Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Euh, nope.
1e vraag: leeftijd
2e vraag: klachten: geen dus
3e vraag: reeds COVID gehad: neen
4e vraag: symptomen: geen symptomen, dus advies knop verdwijnt niet.
We moeten het toch eerlijk invullen?
Waarom geen vraag over hoog risico contact?
Wil je uw zoon laten testen, of gewoon wat zagen en zeuren over hoe ‘fout’ het systeem wel niet is?

Limburg weer koploper, wij zijn toch beesten he :coolbrows:
Komt enkel omdat jullie relatief weinig testen.

tests per 100k inwoners:
Datum 23/11/2021
West-Vlaanderen 6768
Oost-Vlaanderen 5679
Antwerpen 5519
Vlaams-Brabant 5474
Brussel 5275
Waals-Brabant 5124
Limburg 5106
Namen 5052
Luxemburg 4492
Henegouwen 4266
Luik 4174

Njah, vandaag in het nieuwsblad staat er toch ook dat zelfs de experts eigenlijk maar vragende partij zijn voor 2 maatregelen extra, namelijk het nachtleven toegooien en een verbod op massa-evenementen. Lockdown willen ze zelf niet. Als je die 2 combineert met een vervroegd/verlengd kerstverlof voor scholen zou je er toch veel van moeten zien. Ik merk in mijn omgeving (jaja, anekdotisch..) toch ook dat er veel meer mensen op de rem gaan staan qua extra activiteiten buitenhuis. Hopelijk zien we er volgende week het effect van.

Ik woon in centrum en merk dat winkelstraat leger is dan gewoonlijk. Ook café's en hun terras hebben laatste 2 weken opmerkelijk minder volk.
Ook meer mondmaskers dat ze overal dragen, ook buiten en met afstand.
Ik denk dat het wel goed gaat komen qua opvolging van de maatregelen.

ook zonder symptomen wordt getest hoor, toch in wvl
Niet hier.
Zoon heeft dus hoog risico contact gehad.
Via die vragenlijst kan ik geen CPR test code krijg, want geen klachten of symptomen.
Net huisarts gebeld: zij mag geen CPR test code geven, we moeten contact tracing afwachten.
Ondertussen mag hij wel naar school met inachtname van de regels: masker, afstand. Ik snap er niet veel meer van hoor...

Nu ben ik er wel zeker van dat hij (tieners) die regels beter opvolgt in school dan op veel werkvloeren.

Teamleider gisteren: "Chris, wil je dat ik een formulier invul voor je om toch meer dan 1 dag op kantoor te kunnen komen werken?" Neen, dus!
We zitten dus in de IT, werken al bijna een jaar volledig remote zonder veel problemen. 3 leden van mijn team werken in Belgie, de rest in Zweden, China, India, ... Ik geef/krijg liever een uitleg over code via een screenshare via Teams, dan vanop 1,5m naar een scherm staan te turen in een slecht verlucht oud kantoor gebouw.

Ik lees hier vervroegd of verlengd kerstverlof? Heeft dat zin? Dan worden die (veelal niet-gevaccineerde) kinderen weer massaal naar de grootouders gestuurd.

En iedereen krijgt het vroeg of laat.

Jep en als ik het krijg hoop ik op een miniem ziekte verloop door mijn vaccinatie.

2 weken serieus afzien terwijl ik het had kunnen voorkomen, ik denk er nog niet aan.

Ik lees hier vervroegd of verlengd kerstverlof? Heeft dat zin? Dan worden die (veelal niet-gevaccineerde) kinderen weer massaal naar de grootouders gestuurd.
Of vervroegd de auto in naar Tirol, gelijk die vorige keer. Reizen wordt afgeraden, 't zit er vol virus maar iedereen doet het toch. om dan enkele weken na alle verlof toch alles toe te gooien richting het buitenland.

Euh, nope.
1e vraag: leeftijd
2e vraag: klachten: geen dus
3e vraag: reeds COVID gehad: neen
4e vraag: symptomen: geen symptomen, dus advies knop verdwijnt niet.
We moeten het toch eerlijk invullen?
Waarom geen vraag over hoog risico contact?
Omdat je voor hoogrisicocontact opgebeld wordt door contacttracing, of je huisarts moet bellen. Die vragen meestal wel 24u te wachten op contacttracing. Voor hoogrisicocontact moet je trouwens ook 2 PCR-testen doen, en met die link van hierboven krijg je maar de code voor 1, als ik het goed heb.

@Tomski scrollen net naast de tabel!

Onbegrijpelijk dat ze nog niet ingrijpen, alle parameters gaan in het rood. Op wat wachten we?
In mijn ogen dient de overheid in te begrijpen als het volk te dom/egoistisch is en niet in staat is om solidair te zijn.

En dat thuiswerken werkt voor geen meter. Ik zie geen verschil in het aantal wagens op de snelweg. Ook de mensen in mijn sector doen gewoon gezellig voort, meetings na meetings met externen.

Ik heb zelfs een gatachterlijke hippienicht dat trots ongevacineerd is en met een fake coronapass overal binnen geraakt. Trots dat ze is. Zum kotsen. Het meest verontrustende is dat ze zelf bio ingenieur is en tewerkgesteld is in de pharma sector.

lockdown en verplichte vaccinatie pls

Laatst bewerkt:
Onbegrijpelijk dat ze nog niet ingrijpen, alle parameters gaan in het rood. Op wat wachten we?
In mijn ogen dient de overheid in te begrijpen als het volk te dom/egoistisch is en niet in staat is om solidair te zijn.

En dat thuiswerken werkt voor geen meter. Ik zie geen verschil in het aantal wagens op de snelweg. Ook de mensen in mijn sector doen gewoon gezellig voort, meetings na meetings met externen.

Ik heb zelfs een gatachterlijke hippienicht dat trots ongevacineerd is en met een fake coronapass overal binnen geraakt. Trots dat ze is. Zum kotsen. Het meest verontrustwekkende is dat ze zelf bio ingenieur is en tewerkgesteld is in de pharma sector.

lockdown pls

Nieuwe maatregelen zijn nog maar pas van kracht.
Vandaag op radio zeiden ze 50km file wat niks is. Dus volgens mij toch veel die thuiswerken.
Vorige maatregelen waren te veel suggestie behalve de CST en daar was de controle niet goed genoeg.

Geen idee wanneer de cijfers zullen dalen maar iedere nieuwe maatregel gaat toch 2 weken duren vooraleer we effect ervan zien.

Ik heb zelfs een gatachterlijke hippienicht dat trots ongevacineerd is en met een fake coronapass overal binnen geraakt. Trots dat ze is. Zum kotsen. Het meest verontrustende is dat ze zelf bio ingenieur is en tewerkgesteld is in de pharma sector.

lockdown en verplichte vaccinatie pls

Op de radio meldt men bij het verkeersbulletin de laatste dagen toch geregeld dat het merkbaar kalmer is op de wegen (tenzij er natuurlijk onvoorziene omstandigheden voor files zorgen)

Maar bon, ik vind nu ook wel dat men telewerk volledig had moeten verplichten, dat liet minder ruimte om de regel toch te omzeilen bij werkgevers die echt tegen thuiswerk zijn.

Op de radio meldt men bij het verkeersbulletin de laatste dagen toch geregeld dat het merkbaar kalmer is op de wegen (tenzij er natuurlijk onvoorziene omstandigheden voor files zorgen)

Maar bon, ik vind nu ook wel dat men telewerk volledig had moeten verplichten, dat liet minder ruimte om de regel toch te omzeilen bij werkgevers die echt tegen thuiswerk zijn.
Ik vraag me af of telewerk een groot effect heeft op coronabesmettingen of dat het eerder een symboolmaatregel is.

Seven doctors contract Covid after attending Florida anti-vaccine summit

“I have been on ivermectin for 16 months, my wife and I,” Dr Bruce Boros told the audience at the event held at the World Equestrian Center in Ocala, adding: “I have never felt healthier in my life.”

The 71-year-old cardiologist and staunch anti-vaccine advocate contracted Covid-19 two days later

Op de trein toch duidelijk meer volk dan tijdens de vorige keren verplicht telewerk.
Zoals van in het begin gezegd: het gaat er ook niet om om iedereen thuis te houden.
Het is heel anekdotisch, hè. Op de weg rondkijken en "meer auto's" zien, zonder dat je dat kunt verifiëren, da's vragen om bias natuurlijk. Maar er zijn ook gewoon meer dagen dat je wel nog mag gaan werken, hè. Dat hoorde bij het plan. Dat is niet dezelfde dag voor iedereen, waardoor er waarschijnlijk wel wat meer volk onderweg is. Maar dat zegt niks over de naleving van de regel of over het effect ervan.

Allee, Nesja kwam hier een jaar geleden posten dat de derde golf begonnen was, ondanks de cijfers, omdat hij meer ambulances hoorde.

Ik vraag me af of telewerk een groot effect heeft op coronabesmettingen of dat het eerder een symboolmaatregel is.
Zal wel zijn effect hebben, net als alle andere maatregelen. Zoals het nu is zit corona overal, en is elk draadje dat we kunnen doorknippen er eentje gewonnen. En dan is telewerk één van de makkelijkste denk ik. Gisteren heeft mijn baas positief getest. Zonder telewerk hadden we met 8 collega's in quarantaine gezeten, nu is het enkel hij die positief heeft getest en wij allemaal geen contact ermee. Dus dat zijn toch alweer nen hoop tests uitgespaard :p

Met de huige snelheid van het aantal besmettingen kunnen we het ons toch niet permiteren om nog 2 weken te wacht.

Is wel niet te vergelijken met vorige golven, door de vaccinatie. IC blijven monitoren is de boodschap, voor mij is het pas echt problematisch als daar een enorme toename is van gevaccineerde jongere mensen zonder onderliggende aandoeningen. Dan is het een teken dat we echt wel niet zonder 3e prik kunnen en zal er niets anders opzitten dan strengere maatregelen in combinatie met een continue vaccinatiecampagne.

Als blijkt dat anti vaxxers steeds blijven zorgen voor een overbelasting op IC, dan zal men ofwel moeten investeren in een uitbreiding van de capaciteit, ofwel moeten overgaan naar verplichte vaccinatie.

Zal wel zijn effect hebben, net als alle andere maatregelen. Zoals het nu is zit corona overal, en is elk draadje dat we kunnen doorknippen er eentje gewonnen. En dan is telewerk één van de makkelijkste denk ik. Gisteren heeft mijn baas positief getest. Zonder telewerk hadden we met 8 collega's in quarantaine gezeten, nu is het enkel hij die positief heeft getest en wij allemaal geen contact ermee. Dus dat zijn toch alweer nen hoop tests uitgespaard :p
Telewerk is niet zomaar een "draadje" en heeft wel een effect op de mentale gezondheid van de werknemer. Mijn motivatie daalt zienderogen omdat ik amper persoonlijk contact heb. Ik begrijp wel dat niet alle werknemers het nauw nemen met de regels. Op ons kantoor moeten we een plaats reserveren en zijn het aantal beschikbare werkplaatsen beperkt zodat we nooit met een hoop bij elkaar kunnen zitten. In kleinere KMO's zal dat er wel "gezelliger" aan toe gaan en zit iedereen samen aan tafel tijdens de lunchpauze.

De meeste mensen hebben terug veel contacten in hun vrije tijd waardoor er veel kans is om besmet te geraken (thuis bij familie, op café met vrienden, op een evenement, in een verenging, bij de sportclub, ...) Zaken die ook allemaal zijn toegestaan uiteraard en waarvan we ze ook zolang mogelijk willen toestaan omdat we niet opnieuw een reeks sectoren willen sluiten.

Als iemand in het weekend besmet geraakt maar in de week 5/5 thuis zit door verplicht telewerk, knipt ge toch al een belangrijke schakel in de verdere verspreiding door aangezien die besmette persoon dan niet nog eens collega's kan gaan besmetten die op hun beurt tijdens hun sociale contacten ook weer mensen kunnen besmetten die op hun beurt ook weer op kantoor anderen gaan besmetten.

En daarnaast zit ge ook met onrechtstreekse gevolgen zoals het openbaar vervoer dat minder druk wordt als er maximaal wordt ingezet op thuiswerk, waardoor er ook daar minder kans op besmetting is.

Alhoewel ge een belangrijke schakel doorknipt, is de impact van verplicht thuiswerk ook minder groot dan het volledig moeten sluiten van sectoren. Wat niet wegneemt dat niet iedereen even graag aan telewerk zal doen, maar in déze fase waarin er voor de rest veel mogelijk is op sociaal vlak, lijkt de mentale impact van thuiswerken toch minder groot dan vorig jaar toen ge ook in uw vrije tijd amper nog iemand kon zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan