Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op bureau wil men zich afzonderen in een aparte ruimte omdat men zich anders niet kan concentreren en thuis zou men dan geconcentreerd kunnen werken terwijl de kinderen er rondlopen?

Raar toch, niet?
Dat is een beetje makkelijk en generaliserend. Uiteraard zal je misschien thuis meer afgeleid worden, maar in principe - zeker bij schoolkinderen - moet dat toch wel kunnen. Zet dat kind terwijl dat je werkt voor de TV of als het al zelfstandig zijn/haar huiswerk kan maken, doe het dat. Wanneer je gedaan hebt, laat je dat kind nog zijn huiswerk als het niet klaar is, of controleer je het eens na / vraag je het op / help je bij waar het kind de hulp nodig heeft of iets niet verstaat. Een kind leert zich ook wel aanpassen aan de structuur als het weet dat papa of mama thuis aan het werken is. Is perfect combineerbaar in de meeste gevallen, maar het kan wat aanpassing vergen bij jonge(re) kinderen. Dat hangt ook af van de noden van je kinderen natuurlijk, dat is niet bij elk kind hetzelfde.

Over die beurs snap ik het niet goed. Ik ben ook geen kenner in economie. Maar.. waarom spreekt men over de grootste recessie sinds de jaren '30 en noteren al die GDP's zo een daling, als de beurs het nog nooit zo goed gedaan heeft. Wat ben je met een goede beurs als de modale mens daar eigenlijk weinig van ondervindt. Oké, mensen die risico's nemen en van de beurs gebruik maken, voor hen is dat natuurlijk goed. Maar anders is dat toch weinig van belang.

Is het niet reeds lange tijd zo dat de verbintenis tussen de prestaties van de beurzen en de effectieve economische toestand ver zoek is?

Is het niet reeds lange tijd zo dat de verbintenis tussen de prestaties van de beurzen en de effectieve economische toestand ver zoek is?
Het zal wel zo zijn, maar er zijn er velen die de beurs gebruiken om maar aan te tonen hoe goed de economie het wel niet doet of hoe goed de prestaties van personen in die bevoegdheid zijn (vaak werd dat gebruikt om Trump zijn economische prestaties te bewijzen, dat argument werd door de covid recessie wel plots een stuk zwakker tijdelijker, maar de beurs heeft zich deels nog hersteld).

Ik denk dat het samenligt met dat zaken als sparen en dergelijke op dit moment weinig opbrengen. En dat investeren in de beurs dan "verstandiger" is op korte termijn. Zoiets.

Over die beurs snap ik het niet goed. Ik ben ook geen kenner in economie. Maar.. waarom spreekt men over de grootste recessie sinds de jaren '30 en noteren al die GDP's zo een daling, als de beurs het nog nooit zo goed gedaan heeft.
Omdat Covid-19 een non-issue is op economisch/beleggingsvlak. De (wereld)economie boerde al goed voor Corona bestond en is heel tijdelijk moeten vertragen door lockdowns hier en daar, maar iedereen anticipeerde begin 2020 al dat er een vaccin ging komen en dat alles terug zou keren naar het oude, vandaar zijn beurskoersen fel terug beginnen te stijgen rond midden-2020. Neem daarbij nog eens bij dat centrale banken de interestvoet laag houden en zo het voor bedrijven gemakkelijk maken om goedkoop te lenen en te investeren. Daarlangs willen de media ook graag problemen en hysterie creëren zonder dat er daar een echte basis voor is. Op de beurs zien beleggers door die hysterie en ze zetten hun geld massaal in op aandelen.

Omdat Covid-19 een non-issue is op economisch/beleggingsvlak. De (wereld)economie boerde al goed voor Corona bestond en is heel tijdelijk moeten vertragen door lockdowns hier en daar, maar iedereen anticipeerde begin 2020 al dat er een vaccin ging komen en dat alles terug zou keren naar het oude, vandaar zijn beurskoersen fel terug beginnen te stijgen rond midden-2020. Neem daarbij nog eens bij dat centrale banken de interestvoet laag houden en zo het voor bedrijven gemakkelijk maken om goedkoop te lenen en te investeren. Daarlangs willen de media ook graag problemen en hysterie creëren zonder dat er daar een echte basis voor is. Op de beurs zien beleggers door die hysterie en ze zetten hun geld massaal in op aandelen.
Dank voor de uitleg.

Maar wat ik dan afvraag, hadden ze begin 2020 toen men op het vaccin anticipeerde al in de mot dat we vandaag nog steeds met de naweeën van de pandemie zitten, en dat het economische herstel er misschien iets later dan verwacht zal komen, zeker voor bepaalde sectoren zoals de entertainmentsector (*) en toerisme. En moet je dan op basis daarvan geen correctie verwachten. Ook als blijkt dat de pandemie gedaan is, en er meer vertrouwen in de economie is, zou het dan niet kunnen dat (kleine) beleggers misschien andere opties zullen overwegen als die dan terug voordeliger worden, en grote beleggers meer spreiden terug qua investeringsmethodes.

(*) complex, want dingen die je thuis kan doen (alleen), doen het wellicht nog nooit zo goed, maar er is ook nog het probleem met de chips en bepaalde productieprocessen die vertraging hebben opgelopen.

Dank voor de uitleg.

Maar wat ik dan afvraag, hadden ze begin 2020 toen men op het vaccin anticipeerde al in de mot dat we vandaag nog steeds met de naweeën van de pandemie zitten, en dat het economische herstel er misschien iets later dan verwacht zal komen, zeker voor bepaalde sectoren zoals de entertainmentsector.
Het sleept langer aan dan gedacht, daar is iedereen het wel over eens, vooral voor de luchtvaart en toerisme, maar het algemeen sentiment blijft wel dat toerisme ook volledig terug gaat herpakken.

En moet je dan op basis daarvan geen correctie verwachten. Ook als blijkt dat de pandemie gedaan is, en er meer vertrouwen in de economie is, zou het dan niet kunnen dat (kleine) beleggers misschien andere opties zullen overwegen als die dan terug voordeliger worden, en grote beleggers meer spreiden terug qua investeringsmethodes.
Zoveel andere opties zijn er momenteel niet, zolang de centrale banken de financiële markten blijven overspoelen met hun soepel monetair beleid zijn aandelen een interessante belegging. Er kan hier en daar wel iets shiften (crude oil kan crashen, crypto kan populairder worden, China kan in een recessie gaan, ...), maar the overall picture is bullish.

Op de beurs zien beleggers door die hysterie en ze zetten hun geld massaal in op aandelen.
Zoveel andere opties zijn er momenteel niet, zolang de centrale banken de financiële markten blijven overspoelen met hun soepel monetair beleid zijn aandelen een interessante belegging. Er kan hier en daar wel iets shiften (crude oil kan crashen, crypto kan populairder worden, China kan in een recessie gaan, ...), maar the overall picture is bullish.
Ik vind dar je de beleggers iets te veel krediet geeft, en in je 2de post eerder de echte reden geeft. Het begin van de crisis zorgde uiteindelijk voor een verkoopgolf, maar waar moest iedereen met zijn geld naartoe buiten terug naar de beurs.

Ik vind dar je de beleggers iets te veel krediet geeft, en in je 2de post eerder de echte reden geeft. Het begin van de crisis zorgde uiteindelijk voor een verkoopgolf, maar waar moest iedereen met zijn geld naartoe buiten terug naar de beurs.
Het zijn niet enkel beleggers die al in de beurs zaten die nu bijkopen, er worden bijna dagelijks nieuwe miljarden geïnvesteerd in listed companies (cfr. de S&P500 of de Nasdaq) die voorheen niet in de beurs zaten. Die evolutie zou er imo niet zijn mochten er een substantiële vrees zijn voor de toekomstige impact van Covid.

Op vrijdag namiddag is er bij de telewerkers blijkbaar steeds telefoonpanne. Iemand proberen bereiken die thuiswerkt is op zich al lastiger.
Alle telefoonverkeer wordt bekeken en telewerkers nemen % veel minder telefoons aan dan mensen die op bureau werken.
Waar op bureau de weekendstemming komt rond 15u/16u, is dat bij thuiswerkers om 12u.

HR weet het, maar doet er niks aan.
Soft beleid viert hoogtij anno 2021.

Men zal er nog wel van terugkomen, van de verafgoding van telewerk.

Pak mensen die in vakantie modus zijn gegaan bij thuiswerk in 2020 en er nog steeds inzitten.

Nu er gelukkig terug meer op bureau wordt gewerkt zien we ook dat projecten ineens sneller beklonken worden.
Dat is ook wat ik vooral ervaar.
De cijfers zijn wat ze zijn, maar wat voor mij vooral van belang is het gevoel dat ik heb en de meetbare resultaten die ik en mijn bedrijf hebben.

En die zijn allesbehalve zo positief als wat de cijfers aangeven.

Dat is ook wat ik vooral ervaar.
De cijfers zijn wat ze zijn, maar wat voor mij vooral van belang is het gevoel dat ik heb en de meetbare resultaten die ik en mijn bedrijf hebben.

En die zijn allesbehalve zo positief als wat de cijfers aangeven.
Daarmee is het ook 'belachelijk' om cijfers van de algemene economie door te trekken naar alle bedrijven. Er zijn bedrijven die het heel goed deden tijdens corona, er zijn er die het heel slecht deden. Idem voor thuiswerk, qua opvolging en qua resultaat. Hier zit heel veel verschil tussen. Laten we zorgen dat we zeker niet alles veralgemenen omdat het 'gemiddeld zo is'

Op vrijdag namiddag is er bij de telewerkers blijkbaar steeds telefoonpanne. Iemand proberen bereiken die thuiswerkt is op zich al lastiger.
Alle telefoonverkeer wordt bekeken en telewerkers nemen % veel minder telefoons aan dan mensen die op bureau werken.
Waar op bureau de weekendstemming komt rond 15u/16u, is dat bij thuiswerkers om 12u.

HR weet het, maar doet er niks aan.
Soft beleid viert hoogtij anno 2021.

Men zal er nog wel van terugkomen, van de verafgoding van telewerk.

Pak mensen die in vakantie modus zijn gegaan bij thuiswerk in 2020 en er nog steeds inzitten.

Nu er gelukkig terug meer op bureau wordt gewerkt zien we ook dat projecten ineens sneller beklonken worden.
Ik werk nu 2 dagen van thuis maar ik moet 3 dagen ter plekke zijn omdat niet alles kan van thuis gebeuren. Regelmatig zijn we daar met mijn volledig team. Ik vind dat wel een OK oplossing, thuiswerken kan handig zijn, je moet geen 5 dagen oprijden, wat tijd uitspaart en waardoor je langer kan slapen.

Maar als ze thuiswerk gaan verplichten, dan zou ik nog altijd moeten 2 of 3 dagen opgaan, maar dan zit ik daar in een half-verlaten kantoor, dat is ook maar een deprimerende bedoening (je komt dan naar een kantoor - dat quasi verlaten is doordat 3/4 van thuis werkt). En uiteindelijk met alle maatregelen die er nu zijn, lijkt mij de kans zeer klein om op het werk besmet te geraken (in mijn geval) .

Economische schade veel minder groot dan gedacht wegens fantastische fiscale en monetaire respons in vooral Amerika, maar ook de EU.
De les van de financiële crisis in 2008 werd geleerd, nl. austeriteit is dodelijk voor een recovery.
Bijkomend een vaccin in recordtempo.

Daarnaast extra speculatie door mensen die door lockdown thuis zaten, zich verveelden, en geen geld konden uitgeven aan andere dingen.

Omdat de geldprinter volop aanstond, en dat geld is dan naar aandelen gegaan voor een groot deel. Gevolg is nu wel dat de inflatie veel hoger is dan voor Covid, geld op een spaarboek verloor al zijn waarde op termijn maar nu is dat proces nog versneld.

Ik werk nu 2 dagen van thuis maar ik moet 3 dagen ter plekke zijn omdat niet alles kan van thuis gebeuren. Regelmatig zijn we daar met mijn volledig team. Ik vind dat wel een OK oplossing, thuiswerken kan handig zijn, je moet geen 5 dagen oprijden, wat tijd uitspaart en waardoor je langer kan slapen.

Maar als ze thuiswerk gaan verplichten, dan zou ik nog altijd moeten 2 of 3 dagen opgaan, maar dan zit ik daar in een half-verlaten kantoor, dat is ook maar een deprimerende bedoening (je komt dan naar een kantoor - dat quasi verlaten is doordat 3/4 van thuis werkt). En uiteindelijk met alle maatregelen die er nu zijn, lijkt mij de kans zeer klein om op het werk besmet te geraken (in mijn geval) .
Thuiswerken heeft zeker zijn voordelen, en dat volledig afschaffen zou onzinnig zijn.
Maar als we eerlijk zijn zijn dat vooral voordelen puur op privé vlak voor de werknemer.

Daar is niks mis mee natuurlijk. Maar het is wel een verhaal dat het professionele er niet onder mag lijden.
Dat flexibel zijn heeft ook zo zijn grenzen, zeker als dat betekend dat men u amper kan bereiken en men meetbaar vaststelt dat je gewoon minder gedaan krijgt.
Vaste dagen naar het bureau neemt dan weer een heel stuk flexibiliteit weg, wat ook weer niet optimaal is.

Thuiswerk is niks nieuw uitgevonden in 2020. Dat bestond al veel langer en werd al veel langer gedaan.
Maar het is massaal losgebarsten in 2020 terwijl veel bedrijven en werknemers en in feite niet klaar voor waren. En anno november 2021 merk je nog heel goed dat er nog wel wat werk en duidelijkheid nodig is.

Ja, men kan ook niet verwachten wanneer iedereen plots moet overschakelen naar thuiswerk, dat iedereen daar even goed kan mee omgaan. Ik heb zo mijn goede en slechte dagen wanneer ik thuis werk, soms zijn er dagen dat het echt een voordeel is (niet gestoord door andere collega's) en soms lukt het minder goed door gebrek aan motivatie. Maar in dat laatste geval kunt nog nog altijd naar het werk gaan, tenzij men van de overheid weer telewerk verplicht maakt.

En minder telefoons opnemen is niet-noodzakelijk een nadeel. Er zijn mensen die te pas en te onpas zitten te bellen wanneer iets niet dringend is. Wanneer je in een bepaalde train of thought zit, is er niets storender dan die gedachtentrein te moeten onderbreken voor een binnenkomende oproep. Dan laat ik die telefoon gewoon liggen en bel ik later terug, wanneer ik bijvoorbeeld de mail afgewerkt heb waar ik mee bezig was. Dat probeer ik ook te doen wanneer ik op kantoor ben, maar als er net iemand naast jou komt staan aan je bureau, dan is dat moeilijker.

Op bureau wil men zich afzonderen in een aparte ruimte omdat men zich anders niet kan concentreren en thuis zou men dan geconcentreerd kunnen werken terwijl de kinderen er rondlopen?

Raar toch, niet?
Waarom zouden die kinderen daar lopen? Mijn vriendin haar kinderen zitten tot 17u in de naopvang en ze gaat die pas halen als ze gedaan heeft met werken.

Thuiswerken heeft zeker zijn voordelen, en dat volledig afschaffen zou onzinnig zijn.
Maar als we eerlijk zijn zijn dat vooral voordelen puur op privé vlak voor de werknemer.

Dit.

Waarom staan veel werknemers nog met een karrevracht aan verlofdagen? Omdat veel dingen waar men vroeger verlof voor nam, nu geregeld worden tijdens thuiswerk.

Voorbeeld hier nog op werk: “ik vertrek met vliegtuig in namiddag, mag ik die voormiddag nog van thuiswerken”.

HR: “ja dat mag, we moeten hierin durven meegaan”.

Resultaat: die werknemer hele voormiddag niet meer bereikbaar. Wellicht koffers gepakt...

Idem bij ziekte. Vroeger ging men om doktersbriefje, nu bellen ze ‘s morgens (indien ze op bureau moesten werken die dag) dat ze ziek zijn, maar of het toch niet toegestaan is om thuis te werken.
Dus kunt u voorstellen dat als ze gepland stonden met thuiswerk dat ze gewoon niks zeggen, zogezegd van thuis werken, maar eigenlijk gewoon thuis zitten ziek.

Ja natuurlijk kan de werkgever dan zeggen dat het aantal ziektedagen verminderd is.., men “werkt van thuis”.

Omdat de geldprinter volop aanstond, en dat geld is dan naar aandelen gegaan voor een groot deel. Gevolg is nu wel dat de inflatie veel hoger is dan voor Covid, geld op een spaarboek verloor al zijn waarde op termijn maar nu is dat proces nog versneld.
Minder crackpotsites op het internet bezoeken.

Centrale bank geld asset swaps kunnen niet in aandelen terecht komen.
En tussen 2008 en 2020 was er heel lage inflatie terwijl de situatie met de centrale banken identiek was, dus er is eveneens geen link met inflatie.

Dat is een beetje makkelijk en generaliserend. Uiteraard zal je misschien thuis meer afgeleid worden, maar in principe - zeker bij schoolkinderen - moet dat toch wel kunnen. Zet dat kind terwijl dat je werkt voor de TV of als het al zelfstandig zijn/haar huiswerk kan maken, doe het dat. Wanneer je gedaan hebt, laat je dat kind nog zijn huiswerk als het niet klaar is, of controleer je het eens na / vraag je het op / help je bij waar het kind de hulp nodig heeft of iets niet verstaat. Een kind leert zich ook wel aanpassen aan de structuur als het weet dat papa of mama thuis aan het werken is. Is perfect combineerbaar in de meeste gevallen, maar het kan wat aanpassing vergen bij jonge(re) kinderen. Dat hangt ook af van de noden van je kinderen natuurlijk, dat is niet bij elk kind hetzelfde.
Not sure if trolling...

Als ik een meeting heb thuis om 18h en ze lopen er nog rond, dan is het al 50x een hoofdje of handje in beeld. Als je die van s morgens tot s avonds rondlopen hebt, kun je misschien 5 min deftig werken. Als die 16 zijn, valt er iets mee aan te vangen, daarvoor niet...

Zet die voor de tv... ja 10 min, daarna is het om zeep hoor...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan