants, fitness, cafes, .. niet allemaal nog 4 maand toehouden ze. Dat kunnen ze niet meer volhouden
Richting de zomer he. Daarmee bedoel ik stap voor stap. Waarschijnlijk horeca ergens half maart, begin april. Daarna de avondklok, iets meer bezoek, ... .

Bij al die diensten?
Cultuur waar minstens een half jaar lang geen evenement georganiseerd of ondersteund moest worden? Bibliotheken tijdlang dicht. Toerisme-onthaal dicht. Idem met veiligheid, sport, stadsreiniging, recyclageparken, ...

Ik hoef niemand te kennen op al die diensten om te weten dat hun takenpakket er dit jaar anders uit zag. Sommige hadden meer werk, andere minder. Maar zeker ander werk (of anders georganiseerd) dan in een ander jaar.

PS. Niet alleen mijn broer, maar ik heb tantes, nonkels, neven, nicht, vrienden en vriendinnen die op vele van die diensten werken (cultuur, onderwijs, veiligheid, secretariaat, etc.) :)
Wat raar is, want de mensen die geen of niet genoeg werk hebben worden op tijdelijke werkloosheid gezet.
Zegt veel over de lokale besturen waar die werken dan.

Sommige van de diensten die je opnoemt zullen inderdaad minder werk hebben gehad in bepaalde periodes.
Maar deze mensen werden dan indien mogelijk ergens anders ingezet.

Bij de cultuur dienst zal het inderdaad rustiger zijn geweest, de bib en toerisme valt daar ook onder.

Maar qua preventie en veiligheid is er niet veel veranderd.
Alsook stadsreiniging, er zijn wel minder evenementen geweest maar er zijn net meer mensen buiten geweest.
De workload is er nog maar is geshift naar andere locaties.
Recyclageparken, die zijn even toe geweest maar vrij snel weer opengegaan, de maanden nadien was dat daar een overrompeling.
Ik ben recent nog geweest en de mensen daar vertelde me dat het nu toch 2 maanden eigenlijk weer de normale drukte is.
Ervoor was het altijd volle gas

Het is niet zo zwart wit als jij voorstelt.

de coördinatie ligt in handen van de federale regering, de uitvoering is Vlaams (in de praktijk lokaal). En de eerste tekenen qua organisatie, los van de volumes (wat volledig buiten hun handen ligt) zijn véél beter dan die van de contact tracing.
Akkoord hoor, maar ik denk dat we door het verleden toch ook wel voorzichtiger en misschien cynischer zijn geworden.
Daar waar mensen versteld staan dat er iets fout loopt, zullen mensen nu eerder versteld staan dat ze het tot een goed einde kunnen brengen.

Time will tell

Ik zag van de week een testfase van het centra in Weelde: registratie, gesprek met arts, vaccin prik, 15 min ter controle blijven... dus per persoon mag je toch wel aan een timing van 20-25 min verwachten. Neemt niet weg dat ze daar idd al klaar zijn voor meer dan 100 vaccinaties per week. ;)
Dat kan toch veel korter, als ik ga stemmen duurt die registratie geen 15 minuten en dat prikje ontvangen duurt even lang als stemmen op een stemcomputer. Ik vraag me af hoe het hier weer in het honderd gaat lopen als ze meer dan 10 vaccinaties per dag gaan moeten zetten.

Dat kan toch veel korter, als ik ga stemmen duurt die registratie geen 15 minuten en dat prikje ontvangen duurt even lang als stemmen op een stemcomputer. Ik vraag me af hoe het hier weer in het honderd gaat lopen als ze meer dan 10 vaccinaties per dag gaan moeten zetten.
Waar haal jij die 15 minuten registratie? Je moet zo'n 15 minuten blijven om te zien dat je geen al te felle bijwerkingen krijgt, dan hou je nog zo'n 5-10:

- registratie
- Eventueel nog even wachten
- Binnen gaan
- Spuit moet getrokken worden
- Spuit zetten
- Beetje ontsmetten en pleister erop

Bij sommige mensen zal dat misschien wat sneller gaan, denk aan de fitte 30-jarige die vlot te been is. Maar je hebt ook mensen in een rolstoel, oudere (en jongere) die slecht te been zijn, etc. Dan lijkt heel dat proces in gemiddeld 5-10 minuten voltooien toch niet zo slecht. Het is gene boterham die ze aan het smeren zijn eh, het is nog altijd het toedienen van een medicijn. Daar mag je toch een klein beetje secuur bij zijn en uw tijd voor nemen.

Jij moest maar ééns degene zijn die een allergische reactie krijgt, en dan achteraf komen klagen dat het onverantwoord was dat er geen medisch toezicht was vlak na de injectie. Die 15 minuten ter controle is er voor een reden. Ik heb meer vertrouwen in dokters dan in politici wanneer het op dat aspect van de organisatie aankomt.

Dat intake, gesprek met arts en registratie misschien vlotter zou kunnen... daar kan ik alleen maar George Carlin parafraseren: beeld je in hoe dom de gemiddelde persoon is, en besef dat ongeveer de helft van de bevolking nog dommer is dan dat.
Iedereen gaat daar passeren, niet alleen jij en ik die snel en duidelijk die registratie aankunnen, maar ook mensen die slecht te been zijn, hardhorige bejaarden, mensen die géén één van de landstalen beheersen (dat dat eigenlijk ongewenst is dat zulke mensen in grote aantallen in ons land aanwezig zijn is een ander debat), etc.

Ik ga overigens nog steeds ergens stemmen waar men geen computers heeft, maar met potlood stemt, dus doe nu ook niet alsof stemmen in dit land een proces is dat perfect op punt staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan