Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je hebt dat soort mensen langs 2 kanten van het spectrum. Zowel mensen die extreem meegaan in de massavorming en het dominante verhaal omtrent covid als de absurde complotdenkers aan de andere kant.
De psychologische benaderingen daaromtrent van Matthias Desmet zijn altijd boeiend om eens te bekijken.

Het verschil tussen beiden is natuurlijk dat het dominante verhaal omtrent covid gebaseerd is op wetenschap en feiten (ook al worden zaken soms opgeblazen door de media, daarom zijn het nog geen flagrante leugens). Hetgeen waar complotdenkers zich op baseren zijn doorgaans ofwel totaal verkeerde interpretaties van wetenschappelijke feiten die door elkaar gegooid worden, ofwel van de pot gerukte verzinsels.

Ongetwijfeld.

Maar de situatie versterkt hun foutieve redenering -> 4e golf en +75% is gevaccineerd? -> vaccin werkt niet
Dat is waar, maar moeten de daar rekening mee houden? Ik kijk soms wel eens in die comments op FB van krantenartikelen en eigenlijk zijn dat gewoon vaak dezelfde mensen. Ik ken sommige hun naam en profielfoto al van buiten.

Ook altijd mooi als ze afkomen van "eerst was ik een complotdenker, maar ik zei al van het begin dat ge voor uw 4de en 5de spuit in de rij moogt staan en ik heb gelijk gekregen * insert schapen-emoticon * ". Alleen vergeten ze wel dat de reden voor een eventuele boostershot wel enorm afwijkt met de reden die zij ervoor hebben gegeven en het ook nooit is uitgesloten dat dit een mogelijkheid was. Dit soort mensen hebben altijd bestaan, alleen geeft social media hun een platform en een kans om zich te "groeperen".

Ik pik hier eventjes op in, niet om rechtstreeks te antwoorden op u, maar was gewoon relevante post.

Zijn er echter andere mensen die hun 3de prik al gehad hebben ? En waar in die safe app daar effectief bijstaat 3de prik? Bij mij staat het namelijk gewoon als 3 afzonderlijke categoriën maar staat er wel bij 2/2 wat mij een beetje raar leek. Terwijl bij de eerste en de 2de er respectievelijk 1/2 of 2/2 stond.
Dat is normaal. Ze laten de derde prik ook als 2/2 zien zodat ze bij het inscannen niet kunnen zien dat ge bij de risicogroep hoort die deze gekregen heeft.

Is toch een andere variant in het land hoor. Incubatietijd verminderd naar 1 a 2 dagen. Zelfs gevaccineerden toch wat zieker weer en bijna iedereen weer reuk en smaak verlies + felle hoofdpijn. Bron contact tracing

Laatst bewerkt:
Niet gevaccineerde -65'ers en gevaccineerde 80-plussers die in het ziekenhuis belanden. Moeten we daar werkelijk nog zo'n drukte om maken?

Je kan nu eenmaal niet permanent in angst leven. Je loopt bij alles wat je doet wel het risico om X of Y op te lopen.
Ik loop liever niet maanden of jaren rond met vage klachten die lijken op CVS of Lyme maar goed, iedereen is daar anders in.
Voor mezelf is lichamelijk en mentaal fit zijn en blijven een prioriteit omwille van sportieve redenen en carrière planning (certificeringen, ...)
Voor iemand die graag op de ziekenkas staat is het wel een zegen.

Laatst bewerkt:
Niet gevaccineerde -65'ers en gevaccineerde 80-plussers die in het ziekenhuis belanden. Moeten we daar werkelijk nog zo'n drukte om maken?
a) Ik heb geen cijfers over hoeveel mensen het zijn. Maar stel dat die de komende maanden allemaal in het ziekenhuis terecht komen en we moeten opnieuw zorg uitstellen, wat dan? En wat zeg je tegen het moegestreden zorgpersoneel?
b) Het zijn mensen. Het blijven ten alle tijden mensen.

Laatst bewerkt:
a) Ik heb geen cijfers over hoeveel mensen het zijn. Maar stel dat die de komende maanden allemaal in het ziekenhuis terecht komen en we moeten opnieuw zorg uitstellen, wat dan? En wat zeg je tegen het moegestreden zorgleerlingen?
b) Het zijn mensen. Het blijven ten alle tijden mensen.
Ik zeg nergens dat het niet erg is eh. Maar net zoals ik weinig medelijden ga hebben met mensen die in het ziekenhuis belanden omdat ze hun gordel niet droegen ga ik evenmin medelijden hebben met niet gevaccineerden.

Ik zeg nergens dat het niet erg is eh. Maar net zoals ik weinig medelijden ga hebben met mensen die in het ziekenhuis belanden omdat ze hun gordel niet droegen ga ik evenmin medelijden hebben met niet gevaccineerden.
Bedankt voor jouw antwoord op puntje B. Wat denk je van A?

*zorgleerlingen moet dus zorgpersoneel zijn.

Bedankt voor jouw antwoord op puntje B. Wat denk je van A?

*zorgleerlingen moet dus zorgpersoneel zijn.
Wat moet ik daar op zeggen? Je zegt zelf al dat je geen cijfers hebt. Zolang er capaciteit is en er geen reguliere zorg moet uitgesteld worden zie ik het probleem niet. Taferelen zoals in het begin van de epidemie zullen we normaal niet meer meemaken vanwege de hoge vaccinatiegraad. Ik weet niet wat het zorgpersoneel nog meer wilt. Ik heb mij ten alle tijden mooi aan alle regels gehouden, ik ben braaf mijn 2 spuitjes gaan zetten.

Het probleem ligt momenteel overduidelijk bij de niet gevaccineerden. Dan moet je de vaccins gewoon verplicht maken, niet weer de 80% volledig gevaccineerden Vlamingen gaan straffen.

Ik vind het alleszins stom dat we in tegenstelling tot de US (een maand geleden al) geen booster ter beschikking stelden van alle 65+.

Er zijn toch vaccins voldoende, het zijn vooral deze mensen die soms nog in het ziekenhuis belanden na vaccinatie, en de bereidheid bij die groep is groot.

Waarom dan toch weer loodrecht op gezeik afstevenen in de komende weken, met risico op zowel politieke als economische fallout?
(gezeik als in: 'gevallen stijgen, ziekenhuisopnamen stijgen -> eindeloze discussie over meer maatregelen of niet, en wat is acceptabele hospitalisatie/doden aantal')
Alle 65+ hebben ondertussen toch een uitnodiging gehad?

Alle 65+ hebben ondertussen toch een uitnodiging gehad?
Ah, ik zie het, ik dacht dat na alle discussie toen besloten was om enkel de risicopatienten een derde vaccin te geven.

Het is inderdaad 65+.

Duim omhoog voor België dus :biglaugh:
En hopelijk blijven de ziekenhuisopnames op een laag niveau want geen zin in maatregelen.

Zolang er capaciteit is en er geen reguliere zorg moet uitgesteld worden zie ik het probleem niet.
Je moet die capaciteit vrijwaren op voorhand. Niet reageren als het te laat is. Dat is toch al duidelijk geworden dat de maatregelen die je nu neemt pas 2 maand later effect hebben?

Ik weet niet wat het zorgpersoneel nog meer wilt. Ik heb mij ten alle tijden mooi aan alle regels gehouden, ik ben braaf mijn 2 spuitjes gaan zetten.
Een COVID-bed heeft meer handen nodig dan andere zorg. Mensen die dubbele shifts draaien, meer sterfte zien dan gewoonlijk.

Gaan we nu echt opnieuw de discussies van vorig jaar voeren? Als je nu niet beseft wat de impact van COVID op de zorgsector is dan vrees ik dat ik aan het discussiëren ben met iemand bewust hardleers.

Je moet die capaciteit vrijwaren op voorhand. Niet reageren als het te laat is. Dat is toch al duidelijk geworden dat de maatregelen die je nu neemt pas 2 maand later effect hebben?

Een COVID-bed heeft meer handen nodig dan andere zorg. Mensen die dubbele shifts draaien, meer sterfte zien dan gewoonlijk.

Gaan we nu echt opnieuw de discussies van vorig jaar voeren? Als je nu niet beseft wat de impact van COVID op de zorgsector is dan vrees ik dat ik aan het discussiëren ben met iemand bewust hardleers.
Je kan toch onmogelijk de impact op de zorgsector op dit moment gaan vergelijken? Je neemt een periode waar vrijwel enkel hoogbejaarden gevaccineerd waren tegenover een periode waar 80% van de Vlamingen volledig gevaccineerd is. Je kan toch onmogelijk nu al voorspellingen gaan doen op basis van die gegevens?

Vrijwel alle experten verwachten een veel lagere en houdbare impact op het zorgstelsel.

Je kan toch onmogelijk de impact op de zorgsector op dit moment gaan vergelijken? Je neemt een periode waar vrijwel enkel hoogbejaarden gevaccineerd waren tegenover een periode waar 80% van de Vlamingen volledig gevaccineerd is. Je kan toch onmogelijk nu al voorspellingen gaan doen op basis van die gegevens?

Vrijwel alle experten verwachten een veel lagere en houdbare impact op het zorgstelsel.
Ik zeg ook niet dat er een totale lockdown moet komen. Mijn reactie voor jou was eerder op de ‘moet daar nu zo een drukte over gemaakt worden’.
Ja, ik vind dat we waakzaam moeten zijn, en indien het nodig wordt geacht door de mensen die er verstand van hebben moeten er maatregelen getroffen worden.

Zijn er eigenlijk kwantitatieve drempels vastgesteld door de regering om die discussies te vermijden?

Bv. boven de 1500 ziekenhuisopnames terug mondmaskers, of boven de 3000 terug capaciteitsbeperkingen etc?
Of niet, en moeten er weer snel snel ad hoc discussies komen met dezelfde protesten etc.?

Ik vind dat in Spanje wel veel duidelijker met hun alarmfases met vaststaande maatregelen, gebaseerd op de actuele covidcijfers.
Dan moet er niet de hele tijd weer over hetzelfde onderwerp gediscussieerd worden 3 maanden later en weten de mensen op voorhand wat er zal gebeuren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan