Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfs de voetbalhooligans willen de politie helpen tegen die marginale relschoppers. Dat zegt ook al veel.

Er wordt gewoon geen warm eten geserveerd. Iedereen eet in zijn eigen klas boterhammen. Delen van de speelplaats zijn afgesloten zodat ze daar gesplitst kunnen worden. Er worden geen klassen samengezet in de turnles. Ramen staan altijd open voor veel verluchting, er wordt aan de ouders gevraagd kinderen warmer aan te kleden. De lerarenkamer is dicht. Etc.

Zo doen ze het hier op de lagere school.

In de naschoolse opvang zitten hier tegenwoordig maar een 5-tal kinderen. Iedereen past zich zoveel mogelijk aan.
- Warm eten afschaffen is zeker geen probleem, maar iedereen in zijn eigen klas boterhammen eten lukt bij ons (wegens vrijwillige inzet leerkrachten), maar lukt niet overal. En leerlingen zonder toezicht kan natuurlijk niet.
- Delen van speelplaats afsluiten lukt niet per klas, dat is onmogelijk.
- Ramen moeten nu al open staan voor verluchting (allez, da's het advies, bij ons doen we dit)
- Lerarenkamer is idd dicht bij ons.
- Geen klassen samengezet in de turnles lukt in de meeste scholen, maar niet overal. Tenzij je drastisch minder sport wil op school. Tijdelijk voor mij ok, niet voor lange termijn.
- Naschoolse opvang: wij hadden gisteren pedagogische studiedag, er waren 50 kinderen aanwezig op de opvang. Tijdens opvang voor/naschools een stuk of 20-40. Opvang lukt niet voor iedereen, hé.

Van vriend binnen het kabinet gehoord dat donderdag de Croo samen zit met de onderwijskoepels en de scholen maandag waarschijnlijk dicht gaan.

Stond net aan gesloten deur op onderzoek. Arts moest uitzonderlijk praktijk sluiten wegens uitbraak op school van zijn kinderen.

Het gaat blijkbaar hevig momenteel. En net daarom snap ik niet dat ze de buitenschoolse activiteiten niet eerder hebben stopgezet. Als de scholen zo prioritair zijn, waarom dan maar blijven aanmodderen. Als in het dorp hiernaast een bevestigde uitbraak is, mja dan is het met al die buitenschoolse activiteiten kwestie van tijd eer het hier losbarst..

Het gaat blijkbaar hevig momenteel. En net daarom snap ik niet dat ze de buitenschoolse activiteiten niet eerder hebben stopgezet. Als de scholen zo prioritair zijn, waarom dan maar blijven aanmodderen. Als in het dorp hiernaast een bevestigde uitbraak is, mja dan is het met al die buitenschoolse activiteiten kwestie van tijd eer het hier losbarst..
Buitschoolse activiteiten moesten al sinds de kerstvakantie stilgelegd zijn. Nu is het weeral mea culpa. Kinderen -13j mogen op dit moment alles en gaan van de ene dag op de andere weer alles kwijtgeraken (school én ontspanning). Echt top beleid hier.

Van vriend binnen het kabinet gehoord dat donderdag de Croo samen zit met de onderwijskoepels en de scholen maandag waarschijnlijk dicht gaan.
De Croo heeft 0% bevoegdheid als het over onderwijs gaat. Het kan wel zijn wens zijn en hij kan samen willen zitten, maar het is het Vlaamse niveau die beslist (dus minstens zal ook iemand van de Vlaamse regering aan tafel moeten zitten).

Beschermingsgraad is nog iets anders dan effectief aanslaan. Een bepaalde winterband kan uitstekend zijn om in de besneeuwde bergen rond te rijden, maar als die band niet op uw velgen past ben je er nog niets mee.
Volgens mij is dat de vergelijking helemaal niet. Het is inderdaad die 95% effectiviteit van het vaccin die ze in vraag stellen bij 65-plussers.

Stond net aan gesloten deur op onderzoek. Arts moest uitzonderlijk praktijk sluiten wegens uitbraak op school van zijn kinderen.

Dat zou dan betekenen dat we terug richting full lockdown gaan? Want scholen toe terwijl ouders nog moeten gaan werken lijkt mij geen optie.

Overheid blijft inderdaad veel te reactief ipv proactief reageren. Ik vond het ook een heel nobel streven om de scholen zo lang mogelijk open te houden maar ik heb toch het gevoel dat men alles maar op een beloopje liet in de hoop dat het allemaal niet zo erg ging zijn. Dusjah dan gaan weer op twee weken van "er is geen probleem" naar "er situeert zich een klein probleem in 25 van de 4000" naar "alles dicht" zonder enige tussenstappen. Weer min of meer het scenario van de vorige twee golven.

Dat zou dan betekenen dat we terug richting full lockdown gaan? Want scholen toe terwijl ouders nog moeten gaan werken lijkt mij geen optie.

Overheid blijft inderdaad veel te reactief ipv proactief reageren. Ik vond het ook een heel nobel streven om de scholen zo lang mogelijk open te houden maar ik heb toch het gevoel dat men alles maar op een beloopje liet in de hoop dat het allemaal niet zo erg ging zijn. Dusjah dan gaan weer op twee weken van "er is geen probleem" naar "er situeert zich een klein probleem in 25 van de 4000" naar "alles dicht" zonder enige tussenstappen. Weer min of meer het scenario van de vorige twee golven.

Aangezien thuiswerk moet voor diegene die kunnen thuiswerken zou het gemakkelijker moeten zijn dan in maart 2020.
(in b4 ik kan niet thuiswerken met mijn kinderen thuis)

Maar als ze spreken over strengere maatregelen is het ook wel hetgene die in mij opkomt.

Aangezien thuiswerk moet voor diegene die kunnen thuiswerken zou het gemakkelijker moeten zijn dan in maart 2020.
(in b4 ik kan niet thuiswerken met mijn kinderen thuis)

Maar als ze spreken over strengere maatregelen is het ook wel hetgene die in mij opkomt.

Thuiswerk was in maart en april ook effectief verplicht hoor. Toen had de scholen sluiten iets minder impact voor ouders aangezien er toen gewoon veel meer sectoren/bedrijven ook moesten sluiten waardoor veel meer mensen dan nu sowieso al thuis zaten omwille van technische werkloosheid.

En waar thuiswerken met kinderen in maart al moeilijk was (maar iedereen toch een tandje bijstak, het moest nu eenmaal) zou die combinatie nu nog een pak moeilijker zijn omdat de mentale weerbaarheid van de meesten nu veel minder is dan in maart toen het allemaal nog nieuw was en we mentaal nog "fris" waren.

Volgens mij is dat de vergelijking helemaal niet. Het is inderdaad die 95% effectiviteit van het vaccin die ze in vraag stellen bij 65-plussers.
AZ was 70%. Door de klinische data wat te masseren hebben ze er een getal van 90% kunnen uit persen, maar dat was door op een subset te focussen die een verkeerde dosis had gekregen. Dat was een grote fout tijdens het onderzoek en niet de opzet van één van de trials. In het VK vond het geneesmiddelenagentschap het bewijs voor die 90% niet sterk genoeg.

Thuiswerk was in maart en april ook effectief verplicht hoor. Toen had de scholen sluiten iets minder impact voor ouders aangezien er toen gewoon veel meer sectoren/bedrijven ook moesten sluiten waardoor veel meer mensen dan nu sowieso al thuis zaten omwille van technische werkloosheid.

En waar thuiswerken met kinderen in maart al moeilijk was (maar iedereen toch een tandje bijstak, het moest nu eenmaal) zou die combinatie nu nog een pak moeilijker zijn omdat de mentale weerbaarheid van de meesten nu veel minder is dan in maart toen het allemaal nog nieuw was en we mentaal nog "fris" waren.
m'n punt is dat we in maart 2020 van praktisch geen thuiswerk naar volledig thuiswerk (of technisch werkloos) gingen.
Nu komt er eigenlijk gewoon nog de kinderen erbij voor diegenen die normaal kunnen thuiswerken.

De stap is kleiner om te zetten.

AZ was 70%. Door de klinische data wat te masseren hebben ze er een getal van 90% kunnen uit persen, maar dat was door op een subset te focussen die een verkeerde dosis had gekregen. Dat was een grote fout tijdens het onderzoek en niet de opzet van één van de trials. In het VK vond het geneesmiddelenagentschap het bewijs voor die 90% niet sterk genoeg.
En daarom dat er dus extra wordt nagekeken voor het wordt goedgekeurd in oa EU. Waren nogal wat mensen tegen ook op het vorige forum, geloof ik. Maar als blijkt dat het inderdaad 90% zou zijn, maar dan alleen voor 65-minners, zou dat de strategie wel kunnen aanpassen. Niet de huidige, want die is sowieso al niet gebaseerd op dit vaccin, maar de mogelijke komende strategie.

m'n punt is dat we in maart 2020 van praktisch geen thuiswerk naar volledig thuiswerk (of technisch werkloos) gingen.
Nu komt er eigenlijk gewoon nog de kinderen erbij voor diegenen die normaal kunnen thuiswerken.

De stap is kleiner om te zetten.
niet zeker dat het een kleinere stap is hoor. Januari is een rotmaand om thuis met kinderen te zitten, de geschiedenis van 10 maand lockdown weegt op velen en de druk van werkgevers voor ongestoord werken zal wel al wat groter zijn. Bovendien zal er minder tijdelijke werkloosheid zijn.

+ het is het begin van het jaar, dus weinig mensen zullen graag nu al een deel van hun verlofdagen inzetten als ze hun (thuis-)werk niet met op de kinderen passen kunnen combineren.

niet zeker dat het een kleinere stap is hoor. Januari is een rotmaand om thuis met kinderen te zitten, de geschiedenis van 10 maand lockdown weegt op velen en de druk van werkgevers voor ongestoord werken zal wel al wat groter zijn. Bovendien zal er minder tijdelijke werkloosheid zijn.
Politiek gezien is het een kleine stap :)

Dat het simpeler is om thuis te werken zeg ik niet maar aangezien een groot deel al thuis zou moeten werken is het kleinere stap om de scholen ook te sluiten.

Veel zal ook afhangen van wat ze gaan doen als ze de scholen sluiten. Een kind van 8-9 jaar kan hem perfect alleen bezig houden als ze de scholen gewoon sluiten. Als ze afstandsonderwijs geven gaan ze minder achterstand hebben, maar ga je als ouder ook een pak meer begeleiding moeten doen.

Die indruk heb ik totaal niet. Toen de herstvakantie verlengd werd voelde je dat diegene met kinderen opnieuw van de aardbol verdwenen waren , ze waren moeilijker bereikbaar en leverden slechter voorbereidde dossiers af. Dat wordt altijd precies ergens aanvaard als 'jama die hebben het echt wel moeilijk'. Ze beseffen dat zelf ook wel, verontschuldigen zich, veel blabla dat het niet hun bedoeling was u met extra werk op te zadelen en life goes on. Het management zit op dat moment met hetzelfde probleem, zij moeten ook zien wat ze met hun kinderen gaan doen. Klanten zitten evenzeer met dat probleem en hebben evenzeer begrip dat er trager wordt opgeleverd.
Tegen in normaal tijden, als jij verhindert bent door een ziek kind, njah dan is dat uw probleem en niet dat van heel de maatschappij.

Wat ik de laatste weken niet goed kan begrijpen is de constante discussie/dreiging voor het sluiten van de scholen, ook voor - 12.
De hoofdreden is omdat kinderen blijkbaar veel vatbaarder zijn voor de nieuwe varianten.
Opzich logisch dus.

Alleen gaan nu wel nog alle buitenschoolse activiteiten gewoon door. Onze kinderen kunnen gewoon nog 2 keer per week volleyballen, gaan dansen en naar de Chiro.

Het lijkt mij dat, als ze overwegen om scholen te sluiten omdat het de slechte kant op gaat, ze daar toch veel gemakkelijker actie kunnen ondernemen? Gezien op die activiteiten kinderen uit verschillende scholen samenkomen en telkens ook andere groepen nauw contact hebben, inclusief trainer of leiding, kan dit toch wel tellen ivm. verspreiding...
De impact van dit stop te zetten is hier ook gigantisch veel minder dan die van de scholen te sluiten.

Los daarvan kan men op school ook wel een stuk meer moeite doen om sluiting te voorkomen. Waar onze kinderen gaan is er weinig verschil met de "normale" situatie. Eén speelplaats, alle kinderen samen in de opvang, alle jaren lager samen eten, wisselen van plaats in de klas, leerjaren die gemengd activiteiten doen... Allemaal zaken die je, mits een inspanning, kan aanpakken om verspreiding te voorkomen en bij uitbreiding die sluiting van de scholen te voorkomen.
Wat me in die discussie toch stoort is dat werken/leren koste wat kost moet blijven doorgaan, maar plezier hebben wordt overal aan banden gelegd. Ik begrijp ergens wel dat je scholen zo lang als mogelijk openhoudt, maar dan moet men niet constant dat riedeltje van 'we moeten het virus kost wat kost neerslaan' ophouden. Scholen sluiten is een verregaande maar potentieel zeer ingrijpende maatregel om de cijfers te drukken. Liever korte termijn dan nog een half jaar aanmodderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan