Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom hebben de grootsteden zulke grote problemen met vaccinatiebereidheid?
Zelfde info is bereikbaar voor iedereen, zelfde overheden dan buiten de grootsteden

Of is er een bepaalde mentaliteit binnenin de grootsteden die weigerachtig staat tegenover vaccins (of met de woorden van gisteren in VTM nieuws : dat is stom)

Meer armoede, lagere opleidingsgraad, ... Kortom, mensen die in het algemeen minder bezig en verbonden zijn met de maatschappij. Ik denk dat het in grootsteden dus niet zozeer een probleem van koppig weigeren is, maar eerder onverschilligheid en onwetendheid.

Als je kijkt naar de gemiddelde hospitalisaties dan zie je dit verloop de laatste 14 dagen:

België: van 60.9 naar 125 per dag (+43% per week)

Brussel: van 11.4 naar 22.3 per dag (+56% per week)

Vlaanderen: van 26.6 per dag naar 59.4 per dag (+46% per week)

Uitschieter is West-Vlaanderen die +90% per week gegaan is.

Waarom hebben de grootsteden zulke grote problemen met vaccinatiebereidheid?
Zelfde info is bereikbaar voor iedereen, zelfde overheden dan buiten de grootsteden

Of is er een bepaalde mentaliteit binnenin de grootsteden die weigerachtig staat tegenover vaccins (of met de woorden van gisteren in VTM nieuws : dat is stom)
Ik weet dat het wel retorisch zal geweest zijn maar een stad is nu eenmaal geweldig om in de vergeetput van een arm getto te duiken. Of je nu Turk, Marokkaan, Bulgaar, Salvadoraan, ... bent, je zal wel ergens een (kleine) cirkel gelijkgestemde zielen vinden die ook krabben en in het zwart werken om te overleven. Als het er genoeg zijn plooi je je helemaal terug op je sattelietzenders met nieuws uit het moederland, en kan je in een soort Bokrijkversie van je eigen cultuur leven.

Wat je dan amper/niet zal zien is het Belgische nieuws over de maatregelen. Sowieso krijg je bakken fake news via fb en consoorten op de smartphone, en je bent waarschijnlijk niet echt hoogggeschoold dus ja, wie heeft er uiteindelijk gelijk hé. De overheid, voor wie je illegaal bent of gewoon een arme luis, is toch de vijand.

Meer armoede, lagere opleidingsgraad, ... Kortom, mensen die in het algemeen minder bezig en verbonden zijn met de maatschappij. Ik denk dat het in grootsteden dus niet zozeer een probleem van koppig weigeren is, maar eerder onverschilligheid en onwetendheid.
Vooral onwetendheid en misinformatie inderdaad. Die mensen volgen nauwelijks de traditionele media en krijgen hun "nieuws" via alternatieve bronnen waarbij fake media en echt nieuws vaak niet te onderscheiden zijn. Bruzz had daar eens een mooie reportage over gemaakt, waarin onder meer een man van Marrokaanse afkomst aantoonde hoe hij compleet gemisinformeerd was door een Telegramgroep waarin hij zat met vrienden, waar god weet wat voor conspiracy theories werden gespuist. Veel van die mensen vertrouwen het vaccin gewoon niet omdat ze niet correct geïnformeerd zijn.

Ik weet dat het wel retorisch zal geweest zijn maar een stad is nu eenmaal geweldig om in de vergeetput van een arm getto te duiken. Of je nu Turk, Marokkaan, Bulgaar, Salvadoraan, ... bent, je zal wel ergens een (kleine) cirkel gelijkgestemde zielen vinden die ook krabben en in het zwart werken om te overleven. Als het er genoeg zijn plooi je je helemaal terug op je sattelietzenders met nieuws uit het moederland, en kan je in een soort Bokrijkversie van je eigen cultuur leven.

Wat je dan amper/niet zal zien is het Belgische nieuws over de maatregelen. Sowieso krijg je bakken fake news via fb en consoorten op de smartphone, en je bent waarschijnlijk niet echt hoogggeschoold dus ja, wie heeft er uiteindelijk gelijk hé. De overheid, voor wie je illegaal bent of gewoon een arme luis, is toch de vijand.

Ik kan dat begrijpen voor veel dingen maar toch niet voor iets zoals corona?
Ook in de landen waar ze nieuws van zien hebben daar last van.
Meerdere lockdowns en beperkingen meegemaakt moet je toch laten inzien dat het serieus is?

En als ze dan hun CST niet kunnen gebruiken gaan ze ergens anders dus ze moeten toch ook voelen dat er iets scheelt

Maar denk je nu echt dat als die "bepaalde wijken" zich plots aan dezelfde graad laten vaccineren als wij, dat er geen enkele maatregel meer zou zijn? Of geen maatregel meer zou verstrengen? Ik weet niet of je het kaartje gezien hebt, maar dat was echt niet alleen in "bepaalde wijken in Brussel" dat er mensen in het ziekenhuis lagen, laat staan besmet raakten.
Nee dat denk ik niet en dat heb ik ook niet beweerd he.

Er zijn nog andere bronnen zoals kinderen onder de 12 jaar die niet zijn gevaccineerd en volop mengen met hun grootouders die waarschijnlijk bij de eerste groep gevaccineerden zaten en waarbij de werkzaamheid van de vaccins mogelijk al wat lager ligt. Dat is meteen ook de reden waarom ze niet hebben gekozen voor een verlenging van de herfstvakantie. Door zo'n maatregelen zouden mogelijk nog meer kinderen met senioren mengen met meer hospitalisaties als gevolg.

Je kan echter niet ontkennen dat de vaccinatiebereidheid een pak lager ligt in Brussel. Als er feiten zijn over welke bevolkingsgroepen dit precies gaat dan mag dat gerust worden benoemd. Toen AIDS er stevig inhakte bij de homo-gemeenschap werd dat ook benoemd. Nu COVID vooral kinderen onder de 12 besmet staat dat ook gewoon zwart op wit in de media.

Wat ik in mijn vorige post heb beschreven is de observatie van iemand die in een school in Molenbeek werkt. Ik weet niet of dat een representatief beeld is van de situatie in Brussel maar bovenop zo'n verhalen krijg je op VTM-nieuws ook nog 's getypecaste Brusselse jongeren te zien die niet langer naar de Basic Fit in Vilvoorde kunnen omdat ze niet gevaccineerd zijn. Dat soort beeldvorming doet een vermoeden ontstaan over de 'bepaalde wijken' waar er een probleem is. Politici die dansen dan zorgvuldig rond de hete brei en bevestigen noch ontkennen.

Die weigeraars worden dan maar gepamperd. De niet-weigeraars hebben hun agenda aangepast aan de uitnodiging tot vaccinatie, zich naar een vaccinatiecentrum verplaatst, de CST app gedownload... Als je echter lang genoeg blijft weigeren dan wordt het je zo makkelijk mogelijk gemaakt: een bus aan de Action waar je na je inkopen even kan passeren voor een vaccin. En dan nog blijven mensen weigeren... de excuses zijn al helemaal van een extreem bedenkelijk niveau: er wordt dan een chip ingeplant waarmee Bill Gates je kan tracken, of het is een middel van de overheid om een hoop volk uit te roeien, ... Komaan. Soms heeft het met godsdienstige motieven te maken zoals bij Orthodoxe Joden maar voor Moslims zou dit tegenstrijdig zijn aangezien landen als VAE en Qatar bij de top gevaccineerde landen ter wereld horen.

Conclusie: poltici en media mogen gerust duidelijker benoemen waar de problemen zich nog afspelen. Dan zullen er alvast geen stigma's zijn op basis van vermoedens.

Ik weet niet of dat een representatief beeld is van de situatie in Brussel
Van iemand die in Elsene woont, hoor ik dat het echt verschilt van wijk tot wijk, en zelfs straat tot straat. En dat er een bepaalde parallel valt te trekken met de demografie. In Bosvoorde, Ukkel, Elsene (vijvers),… is de graad erg hoog, en zijn er weinig spanningen. In Molenbeek, Anderlecht, Sint Joost,… hangt er écht een gespannen en onaangename sfeer.

Even met het Sciensano dashboard gespeeld: Brusselse gemeentes geselecteerd en de omliggende randgemeenten. Enfin, niet allemaal maar voornamelijk de rand waar ik zelf het meest vertoef...

Conclusie hoe dichter tegen Brussel hoe lager de vaccinatiegraad. De gemeenten in de tweede rand (dus nog een dorp ertussen) scoren blijkbaar beter op vaccinatiegraad. Hoe 'rijker' de gemeente hoe beter de vaccinatiegraad. Filter je op incidentie dan staat de hoogst gevaccineerde gemeente ook op nummer 1. Onverwacht maar zal komen door een clusterbesmetting in een school of zo...

Ik vind het een dunne lijn. Het is een zieke evolutie, feit. Maar anderzijds, stel u in de plaats van een werkgever.. horeca en allerlei vrije tijdsbesteding MOET de gegevens van een CST raadplegen, een werkgever, waar iedereen verplicht naartoe moet en zich dus 'verplicht' in gevaar brengt mag het niet. Vind ik ergens wel tegenstrijdig, dus dat op dat vlak kan ik hun wel volgen.
Het is gewoon in het algemeen absurd dat we naar een pasjesmaatschappij evolueren. Maar ik versta wel dat bedrijven enerzijds vrezen hele afdelingen te moeten stilleggen wegens een uitbraak, indirect verantwoordelijk te zijn voor de dood van een collega (verplichte aanwezigheid bij stijgende besmettingen/veel meer contacten dan vorig jaar) en algemeen vrezen opnieuw druk op de marges te voelen bij nog een verdere verstrenging daar waar in de vrije tijd het CST wel verplicht wordt opgelegd...

Begin stilaan toch meer goesting te krijgen om terug volledig van thuis te beginnen werken.. ben tegenwoordig 95% van de tijd terug on site..

Ik vind het een dunne lijn. Het is een zieke evolutie, feit. Maar anderzijds, stel u in de plaats van een werkgever.. horeca en allerlei vrije tijdsbesteding MOET de gegevens van een CST raadplegen, een werkgever, waar iedereen verplicht naartoe moet en zich dus 'verplicht' in gevaar brengt mag het niet. Vind ik ergens wel tegenstrijdig, dus dat op dat vlak kan ik hun wel volgen.
Gezien dat werknemers hier het gros van de dagen hun broekske slijten, ja. De peanuts van vrije tijd waar mensen zich (tegenwoordig nog mogen) vertoeven is erbarmelijk weinig tegenover de ettelijke werkgevers die hun volk willens tegen dank altijd steevast op den bureau willen zien, soms in onverluchte vergaderzalen en andere flagrante inbreuken.

Daar gaat ge minstens twintig minuten stomdronken intensief in elkaars glas moeten staan zeveren op café alvorens ge dezelfde virale load gaat binnen hebben dan die 5 werkdagen aan ~8uur per dag.

Het is gewoon in het algemeen absurd dat we naar een pasjesmaatschappij evolueren.
Ik heb geen probleem met te evolueren naar een tijdelijke pasjesmaatschappij. De nadruk op het woord tijdelijk. In die zin is een pasje meer een doelgerichte maatregel. Om het zo schoon te zeggen met de woorden van onzen rooien pleyboi: een pakket van maatregelen vormen een beleid. Een tijdelijk pasje zou er daar dus dan eentje van zijn.

An sich kan ik me nu wel niet vinden in de onnodige te harde taal van het artikel.
Technologiefederatie wil dat bedrijven coronapas kunnen verplichten: “Wie weigert moet naar huis zonder loon”
Er zijn nog andere manieren. Zoals bijvoorbeeld geïsoleerd in nen glazen bokaal steken op de bureau met een roze hoedje op dat iedereen kan zien dat je best 1.5m afstand kunt bewaren. (zoiets bijvoorbeeld) Naar huis sturen zonder loon is toch wel een beetje verregaand bij mij.

Laatst bewerkt:
De mensen die zo tegen mondmaskers zijn. Ik vraag me af als die dat dan dragen voor hun eigen bescherming of voor bescherming van anderen? Zijn het dan echt zo pure egoïsten dat ze denken: ikke, ikke en de rest kan stikken?

Wat is nu echt de beweegreden dat mensen moeilijk doen over effe een mondmasker te dragen in een winkel? Want mij is het een raadsel.
Het mondmasker is voor mij het teken van de vrijheid , mijn beloning omdat ik gevaccineerd bent ,

Je bent gevaccineerd ? Geen mondmasker meer.

Het is een kost die overbodig is ,onhygienisch en dus meestal ongezond . Het is ook een deprimerend beeld om mensen met een mondmasker te zien . Ik zal het niet oké vinden als we met zn allen op café zitten en de ober daar met een masker aan moet werken . Ik verkies te praten met iemand zonder masker . Dat men dit wil inburgeren in de maatschappij is voor mij een stap te ver , laat staan verplichten .

Het CST verplichten is hetzelfde als nu al het 3de / 4de / 5de vaccin verplichten voor de bevolking , terwijl de rest vd wereld nog geen 1ste prik gekregen heeft , zinloos dus .

Vlak over de grens in Maastricht
Bestuursvoorzitter Helen Mertens van Maastricht UMC+

Slechts 2 op de 10 patiënten zijn niet-gevaccineerd.

Toelichting van het ziekenhuis zelf:
https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/toelichting-opgenomen-patienten-met-covid-19-en-vaccinatie
"De corona-besmette patiënten op de verpleegafdeling hebben vrijwel allemaal een hoge leeftijd: 90% is ouder dan 70 jaar, 60% is 80 jaar of ouder. In vrijwel alle gevallen betreft het patiënten met andere onderliggende aandoeningen of in enkele gevallen onvoldoende immuunrespons door medicatie."
Met die percentages, kunnen er al zeker niet veel niet-gevaccineerden <80j op de afdeling liggen.

Maastricht vaccinatie teller:
79% van alle mensen van 18 jaar en ouder is volledig gevaccineerd. 80% van deze leeftijdsgroep heeft minimaal één prik gehad.

Mijn mening: de QR pass zal veel schade doen doordat ouderen die gevaccineerd zijn, continue bloot gesteld worden aan het virus.

Mijn mening: de QR pass zal veel schade doen doordat ouderen die gevaccineerd zijn, continue bloot gesteld worden aan het virus.

Maar als de QR-pas er niet zou zijn, zouden die ouderen toch minstens evenveel kans hebben om blootgesteld te worden aan het virus?

Tenzij ge natuurlijk als alternatief liever hebt dat we terug naar semi-lockdowns gaan, of situaties waarbij iedereen meermaals per week getest moet worden om ergens binnen te mogen. En ook dan blijft een PCR-test een momentopname en dus geen absolute garantie.
Maar die lockdowns of constante testen, dat is toch iets waar niemand naar toe wil he?

Ja, gevaccineerden KUNNEN besmet en besmettelijk zijn, maar gij doet net alsof gevaccineerden met een CTS per definitie al het virus zullen doorgeven?

Mensen die daadwerkelijk een zwakke gezondheid hebben moeten gewoon in het algemeen altijd wat voorzichtig zijn in hun doen en laten, dat was vóór corona ook al zo.

Nee dat denk ik niet en dat heb ik ook niet beweerd he.

Er zijn nog andere bronnen zoals kinderen onder de 12 jaar die niet zijn gevaccineerd en volop mengen met hun grootouders die waarschijnlijk bij de eerste groep gevaccineerden zaten en waarbij de werkzaamheid van de vaccins mogelijk al wat lager ligt. Dat is meteen ook de reden waarom ze niet hebben gekozen voor een verlenging van de herfstvakantie. Door zo'n maatregelen zouden mogelijk nog meer kinderen met senioren mengen met meer hospitalisaties als gevolg.

Je kan echter niet ontkennen dat de vaccinatiebereidheid een pak lager ligt in Brussel. Als er feiten zijn over welke bevolkingsgroepen dit precies gaat dan mag dat gerust worden benoemd. Toen AIDS er stevig inhakte bij de homo-gemeenschap werd dat ook benoemd. Nu COVID vooral kinderen onder de 12 besmet staat dat ook gewoon zwart op wit in de media.

Wat ik in mijn vorige post heb beschreven is de observatie van iemand die in een school in Molenbeek werkt. Ik weet niet of dat een representatief beeld is van de situatie in Brussel maar bovenop zo'n verhalen krijg je op VTM-nieuws ook nog 's getypecaste Brusselse jongeren te zien die niet langer naar de Basic Fit in Vilvoorde kunnen omdat ze niet gevaccineerd zijn. Dat soort beeldvorming doet een vermoeden ontstaan over de 'bepaalde wijken' waar er een probleem is. Politici die dansen dan zorgvuldig rond de hete brei en bevestigen noch ontkennen.

Die weigeraars worden dan maar gepamperd. De niet-weigeraars hebben hun agenda aangepast aan de uitnodiging tot vaccinatie, zich naar een vaccinatiecentrum verplaatst, de CST app gedownload... Als je echter lang genoeg blijft weigeren dan wordt het je zo makkelijk mogelijk gemaakt: een bus aan de Action waar je na je inkopen even kan passeren voor een vaccin. En dan nog blijven mensen weigeren... de excuses zijn al helemaal van een extreem bedenkelijk niveau: er wordt dan een chip ingeplant waarmee Bill Gates je kan tracken, of het is een middel van de overheid om een hoop volk uit te roeien, ... Komaan. Soms heeft het met godsdienstige motieven te maken zoals bij Orthodoxe Joden maar voor Moslims zou dit tegenstrijdig zijn aangezien landen als VAE en Qatar bij de top gevaccineerde landen ter wereld horen.

Conclusie: poltici en media mogen gerust duidelijker benoemen waar de problemen zich nog afspelen. Dan zullen er alvast geen stigma's zijn op basis van vermoedens.
Gisteren op VTM Nieuws een 6-tal jongeren random op straat aangesproken over vaccinatie. Mustafa uit Antwerpen is niet gevaccineerd omdat hij het "stom" vindt. :sarcastic:

Vlak over de grens in Maastricht
Bestuursvoorzitter Helen Mertens van Maastricht UMC+

Slechts 2 op de 10 patiënten zijn niet-gevaccineerd.
Maakt het uit? Momenteel is de zorg in een deel van België al overspoeld:

En het is dat dat men wilt tegengaan.
Want het maakt niet uit of je al dan niet gevaccineert bent voor reguliere zorg; als je behandeling uitgesteld wordt doordat er bedden bezet zijn door coronapatiënten, zijt ge in het nadeel.

Maakt het uit? Momenteel is de zorg in een deel van België al overspoeld:

En het is dat dat men wilt tegengaan.
Want het maakt niet uit of je al dan niet gevaccineert bent voor reguliere zorg; als je behandeling uitgesteld wordt doordat er bedden bezet zijn door coronapatiënten, zijt ge in het nadeel.
Kvraag me dan af in hoeverre deze maatregelen gaan helpen , is het al niet te laat ervoor .

Het lijkt me eerder een pleister op een open wonde leggen . Afwachten

Misschien iets nuttig proberen met data ipv wat heen en weer te zagen:

In Miami-dade county in Florida zitten ze ook aan +- 75% vaccinatie, vergelijkbaar met België.
Stedelijke omgeving met zo goed als geen maatregelen dus minder confounding variabelen die de epidemie beïnvloeden, 99% deltavariant.

Als je hun golf extrapoleert naar ons, zouden wij al aan de piek moeten zitten binnen max. 2-4 weken., zeker voor Vlaanderen dat nog meer gevaccineerd is en meer mondmaskers zal (moet) dragen dan Floridianen.

Want er zijn, zoals in de recente golf in de usa, in deze golf veel meer cases dan de cijfers doen vermoeden aangezien er door vaccinatie veel meer asymptomatische gevallen zijn.

Dus we zitten nu al aan 3-5 keer meer gevallen dan de cijfers laten blijken, dus zitten we waarschijnlijk al een stuk verder gevorderd in deze golf dan je zou denken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan