Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fysieke gezondheid kun je ook op een andere manier bereiken. "De sporten die nu verboden zijn" zijn niet de enige manier om dit te bekomen.

Qua economische impact vind ik kappers ed. toch belangrijker dan de basic fit. Of laat me het anders verwoorden, ik vind persoonlijk, kleine zelfstandigen belangrijker om te ondersteunen dan grotere ketens.

Daarnaast is er ook de virologische impact, waarvan JPV ook al duidelijk schetste dat deze een stuk groter is waar gesport wordt, met vele personen samen in één (gesloten) ruimte, dan waar je gewoon stil zit, één op één.

Fysieke gezondheid kun je ook op een andere manier bereiken. "De sporten die nu verboden zijn" zijn niet de enige manier om dit te bekomen.

Qua economische impact vind ik kappers ed. toch belangrijker dan de basic fit. Of laat me het anders verwoorden, ik vind persoonlijk, kleine zelfstandigen belangrijker om te ondersteunen dan grotere ketens.

Daarnaast is er ook de virologische impact, waarvan JPV ook al duidelijk schetste dat deze een stuk groter is waar gesport wordt, met vele personen samen in één (gesloten) ruimte, dan waar je gewoon stil zit, één op één.
Dat is, nogmaals, niet het punt. Ge zou net zoveel mogelijk moeten inzetten om mensen aan het bewegen en het sporten te krijgen, en nochtans was dat de enige sector waar gisteren MET GEEN WOORD over gerept is. Ik vind dat gewoon ronduit lachwekkend en triestig.

Ge kunt trouwens net zoals bij de kappers de fitnesssector perfect aan strenge voorwaarden onderwerpen. Maar het is zelfs niet ter sprake gekomen.

Wat is dan wel het punt? Stel dan zelf iets voor zonder al te grote virologische impact? Een fitness-centrum waar maar één persoon tegelijk mag binnen zijn, zal ook zijn deuren niet open doen lijkt me?

Ik snap wat je wilt, zeggen, en ik vind dat ook belangrijk, maar ik zie niet direct de mogelijkheden.

Edit: En om te zeggen dat het niet ter sprake gekomen is. Dat vind ik een straffe uitspraak. Wie is je inside bron in het overleg comité? ;)

Wat is dan wel het punt? Stel dan zelf iets voor zonder al te grote virologische impact? Een fitness-centrum waar maar één persoon tegelijk mag binnen zijn, zal ook zijn deuren niet open doen lijkt me?

Ik snap wat je wilt, zeggen, en ik vind dat ook belangrijk, maar ik zie niet direct de mogelijkheden.

Edit: En om te zeggen dat het niet ter sprake gekomen is. Dat vind ik een straffe uitspraak. Wie is je inside bron in het overleg comité? ;)

Er is ook niemand die zegt om de fitnesscentra od nu gewoon open te gooie en alles toe te laten.
Maar er gaat gewoon buitensporig veel aandacht naar een luxe-product terwijl dit een gezondheidscrisis is en er 0,0 gezegd wordt over een sector die aan een goede gezondheid kan bijdragen.

Niet ter sprake gekomen op de persconferentie, daar is heel deze discussie ook mee begonnen.

Dgisteren MET GEEN WOORD over gerept is. Ik vind dat gewoon ronduit lachwekkend en triestig.
Ik denk eerlijk gezegd dat er niets qua versoepelingen op tafel lag gisteren, maar de druk en vraag van kappers heeft hun, imo, gewoon nen lukrake datum voorgesteld. Ik denk dat ze heel goed weten dat het niet haalbaar zal zijn.

Ik wil gewoon beide :cool: Mijn sport kan ik niet alleen beoefenen en sowieso is sporten alleen niet leuk. Lopen doe ik ook niet graag.

Ok, dat kan ik begrijpen. Maar dan zou het toch ook kunnen besproken zijn, maar reeds beslist zijn dat daar niet direct verandering in zal komen. Het lijkt me toch te gek om dingen die niet direct veranderen allemaal te gaan opsommen in een persconferentie, niet?

Ik vind dat er ook gerust een focus mag zijn op gezondheid. Dit mag er van mij permanent, corona of geen corona, meer zijn. Een gezondere bevolking profiteert de hele samenleving van, dus mag dat ook wat kosten. De terugverdieneffecten zullen immers groot zijn.

Maar ik vraag me af aan welke concrete zaken jullie op dit moment denken die virologisch een klein risico hebben?

Ergens vraag ik mij toch ook wel af of die kappers zo'n machtige lobbygroep hebben gezien de focus die altijd ligt op die contactberoepen. Maar het is wel duidelijk dat onder andere Di Rupo en Crevits daar heel hard naar uitkijken. En het is natuurlijk wel een sector waar veel meer mensen gebruik van maken dan van de niet-toegelaten sportactiviteiten.

Ok, dat kan ik begrijpen. Maar dan zou het toch ook kunnen besproken zijn, maar reeds beslist zijn dat daar niet direct verandering in zal komen. Het lijkt me toch te gek om dingen die niet direct veranderen allemaal te gaan opsommen in een persconferentie, niet?

Ik vind dat er ook gerust een focus mag zijn op gezondheid. Dit mag er van mij permanent, corona of geen corona, meer zijn. Een gezondere bevolking profiteert de hele samenleving van, dus mag dat ook wat kosten. De terugverdieneffecten zullen immers groot zijn.

Maar ik vraag me af aan welke concrete zaken jullie op dit moment denken die virologisch een klein risico hebben?

Ik denk niet dat er vandaag concreet zaken zijn die een klein risico inhouden eerlijk gezegd.
Maar dat is met contactberoepen idem en toch wordt er voor hen wél een vooruitzicht gegeven.
Al ben ik er zeker ook nog niet uit of dat een slimme manier van communicatie is.

Maar het is de laatste weken/maanden toch opvallend hoe de nadruk op die kappers ligt en sport gewoon aan de zijkant wordt geschoven want "ahja ge kunt lopen en fietsen"
Dat is gewoon bedroevend eigenlijk.

Ik wacht vol spanning op de eerste mutatie die immuun is voor de vaccins en de paniekvoetbal die dan gespeeld gaat worden door virologen en politici.

Ik ga er volledig mee akkoord dat er al een jaar lang veel te veel (publieke) aandacht gaat naar kappers.
Maar vind tegelijkertijd ook dat calimero-gedrag hierbij niet helpt. ;)
Het "zij-mogen-dat-en-wij-niet"-argument, vind ik niet veel bijdragen, toch niet zonder meer context.

De reden dat ik de vraag stel is vooral omdat, naar mijn mening, als er niet direct mogelijkheden zijn om dit veilig te doen, ik niet inzie waarom dit dan in het publieke debat moet getrokken worden. Daarmee mijn curieusiteit naar wat er mogelijk zou zijn. :)
Indien er vanuit een virologisch standpunt zaken mogelijk zijn met een even groot/klein risico als bij contactberoepen, dan moet dit zeker bekeken worden.

Ik wacht vol spanning op de eerste mutatie die immuun is voor de vaccins en de paniekvoetbal die dan gespeeld gaat worden door virologen en politici.

Tuttut! Voetballen is verboden!

Ik vraag mij echt af wat er zou gebeuren als er werkelijk ene is die immuun is? Weer in lockdown en wachten op vaccins?

Dan kunnen we tot in het oneindige in lockdown gaan. Op zo'n moment denk ik dat het dilemma mensenlevens redden vs het maatschappelijke/economische wel eens zou kunnen (moeten?) omslaan richting het tweede.

Onze vriend Marc Van Ranst was deze morgen op de markt van Izegem om een commercieel filmpje te maken voor Brouwerij Vanhaezebrouck(kasteelbier) , ook acteur Sam Van Loowijck was van de partij .

Wat is het toch zo een goed voorbeeld de Marc , rap wat aan de kassa passeren , essentiële verplaatsingen, mijn gat jong.

Die man is volledig losgeslagen.
Zit te klagen dat hij zijn gezin amper ziet en hij zijn kerstboom niet kan afbreken en dan zie je hem dit doen?

Met hoeveel mensen komt hij zo in contact per dag? En de cameraman droeg geen mondmasker.
Het was ook niet aangevraagd ....

Moest je nu zoals kappers fitnesscentrum openen dan zou dat als ik alles gehoord heb (niet zeker)
- alleen op afspraak
- 1 klant per 10m2
- er mag maar 1 toestel gebruikt worden
- achteraf moet alles ontsmet worden
- er moet 10min per klant tussenzitten?
- er moet regelmatig verlucht worden?
- geen groepslessen
- met mondmasker aan

Dat laatste lijkt me niet zo handig en ook niet echt gezond eerlijk gezegd

Moest je nu zoals kappers fitnesscentrum openen dan zou dat als ik alles gehoord heb (niet zeker)
- alleen op afspraak
- 1 klant per 10m2
- er mag maar 1 toestel gebruikt worden
- achteraf moet alles ontsmet worden
- er moet 10min per klant tussenzitten?
- er moet regelmatig verlucht worden?
- Groeplessen mogelijk mits inachtname van respecteren afstand en ruimte
- mondmasker niet nodig mits inachtname afstand en ruimte.

Dat laatste lijkt me niet zo handig en ook niet echt gezond eerlijk gezegd
Fixed that for you. Ik kan u al zeggen dat de plaats waar ik normaal train voor de laatste sluiting zo functioneerde. Iedereen een afgebakende ruimte van een goeie 10m2, materiaal voorzien per ruimte, alles werd ontsmet na elke sessie, 20 minuten tussen verschillende lessen, mondmaskers verplicht als ge uit uw vak kwam/voor/na lessen. Garagebox dus qua verluchting meer dan ok, poort stond gewoon altijd open. Letterlijk elke crossfitbox in België voldoet daar perfect aan.

Fixed that for you. Ik kan u al zeggen dat de plaats waar ik normaal train voor de laatste sluiting zo functioneerde. Iedereen een afgebakende ruimte van een goeie 10m2, materiaal voorzien per ruimte, alles werd ontsmet na elke sessie, 20 minuten tussen verschillende lessen, mondmaskers verplicht als ge uit uw vak kwam/voor/na lessen. Garagebox dus qua verluchting meer dan ok, poort stond gewoon altijd open. Letterlijk elke crossfitbox in België voldoet daar perfect aan.
Hm ja bij mij was dit niet in ieder geval. Iedereen liep door elkaar, zelfs zonder mondmasker. Er stond overal ontsmetting maar niemand deed dat

Nee je past regels aan.
bij mijn weten moet je mondmasker (chirurgisch zelfs) aandoen bij de kapper EN is sporten met meer dan 4 buiten ook verboden

Hm ja bij mij was dit niet in ieder geval. Iedereen liep door elkaar, zelfs zonder mondmasker. Er stond overal ontsmetting maar niemand deed dat
Hier hetzelfde. Ik denk dat het "risico" bij fitnessen dan ook heel groot is, ook door de aerosolen.

Maar ik vind dat de discussie hier over het openen van de fitness langs beide kanten wat wordt overdreven. Niet elke fitness is een keten zoals Basic Fit (gelukkig maar), en als je nu zo'n kleinschalige fitness recent hebt geopent heb je veel moeten investeren, dus de situatie is dramatisch. Vanuit dat oogpunt snap ik volledig dat die mensen misschien ook eens iets moeten te horen krijgen, ook al is het vrijblijvend zoals voor kappers. Het idee dat je elke sport buiten kan doen is ook zo'n uitspraak die aan veel praktische zaken voorbij gaat. Ik zie een fitnessuitbater al zijn duizenden euro's aan investeringen die ettelijke tonnen wegen eens buiten zetten op de parking ofzo.

Maar anderzijds vind ik die redenering sport=gezond dus fitnessen openen is belangrijk wel wat kort door de bocht. Ik denk dat als het gaat om je lichaam gezonder te krijgen en zo een corona-infectie beter door te komen je dat ook met lopen, fietsen, wandelen, ... kan doen. Ik betwijfel ook sterk dat de mensen die het werkelijk nodig hebben plots gaan trainen, en dan nog zo snel zo'n vooruitgang gaan maken dat dit het grote verspreidingsrisico (zie ook eerste zin hierboven) teniet gaat doen.

Ook mijn ervaring in twee fitnesszaken tussen juni en eind oktober. In één van die twee stond de uitbater deze zomer zelf gezellig rond het tafeltje met ontsmettingsmiddel te keuvelen met drie mondmaskerloze klanten op minder dan 1.5m.

Enerzijds heb je heel grote fitnesszaken waar de zaken wat veiliger georganiseerd kunnen worden maar anderzijds heb je ook kleine zaken van 200m² (incl kleedruimtes, douches en toiletten) waar dan 1 persoon per 10m² binnen mocht en waar het volk op enkele plaatsen geconcentreerd zat. Maar de vraag blijft toch wel of je wel effectief veilig bezig bent als je afstand kan houden en perfect alle regeltjes volgt die enkele maanden geleden van kracht waren. Ik denk net zoals Sylverscythe van niet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan