Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ik ging uit van deze cijfers. Maar los daarvan. Jouw link (wat ik ook gelezen heb) gaat ook nog steeds uit van 1 op 5 met psychische problemen met een ernstige impact op het dagelijkse functioneren. 1 op 5. Of dat nu 1 op 5 of 1 op 2, dat zijn gigantische aantallen. En eigenlijk is elk iemand die zich niet goed in zijn vel voelt, er één te veel.

Dat er voor corona ook problemen waren, is ook duidelijk en zo. Ook toen was dat beleid heel zwak. Maar voor velen of een groot aandeel zal de pandemie wel bijgedragen hebben tot het verergeren of ontwikkelen van dergelijke problemen. Ik zelf was voor covid al in behandeling. Dus in feite mijn problemen wel ernstiger voor corona, maar corona zelf zal bijvoorbeeld geen goed gedaan hebben aan mijn weg op herstel, en die impact valt niet te onderschatten. Er is wel degelijk een link met covid, maar ja - er waren zeker problemen voor de pandemie al begon.

Voor bepaalde mentale stoornissen is de link sterker. Eetstoornissen bijvoorbeeld gedijen perfect onder de covid pandemie. In de westerse maatschappij is een forse toename waargenomen, met meer gevallen, meer ernstige gevallen en mensen die op jongere leeftijd al ziek worden. Niet verwonderlijk, want eetstoornissen gedijen door gebrek aan sociale controle. Wanneer het dagelijkse leven stilviel voor een kind of tiener, zijn er minder mensen die vreemd gedrag kunnen waarnemen en het is veel gemakkelijker om een eetstoornis te verbergen. Hetzelfde geldt voor studenten. Ook omdat de sociale contacten aan banden wordt gelegd. Oké, nu is er een tijd - min of meer - normalisatie terug onder die maatregelen, hoewel we terug dreigen naar autoritaire maatregelen te grijpen. Ook voor bepaalde andere stoornissen doet de corona geen goed. Het gebrek aan stabiliteit: lockdown, relaxatie maatregelen, lockdown, relaxatie, doet ook geen goed verder.

Een handige google search erover zal je nu al tientallen artikelen doen vinden. Ik post enkel die van de VRT.

En voor internationale bronnen

Ook andere stoornissen: zelfverwonding, depressies enzovoort doen het niet goed.

Gaan we verder, zien we veel knelpunten.

Ik merk dat men moeite heeft om jongeren te bereiken in de eerste plaats en de problemen te detecteren. Verder is de eerstelijnszorg nihil. Het is heel moeilijk om noodlijnen te bereiken (die heb ik zelf ook al uitgevoerd, nooit antwoord). Mail is ironisch genoeg nog het meest betrouwbaar, maar daar krijg je natuurlijk geen direct antwoord. Of voor kinderen het forum van awel (als ze die kennen). Bij ernstige problemen is enkel EPSI een optie, maar ook het bestaan daarvan is niet superbekend, en meestal zijn het de mensen die het al kennen vanwege vorige ervaringen die daar terechtkomen. Dat is ook enkel gericht op doorverwijzing en observatie van acute problemen (ontnuchtering, zelfmoorddreiging, etc.). Iemand die zich al wekenlang depressief voelt, heeft daar weinig te zoeken, want daar word je alleen meer depressiever. Het is eigenlijk een spoedpsychiatrie, maar je kan moeilijk ergens terecht voor langdurige problemen, en daar ligt het grote pijnpunt.

Ook voor behandeling zijn er twee knelpunten. Wachtlijsten voor opnames. En te hoge prijzen voor psychologen. Ook al heeft men aan het laatste iets proberen te doen, maar uiteindelijk zal dat niet van toepassing zijn op de meerderheid van de psychologen. Als er al wordt gewezen dat psychologische zorg, zeker eerstelijnszorg laagdrempelig moet zijn, is dat geen goed teken. Een psycholoog kan opnames voorkomen, en is ook een soort van "controle" dat aanwezige problemen niet verergeren, terwijl samen gezocht wordt naar een uitweg. Eigenlijk kunnen veel mensen dat absoluut gebruiken. Het zorgt er al voor dat je niet alleen staat met je probleem, en het is een stuk laagdrempeliger of minder ingrijpend dan een opname hoewel dat soms niet te voorkomen valt, en bij de opnames en nazorg is er ook ruimte voor verbetering. Ook als je psychologische problemen en mentale stoornissen vanuit een sociologisch perspectief bekijkt, zie je heel veel ruimte voor verbetering, zoals: de hoge druk, het veeleisende karakter en keeping up appearances maatschappij die zeker in verband staan met incidentie van burn-outs bijvoorbeeld.

Voor een vierde (dat is dus 1/4e van 17% van Antwerpenaren) is de kostprijs een drempel. Maar dus wel een vierde van wie die psychische problemen aanwezig zijn. (zie artikel 1 op de 10... op HLN dat ik linkte).

Voor mij is het duidelijk dat we op dat vlak echt geen goed beleid hebben, en dat we zeker nu... onze jongeren massaal in de steek laten. Voor mij komt het over alsof we ze opgeven, en hen aan hun lot overlaten, en met de covidmaatregelen nog een beetje pesten ook (zoals de boetes, het betalen voor een test als ze ergens naartoe willen in de zomervakantie omdat ze (begrijpelijk) als laatst komen (maar dan moesten we de testen wel gratis maken), het platleggen van scholen en continue gebrek aan structuur in de klas of de maskers in 5e en 6e leerjaar nu).
Maar dat is gewoon een algemeen probleem waar men al veel langer had moeten op inzetten. Mentale gezondheid is al veel te lang onderbelicht geweest. Interessante uiteenzetting, maar staat an sich los van Covid.

De reguliere zorg komt weer in gevaar?
Hoe lang hebben ze alweer gehad om de capaciteit op te schalen?;) (en is het niet meer voor deze pandemie is het voor de volgende)
Incompetente kloothommels in dit land.
Dat dit weeral geopperd wordt... Lees je ook de thread waar je in post? Dit is enorm frustrerend, er pas twee pagina's terug pas nog gezegd waarom dit onmogelijk en ongewenst is.

En dan nog zoveel likes, wa bezielt u allemaal? Zo kortzichtig? Zo... Man ik, ik word hier lastig van. Goed dat die beslissingen niet gemaakt worden door jullie, zou nogal geld aan ramen en deuren worden buiten gesmeten voor niks.

Ik zit al letterlijk 20mnd thuis te werken. De laatste paar weken een keer of 6 op kantoor geweest, maar dat was de eerste keer in 19 mnd dat we mochten gaan.

Ik voel de bui al hangen dat we binnenkort niet meer naar kantoor mogen...

Dit is gewoon belachelijk aan het worden.
Lijkt me een goede aanduiding dat dat kantoor niet zo belangrijk is en dat telewerk de meeste simpele maatregel is om terug in te voeren.

Maakt het dan uit waar die mensen vandaan komen? Het lokale ziekenhuis zit tegen de limiet en in een poging de toegankelijkheid van de zorg te maximaliseren neemt men nu maatregelen. Ik zie gewoon het probleem niet.

Het probleem met dat burgemeesters op eigen houtje maatregelen gaan overullen, is dat dat volledig random is.

Heb je een 'strenge' burgemeester heb je het sneller vlaggen enzovoorts. Is knokke in zo een ergere situatie dat het verantwoord om direct naar verboden voor alle binnenactiviteiten te springen? Dus niet enkel optredes met 1000 man, maar ook theater voorstellingen met 20.

Op vlaams niveau mogen ze niet eens zelf beslissen of ze bv een coronapass of mondmaskers willen, maar locaal gaan ze dan wel random sluitingen beslissen.

Anyway, ik woon er gelukkig niet en Antwerpen doet meestal niet mee met extra corona regels opleggen.

Misschien hebben we de moeite van de wereld om de coronapandemie onder bedwang te houden, maar de lockdownmaatregelen, maskers en preventieve maatregelen zoals social distancing lijken op dat vlak gewerkt te hebben. Vooral omdat ze ingevoerd werden op een moment dat deze stam al wat zwakker stond tegenover jaren voordien.

Er zijn twee grote flu strains bij Influenza B (je hebt ook influenza A, C en D). De A's zijn waar alle HxNx's in thuisvallen, en dus ook meer pandemie-prone. Het verdwijnen van deze griepstam in Influenza B is goed nieuws, omdat influenza B zich sowieso al trager verspreidt, en niet bij veel dieren voorkomt, dus minder pandemiepotentie. De Yamagata tak die verdwenen was van de twee B virussen degene die meer in gematigde klimaten optrad, en vooral bij volwassenen en ouderen. De andere komt meer voor in tropische regio's en komt vooral bij baby's, peuters, kinderen en tieners voor. Qua ernst waren beiden ongeveer hetzelfde: hoofdzakelijk mild tot matig in ernst. De Victorialijn bestaat wel nog. De Yamagatastam is dus waarschijnlijk weg, en is al niet meer waargenomen op de wereld sinds april 2020.

Verder van belang voor de griepvaccins, omdat het het samenstellen van de griepvaccin iets minder complex maakt.

Misschien is de trade-off het absoluut niet waard, maar toch dan tenminste één iets goed.

Gisteren naar een voordracht geweest waar men bewust onder de verplichte drempel bleef om het CST niet te moeten hanteren. We hebben dan de volledige opvoering verplicht met een mondmasker op dicht bij elkaar gezeten in een snikhete zaal.

Ik vraag me af wat de motivatie daarvoor is van zulke organisatoren. 99% van de aanwezigen het vervelender maken voor hooguit een paar man die mss zouden weg blijven als het CST gebruikt zou worden.

Regering faalt iedere keer opnieuw . Vdb onbekwame pummel . Ik heb het echt gehad met dat amateurisme .

Je kon toch zo voorspellen dat deze nieuwe maatregels(vaccin-administratie /mondmaskers in winkels) , geen enkele golf zullen tegenhouden .
Ik heb het eerder gehad met het amateurisme van de kiezers en de manifeste onwil om zich te informeren uit onmetelijke luiheid en identitaire vooringenomenheid, ook al wordt de pap in de mond gegeven.

Lijkt me een goede aanduiding dat dat kantoor niet zo belangrijk is en dat telewerk de meeste simpele maatregel is om terug in te voeren.
Ja, want de teams vallen vooral niet uit elkaar.

Den helft zit of heeft al weken thuisgezeten wegens depri. En den andere helft zie of hoor je de helft van de tijd niet omdat ze op kinders moeten passen omdat de creche toe is.

Wij hebben grotendeels managers in de USA, die horen we al helemaal niet / nooit. Als je nooit bij elkaar zit voor wat informeel chit chat, gaat er heel veel dingen eigen leven leiden.

Ja, want de teams vallen vooral niet uit elkaar.

Den helft zit of heeft al weken thuisgezeten wegens depri. En den andere helft zie of hoor je de helft van de tijd niet omdat ze op kinders moeten passen omdat de creche toe is.

Wij hebben grotendeels managers in de USA, die horen we al helemaal niet / nooit. Als je nooit bij elkaar zit voor wat informeel chit chat, gaat er heel veel dingen eigen leven leiden.
Ben ik de enige die niet met kleuters werkt die elke dag op het werk een knuffel nodig hebben en het broodnodig vinden te weten wat Marleen van HR dacht over de aflevering van Thuis van gisteren?

Klinkt alsof men vooral een probleem heeft met duidelijk communiceren. Zolang je een tekst hebt waar je naar kan refereren is dat veel beter dan 'ik heb die manager gisteren dit of dat weten zeggen'

Het probleem met dat burgemeesters op eigen houtje maatregelen gaan overullen, is dat dat volledig random is.

Heb je een 'strenge' burgemeester heb je het sneller vlaggen enzovoorts. Is knokke in zo een ergere situatie dat het verantwoord om direct naar verboden voor alle binnenactiviteiten te springen? Dus niet enkel optredes met 1000 man, maar ook theater voorstellingen met 20.

Op vlaams niveau mogen ze niet eens zelf beslissen of ze bv een coronapass of mondmaskers willen, maar locaal gaan ze dan wel random sluitingen beslissen.

Anyway, ik woon er gelukkig niet en Antwerpen doet meestal niet mee met extra corona regels opleggen.

Ik zie de algemene regel eerder als een gelijkmatige basis voor heel Vlaanderen. Een soort van minimum veiligheidsmarge. Als dan blijkt dat er lokaal (tijdelijk) een verhoogd risico is dan kan men daar lokaal (tijdelijk) bijkomende maatregelen opleggen. Wat hier in Knokke nu gebeurd.

De beslissing die hier wordt genomen is bovendien geheel binnen de bevoegdheid van de burgemeester. Dus ik begrijp niet goed waarom je dan vergelijkingen maakt met regelgeving die niet binnen de bevoegdheid van de Vlaamse regering ligt.

En op welke basis zeg je dat?
Fysiek contact, en sociale controle is net heel belangrijk in een professionele omgeving.
Veel mensen hebben niet veel buiten hun werk, hun enige sociale contacten zijn diegene op het werk.

En ook is het zo dat de kwaliteit van het werk ook gewoon lijdt onder het telewerken. Dat merk ik toch bij mijzelf en bij de mensen die ik spreek erover.

En op welke basis zeg je dat?
Fysiek contact, en sociale controle is net heel belangrijk in een professionele omgeving.
Veel mensen hebben niet veel buiten hun werk, hun enige sociale contacten zijn diegene op het werk.

En ook is het zo dat de kwaliteit van het werk ook gewoon lijdt onder het telewerken. Dat merk ik toch bij mijzelf en bij de mensen die ik spreek erover.
Iedereen waar ik tegen spreek: resultaten zijn nog nooit zo goed geweest ( behalve in sectoren eg. luchtvaart waar men direct een impact van corona gehad heeft maar dat heeft niks te maken met telewerk)

Beurs: nog nooit zo hoog geweest.

samengevat: 20 maanden veel globaal thuiswerk? Great success

Ik zit al letterlijk 20mnd thuis te werken. De laatste paar weken een keer of 6 op kantoor geweest, maar dat was de eerste keer in 19 mnd dat we mochten gaan.
Ik voel de bui al hangen dat we binnenkort niet meer naar kantoor mogen...

Dit is gewoon belachelijk aan het worden.
Dat is er ook wel over, ik ben blij dat bij ons de kantoren nog geen 1 dag gesloten zijn geweest sinds de start van corona. Bij ons blijven de meesten wel 2 of 3 dagen per week naar kantoor gaan, dat thuiswerken is vooral goed op een maandag of een vrijdag, maar moet voor mij nu ook geen hele week duren.

Iedereen waar ik tegen spreek: resultaten zijn nog nooit zo goed geweest ( behalve in sectoren eg. luchtvaart waar men direct een impact van corona gehad heeft maar dat heeft niks te maken met telewerk)

samengevat: 20 maanden veel globaal thuiswerk? Great success
Geloof je nu echt dat dat ook maar een fluit te maken heeft met thuiswerken? Dat ligt volledig aan de prijzen van grondstoffen, het inflatieniveau, de productiviteit die van absolute lows terugkomt, ....
Als thuiswerken volledig verboden was geweest de afgelopen 2 jaar in elke sector hadden we knal dezelfde resultaten gehad (of nog beter).

Geloof je nu echt dat dat ook maar een fluit te maken heeft met thuiswerken? Dat ligt volledig aan de prijzen van grondstoffen, het inflatieniveau, de productiviteit die van absolute lows terugkomt, ....
Als thuiswerken volledig verboden was geweest de afgelopen 2 jaar in elke sector hadden we knal dezelfde resultaten gehad (of nog beter).
Ik zeg niet dat het er een gevolg van is maar dat het duidelijk geen katastrofisch effect heeft gehad.

Op vrijdag namiddag is er bij de telewerkers blijkbaar steeds telefoonpanne. Iemand proberen bereiken die thuiswerkt is op zich al lastiger.
Alle telefoonverkeer wordt bekeken en telewerkers nemen % veel minder telefoons aan dan mensen die op bureau werken.
Waar op bureau de weekendstemming komt rond 15u/16u, is dat bij thuiswerkers om 12u.

HR weet het, maar doet er niks aan.
Soft beleid viert hoogtij anno 2021.

Men zal er nog wel van terugkomen, van de verafgoding van telewerk.

Pak mensen die in vakantie modus zijn gegaan bij thuiswerk in 2020 en er nog steeds inzitten.

Nu er gelukkig terug meer op bureau wordt gewerkt zien we ook dat projecten ineens sneller beklonken worden.

Ik zeg niet dat het er een gevolg van is maar dat het duidelijk geen katastrofisch effect heeft gehad.
Uiteraard heeft het geen catastrofistisch effect, ik denk ook niet dat iemand dat hier gaat beweren. Het gaat erom dat thuiswerken wel degelijk gevolgen heeft en niet voor iedereen even haalbaar is (mensen hebben behoefte aan sociaal contact, veel meetings verlopen beter irl, sommige personeelsleden misbruiken het systeem van thuiswerken, ...).

Over die beurs snap ik het niet goed. Ik ben ook geen kenner in economie. Maar.. waarom spreekt men over de grootste recessie sinds de jaren '30 en noteren al die GDP's zo een daling, als de beurs het nog nooit zo goed gedaan heeft. Wat ben je met een goede beurs als de modale mens daar eigenlijk weinig van ondervindt. Oké, mensen die risico's nemen en van de beurs gebruik maken, voor hen is dat natuurlijk goed. Maar anders is dat toch weinig van belang.

Uiteraard heeft het geen catastrofistisch effect, ik denk ook niet dat iemand dat hier gaat beweren. Het gaat erom dat thuiswerken wel degelijk gevolgen heeft en niet voor iedereen even haalbaar is (mensen hebben behoefte aan sociaal contact, veel meetings verlopen beter irl, sommige personeelsleden misbruiken het systeem van thuiswerken, ...).
Thuiswerken is één van de minst offensieve maatregelen, maar ik vind dat men - indien het kan - flexibel moet zijn daarin, zeker post-pandemie ook. Wanneer het nodig is daar aanwezig zijn, dan weer thuiswerken. En ook naargelang de voorkeur van de werknemer. Sociaal contact op het werk is een voordeel. Maar bijvoorbeeld thuis zelf kunnen zorgen voor de opvang van de kinderen en tegelijkertijd toch productief zijn, is ook een zeer groot voordeel, en een asset die je als bedrijf kunt hebben. Flexibiliteit en keuzes lijken mij daar het beste in te zijn. De middenweg dus. Ook bij het hoge onderwijs als het kan zowel aanbod: van thuis uit volgen meer op kunnen inzetten (met het nodige materiaal dus de lesopnames), maar zonder fysiek aanwezig zijn ook te verwaarlozen. Met misschien nu en dan verplicht daar, en dan weer één die enkel online te volgen is (als het een kleiner puur blokvak is bvb.), afh. van wat het best is per vak / richting en de balans daar in vinden. Dan leer je ook op verschillende manieren ook werken, wat een voordeel is voor later.

Maar bijvoorbeeld thuis zelf kunnen zorgen voor de opvang van de kinderen en tegelijkertijd toch productief zijn, is ook een zeer groot voordeel, en een asset die je als bedrijf kunt hebben. Flexibiliteit en keuzes lijken mij daar het beste in te zijn. De middenweg dus.

Op bureau wil men zich afzonderen in een aparte ruimte omdat men zich anders niet kan concentreren en thuis zou men dan geconcentreerd kunnen werken terwijl de kinderen er rondlopen?

Raar toch, niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan