Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verplichte vaccinatie en daarmee gedaan. Anders blijven we in het sukkelstraatje.
T'is een mogelijke oplossing, maar dan ga je mensen keuzes opdringen. Zoals MiniJeffrey zegt: Het rijk der vrijheid?
(Verplichte vaccinatie is hetzelfde als mensen verbieden om .. al komt dat algemeen wel beter over, omdat er dan tenminste duidelijkheid is)

+ Je moet er ook van bewust zijn, dan sommige niet gevaccineerden nog steeds niet komen opdagen als ze het gaan verplichten.

Dat werkt dus niet hé..
Verplichte vaccinatie en daarmee gedaan. Anders blijven we in het sukkelstraatje.
(Of een goed geneesmiddel)
Maar nu zitten we wel in een rare situatie.
Anekdotisch bewijs is anekdotisch maar een vriend van mij is in juni gevaccineerd. 42 jaar en heeft wat last van keelpijn en snottert. Hij laat zich toch preventief testen en het verdict is Corona positief. Aangezien hij volledig gevaccineerd is en bij niet testen van lichte symptomen kan hij overal corona gaan verspreiden. En ik vrees dat er veel zich niet gaan laten testen bij lichte symptomen. Mijn zus had ook gewoon de symptomen van een verkoudheid.
Face it. Vaccins zijn niet heiligmakend en het verder pesten van niet gevaccineerden gaat de kracht hoogstwss niet uit de epidemie halen.
Ik ben dan ook voorstander van het verstrengen van de regels voor iedereen wanneer de IC bedden vol te beginnen geraken.
Thuiswerk verplicht. Openbaar leven terugschroeven. Doorgedreven mondmaskerplicht.

Maar nu zitten we wel in een rare situatie.
Anekdotisch bewijs is anekdotisch maar een vriend van mij is in juni gevaccineerd. 42 jaar en heeft wat last van keelpijn en snottert. Hij laat zich toch preventief testen en het verdict is Corona positief. Aangezien hij volledig gevaccineerd is en bij niet testen van lichte symptomen kan hij overal corona gaan verspreiden. En ik vrees dat er veel zich niet gaan laten testen bij lichte symptomen. Mijn zus had ook gewoon de symptomen van een verkoudheid.
Face it. Vaccins zijn niet heiligmakend en het verder pesten van niet gevaccineerden gaat de kracht hoogstwss niet uit de epidemie halen.
Ik ben dan ook voorstander van het verstrengen van de regels voor iedereen wanneer de IC bedden vol te beginnen geraken.
Thuiswerk verplicht. Openbaar leven terugschroeven. Doorgedreven mondmaskerplicht.
Maar ongevaccinneerden worden vlugger ziek en landen makkelijker op IC. Het boeit niet dat alle gevaccineerd besmettelijk zouden zijn want dankzij de vaccinatie is de kans veel kleiner dat ze zwaar ziek zijn en op IC belanden.

Maar ongevaccinneerden worden vlugger ziek en landen makkelijker op IC. Het boeit niet dat alle gevaccineerd besmettelijk zouden zijn want dankzij de vaccinatie is de kans veel kleiner dat ze zwaar ziek zijn en op IC belanden.
Akkoord maar de ICU liggen vol. Gevaccineerd in mindere aantallen dan gevaccineerden maar ze liggen er wel he. Mij lijkt het logisch als je twee troeven kan uitspelen om de ICU capaciteit te verminderen dat je dat gewoon moet doen. En dat is nl de regels voor iedereen verstrengen.

Verplichte vaccinate gaat de zaken nog altijd niet oplossen.
Het zal iets helpen, maar de huidige situatie zal zich nog steeds herhalen, het zal gewoon minder stijl omhoog gaan de cijfers.

Ik zou geen illusies meer maken over een back to normal het komend decennium.

Mondmaskers, telewerk samen met verplichte vaccinatie zouden mss voldoende kunnen zijn om alles blijvend stabiel te houden en ervoor te zorgen dat er vrijheid is voor sociaal leven. Tot er een nieuwe nog besmettelijkere variant opduikt.

Akkoord maar de ICU liggen vol. Gevaccineerd in mindere aantallen dan gevaccineerden maar ze liggen er wel he. Mij lijkt het logisch als je twee troeven kan uitspelen om de ICU capaciteit te verminderen dat je dat gewoon moet doen. En dat is nl de regels voor iedereen verstrengen.
De laatste gegevens die bekend zijn, zijn voor 18-31 oktober, daarvoor geldt:
2.023 nieuwe patiënten opgenomen in de ziekenhuizen, waarvan de vaccinatiestatus bekend was
64% gevaccineerden
36% niet of slechts gedeeltelijk gevaccineerd
&
367 IC-opnames
54% gevaccineerden
46% niet-gevaccineerden
(bron)

Dus nee, gevaccineerden niet in mindere aantallen, maar in meerdere aantallen. Absoluut gezien toch.
En dit is ook 100% logisch want de groep gevaccineerden is vele groter dan de groep ongevaccineerden.

Dus ja, het verplicht vaccineren gaat misschien helpen om de IZ trager op te vullen, maar je moet wel rekening houden dat zelfs met verplichtte vaccinatie deze personen pas na enkele weken beschermd is (tijd tussen de shots + 1~2 weken na laatste shot nodig). En dat er nog steeds gevaccineerden in het ziekenhuis/IZ belanden.

En zoals de laatste paar weken hier al ettelijke keren gezegd: zelfs al is de kans relatief klein; als het virus gretig rondgaat, wordt de individuele kans natuurlijk hoger en stijgt het absoluut aantal.

Als je dat echt denkt is er maar 1 oplossing: zwaar investeren in grzondheidszorg.
Daar hadden ze eerlijk gezegd per direct mee mogen beginnen.
in before jamaar die discussie is hier al gevoerd en het is niet simpel om op 1-2-3 de capaciteit te verhogen. We zijn ondertussen een jaar en half verder. Wat binnen 2 jaar? 3 jaar? Dan is het niet meer de moment om te beginnen opschalen. Anders zit je nog 2 a 3 jaar verder eer je er resultaat van ziet. Het moment om te beginnen opschalen is nu.
Of zoasl @StruikGewas zegt... je gokt op een geneesmiddel.

Goed? Dan zijn er minder grote groepen
Inderdaad fantastisch. Laat het plebs maar thuis tv kijken terwijl iedereen met voldoende geld op zijn bankrekening wat champagne kan gaan rondspuiten als ze daar goesting in hebben.

Het is een asociale maatregel en een aanfluiting van sociale gelijkheid als het erdoor komt.

Dit staat vollédig los voor mij van het feit dat zo'n maatregel vanuit virologisch standpunt een goeie zaak zou zijn. Maar het komt neer op een onderscheid van bankrekening, niet meer, niet minder.

De laatste gegevens die bekend zijn, zijn voor 18-31 oktober, daarvoor geldt:
2.023 nieuwe patiënten opgenomen in de ziekenhuizen, waarvan de vaccinatiestatus bekend was
64% gevaccineerden
36% niet of slechts gedeeltelijk gevaccineerd
&
367 IC-opnames
54% gevaccineerden
46% niet-gevaccineerden
(bron)

Dus nee, gevaccineerden niet in mindere aantallen, maar in meerdere aantallen. Absoluut gezien toch.
En dit is ook 100% logisch want de groep gevaccineerden is vele groter dan de groep ongevaccineerden.

Dus ja, het verplicht vaccineren gaat misschien helpen om de IZ trager op te vullen, maar je moet wel rekening houden dat zelfs met verplichtte vaccinatie deze personen pas na enkele weken beschermd is (tijd tussen de shots + 1~2 weken na laatste shot nodig). En dat er nog steeds gevaccineerden in het ziekenhuis/IZ belanden.

En zoals de laatste paar weken hier al ettelijke keren gezegd: zelfs al is de kans relatief klein; als het virus gretig rondgaat, wordt de individuele kans natuurlijk hoger en stijgt het absoluut aantal.
Ik zou wel eens willen hoe lang een gevaccineerde gemiddeld spendeert in het ziekenhuis vs een niet-gevaccineerde, gemiddeld gezien. Als niet-gevaccineerden langer in het ziekenhuis spenderen, dan wil dat ook zeggen dat de vaccins hun effect hebben. Ook in verhouding lijkt er minder gevaccineerd volk op IC te belanden.

Ik zou wel eens willen hoe lang een gevaccineerde gemiddeld spendeert in het ziekenhuis vs een niet-gevaccineerde, gemiddeld gezien. Als niet-gevaccineerden langer in het ziekenhuis spenderen, dan wil dat ook zeggen dat de vaccins hun effect hebben. Ook in verhouding lijkt er minder gevaccineerd volk op IC te belanden.
Ik vermoed dat dan ook voornamelijk het punt is van @zwarten en niet de absolute cijfers.

Zelf nog eens een update posten.

Cijfers van Vlaanderen.

unknown.png

Cijfers uit de ruwe data van sciensano van vandaag, genomen tot en met 10 november vanwege onbetrouwbaarheid laatste dagen.
Blauwe waarden staan op de linkse y-as, rode waarden staan op de rechtse y-as.

Als je de situatie van nu vergelijkt met de situatie ongeveer 1 jaar geleden, en je gaat zien bij welke hospitaalbezetting en aantal cases toen besloten werd over te gaan in lockdown, dan verwacht ik eigenlijk op korte termijn opnieuw een lockdown. Zeker als we nog 1x een exponentiele boostweek erbij krijgen wat betreft ziekenhuisopnames, dat moet nu echt wel gaan afvlakken anders is het vaccinatie effect toch echt wel zeer beperkt geweest. De verhouding tussen het aantal positieve cases (+-11000/dag) en het aantal mensen ziekenhuis/icu met covid (2000/400) loopt vandaag de dag namelijk redelijk gelijk met de situatie 1 jaar geleden.

Laatst bewerkt:
Een hele hoop volk heeft zich ook laten vaccineren om van die testen af te zijn, ik vind dat ze dan ook een verkeerd bericht uitsturen als ze nog eens gaan beginnen met testen daarbovenop.

Zelf nog eens een update posten.
unknown.png

Cijfers uit de ruwe data van sciensano van vandaag, genomen tot en met 10 november vanwege onbetrouwbaarheid laatste dagen.
Blauwe waarden staan op de linkse y-as, rode waarden staan op de rechtse y-as.

Als je de situatie van nu vergelijkt met de situatie ongeveer 1 jaar geleden, en je gaat zien bij welke hospitaalbezetting en aantal cases toen besloten werd over te gaan in lockdown, dan verwacht ik eigenlijk op korte termijn opnieuw een lockdown. Zeker als we nog 1x een exponentiele boostweek erbij krijgen wat betreft ziekenhuisopnames, dat moet nu echt wel gaan afvlakken anders is het vaccinatie effect toch echt wel zeer beperkt geweest. De verhouding tussen het aantal positieve cases (+-11000/dag) en het aantal mensen ziekenhuis/icu met covid (2000/400) loopt vandaag de dag namelijk redelijk gelijk met de situatie 1 jaar geleden.
De curve ging vorig jaar in oktober toch veel steiler omhoog dan nu
Soit , om vrolijk van te worden is het niet

De curve ging vorig jaar in oktober toch veel steiler omhoog dan nu
Wat de ziekenhuisbezetting betreft: ja. Maar er lagen er ditmaal al veel in het ziekenhuis. Er lagen er nu al 200 met covid op ICU terwijl oktober vorig jaar maar 50 ofzo toen het begon. Wat de positieve tests betreft: daar zie ik niet echt in dat hij toen veel steiler omhoog knalde dan nu hoor.

Ik vermoed dat dan ook voornamelijk het punt is van @zwarten en niet de absolute cijfers.
goh nee ik reken wel in absolute cijfers.
Das ook de enige graadmeter die 'urgent' dient opgelost te worden. Zoals gezegd een vaccinatie duurt bij de niet gevaccineerden 1 maand + 2 weken. Die cijfers moeten nu dalen en dat doe je dan in mijn ogen enkel als je draconischer maatregelen neemt.
Binnen een maandje neemt de golf zowiezo aan kracht af (we zitten al aan golfje vier ondertussen we hebben ervaring)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan