Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondertussen heeft hij (MVR) als bevoegde minister ook al gezegd dat festivals (zoals vroeger) dit jaar niet zullen kunnen.

Echt waar Marc, ga in de politiek of anders zwijg je over zaken waar je 0,0 over te zeggen hebt. Nogmaals: je adviseert. Het is niet aan jou om te zeggen of festivals al dan niet zullen mogen, dat beslist de politiek.

Ach laat hem toch bad cop spelen. Dan kan de politiek nog good cop spelen. Kijk wat wij toch allemaal niet doen, desondanks dat de experten stelden dat dat allemaal niet kan. Zie hoe wij toch nog perspectieven voorzien.

Waar of hoe zijn stadsdiensten al overwerkt?

Serieuze vraag. Mijn broer werkt bij de technische dienst op de gemeente en die heeft nog nooit zo'n rustig jaar gehad. Ook van zijn collega's geen klachten.
Er zijn een pak ambtenaren (lokaal, Vlaams en federaal) die sinds maart overuren kloppen om alles op punt te krijgen. Corona komt er deels ook bij, de werking van steden moet ook blijven draaien los van corona, alles moet klaarstaan bij elke versoepeling zodat iedereen kan schakelen naar de nieuwe regels én plannen voor post-corona moeten ook worden uitgewerkt.

Klassieke beeld van de luie ambtenaar gaat niet meer op. Ik ken enkel mensen die keihard werken.

Serieuze vraag. Mijn broer werkt bij de technische dienst op de gemeente en die heeft nog nooit zo'n rustig jaar gehad. Ook van zijn collega's geen klachten.

De IT afdelingen zijn al overuren aan het doen van voor de lockdown in maart.
Opeens alles opzetten om ervoor te zorgen dat 100% van de werknemers van thuis uit kan werken.
Nadien omdat alles zo snel moest alle fouten eruit halen.

Gemeenteraden en andere 100% digitaal uit voeren + online beschikbaar maken.

Bij sommige moest er dan opeens ook materiaal voorzien worden voor de thuiswerkers, laptops/schermen/headsets
(de bedragen die aan headsets zijn uitgegeven....)

Veel mensen mogen ook effectief niet naar kantoor. Wat ik heb gehoord zijn ze daar bij de meeste gemeente / steden vrij strikt over.
Wat dan resulteert in taken die op kantoor moeten gebeuren die blijven liggen of net moeten gedaan worden door diegene die wel mogen gaan.

Ik ken mensen die sinds maart nog niet op kantoor zijn geweest en wiens taken gewoon moeten gedaan worden door de dienst die wel moet gaan.

Zelfde voor de burgerdiensten, zoveel mogelijk thuiswerken maar de openinsdagen zijn ondertussen wel weer terug naa rnormaal.
Echter komt er al dat werk extra bij

Zoals iemand hier al zei, het beeld van de luie ambtenaar is allang achterhaald.

Er zijn een pak ambtenaren (lokaal, Vlaams en federaal) die sinds maart overuren kloppen om alles op punt te krijgen. Corona komt er deels ook bij, de werking van steden moet ook blijven draaien los van corona, alles moet klaarstaan bij elke versoepeling zodat iedereen kan schakelen naar de nieuwe regels én plannen voor post-corona moeten ook worden uitgewerkt.

Klassieke beeld van de luie ambtenaar gaat niet meer op. Ik ken enkel mensen die keihard werken.
Als je eerst stadsdiensten noemt, dan zijn Vlaamse en federale ambtenaren nog een andere categorie natuurlijk.
Ivm stadsdiensten: zwaar afhankelijk van welke stad of gemeente denk ik. Het is niet omdat je een inhaalslag moet doen op digitaal vlak, dat je dat volledig op de kap van corona kan schuiven. Genoeg steden en gemeenten waar thuiswerk deels wel al ingeburgerd was, en gemeenteraden digitaal zijn doorgegaan.

Nixie, waarom grote bedragen aan headsets uitgeven? Voor een klein bedrag heb je ook al degelijk materiaal hoor. Tenzij je spreekt over 500 mensen ofzo die dat ineens moeten hebben.

Als je eerst stadsdiensten noemt, dan zijn Vlaamse en federale ambtenaren nog een andere categorie natuurlijk.
Ivm stadsdiensten: zwaar afhankelijk van welke stad of gemeente denk ik. Het is niet omdat je een inhaalslag moet doen op digitaal vlak, dat je dat volledig op de kap van corona kan schuiven. Genoeg steden en gemeenten waar thuiswerk deels wel al ingeburgerd was, en gemeenteraden digitaal zijn doorgegaan.

Nixie, waarom grote bedragen aan headsets uitgeven? Voor een klein bedrag heb je ook al degelijk materiaal hoor. Tenzij je spreekt over 500 mensen ofzo die dat ineens moeten hebben.
Er was en is veel meer werk dan alleen digitalisering natuurlijk. Ik denk dat niet iedereen weet wat een stad allemaal doet, dat gaat veel verder dan wegenwerken en burgerzaken...

Het zal inderdaad stadsafhankelijk zijn qua drukte, maar niet elke stad heeft een grote administratie waardoor 1 persoon soms 4 fulltimes inhoudelijk combineert. Dat het in Alveringem niet alle hens aan dek is kan ik me nog voorstellen maar alle centrumsteden en grotere gemeentes vliegen van het ene in het andere.

Iemand die weet hoe de leveringen v Pfizer lopen; of hier problemen zijn?
Wij zouden volgende week gevaccineerd worden met Pfizer (voorziening voor mensen met beperking). Ben eens benieuwd

Lees juist dat 1 procent van de bevolking gevaccineerd is. We moeten aan 70 procent virus resistente belgen komen. Vaccins zijn pakweg 90 procent effectief, dus 0.9 procent van de bevolking is virus resistent.

Daarnaast zijn we 1 maand sinds het begin van het zetten van de vaccinaties. Volgens deze snelheid hebben we binnen een jaar 11 procent mensen die resistent zijn. 70 procent is dan toch enkele jaren verder.

Ik mag enkel hopen dat het sneller kan en gaat.

Ach laat hem toch bad cop spelen. Dan kan de politiek nog good cop spelen. Kijk wat wij toch allemaal niet doen, desondanks dat de experten stelden dat dat allemaal niet kan. Zie hoe wij toch nog perspectieven voorzien.
misschien is hij ook omgekocht zoals de wetenschappers in Duitsland , dat zij slecht nieuws moeten aankondigen zodat de politiek met de pluimen kan lopen

Lees juist dat 1 procent van de bevolking gevaccineerd is. We moeten aan 70 procent virus resistente belgen komen. Vaccins zijn pakweg 90 procent effectief, dus 0.9 procent van de bevolking is virus resistent.

Daarnaast zijn we 1 maand sinds het begin van het zetten van de vaccinaties. Volgens deze snelheid hebben we binnen een jaar 11 procent mensen die resistent zijn. 70 procent is dan toch enkele jaren verder.

ik verwacht eerlijk al lang geen brief meer voor september , dan kan ik enkel aangenaam verrast zijn moest het toch ervoor gebeuren .

Nu overdrijf je toch zunne. Een draaiboek voor elk mogelijk scenario.. dat lijkt mij er toch wel over.
Qua vaccinaties, zie ik niet in waarom dat niet mogelijk zou zijn? En dan gaat het om scenario's waarbij ge bepaalde vaccins niet aan bepaalde groepen moogt toedienen om welke reden dan ook. Dan zou ge toch op zijn minst verwachten dat er voor zoiets al een plan B is?

Die 1% zijn mensen die al 2 prikjes gekregen hebben. Belgie zit nu op 3.6% procent van de bevolking met minstens een vaccinatie. Net zoals ongeveer elk ander land in Europa.

Ben ik de enige die moet lachen elke keer de "Belgische beauty federatie" een oproep lanceert in de krant voor hulp? Klinkt als een mislukt miss-comité, maar is dus de vereniging van schoonheidssalons :p

Ben ik de enige die moet lachen elke keer de "Belgische beauty federatie" een oproep lanceert in de krant voor hulp? Klinkt als een mislukt miss-comité, maar is dus de vereniging van schoonheidssalons :p
Heb je die hun voorzitter al gezien? Die was onlangs in het nieuws. Leek wel een episode van DIW.

Ik weet van onze artsen dat heel dat vaccinatiegedoe 1 groot politiek spelletje is. De huisartsen hadden een plan uitgewerkt met de plaatselijke hallen, logistieke spelers en resem verpleegkundige. Ze konden in mum van tijd de volledige streek gevaccineerd hebben. Maar het stadsbestuur wou ipv de evenementshal met massa parkeergelegenheid, de mogelijkheid de evenementensector te steunen, mogelijkheid om gebruik te maken van de massa vriezers van de Callebaut en vooral ruimte om de capaciteit op te drijven gaan voor een klein lokaal sporthalletje met amper parking/beperkte ruimte waardoor het tempo veel lager zal liggen gezien men beperkte groepen veilig kan toelaten. De capaciteit is maar 1/10e van hetgeen in de hallen mogelijk was. Plus ontneem je zoveel sporters/kinderen opnieuw hun sportgelegenheid. Ze kon perfect ingezet worden om omliggende gemeentes bij te springen. Niemand die eraan meegewerkt heeft snapt de beslissing, maar jah..

Het komt erop neer.
Zij die al hard moesten werken, moesten tijdens deze crisis nog harder werken.
ZIj die al niets moesten doen, moesten nog minder doen.

En dat geldt voor zowel de privé als de overheid.

Wil je een rustig leven hebben later, moet je van in het begin de 'juiste' kant van het verhaal kiezen.

Nu wil je bv. al zeker geen verpleger zijn, en die hadden het al zwaar.
Zij die nu verpleegkundige willen worden, zullen ook eerst wel 2 keren nadenken.

Stadsdiensten, het hangt van de dienst af.
Vreemdelingenzaken etc. wees maar zeker dat dat steeds uw peren zien is, gewoon ook aan het loket gaan zitten, echt geen leuke job.
Maar gebouwenbeheer, cultuur, ....

Een vriend van mij, verpleger bij een ziekenhuis, 20 jaar dienst in shiften.
Die had een overplaatsing gevraagd naar een dagjob, op de scanafdeling, goedgekeurd, maar toen brak de 2de golf uit, terug geroepen.
Dik gekloot dus en dik gefrustreerd. Maar als alles is gaan liggen krijgt hij (hopelijk) zijn kans wel.
Ergste is dat iemand anders wel een overplaatsing heeft gekregen, maar was iemand waar ze niet content over waren.
Dus voelt de andere zich wat gestraft omdat hij zijn job goed deed.

En anderen, technische militairen die mogen zogenaamd thuiswerken, ook al kunnen ze als technische mensen uiteraard thuis niets doen.
Maar is in de zin van ja we hebben toch niets te doen, dus blijf tussendoor gewoon eens betaald thuis. Gewoon extra verlof met een knipoog.

Laatst bewerkt:
Von der Leyen geeft toe dat ze incompetent zijn geweest, maar het zou de EU niet zijn als dat afgestraft zou worden.
Moet toch al serieus nadenken welke crisis de EU in de afgelopen wél goed en snel heeft aangepakt.

Deze week kan er geen enkele prik meer worden gezet omdat Moderna de zoveelste verdwijntruc toepast.
Een soap is het, een soap.

Zelf werkende voor een lokaal bestuur kan ik je garanderen dat er het laatste jaar bijzonder veel werk is verzet. Heel veel is gewoon in de schuif van het lokale bestuur terecht gekomen, met bitter weinig sturing of bijstand van hogere niveaus. Het is heel vaak roeien met de riemen die je hebt en dan zie je ook de talenten boven komen drijven (terwijl je er ook veel ziet ‘onderduiken’ om een jaar niet meer boven water te komen, dat dan ook wel weer).

Ik weet van onze artsen dat heel dat vaccinatiegedoe 1 groot politiek spelletje is. De huisartsen hadden een plan uitgewerkt met de plaatselijke hallen, logistieke spelers en resem verpleegkundige. Ze konden in mum van tijd de volledige streek gevaccineerd hebben. Maar het stadsbestuur wou ipv de evenementshal met massa parkeergelegenheid, de mogelijkheid de evenementensector te steunen, mogelijkheid om gebruik te maken van de massa vriezers van de Callebaut en vooral ruimte om de capaciteit op te drijven gaan voor een klein lokaal sporthalletje met amper parking/beperkte ruimte waardoor het tempo veel lager zal liggen gezien men beperkte groepen veilig kan toelaten. De capaciteit is maar 1/10e van hetgeen in de hallen mogelijk was. Plus ontneem je zoveel sporters/kinderen opnieuw hun sportgelegenheid. Ze kon perfect ingezet worden om omliggende gemeentes bij te springen. Niemand die eraan meegewerkt heeft snapt de beslissing, maar jah..
Ja, artsen zou ik zeker zomaar geloven. Naast notarissen zijn zij een beroep dat overal wel een vinger in de pap heeft. Het voorstel om via apothekers te gaan werd door de artsen meteen afgeschoten, want dan kunnen zij niet via de kassa passeren natuurlijk.

Ik ben blij dat er lokale besturen zijn die deze monopolie eens aan de kant schuiven en andere sectoren eens mee van de pap laten proeven.

Ja, artsen zou ik zeker zomaar geloven. Naast notarissen zijn zij een beroep dat overal wel een vinger in de pap heeft. Het voorstel om via apothekers te gaan werd door de artsen meteen afgeschoten, want dan kunnen zij niet via de kassa passeren natuurlijk.

Ik ben blij dat er lokale besturen zijn die deze monopolie eens aan de kant schuiven en andere sectoren eens mee van de pap laten proeven.
Vrij zeker dat onze huisarts het niet meer doet voor het geld ;). Ik heb al vaker gehoord ‘pff laat dat visite zitten kind’ of dat hij na een ingreep regelmatig eens komt kijken hoe het herstel loopt zonder ook maar een eurocent te willen aannemen. Dat is iemand die leeft voor zijn vak en gewoon wil dat heel die crisis die het zijn beroep vandaag moeilijk maakt stopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan