Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar wel beslist om vanaf 10 jaar ipv vanaf 9 jaar

PROFICIAT 👍

Thuiswerken​

Thuiswerken wordt de komende drie weken vier dagen per week verplicht. Vanaf de week van 13 december worden het nog drie verplichte thuiswerkdagen.
De federale topministers van de Vivaldi-coalitie hadden maximaal één dag op kantoor naar voren geschoven, maar Vlaanderen vond dat iets te streng. Dus kwam er een compromis uit de bus.

Het virus is ook een federaal beestje.

Er zijn bij ons 2 mensen gestart vorige week.
Die moeten opgeleid worden. Vanop afstand gaat dat niet. Sorry !
Dat is ook mijn ervaring. Teams of Skype volstaat niet en zijn geen volwaardige vervangers van persoonlijk contact. 't Zal echter niet anders gaan tot 12 december ...

Dat is ook mijn ervaring. Teams of Skype volstaat niet en zijn geen volwaardige vervangers van persoonlijk contact. 't Zal echter niet anders gaan tot 12 december ...
Welke sector? Ik ben 2 weken geleden ergens begonnen in de IT en krijg alle dagen opleiding via MS Teams. Werkt perfect.

Euhm, -Not sure if serious- je hebt misschien weet van een wereldwijde pandemie? Door aan spreiding te doen kan het virus zich minder goed verspreiden door het beperken van contacten.
Maar in de praktijk gaan er wel zijn die een dag gaan afspreken om dan met heel hun dienst naar kantoor te komen, dat wil ik zeggen. Dat gaat dan ook het nut van de maatregel voorbij.

Maar als nieuwe collega’s niet vanaf dag 1 goed begeleid worden, is de kans groter dat ze gaan afhaken na korte tijd of dat je ze “kwijtraakt” , dat risico wil ik niet nemen.

En dat de mensen thuiswerken die willen thuiswerken, er is dan genoeg plaats voor de mensen die nood hebben om te komen en ook voor de mensen op te leiden. Er is dan plaats genoeg.

Maar in de praktijk gaan er wel zijn die een dag gaan afspreken om dan met heel hun dienst naar kantoor te komen, dat wil ik zeggen. Dat gaat dan ook het nut van de maatregel voorbij.
Als je met bv. 5 diensten zit, dan is dit toch nog altijd een serieuze vooruitgang dan als ze allevijf tegelijkertijd op het werk zijn?
Daarnaast is het ook belangrijk om te beseffen dat de werkgever ook nog altijd maatregelen moet nemen om alles veilig te houden. Het is dan niet van "Ahja, woensdag komen we alle 50 naar het werk om dan samen in de vergaderruimte van 20m² even ons wekelijks overleg te doen." Het is bovenop de maatregel van thuiswerk ook natuurlijk nog altijd van belang dat er maatregelen zijn, en nageleefd worden, op de werkvloer.

Maar in de praktijk gaan er wel zijn die een dag gaan afspreken om dan met heel hun dienst naar kantoor te komen, dat wil ik zeggen.

Begin dit jaar moesten bedrijven een planning registeren en doorsturen van wie wanneer op kantoor zou worden, zodat dit bij een controle ter plaatse gecheckt kon worden of de aanwezigen daar ook effectief aanwezig moésten zijn.

Iedereen op dezelfde dag naar kantoor laten gaan, zal in theorie dus niet pakken. In praktijk kan een werkgever daar natuurlijk nog altijd z'n voeten aan vegen en er op gokken dat er geen controle volgt, maar dat iets dat bij zowat elke maatregel wel het geval is.

Wat is het nut van naar kantoor te gaan als je daar dan ook weer gewoon via teams moet werken. Wij zijn nu wel maar een klein team (4 man), maar we gaan allemaal samen of we gaan niet naar kantoor.

Begin dit jaar moesten bedrijven een planning registeren en doorsturen van wie wanneer op kantoor zou worden, zodat dit bij een controle ter plaatse gecheckt kan worden.

Iedereen op dezelfde dag naar kantoor laten gaan, zal in theorie dus niet pakken. In praktijk kan een werkgever daar natuurlijk nog altijd z'n voeten aangeven en er op gokken dat er geen controle volgt, maar is iets dat bij zowat elke maatregel wel het geval is.
Wij moeten onze werkplaats telkens reserveren. Je kan ook zonder reserveren afzakken in theorie, maar in de praktijk zijn er bij ons nooit meer mensen dan op voorhand aangegeven.

Maar als nieuwe collega’s niet vanaf dag 1 goed begeleid worden, is de kans groter dat ze gaan afhaken na korte tijd of dat je ze “kwijtraakt” , dat risico wil ik niet nemen.

En dat de mensen thuiswerken die willen thuiswerken, er is dan genoeg plaats voor de mensen die nood hebben om te komen en ook voor de mensen op te leiden. Er is dan plaats genoeg.
Ik denk dat veel afhankelijk is van de sector, maar als uw job bestaat uit 80% naar een scherm turen, dan zal die 20% ook remote kunnen. Met uitzondering van een welkomsdag.

Ik ben van ‘zodra het mag ben ik elke dag op kantoor’ naar ‘ik zie wel wanneer ik kan’ gegaan op ongeveer een jaar tijd. Tuurlijk is het fijn om een keer persoonlijk contact te hebben. Maar met één dag kom je er ruimschoots. Er zijn weinig situaties die (waar telewerk mogelijk is) elke dag on-site vereisen. Dat moet dan toch echt richting speciale machtigingen oid of fysiek werk zijn.

Welke sector? Ik ben 2 weken geleden ergens begonnen in de IT en krijg alle dagen opleiding via MS Teams. Werkt perfect.

Voor junior profielen vind ik dat niet echt optimaal hoor. We hebben sinds corona een 5 tal juniors aangenomen en degene die frequenter kwamen hebben veel meer bijgeleerd.

Aanvallend op de man reageren hoeft niet en verziekt enkel de discussie.
Euhm, -Not sure if serious- je hebt misschien weet van een wereldwijde pandemie? Door aan spreiding te doen kan het virus zich minder goed verspreiden door het beperken van contacten.
man jij bent precies een bot ontwikkeld door de Pharma-industrie.

Bij ons is er tegenwoordig 50% max bezetting. De weinige keren dat ik er was zat ik of alleen of met 2 in een kantoor waar 20 man binnen kan.

Tot zover "de mensen willen terug".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan