Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals van in het begin gezegd: het gaat er ook niet om om iedereen thuis te houden.
Het is heel anekdotisch, hè. Op de weg rondkijken en "meer auto's" zien, zonder dat je dat kunt verifiëren, da's vragen om bias natuurlijk. Maar er zijn ook gewoon meer dagen dat je wel nog mag gaan werken, hè. Dat hoorde bij het plan. Dat is niet dezelfde dag voor iedereen, waardoor er waarschijnlijk wel wat meer volk onderweg is. Maar dat zegt niks over de naleving van de regel of over het effect ervan.

Allee, Nesja kwam hier een jaar geleden posten dat de derde golf begonnen was, ondanks de cijfers, omdat hij meer ambulances hoorde.
tuurlijk dat is maar één bepaald moment in één enfin twee eigenlijk stations waar ik mij op baseer. Het valt me op maar ik kan daar geen algemene conclusie over maken.

Telewerk is niet zomaar een "draadje" en heeft wel een effect op de mentale gezondheid van de werknemer. Mijn motivatie daalt zienderogen omdat ik amper persoonlijk contact heb. Ik begrijp wel dat niet alle werknemers het nauw nemen met de regels. Op ons kantoor moeten we een plaats reserveren en zijn het aantal beschikbare werkplaatsen beperkt zodat we nooit met een hoop bij elkaar kunnen zitten. In kleinere KMO's zal dat er wel "gezelliger" aan toe gaan en zit iedereen samen aan tafel tijdens de lunchpauze.

voor jou.
Voor veel werknemers heeft het net een gunstig effect op hun mentale gezondheid, zeker nu dat je nog gewone contacten mag hebben.
Ook is het bewezen dat werknemers productiever zijn als ze thuiswerken.

voor jou.
Voor veel werknemers heeft het net een gunstig effect op hun mentale gezondheid, zeker nu dat je nog gewone contacten mag hebben.
Ook is het bewezen dat werknemers productiever zijn als ze thuiswerken.
De meningen zijn daarover verdeeld. Ik begrijp dat sommige mensen liever 100% blijven telewerken en erken ook een aantal voordelen van telewerk. 4 dagen thuiszitten vind ik echter teveel, laat staan dat we terug naar voltijds telewerk gaan. Ik waag het er toch op om twee keer te gaan.

Vraagje:

Het is dus volgens de cijfers duidelijk dat je als gevaccineerde veel minder kans hebt om op intensieve te liggen.
Stel dat iedere Belg nu gevaccineerd was , ging er dan een probleem zijn voor de ziekenhuizen of niet ?
(ik ben niet altijd goed met al die getallen).

@Obi Wan Kenobi Volgens een raming van De Standaard/Het Nieuwsblad zou je er een pak uit kunnen houden maar als het aantal besmettingen blijft stijgen zijn er nog altijd problemen, ik denk dat ze nog altijd ongerust zouden zijn.
211123_Covid_IZ_opnames_DIG_d.jpg

En dan vragen mensen af waarom we momenteel in de problemen zitten...

Ik vraag me af of telewerk een groot effect heeft op coronabesmettingen of dat het eerder een symboolmaatregel is.
Eerst zeggen "ik vraag mij af of een bepaalde maatregel geen symboolmaatregel is". Een algemene maatregel, waar ondertussen uitleg voor gegeven is waarom deze effect zou hebben.
Mijn motivatie daalt zienderogen omdat ik amper persoonlijk contact heb. Ik begrijp wel dat niet alle werknemers het nauw nemen met de regels.
En dan komt het: "Ahja, ik vraag het mij af omdat ik het er moeilijk mee heb..." ook al begrijp je dat niet alle werknemers het nauw nemen.
4 dagen thuiszitten vind ik echter teveel, laat staan dat we terug naar voltijds telewerk gaan. Ik waag het er toch op om twee keer te gaan.
+ als bonus "Dus ik ga er maar mijn laars aan lappen, en mijn werkgever laat dit toe". Dus de werknemers (en werkgevers) die het er niet nauw mee nemen zijn jullie ook...

Dit zijn geen pestmaatregelen, ja er is een mentale impact van. Maar die weegt volgens mij (en hoogstwaarschijnlijk volgens de regering + experten ook want ze hebben de maatregel genomen) niet op tegen de virologische impact.

Maar zolang mensen egoïstisch blijven kijken en niet beseffen dat de maatregelen voor de maatschappij zijn, en er daarom hun niet aan houden, hebben de maatregelen minder (of zelfs geen) effect en zit je in een vicieuze cirkel. Want dan komen er nieuwe maatregelen of duren ze langer en ga je natuurlijk verder klagen en er uw laars aan lappen. Terwijl je deel van het probleem bent...

Die tenten staan nog in de Ardennen naar de overstromingen ? :unsure:

Lockdown vertragen tot ? Kerstmis en nieuwjaar en dan allemaal in ons kot zitten ?

Dus jij wilt de boel op slot gooien op de piek, wetende dat je dan nog even op dat plafond zit en de zware druk die dat met zich meebrengt en er bijgevolg GEEN bijkomende plaats meer zal zijn.
Liever dat dan 3 weken vroeger alles op slot en zo de curve te breken en wat marge te behouden?
Maar wie zegt dat de miserie binnen 3 weken gaat opgelost zijn met een lockdown? Los je de teugels dan is het toch weer van dat.
En voor het mentaal welzijn en de economie is dat ook een ramp om weer lockdowns en sluitingen in te voeren. Maar volgens de "experts" is ons mentaal welzijn onbelangrijk.

Vraagje:

Het is dus volgens de cijfers duidelijk dat je als gevaccineerde veel minder kans hebt om op intensieve te liggen.
Stel dat iedere Belg nu gevaccineerd was , ging er dan een probleem zijn voor de ziekenhuizen of niet ?
(ik ben niet altijd goed met al die getallen).
Ik vond het altijd een goeie vergelijking die hier gezet is. Ik weet jammer genoeg niet meer van wie 😬
Maar een paraplu helpt voor 99,9% tegen regen. Maar als je er met een brandslang op gaat spuiten, zal de persoon erachter toch nat zijn. Die vaccins zijn ontzettend goed. Maar bij die besmettingshaarden is het eerder een brandslang.

Maar wie zegt dat de miserie binnen 3 weken gaat opgelost zijn met een lockdown? Los je de teugels dan is het toch weer van dat.
En voor het mentaal welzijn en de economie is dat ook een ramp om weer lockdowns en sluitingen in te voeren. Maar volgens de "experts" is ons mentaal welzijn onbelangrijk.
Dat is ook weer zo'n dooddoener die hier elke dag eens passeert, maar in de GEMS zitten niet enkel virologen. Ook zijn er weldegelijk studies aan de gang over mentaal welzijn. Echter is dat allemaal iets meer werk, en iets minder rechtoe rechtaan als al die loze claims hier en elders alsof er een gigantische golf mentale problemen aankomt.

Hier kan je de verslagen vinden, waaronder ook die van de Mental Assessment Group:

Die tenten staan nog in de Ardennen naar de overstromingen ? :unsure:

Lockdown vertragen tot ? Kerstmis en nieuwjaar en dan allemaal in ons kot zitten ?

Dus jij wilt de boel op slot gooien op de piek, wetende dat je dan nog even op dat plafond zit en de zware druk die dat met zich meebrengt en er bijgevolg GEEN bijkomende plaats meer zal zijn.
Liever dat dan 3 weken vroeger alles op slot en zo de curve te breken en wat marge te behouden?

Nee, ik wil dat de natuurlijke piek word bereikt zonder alles toe te smijten en dat dan niet alles word toegesmeten.

En als alles ziezo word toegesmeten heb ik dat liefst zo laat mogelijk, want dat is meer besmette mensen dus toch iets meer extra immuniteit. Het word tegenwoordig meer en meer duidelijk dat extra immuniteit na corona te krijgen wel degelijk bestaat (zeker in combinatie met vaccins). Na de 2e wave had 20% van de bevolking antistoffen. Als dit nog een grotere golf word kwa besmettingen (waar het dus wel op lijkt) dan gaat dat nog een groter getal zijn. Hoe langer je het kan rekken, hoe groter het getal en hoe beter we bestand zijn de volgende keer.

En kerstmis & nieuwjaar in ons kot zitten was vorig jaar niet gebeurd, en gaat dit jaar ook niet gebeuren. Ik wil ze wel is zien terug niet essentiële verplaatsingen verbieden. Daar zit er gelukkig nog wat politiek tegengas tegen de 'strenge Frank'.

Nee, ik wil dat de natuurlijke piek word bereikt zonder alles toe te smijten en dat dan niet alles word toegesmeten.

En als alles ziezo word toegesmeten heb ik dat liefst zo laat mogelijk, want dat is meer besmette mensen dus toch iets meer extra immuniteit. Het word tegenwoordig meer en meer duidelijk dat extra immuniteit na corona te krijgen wel degelijk bestaat (zeker in combinatie met vaccins). Na de 2e wave had 20% van de bevolking antistoffen. Als dit nog een grotere golf word kwa besmettingen (waar het dus wel op lijkt) dan gaat dat nog een groter getal zijn. Hoe langer je het kan rekken, hoe groter het getal en hoe beter we bestand zijn de volgende keer.

En kerstmis & nieuwjaar in ons kot zitten was vorig jaar niet gebeurd, en gaat dit jaar ook niet gebeuren. Ik wil ze wel is zien terug niet essentiële verplaatsingen verbieden. Daar zit er gelukkig nog wat politiek tegengas tegen de 'strenge Frank'.
Die extra immuniteit na besmetting, zeker na twee vaccins... Daar is nog een andere manier voor om dat te verkrijgen, hè. Boosterprik. Dat is hetzelfde, zonder de kans op IC en kunstmatige coma. Ik weet welke ik kies.

En dat gat zit in heel je redenering: Hoe groter het aantal besmettingen, hoe beter zeg je. Hoe groter het aantal besmettingen, hoe meer mensen in ziekenhuizen ook, hè.

Die maatregelen worden niet genomen omwille van enkel veel besmettingen hé ?

Ze stellen nu al reguliere zorg uit, operaties die niet kunnen doorgaan,... omdat IC het niet aankan.
Jij wilt het dus nog verder laten stijgen ? Zodat onze dokters en ziekenhuizen moeten gaan kiezen wie ze helpen en wie mag sterven.

Je kan ook nu alles op slot gooien en in tussen tijd zoveel mogelijk boostershots zetten zodat er terug meer mensen beschermt zijn, besmettingen zullen er dan ook nog wel bijkomen, maar je kan de zorg zo minder belasten

Als men alles sluit met kerstmis, winkels, horeca etc. Waar ga je dan nog naartoe of waar ga je nog kerst/nieuwjaars feestjes houden ?

Dat is ook mijn gedacht.

Winkels / horeca sluiten en reizen verbieden daar ben ik geen voorstander meer van.
Telewerken verplichten tot eind dit jaar voor wie kan, alle massa bijeenkomsten wel.
En vaccinatieverplichting in de horeca, eventueel tijdelijk lockdown van woonzorgcentra en ziekenhuisbezoeken verbieden.

Dat is ook mijn gedacht.

Winkels / horeca sluiten en reizen verbieden daar ben ik geen voorstander meer van.
Telewerken verplichten tot eind dit jaar voor wie kan, alle massa bijeenkomsten wel.
En vaccinatieverplichting in de horeca, eventueel tijdelijk lockdown van woonzorgcentra en ziekenhuisbezoeken verbieden.
Dat leest toch een beetje als: Regels waar ik geen last van heb, zijn goeie regels. De rest niet.
Er zijn voor alle regels redenen waarom ze ingevoerd worden. De politicus die ze allemaal afschaft zonder gevolgen, is de held voor de komende jaren. Het feit dat dat niet gebeurt, wil zeggen dat er redenen voor zijn.

En dan vragen mensen af waarom we momenteel in de problemen zitten...

Eerst zeggen "ik vraag mij af of een bepaalde maatregel geen symboolmaatregel is". Een algemene maatregel, waar ondertussen uitleg voor gegeven is waarom deze effect zou hebben.

En dan komt het: "Ahja, ik vraag het mij af omdat ik het er moeilijk mee heb..." ook al begrijp je dat niet alle werknemers het nauw nemen.

+ als bonus "Dus ik ga er maar mijn laars aan lappen, en mijn werkgever laat dit toe". Dus de werknemers (en werkgevers) die het er niet nauw mee nemen zijn jullie ook...

Dit zijn geen pestmaatregelen, ja er is een mentale impact van. Maar die weegt volgens mij (en hoogstwaarschijnlijk volgens de regering + experten ook want ze hebben de maatregel genomen) niet op tegen de virologische impact.

Maar zolang mensen egoïstisch blijven kijken en niet beseffen dat de maatregelen voor de maatschappij zijn, en er daarom hun niet aan houden, hebben de maatregelen minder (of zelfs geen) effect en zit je in een vicieuze cirkel. Want dan komen er nieuwe maatregelen of duren ze langer en ga je natuurlijk verder klagen en er uw laars aan lappen. Terwijl je deel van het probleem bent...
Tegenwoordig lijk je twee soorten mensen te hebben: mensen die zichzelf heiliger verklaren dan de paus en zichzelf op de borst kloppen dat zij alle regels perfect volgen en anderzijds mensen die alle regels aan hun laars lappen en de zondebok vormen omdat zij verantwoordelijk zijn voor de hoge druk op de zorg. En dan wordt er met de vinger gewezen dat ik egoïstisch ben en me schuldig zou moeten voelen omdat mede door mijn handelen nieuwe verstrengingen komen en de zorg zou kunnen kapseizen.

Ja, ik erken dat er een spanningsveld bestaat tussen individuele vrijheid en collectieve vrijheid. Dit is nu eenmaal een moeilijke periode voor iedereen en de frustratie en verzuchting zit bij iedereen zéér hoog. Maar ik weiger op te gaan in een tweedeling van de maatschappij tussen "goede verantwoordelijken" die staan aan de kant van de experts en beleidsmakers en "slechte egoïsten" die tegen het systeem zijn en voluit gaan voor een verrottingsstrategie.

Dat leest toch een beetje als: Regels waar ik geen last van heb, zijn goeie regels. De rest niet.
Er zijn voor alle regels redenen waarom ze ingevoerd worden. De politicus die ze allemaal afschaft zonder gevolgen, is de held voor de komende jaren. Het feit dat dat niet gebeurt, wil zeggen dat er redenen voor zijn.

Als je ze wil afschaffen moet je langs strenge Frank & de regering die achter hem staat om niet uiteen te vallen. Je kan toch niet ontkennen dat bepaalde personen andere beslissingen zouden maken ?

Dat zie je ook tussen landen & regio's, waar ze niet overal even streng zijn zelfs met dezelfde cijfers (eg staten zoals Florida, of landen zoals Polen).

Ik vind dat regels vooral degene moeten impakteren omwille van wie ze worden ingevoerd (degene die in het ziekenhuis belanden, ongevaccineerden en oude mensen), en zo weinig mogelijk degene die hier helemaal niets mee te maken hebben (de gevaccineerde jongeren). Dat lijkt me niet meer dan eerlijk.

Ik ben tegen de regels en vind ze fundamenteel oneerlijk (mij individueel straffen voor de gezondheid van anderen), dus als ik ze kan ontwijken doe ik dat ook.

Die extra immuniteit na besmetting, zeker na twee vaccins... Daar is nog een andere manier voor om dat te verkrijgen, hè. Boosterprik. Dat is hetzelfde, zonder de kans op IC en kunstmatige coma. Ik weet welke ik kies.
Er zijn veel mensen die ervoor zouden kiezen, alleen jammer dat we ze niet gezet krijgen. En het is hallucinant dat sommige mensen dat gewoon laten passeren. Ik ben geen fan van Wouter Beke, maar hij riep meer dan een maand geleden al op tot die derde prik, terwijl Vandenbroucke tijd verloor met afwachten tot het advies. We hadden er klaar voor moeten zijn, en dat het niet zo is (ondanks anderhalf jaar coronacrisis) is gewoon idioot.

Tegenwoordig lijk je twee soorten mensen te hebben: mensen die zichzelf heiliger verklaren dan de paus en zichzelf op de borst kloppen dat zij alle regels perfect volgen en anderzijds mensen die alle regels aan hun laars lappen en de zondebok vormen omdat zij verantwoordelijk zijn voor de hoge druk op de zorg. En dan wordt er met de vinger gewezen dat ik egoïstisch ben en me schuldig zou moeten voelen omdat mede door mijn handelen nieuwe verstrengingen komen en de zorg zou kunnen kapseizen.

Ja, ik erken dat er een spanningsveld bestaat tussen individuele vrijheid en collectieve vrijheid. Dit is nu eenmaal een moeilijke periode voor iedereen en de frustratie en verzuchting zit bij iedereen zéér hoog. Maar ik weiger op te gaan in een tweedeling van de maatschappij tussen "goede verantwoordelijken" die staan aan de kant van de experts en beleidsmakers en "slechte egoïsten" die tegen het systeem zijn en voluit gaan voor een verrottingsstrategie.
Maar zo veel regels zijn er nu op dit moment toch ook niet waar je je aan moet houden ?
Als je die al niet kan naleven dan ben je idd van slechte wil en een egoïst lijkt mij hoor

Het is niet zoals in 2019 hé, denk dat toen iedereen wel eens een regel heeft overtreden

Dat is al sinds de eerste maatregelen dat die opdeling er is. Maar je kan dat ook bekijken als mensen die snappen dat ze deel van het probleem zijn, en mensen die dat niet inzien. @the_fox schrijft het wat aanvallend, maar het komt er toch uiteindelijk op neer dat je maatregelen naast je neerlegt want je wil sociaal contact. En dan schrijf je deze post die voor mij een hoog Calimero-gehalte heeft, allez leuk dat je het spanningsveld erkent en zo, maar het is een beetje "kijk naar wat ik zeg, niet naar wat ik doe".

Er zal ondertussen niemand zijn die nog nooit een regel heeft overtreden hoor, maar de mate van zelfkritiek varieert wel heel hard van persoon tot persoon moet ik zeggen.

Maar die tweedeling waarin je weigert mee te gaan, maak je toch helemaal zelf? Door iedereen in het hokje "heiliger dan de paus" te duwen. Ik val namelijk in geen van beide van je categorieën. En ik denk de meeste in deze thread niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan