the_fox
Well-known member
Lees misschien de rest van de thread eens. Is hier al meermaals teruggekomen, ook de afgelopen week...Is dat het waard? Is de ernstgraad van het virus zo erg dat je de ganse maatschappij onder een stolp moet plaatsen?
Dat onderscheid wordt wel gemaakt. Er wordt gerapporteerd op comorbiditeiten & leeftijd. Als jij dit niet bekijkt, ligt dit niet aan wat gepubliceerd wordt maar aan wat jij bekijkt.Als je kijkt naar de mortaliteitsgraad zijn het vooral 65+'ers die overlijden aan corona (of andere onderliggende oorzaken - dat onderscheid wordt niet echt gemaakt wat een vertekening geeft).
En ik kan niet zien waarmee de GEMS of de beleidsmakers rekening houden, maar het is beschikbaar dus ik hoop ergens wel dat ze er toch rekening mee houden.
Omgekeerde lockdown is hier al *tig besproken. De groep risicopatiënten is te groot en velen van hun zijn hulpbehoevend waardoor de noodzakelijke contacten die zij hebben de groep zodanig groot maken dat dit onmogelijk is.Of zou het volstaan om de risicogroepen maximaal te beschermen terwijl de rest van de bevolking wél normaal kan functioneren, mits een paar beperkingen en maatregelen?
Laat mij toe om dit in twijfel te trekken ([edit]zie post van @StevenP hierboven die gepost is terwijl ik dit aan het typen was).IC-capaciteit opkrikken heeft geen zin als het zorgpersoneel het niet meer kan bolwerken. Mensen met een gebroken been die op intensieve belanden en toevallig positief testen op covid, worden meegerekend als "COVID-patiënt op intensieve" terwijl dat toch niet helemaal correct lijkt (gehoord van een zorgkundige). Het is wél normaal dat die apart worden ondergebracht, maar die ligt niet in het ziekenhuis omwille van een ziekte maar omwille van een gebroken been.
Daarom dat er ook gerapporteerd wordt hoeveel mensen er op IZ liggen aan de ventilator, iets wat niet gaat gebeuren bij iemand met een gebroken been op IZ. Wat momenteel 247 geventileerd is op 471 IZ patiënten (op 11 november, wat de laatste update van het sciensano dashboard was).
En verder maakt het niet uit waarom een patiënt op IZ ligt, het gaat hem over de totaalcapaciteit van IZ. Dus covid + non-covid.