Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja maar non ik vind het nu wel geen 'normale tijden' dus de efficientie is nu niet iets waar we ons komende 5-6 jaar mee gaan moeten bezig houden.
En daarom stellen de ziekenhuizen dus de reguliere zorg uit om icu bedden te sparen voor covid (en andere onverwachte patiënten). Wat de enige oplossing is die snel genoeg is. Ja, ook als ze een jaar geleden begonnen waren met extra opleidingingen en extra materiaal (wat allemaal zo is hé)

Niet bewust dwaas doen hé Witten. Nemesis vroeg hoe de icu planning gebeurt in normale tijden. En daar reageerde ik dus op.

Interessant! Is er dan ook personeel om 100% bezetting te kunnen garanderen of moet het personeel dat normaal aan 70% werkt nu plots veel meer gaan werken?
Hoe dan ook, extra bedden (en bijhorende personeel) is geen luxe, toch?
Zoals ik het had begrepen: voldoende personeel voor 100% in theorie (in FTE's dus) maar in de praktijk eigenlijk nooit ook effectief 100% personeel aanwezig maar wel voorzienbaar: verloven intrekken, overuren, personeel dat ook op andere afdelingen staat ingedeeld daar weghalen, ik dacht dat er zelfs een officieus on-call rooster was (als in, diensthoofd weet wie hij kan/mag bellen om "vrijwillig" op te komen).

En daarom stellen de ziekenhuizen dus de reguliere zorg uit om icu bedden te sparen voor covid (en andere onverwachte patiënten). Wat de enige oplossing is die snel genoeg is. Ja, ook als ze een jaar geleden begonnen waren met extra opleidingingen en extra materiaal (wat allemaal zo is hé)

Niet bewust dwaas doen hé Witten. Nemesis vroeg hoe de icu planning gebeurt in ormale tijden. En daar reageerde ik dus op.
Ja lijkt me logisch dat het nu deze golf niet gaat oplossen. Maar wat binnen 2 a 3 jaar? We zijn ondertussen al 2 jaar verder. Bij de eerste piek was toch al duidelijk dat de IC capaciteit dit niet aankan. Elke piek geeft wel ± 1000 IC patienten. Je kan ook meerdere oplossingen proberen aan te reiken voor hetzelfde probleem. Geen enkele gaat 'de' oplossing zijn maar samen zullen ze wel effectiever zijn.

Zijn er feitelijk al aanzetten om IC capaciteit uit te breiden? Vanuit ziekenhuis of overheid?

edit van wat ik er van terugvind.
https://kce.fgov.be/sites/default/f...citeit_tijdens_COVID-19_pandemie_Synthese.pdf

AANBEVELING 9: ONDERZOEKSAGENDA
Aan de onderzoeksgemeenschap bevelen we aan om:
• de collateral damage bij patiënten en familie, bij zorgverleners en bij zorgorganisaties van de
toegepaste maatregelen tijdens de COVID-19 crisis in kaart te brengen en te onderzoeken wat
de oorzaken zijn van het uitstellen van zorg (bv. stopzetting van de reguliere activiteit, angst voor
infecties in het ziekenhuis);
• te onderzoeken welke strategieën voor het uitbreiden van capaciteit (personeel, materiaal,
bedden) het meest efficiënt zijn en op welke wijze en door wie deze uitgevoerd dienen te worden;

• te onderzoeken hoe de organisatie van de Belgische intensieve zorg capaciteit (bv. verschillende
expertiseniveaus) zich verhoudt in een internationale context en welk model (bv. in termen van
expertise, infrastructuur) het meest aangewezen is om in de toekomst de meest adequate
zorgcontext te bieden voor de behandeling en verzorging van kritiek zieke patiënten;
• na te gaan welke van de gehanteerde strategieën om personeelstekorten op te vangen (bv.
uitbreiding van scope of practice, taakherschikking en rolverschuiving) kunnen worden
omgevormd tot duurzame hervormingen die bijdragen tot de veerkracht van het
personeelsbestand en kwaliteit van patiëntenzorg;
• te onderzoeken hoe de ziekenhuisnoodplannen afgestemd kunnen worden op een algemeen
nationaal crisisplan, waarin ook andere gezondheidszorgactoren zoals de eerstelijnszorg zijn
opgenomen

Laatst bewerkt:
Ja lijkt me logisch dat het nu deze golf niet gaat oplossen. Maar wat binnen 2 a 3 jaar? We zijn ondertussen al 2 jaar verder. Bij de eerste piek was toch al duidelijk dat de IC capaciteit dit niet aankan. Elke piek geeft wel ± 1000 IC patienten. Je kan ook meerdere oplossingen proberen aan te reiken voor hetzelfde probleem. Geen enkele gaat 'de' oplossing zijn maar samen zullen ze wel effectiever zijn.

Zijn er feitelijk al aanzetten om IC capaciteit uit te breiden? Vanuit ziekenhuis of overheid?

edit van wat ik er van terugvind.
https://kce.fgov.be/sites/default/f...citeit_tijdens_COVID-19_pandemie_Synthese.pdf
Tuurlijk waren er al aanzetten. Van voor de tweede golf al:
Welke oplossingen zijn er?
Maar hoe kan zo'n plan B er dan uitzien? "Extra bedden creëren, of noodziekenhuizen oprichten, is alvast geen oplossing", zegt intensivist Geert Meyfroidt van het UZ Leuven. "Je zou dan ook extra personeel nodig hebben en net dat is een probleem."

"We denken er wel aan om meer tussenafdelingen op te richten, iets dat tussen intensieve zorg en de gewone ziekenhuisbedden zit. Daar zouden patiënten terechtkunnen die meer opvolging nodig hebben, maar niet in dezelfde mate als op intensieve zorg."

Ook in het UZ Gent wordt gezocht naar oplossingen. "Wat we nu vooral doen is onze bestaande structuur op de afdeling intensieve verzorging uitbreiden zodat we meer covidpatiënten kunnen opnemen die beademing nodig hebben", zegt Pieter Depuydt, coördinator intensive care van het UZ Gent.

"Bepaalde afdelingen binnen intensieve zorg, zoals de hartbewakingseenheid of het brandwondencentrum krijgen nu een nieuwe functie zodat ze mensen met COVID-19 kunnen behandelen. We zouden eventueel ook kunnen uitwijken naar de postoperatieve afdeling waar normaal gezien patiënten verblijven die bekomen van een operatie."

Maar het idee dat mensen hebben: breidt de icu uit, meer mensen opleiden en meer materiaal is gewoon niet realistisch. Tegen dat die bedden er dan zijn is die noodzaak al een pak minder. Momenteel is de druk op de zorg weer zwaar maar, laat ons eerlijk zijn, de maatregelen zijn ook zeer beperkt. Daarnaast komt er nu ook meer en meer medicatie op de markt en ook de vaccins hebben een duidelijke impact (met goeie resultaten voor de boosterprik).

Tuurlijk is het en-en-en. Materiaal ook tot daar aan toe. Maar waar gaat ge uw volk vandaan toveren dat ge nodig hebt?

Tuurlijk waren er al aanzetten. Van voor de tweede golf al:
Welke oplossingen zijn er?
Maar hoe kan zo'n plan B er dan uitzien? "Extra bedden creëren, of noodziekenhuizen oprichten, is alvast geen oplossing", zegt intensivist Geert Meyfroidt van het UZ Leuven. "Je zou dan ook extra personeel nodig hebben en net dat is een probleem."

"We denken er wel aan om meer tussenafdelingen op te richten, iets dat tussen intensieve zorg en de gewone ziekenhuisbedden zit. Daar zouden patiënten terechtkunnen die meer opvolging nodig hebben, maar niet in dezelfde mate als op intensieve zorg."

Ook in het UZ Gent wordt gezocht naar oplossingen. "Wat we nu vooral doen is onze bestaande structuur op de afdeling intensieve verzorging uitbreiden zodat we meer covidpatiënten kunnen opnemen die beademing nodig hebben", zegt Pieter Depuydt, coördinator intensive care van het UZ Gent.

"Bepaalde afdelingen binnen intensieve zorg, zoals de hartbewakingseenheid of het brandwondencentrum krijgen nu een nieuwe functie zodat ze mensen met COVID-19 kunnen behandelen. We zouden eventueel ook kunnen uitwijken naar de postoperatieve afdeling waar normaal gezien patiënten verblijven die bekomen van een operatie."

Maar het idee dat mensen hebben: breidt de icu uit, meer mensen opleiden en meer materiaal is gewoon niet realistisch. Tegen dat die bedden er dan zijn is die noodzaak al een pak minder. Momenteel is de druk op de zorg weer zwaar maar, laat ons eerlijk zijn, de maatregelen zijn ook zeer beperkt. Daarnaast komt er nu ook meer en meer medicatie op de markt en ook de vaccins hebben een duidelijke impact (met goeie resultaten voor de boosterprik).

Tuurlijk is het en-en-en. Materiaal ook tot daar aan toe. Maar waar gaat ge uw volk vandaan toveren dat ge nodig hebt?
Mja dat is dus echt al op voorhand het afschieten onder het voorwendsel... we hebben geen personeel.
Een ICU vleugel is nu niet iets wat je op 1-2-3 bouwt. Ik heb nu al een paar ziekenhuisvleugels gedaan. Spoed, endoscopie, NMR, radiografie. Akkoord nog geen ICU afdeling dus geen flauw benul wat daar allemaal dient voorzien te worden. Maar over het algemeen van ontwerp tot oplevering spreek je snel over 2-3 jaar. Het ziekenhuis moet ook de plaats hebben om deze in onder te brengen. Je kan nu eenmaal niet ten velde ergens een ICU gebouwtje neerplanten. Mss kan er nog iets apart opgezet worden op het ziekenhuisterrein zelf.
Tijdens die doorloop tijd kan je simultaan vol inzetten op heropleiding van bestaande verpleging naar ICU verpleging. Betere lonen, betere arbeidsvoorwaarden etc.

Het hopen op een goed vaccin/boosterprik/ medicatie lijkt me eerlijk wat gokken, en al zeker met de effectiviteit van 6 maand per shot.. Akkoord als deze medicatie of behandelingsmethoden wel effectief blijken dan is het een gigantische verspilling geweest. Maar anderzijds de economische schade van de golf 11 in de winter van 2024 zal ook wel wat kosten.
Hoe meer er dient gespoten te worden hoe meer afkeer de mensen zullen hebben om zich te laten vaccineren.

Laatst bewerkt:

Alleen nog gevaccineerden mogen vanuit België naar Marokko reizen​

Allez vaccinatiegraad kan weer wat verhogen. Niet racistisch bedoeld maar mijn ervaring bij het toedienen van eerste prikken nu is dat het veel jonge allochtonen zijn. Natuurlijk niet allemaal.

Mja dat is dus echt al op voorhand het afschieten onder het voorwendsel... we hebben geen personeel.
Een ICU vleugel is nu niet iets wat je op 1-2-3 bouwt. Ik heb nu al een paar ziekenhuisvleugels gedaan. Spoed, endoscopie, NMR, radiografie. Akkoord nog geen ICU afdeling dus geen flauw benul wat daar allemaal dient voorzien te worden. Maar over het algemeen van ontwerp tot oplevering spreek je snel over 2-3 jaar. Het ziekenhuis moet ook de plaats hebben om deze in onder te brengen. Je kan nu eenmaal niet ten velde ergens een ICU gebouwtje neerplanten. Mss kan er nog iets apart opgezet worden op het ziekenhuisterrein zelf.
Tijdens die doorloop tijd kan je simultaan vol inzetten op heropleiding van bestaande verpleging naar ICU verpleging. Betere lonen, betere arbeidsvoorwaarden etc.

Het hopen op een goed vaccin/boosterprik/ medicatie lijkt me eerlijk wat gokken, en al zeker met de effectiviteit van 6 maand per shot.. Akkoord als deze medicatie of behandelingsmethoden wel effectief blijken dan is het een gigantische verspilling geweest. Maar anderzijds de economische schade van de golf 11 in de winter van 2024 zal ook wel wat kosten.
Hoe meer er dient gespoten te worden hoe meer afkeer de mensen zullen hebben om zich te laten vaccineren.
Kga niet zeggen dat dat niet goed klinkt hé. (Hoewel ge misschien een beetje te rooskleurig kijkt naar het tijdverloop. Het is al op veel vlakken alle hens aan dek, ook bij de overheid, om de huidige dingen in goede banen te leiden (ondersteuning, financiering, regelgeving). Zo eenvoudig is er geen budget vrijgemaakt, laat staan de beslissingen die gemaakt moeten worden rond welke ziekenhuizen, hoeveel bedden, welke terreinen, welke steun en termijn daarvan).
Gij redeneert ook vanuit uw kennis (wat oké en normaal is) maar er is vanuit epidemiologisch standpunt weinig reden om te verwachten dat we over 3 jaar nog steeds met die hoge pieken zitten die de aanbouw van nieuwe vleugels vol icu-bedden rechtvaardigen.

Kga niet zeggen dat dat niet goed klinkt hé. (Hoewel ge misschien een beetje te rooskleurig kijkt naar het tijdverloop. Het is al op veel vlakken alle hens aan dek, ook bij de overheid, om de huidige dingen in goede banen te leiden (ondersteuning, financiering, regelgeving). Zo eenvoudig is er geen budget vrijgemaakt, laat staan de beslissingen die gemaakt moeten worden rond welke ziekenhuizen, hoeveel bedden, welke terreinen, welke steun en termijn daarvan).
Gij redeneert ook vanuit uw kennis (wat oké en normaal is) maar er is vanuit epidemiologisch standpunt weinig reden om te verwachten dat we over 3 jaar nog steeds met die hoge pieken zitten die de aanbouw van nieuwe vleugels vol icu-bedden rechtvaardigen.
Mss als het dan niet meer gerechtvaardigd is kunnen we de toestellen wegschenken aan de landen die tegen 2024 hoogstwss nog steeds een lage vaccinatiegraad hebben. Das mss ook nog te rooskleurig.

Mss als het dan niet meer gerechtvaardigd is kunnen we de toestellen wegschenken aan de landen die tegen 2024 hoogstwss nog steeds een lage vaccinatiegraad hebben. Das mss ook nog te rooskleurig.
Met alleen de apparatuur zijn die landen weinig tot niets. Velen van hun hebben nu al niet genoeg personeel of andere middelen (zoals zuurstof).
Om nog maar te zwijgen over in het ziekenhuis te raken, sinds dat voor velen in armere landen niet zo vanzelfsprekend is als hier...

[edit] En dan inderdaad nog het gebouw, zoals @Tha_nOn aanhaalt ;)

twas utopisch he mensen.. en nog eens om mijn woede om de lage vaccinatiegraad in de arme landen te stipuleren.
Realistisch is het allemaal niet i know.

Dat is ook iets dat weer niet zo zwartwit bekeken moet worden. Tuurlijk zullen er mensen met bijwerkingen zijn, doorgaans gewoon lichte bijwerkingen zoals die er bij andere vaccins (en ook medicatie) er wel zijn, en in heel uitzonderlijke ook wel zware bijwerkingen met heel mss zelfs de dood tot gevolg (maar daarvan zijn tot dusver weinig bewezen gevallen)
Mijn stuk van hierboven (een stukje boven jou bericht) gelezen? Ik zal het hier nog even plaatsen.
Mijn zware hoofdpijn na mijn eerste spuit in juni waar ik weken lang veel last van gehad heb.

Mijn huisdokter zocht naar andere oorzaken om die hoofdpijn te verklaren en heeft toen bestaande medicatie die ik nam aangepast omdat dat volgens hem een oplossing ging bieden. Maar dat maakte alles alleen maar erger.

Uiteindelijk zelf een afspraak gemaakt met de neuroloog waarbij jaaren terug ook geweest ben en die heeft me terug mijn originele medicatie doen nemen, waarna alles terug gebeterd is.

Volgens haar was het echt wel mogelijk dat dat vaccin de oorzaak was, want blijkbaar had zijzelf en haar collega's al heel wat gelijkaardige klachten gekregen van gevaccineerden.

Ook nu, de laatste maanden (sinds september) heb ik steeds meer last van zware migraine aanvallen en ook dat zien ze blijkbaar terug bij gevaccineerden die een gelijkaardige voorgeschiedenis hebben als ik.

(Hetzelfde zou ook voorkomen na een besmetting)

Het eerste deel hierboven heb ik trouwens al eerder hier eens gepost.

Hetgeen dat als onzin wordt afgedaan, zijn mensen die bv een hartaanval, beroerte, overlijden meteen linken aan vaccinatie, gewoonweg omdat het slachtoffer gevaccineerd was. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat wanneer iemand iets krijgt NA vaccinatie, dat het daarom ook DOOR vaccinatie is. De meerderheid van de bevolking is nu eenmaal gevaccineerd, dus het is ook logisch dat de meerderheid van de mensen die tegenwoordig iets krijgt (hartaanval, overlijden, ... ) ook gevaccineerd was. Maar dat ze gevaccineerd waren, is in dat opzicht even relevant als het feit dat die mensen een glas water gedronken hadden.
Uiteraard kan je niet gewoon zeggen dat alles door het vaccin komt omdat mensen het krijgen nadat ze gevaccineerd zijn, dat lijkt me logisch.
Maar als er bewijzen zijn dat aandoeningen bij gevaccineerden plots meer voorkomen dan voordien, dan moet er toch wel ergens een belletje gaan rinkelen dat er misschien toch wel eens een verband zou kunnen zijn, of niet soms?

Mijn stuk van hierboven (een stukje boven jou bericht) gelezen? Ik zal het hier nog even plaatsen.

Uiteraard kan je niet gewoon zeggen dat alles door het vaccin komt omdat mensen het krijgen nadat ze gevaccineerd zijn, dat lijkt me logisch.
Maar als er bewijzen zijn dat aandoeningen bij gevaccineerden plots meer voorkomen dan voordien, dan moet er toch wel ergens een belletje gaan rinkelen dat er misschien toch wel eens een verband zou kunnen zijn, of niet soms?
Maar met uw eigen woorden is dit niet het gevolg van de vaccinatie maar van de besmetting van het virus.

Je zou enkel over een causaliteit van het vaccin hebben kunnen spreken indien dit nadeel NIET voorkwam bij een normale covid besmetting.

Terugreizen naar België vanuit zuid-afrika, braaf het plf ingevuld.

Ik krijg mijn plf teruggestuurd "we wensen u een prettige terugreis, indien u verdere actie moet ondernemen, nemen we contact op", niets extra toegestuurd gekregen.

Op diplomatie België (met honderd verschillende doorverwijzingen, uiteraard) staat er bij reisadvies zuid-afrika niets over terugkeren. Ga je kijken naar de witte lijst is het met verplichte test op dag 1 & 7.

Maar als je de Europese kaart erbij pakt is het een oranje zone en moeten we volgens diplomatie België géén test laten afnemen.

Ik word er moedeloos van :unsure: we gaan ons wel laten testen, maar hier krijg ik een punthoofd van.

Terugreizen naar België vanuit zuid-afrika, braaf het plf ingevuld.

Ik krijg mijn plf teruggestuurd "we wensen u een prettige terugreis, indien u verdere actie moet ondernemen, nemen we contact op", niets extra toegestuurd gekregen.

Op diplomatie België (met honderd verschillende doorverwijzingen, uiteraard) staat er bij reisadvies zuid-afrika niets over terugkeren. Ga je kijken naar de witte lijst is het met verplichte test op dag 1 & 7.

Maar als je de Europese kaart erbij pakt is het een oranje zone en moeten we volgens diplomatie België géén test laten afnemen.

Ik word er moedeloos van :unsure: we gaan ons wel laten testen, maar hier krijg ik een punthoofd van.

Ik zie het probleem niet. Als ze je niet contacteren gaat niemand moeilijk doen of je je nu test of niet. Dus up to you.

De regels zijn er voor de mensen die ze willen volgen. Als iemand niets om corona geeft kan die persoon toch op 100 manieren quarantaine ontwijken. Als je je niet laat testen en de telefoon niet oppakt van contact tracers kan niemand je iets doen (en dan moet iemand je al opgeven als hoogrisico contact tegen je wil).

Ik heb bv een buitenlands hoogrisico contact gehad & was erna wat verkouden met hoest, en dat valt ook volledig buiten de regels, dus up to me wat ik er mee deed. Geen contact tracer gaat me vanuit het buitenland contacteren. Je gaat eenmaal moeten vertrouwen op de mensen zelf in veel gevallen.

Hangt er vanaf hoe het gevraagd is maar als ik moet kiezen tussen zowat aanmodderen zodat bijna niemand echt zen zin volledig kan doen gedurende lange tijd of pakweg een lockdown van een kleine maand, dan kies ik toch ook voor het laatste.

Ik zou ook meer begrip hebben voor een overheid die het nachtleven dichtgooit (met financiële steun dan uiteraard) dan te zeggen we sluiten niks maar de facto sluiten ze het wel.

Op t einde nog over gevaccineerden: Zij denken minder risico te lopen op een ernstige besmetting.

Euh ja ik mag het hopen, ja :unsure: .

Laatst bewerkt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211118_97995859

Verrassende resultaten. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat 2/3 Belgen nu begrip zou tonen voor een nieuwe lockdown.
Wat me minder verrast, is dat dit cijfer doorstijgt tot 84% bij de 65+.
Dat opent toch wel perspectieven om eens serieus na te denken over extra beschermingsmaatregelen specifiek voor die groep.

Die barometer voldoet wel totaal niet aan de random sampling nodig voor zo een conclusies te maken voor de hele populatie. Het is een online vragenlijst die iedereen die wil kan invullen.

Degene die hem nu nog invullen zijn echt wel met corona bezig. Ik vulde hem vroeger bv af en toe in om een tegenstem te geven, maar ben daar ondertussen ook mee gestopt.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211118_97995859

Verrassende resultaten. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat 2/3 Belgen nu begrip zou tonen voor een nieuwe lockdown.
Wat me minder verrast, is dat dit cijfer doorstijgt tot 84% bij de 65+.
Dat opent toch wel perspectieven om eens serieus na te denken over extra beschermingsmaatregelen specifiek voor die groep.
Als de vraag is: 'Ben je bereidt NU 1 maand in lockdown te gaan en daardoor de feestdagen te redden?'
Dan geraak je gemakkelijk aan dat cijfer hé.

Ik ben het artikel nu aan het lezen .. maar mmm eigenlijk zegt het weinig tot niets ..

Ik ben trouwens van plan kerstmis te vieren. Ik en vrouwlief zijn volledig gevaccineerd, de (amper) 3 genodigden zijn volledig gevaccineerd en hebben géén kinderen (behalve mijn moeder lol). Ik heb vorig jaar kerst geannuleerd, ik ga dat echt niet meer annuleren. Ze kunnen den boom in. Er is hier weinig tot géén risico.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan