Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
3e prik ga ik wss overslaan. Lijkt me ethisch niet ok dat wij hier aan 3 prikken zitten terwijl het gros van de 3e wereldlanden amper 1 prik gehad hebben. Dat ze die ongelijkheid maar eens wegwerken. Ook zal het beter zijn om zo de variantes in te tomen.
Lijkt me dat in de realiteit er op die manier hier minder mensen nog beschermd zijn en ze o.a. Afrika nog altijd hetzelfde doen. Globaal gezien dus een slechtere situatie met meer kans om te muteren.

Lijkt me dat in de realiteit er op die manier hier minder mensen nog beschermd zijn en ze o.a. Afrika nog altijd hetzelfde doen. Globaal gezien dus een slechtere situatie met meer kans om te muteren.
Krijgen we dan niet een soort van feedback loop?
in de rijkere westerse landen wordt het vaccin een "subcription service" tegen de jaarlijkse nieuwe variant dat ontspruit in landen met een lage vaccinatiestatus. Daar pas ik ook voor. Tis een pandemie op wereldschaal en die moet zo aangepakt worden. (Maar ik snap ook dat dat best niet zo eenvoudig is)

3e prik ga ik wss overslaan. Lijkt me ethisch niet ok dat wij hier aan 3 prikken zitten terwijl het gros van de 3e wereldlanden amper 1 prik gehad hebben. Dat ze die ongelijkheid maar eens wegwerken. Ook zal het beter zijn om zo de variantes in te tomen.

Maar is er dan nog een productie- en bevoorradingsprobleem momenteel?
Correct me if I'm wrong, maar dat men in derdewereldlanden nog niet massaal aan het vaccineren is, is volgens mij niet omdat er te weinig vaccins zouden zijn.

Maar is er dan nog een productie- en bevoorradingsprobleem momenteel?
Correct me if I'm wrong, maar dat men in derdewereldlanden nog niet massaal aan het vaccineren is, is volgens mij niet omdat er te weinig vaccins zouden zijn.
Beide. Het is uiteraard logistiek een nachtmerrie.
Ik had wel gehoopt dat na 2 jaar er toch al iets meer incentieve had geweest van landen wiens gdp schandalig hoog is. China investeert ook een hoop geld in afrika en apple, amazon, google zitten allemaal op een berg geld. Maar finaal echt een globale aanpak is er niet echt (behoudens dat ik dat nieuws zou gemist hebben)

Er is een productieunit voor j&j in zuid afrika... maar hun afzetmarkt is uiteraard europa... Waar 70% volledig gevaccineerd is.
Afrika zit aan 3% op een populatie van 1.3 miljard...
Gelukkig heeft de zuidafrikaanse regering de export verboden en gaan de vaccins nu gebruikt worden in afrika.
https://apnews.com/article/europe-a...rus-pandemic-b2797c07c6233c28bdd43827b55789bf

Finaal voel je zo dat J&J goedkope productiecapaciteit wou om te verkopen in een rijke afzetmarkt..
Ja ik kan daar feitelijk best triest van worden.

Ik had wel gehoopt dat na 2 jaar er toch al iets meer incentieve had geweest van landen wiens gdp schandalig hoog is. China investeert ook een hoop geld in afrika en apple, amazon, google zitten allemaal op een berg geld. Maar finaal echt een globale aanpak is er niet echt (behoudens dat ik dat nieuws zou gemist hebben)

Er is een productieunit voor j&j in zuid afrika... maar hun afzetmarkt is uiteraard europa... Waar 70% volledig gevaccineerd is.
Afrika zit aan 3% op een populatie van 1.3 miljard...
Gelukkig heeft de zuidafrikaanse regering de export verboden en gaan de vaccins nu gebruikt worden in afrika.
https://apnews.com/article/europe-a...rus-pandemic-b2797c07c6233c28bdd43827b55789bf

Finaal voel je zo dat J&J goedkope productiecapaciteit wou om te verkopen in een rijke afzetmarkt..
Ja ik kan daar feitelijk best triest van worden.

Dat het logistiek gezien een nachtmerrie is dat wil ik gerust geloven, maar mijn punt/vraag was eerder of er wel of niet genoeg vaccins ZIJN, en niet dat ze niet tot daar geraken. Want zolang er voorraad genoeg is, gaat een derde prik bij ons weinig veranderen aan de situatie in Afrika

Dat het logistiek gezien een nachtmerrie is dat wil ik gerust geloven, maar mijn punt/vraag was eerder of er wel of niet genoeg vaccins ZIJN, en niet dat ze niet tot daar geraken. Want zolang er voorraad genoeg is, gaat een derde prik bij ons weinig veranderen aan de situatie in Afrika
Ik heb net een artikel gepost waar de vaccins geproduceerd zijn in Z-A voor de Europese markt bestemd zijn.
Waarom niet voor Afrika? Is het omdat ze infrastructuur ontbreken? Waarom zijn er dan nog geen oplossingen gefinacieerd door de meer vermogende landen na twee jaar? Koelcellen opzetten, tijdelijke vaccinatiecentra waar vaccins kunnen gebracht worden via uitgeruste helikopters. Lijkt me nu toch wel duidelijk dat het een globale pandemie is en dat een globale aanpak de enige juiste is.

Zelfs binnen Europa is er enorme verdeelheid he qua vaccinatie ,je moet nog niet naar Afrika gaan . In Roemenie bv. (lid van de EU) is de helft nog niet gevaccineerd

Ik had wel gehoopt dat na 2 jaar er toch al iets meer incentieve had geweest van landen wiens gdp schandalig hoog is.
Vaccins zijn er nog geen jaar. En in het begin waren er weldegelijk productietekorten.
Ik heb net een artikel gepost waar de vaccins geproduceerd zijn in Z-A voor de Europese markt bestemd zijn.
Waarom niet voor Afrika? Is het omdat ze infrastructuur ontbreken? Waarom zijn er dan nog geen oplossingen gefinacieerd door de meer vermogende landen na twee jaar? Koelcellen opzetten, tijdelijke vaccinatiecentra waar vaccins kunnen gebracht worden via uitgeruste helikopters. Lijkt me nu toch wel duidelijk dat het een globale pandemie is en dat een globale aanpak de enige juiste is.
En het is nogal makkelijk van Z-A om met de vinger te wijzen dat westerse landen zich niet aan de vooropgestelde richtlijnen van COVAX houden. Laat ons niet vergeten dat het grootste probleem met heel het COVAX-gebeuren is, dat de geleverde vaccins niet gezet werden. En dat is niet enkel logistieke of bevooradingsproblemen, ook bereidwilligheid.

Hier een paar artikels voor u:
Congo heeft in april al 76% van zijn geleverde vaccins teruggestuurd omdat ze ze niet wouden zetten

Er zijn er ook een hoop vernietigd

En het is natuurlijk makkelijk van Z-A om nu zo'n claims te doen; maar als je naar hun parcours kijkt dan kan je enkel concluderen dat de fout eerder bij hen ligt

En daarmee wil ik niet zeggen dat COVAX perfect werkt

Maar wel dat het van 2 kanten moet komen. Als geleverde vaccins via COVAX gewoon teruggestuurd of vernietigd worden, snap ik dat men eerder gaat kiezen voor boostershots in eigen land dan aan COVAX over te dragen.

Vaccins zijn er nog geen jaar. En in het begin waren er weldegelijk productietekorten.

En het is nogal makkelijk van Z-A om met de vinger te wijzen dat westerse landen zich niet aan de vooropgestelde richtlijnen van COVAX houden. Laat ons niet vergeten dat het grootste probleem met heel het COVAX-gebeuren is, dat de geleverde vaccins niet gezet werden. En dat is niet enkel logistieke of bevooradingsproblemen, ook bereidwilligheid.

Hier een paar artikels voor u:
Congo heeft in april al 76% van zijn geleverde vaccins teruggestuurd omdat ze ze niet wouden zetten

Er zijn er ook een hoop vernietigd

En het is natuurlijk makkelijk van Z-A om nu zo'n claims te doen; maar als je naar hun parcours kijkt dan kan je enkel concluderen dat de fout eerder bij hen ligt

En daarmee wil ik niet zeggen dat COVAX perfect werkt

Maar wel dat het van 2 kanten moet komen. Als geleverde vaccins via COVAX gewoon teruggestuurd of vernietigd worden, snap ik dat men eerder gaat kiezen voor boostershots in eigen land dan aan COVAX over te dragen.
Vind je dat eigenlijk verwonderlijk. Wat een kaakslag voor Afrika. Vaccins die bij ons niet meer gezet worden wegens teveel bijwerkingen (stollingsproblemen bij jonge mensen )worden gratis weggegeven in Afrika waar de mediaan leeftijd 19 en iets is…..Het geweten gesust? Uiteraard zegt Afrika njet.

Vind je dat eigenlijk verwonderlijk. Wat een kaakslag voor Afrika. Vaccins die bij ons niet meer gezet worden wegens teveel bijwerkingen (stollingsproblemen bij jonge mensen )worden gratis weggegeven in Afrika waar de mediaan leeftijd 19 en iets is…..Het geweten gesust? Uiteraard zegt Afrika njet.
Ik vind dat vooral stemmingsmakerij hoor.

Heel het VK heeft dat vaccin gebruikt. Teveel bijwerkingen is dan vooral een geval van publieke opinie of hysterie.

Dat men in verschillende Afrikaanse landen die vaccins dan niet gebruikt zal dan ook vooral door de laagopgeleide bevolking zijn (net de groep die hier ook minder wil gevaccineerd worden) en uiteraard de logistieke nachtmerrie die zo'n landen zijn.

Naar vooral vind ik heel die discussie een vreemd argument om geen (3d) vaccin te nemen. Het was namelijk voor die vorige twee ook geldig, alsook voor een hoop medicijnen die hier routinematig worden gebruikt.

Hoe zorgen we ervoor dat volgend jaar beter is ?

Als de boostershots het niet oplossen, wat dan wel ? We zien dat zelfs met 90%+ vaccinatie het virus blijft rondcircelen. Dus als we dat niet willen accepteren wat gaan we dan doen ?

Elke winter terug mondmaskers verplichten ?

De mensen die zeiden dat de maatregels nooit weg gingen gaan krijgen gelijk dan..

Of moeten we rekenen op een soort van herd imunity (iedereen die het krijgt is nog is beter beschermd na vaccinatie)? In dat geval wil je het niet al te veel onderdrukken, anders duurt het nog langer voor we er vanaf zijn. Degene die ziek rondlopen en anderen besmetten zijn eigenlijk een goede daad aan het doen.

Hier zie je trouwens goed door welke bevolkingsgroep de ziekenhuizen weer vol lopen:

Niet de ongevaccineerden, maar weeral de 65-plussers zijn het probleem.

Mijn voorraad mondkapjes 5 dozen zullen dus nog van pas komen . Geen probleem mee een dwaze mondkapje op mijn smoel, nog altijd beter dan “” Blijf in je kot “” als nog een groter dwaas naar een PC scherm staren .Er is meer te beleven buiten je kot in de echte wereld .!!

Ik vind dat vooral stemmingsmakerij hoor.
Waarom?
Heel het VK heeft dat vaccin gebruikt. Teveel bijwerkingen is dan vooral een geval van publieke opinie of hysterie.
Het VK raad sinds maart dit jaar AstraZeneca ook af voor mensen onder de 30. Maar blijkbaar is het ok voor Afrika
Dat men in verschillende Afrikaanse landen die vaccins dan niet gebruikt zal dan ook vooral door de laagopgeleide bevolking zijn (net de groep die hier ook minder wil gevaccineerd worden) en uiteraard de logistieke nachtmerrie die zo'n landen zijn.
Ik had ergens gelezen dat 60% in Afrika wil gevaccineerd worden. Laat ons eerst aan dat cijfer geraken en dan wel zien wat we met de ander 40% doen
Naar vooral vind ik heel die discussie een vreemd argument om geen (3d) vaccin te nemen. Het was namelijk voor die vorige twee ook geldig, alsook voor een hoop medicijnen die hier routinematig worden gebruikt.
Dat is iedereen zijn persoonlijke mening uiteraard. Ik vind het ethisch moeilijk en ze mogen gerust mijn belastingsgeld gebruiken om een persoon te vaccineren die niet de kansen heeft gekregen die ik gehad heb.
Het risico op hospitalisatie van 0,9 op 100k besmettingen in mijn leeftijdsgroep neem ik erbij. Liever dan een ongevaccineerde van long COVID of erger beschermen.

4 positieven in de klas van m'n oudste, al een geluk dat de ganse klas pas bij 5 in quarantaine moet. We hebben er al eens een week opzitten dit schooljaar.
Testen doe ik niet meer bij m'n kinderen.
Dokter heeft gezegd dat testen bij een kind alleen maar zin heeft als het contact heeft met een risicopatient. Hij geeft me gelijk om hen niet meer te willen testen.

"Ten slotte stipt het hoofd van de Taskforce Vaccinatie aan dat een algemene derde prik uitrollen geen ad-hocoplossing is om de stijgende coronacurve in Vlaanderen een halt toe te roepen. “Waarom wordt niet gekeken naar eenvoudige maatregelen die hun nut al bewezen hebben, zoals het mondmasker en het COVID Safe Ticket?”, vraagt Ramaekers zich luidop af."

Volledig ongerelateerd: weet iemand waar je pek en veren kan kopen?

Maar Janus, we gaan toch geen maatregelen nemen die symbolisch mijn vrijheden afneemt en niet leuk zijn voor antivaxxers? Het is nu al een cadeau als iemand mij besmet

Waarom wordt niet gekeken naar eenvoudige maatregelen die hun nut al bewezen hebben, zoals het mondmasker en het COVID Safe Ticket?”, vraagt Ramaekers zich luidop af."
Maar Janus, we gaan toch geen maatregelen nemen die symbolisch mijn vrijheden afneemt en niet leuk zijn voor antivaxxers? Het is nu al een cadeau als iemand mij besmet
Niet dat ik zwaar tegenstander ben van het covid safe ticket.

Maar de mensen de booster verbieden, en dan wel weer overal dat mondmasker moeten aandoen (en dat wegzetten als faits divers), vind ik kut.

Want wie zegt dat we niet nog een kleine golf hebben in februari-maart zoals volgend jaar? Als we die kunnen vermijden door nu te boosteren, top toch?

En wat als de 2-doses vaccins nog meer in effectiviteit blijken af te nemen met de tijd? Gaan we dan bij de 5de golf en variant Zeta opnieuw zeggen "ah ja, maar nu is het te laat ivm booster voor deze golf, iedereen terug mondmaskers aub en horeca toe"

Hier ook rondomrond Covid in de familie via de kinderen, terwijl er geen enkel geval was in de eerste/tweede/derde golf.

Het zal zoals in de US en Israël zijn: het échte aantal Covidgevallen is momenteel waarschijnlijk al veel hoger dan de cijfers laten uitblijken omdat er door vaccinatie meer asymptomatische gevallen zijn.

Beter nu al vrij hoog dan dat het pas binnen een maand startte.
Nog een maand wat hogere cijfers en dan terug naar beneden, met dan een feestelijke kerst- en eindejaarsperiode :woohoo:
kzou er niet op rekenen dat die cijfers snel terug zullen dalen . Nuja die boostervaccin(?) komt er vermoedelijk toch maar pas na nieuwjaar. Hopelijk weer geen kerst en nieuwjaar onder verstrengde omstandigheden !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan