Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als de cijfers nu terug de hoogte in schieten na het openen van de kappers, dan gaat de federale regering toch al op de schop? Lijnrecht tegen het advies van de virologen in gaan, lijnrecht tegen uw eigen voorwaarden ingaan, en dan nog gewoon de luidste roepende groep zijn goesting geven, met risico voor de volksgezondheid...

Ik kan mij niet inbeelden hoe je dat nadien gaat verdedigen...
Vandaar dat ik nu een dubbel gevoel heb bij de heropening... Het was imo beter geweest dat alle niet-medische contactberoepen op hetzelfde moment starten, maarja. Het is en blijft een politieke beslissing.

Als de cijfers nu terug de hoogte in schieten na het openen van de kappers, dan gaat de federale regering toch al op de schop? Lijnrecht tegen het advies van de virologen in gaan, lijnrecht tegen uw eigen voorwaarden ingaan, en dan nog gewoon de luidste roepende groep zijn goesting geven, met risico voor de volksgezondheid...

Ik denk niet dat met het heropenen van de kappers onder die waslijst aan voorwaarden en de dierenparken op reservatie, dat de cijfers de hoogte gaan inschieten. Daarnaast zijn er ook verstrengingen die een veel grotere impact gaan hebben, mondmaskers altijd verplicht op de werkvloer! Dat schrikt net mensen af en duwt hun toch meer richting thuiswerk. Chapeau voor diegene die het al maanden doen maar ik ga echt niet ganse dag met een masker achter mijn pc kruipen. Ik ging al zeer zelden naar kantoor maar hoor bij de vaste sociaal contactzoekers toch ook dat ze met die mondmaskerverplichting eerder zullen van thuis uit werken. En ik denk dat ze daarmee echt wel een signaal geven dat de werkomgeving 1 van de belangrijkste besmettingshaarden zijn waardoor mensen 2 keer gaan nadenken.

Mijn Pairi Daiza abonnement is alvast binnen! 😍 Eens een andere bezigheid is meer dan welkom.

Ik denk niet dat met het heropenen van de kappers onder die waslijst aan voorwaarden en de dierenparken op reservatie, dat de cijfers de hoogte gaan inschieten. Daarnaast zijn er ook verstrengingen die een veel grotere impact gaan hebben, mondmaskers altijd verplicht op de werkvloer! Dat schrikt net mensen af en duwt hun toch meer richting thuiswerk. Chapeau voor diegene die het al maanden doen maar ik ga echt niet ganse dag met een masker achter mijn pc kruipen. Ik ging al zeer zelden naar kantoor maar hoor bij de vaste sociaal contactzoekers toch ook dat ze met die mondmaskerverplichting eerder zullen van thuis uit werken.

Mijn Pairi Daiza abonnement is alvast binnen! 😍 Eens een andere bezigheid is meer dan welkom.
Mondmasker op de werkvloer is toch nog steeds slechts een aanbeveling en geen verplichting?

Ik weet nu niet of een co2 meter de beste oplossing is om de binnenluchtkwaliteit te meten...
Lijkt me een bizarre maatregel.
Wat je zou kunnen doen is een meter buiten hangen, de ppm waarde daar meten en deze verbinden met een binnentoestel zodat je toch het verschil kan zien. Zonder die Delta kan je nooit echt goed je binnenluchtkwaliteit bepalen.
Sommige steden/wijken schurken al tegen de grenswaarde van 800ppm aan. Waarden van 700ppm zijn niet ondenkbaar. Een kapper op de buiten zal daar minder last van hebben.
700-800 als achtergrondwaarde? Das wel zot aangezien de "normale" basiswaarde rond de 400 ligt. Ik raak nog niet aan 800 in mijn atelier als de houtstoof aan ligt en ik een sigaar rook :unsure:

Ik vind dat toch raar, ja, die regels waren er toen er nog geen vaccin waren. Nu zijn er wél vaccins en gaat het nog steeds slechter. Dat is dubbel negatief he...

Daarnaast denk ik dat kappers een zeer beperkte economische meerwaarde hebben. Je hoorde ze allezins niet klagen toen de premie nog niet omzetgebaseerd was...

En kappers gaan open, maar dan manicures niet. Een kapper binnenshuis is aangetoond een probleemsituatie, er zijn 10-tallen dingen die het welzijn veel harder omhoog trekken dan een kapper, én die veel veiliger kunnen. Ik denk echt dat het percentage van de bevolking dat een kapper een onderdeel van "welzijn" ervaart, niet boven de 20% zal komen...

Ik vind dat toch raar, ja, die regels waren er toen er nog geen vaccin waren. Nu zijn er wél vaccins en gaat het nog steeds slechter. Dat is dubbel negatief he...

Daarnaast denk ik dat kappers een zeer beperkte economische meerwaarde hebben. Je hoorde ze allezins niet klagen toen de premie nog niet omzetgebaseerd was...

En kappers gaan open, maar dan manicures niet. Een kapper binnenshuis is aangetoond een probleemsituatie, er zijn 10-tallen dingen die het welzijn veel harder omhoog trekken dan een kapper, én die veel veiliger kunnen. Ik denk echt dat het percentage van de bevolking dat een kapper een onderdeel van "welzijn" ervaart, niet boven de 20% zal komen...

Goh ik snap wel dat het voor de moraal van een deel mensen veel doet. Als er er wat onverzorgd bij loopt en daar iets kunt laten doen kan ik mij voorstellen dat dat mentaal helpt.

De andere contactberoepen 2 weken langer laten wachten snap ik wel niet. Allee op 2 weken ga je niet de volledige effecten zien van de opening van de kappers. Dus leek me best wat langer te wachten of gelijktijdig toe te laten.

Bwa slechter... Naar besmettingen moet je bezien naar het aantal testen, ze testen veel meer. Ik hou het aantal zkh opnames in de gaten, is toch al een tijd hetzelfde.
Sterfte is minder maar voor de rest idd niet veel verschil met begin januari. Als ze al spreken van horeca en cultuur niet voor 1 april... ZIt in de cultuur, ben toch al half en half aant solliciteren alhoewel ik m'n job wel graag doe en goed zit waar ik zit buiten corona gelaten.

Dat ze maar vlug het zorgpersoneel en de 55+ kunnen vaccineren dat er weer wat meer mag. ( Nooit gesnapt dat men 300 man in een vliegtuig mag zitten maar geen 50 man in een cinema / theater zaal mag, tenzij dat er veel meer geld in toerisme zit dan in cultuur/ontspanning )

ik zou de cijfers eens herbekijken...
het gaat niet over economie, maar over welbevinden'. Economisch is de kapperssector idd niet belangrijk.
geef eens 10 voorbeelden?

Mondmasker op de werkvloer is toch nog steeds slechts een aanbeveling en geen verplichting?
Ah ok. Maar bij ons op het werk heeft zich dat in een verplichting vertaald. Hebben mail van de CEO gehad dat iedereen nonstop mondmasker moet dragen. Uw lunch moet je ergens helemaal alleen opeten in een vergaderzaaltje ofzo of buiten in openlucht.

Ah ok. Maar bij ons op het werk heeft zich dat in een verplichting vertaald. Hebben mail van de CEO gehad dat iedereen nonstop mondmasker moet dragen. Uw lunch moet je ergens helemaal alleen opeten in een vergaderzaaltje ofzo of buiten in openlucht.
Dat is ook een punt waarop de regering de experten niet gevolgd heeft. Die pleiten al langer om dat verplicht te maken.

Vandenbroucke is wel duidelijk vanmorgen: geen verdere versoepelingen tot de kwetsbare groepen gevaccinneerd zijn. Als de regering zich daar wel aan kan houden dan zou alles dat nu dicht is toe blijven tot op zijn minst ergens in april op basis van de huidige vaccinatieplanning.

Ik ben eerlijk gezegd toch blij dat de kappers weer open mogen. Krijg echt geen model meer in mijn haar en in combinatie met dan nog eens slecht weer helpt dat allemaal niet aan mijn humeur.

De andere contactberoepen 2 weken langer laten wachten snap ik wel niet. Allee op 2 weken ga je niet de volledige effecten zien van de opening van de kappers. Dus leek me best wat langer te wachten of gelijktijdig toe te laten.
Ik had ook het idee om kappers te scheiden van de rest omwille van 2 zaken:
- contactberoepen blijven een risico, dus elke opening moet voorzichtig gebeuren
- schoonheidszorgen, niet-medische massages etc zijn zaken die meestal gedaan worden door mensen die sowieso al gedaan worden door mensen die ook naar de kapper gaan. Als je dit dus ook opent ga je (grotendeels) dezelfde groep nu nog iets extra's geven, terwijl ze zich nu al iets beter kunnen voelen door die kappers die weer mogelijk worden. Beter dan even afwachten en hen dat later als extra versoepeling aanbieden.

Dat is ook een punt waarop de regering de experten niet gevolgd heeft. Die pleiten al langer om dat verplicht te maken.
verplichten is een illusie als je dat algemeen wil. Dat lukt niet in alle jobs.

Strenger controleren lukt wel.

Vandenbroucke is wel duidelijk vanmorgen: geen verdere versoepelingen tot de kwetsbare groepen gevaccinneerd zijn. Als de regering zich daar wel aan kan houden dan zou alles dat nu dicht is toe blijven tot op zijn minst ergens in april op basis van de huidige vaccinatieplanning.
Vdb is eerder van de harde lijn, h denk dat je dit dus, zonder gewijzigde omstandifheden, als een uiterste datum moet zien.

Ik had ook het idee om kappers te scheiden van de rest omwille van 2 zaken:
- contactberoepen blijven een risico, dus elke opening moet voorzichtig gebeuren
- schoonheidszorgen, niet-medische massages etc zijn zaken die meestal gedaan worden door mensen die sowieso al gedaan worden door mensen die ook naar de kapper gaan. Als je dit dus ook opent ga je (grotendeels) dezelfde groep nu nog iets extra's geven, terwijl ze zich nu al iets beter kunnen voelen door die kappers die weer mogelijk worden. Beter dan even afwachten en hen dat later als extra versoepeling aanbieden.

Die logica volg ik.
Alleen snap ik niet waarom dan dat al 2 weken na de kappers de rest ook open mag.
Incubatietijd van 5-6 dagen.
Dus dan zit je voor een groot deel mensen al een week verder voor ze zich laten testen. Zeker gezonde mensen met minder klachten. Dat is enkele dagen voor de andere contactberoepen heropenen en ga je nog niet snel de conclusie kunnen trekken dat een eventuele toename te wijten is aan de kappers.

Versta gewoon niet waarom ze dat dan niet wat naar achterschuiven of bijvoorbeeld begin maart evalueren.
Soit aan de andere kant versta ik dat dan wel weer dat de druk enorm toeneemt als je de kappers wél perspectief geeft en de rest niet.
Blijft een moeilijke evenwichtsoefening natuurlijk.

verplichten is een illusie als je dat algemeen wil. Dat lukt niet in alle jobs.

Strenger controleren lukt wel.

Vdb is eerder van de harde lijn, h denk dat je dit dus, zonder gewijzigde omstandifheden, als een uiterste datum moet zien.
Klopt, maar ik zie nog steeds geen redenen om er aan te twijfelen dat die omstandigheden zullen wijzigen.

700-800 als achtergrondwaarde? Das wel zot aangezien de "normale" basiswaarde rond de 400 ligt. Ik raak nog niet aan 800 in mijn atelier als de houtstoof aan ligt en ik een sigaar rook :unsure:
Uhu.
Ze hebben die ARAB wetgeving al opgetrokken van 800 naar 900ppm binnen.
We hebben bij een paar dossiers al tegen issues gelopen. Als er dan een meetcampagne opgezet wordt lijken de buitenwaarden in steden toch vaak hoger te liggen dan de basiswaarde.
Ter vergelijking: 20.000 jaar geleden was de CO2-concentratie maar 220 ppm. Bij het begin van de industrialisatie (1850) was het 260 ppm. Natuurlijk is de concentratie in de stad hoger dan het huidige gemiddelde van 380 ppm. Dat komt vooral door de verwarming van gebouwen en door het straatverkeer. Typische waarden in de stad liggen rond 700 ppm en hoger.

Ik hoorde toch al dat hier en daar kappers ook al wat "van thuis uit" werkten. En van 1 ervan was het verhaal: ik heb er mij al die tijd aan gehouden, maar sinds een maand of 2 moest het gewoon, een mens moet eten.

Zoals JPV al zei, en het zal u misschien verbazen, maar er is meer dan alleen de virologische situatie om een beleid te bepalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan