Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een vraagje, waarom is er zoveel focus op minderjarigen vaccineren?

Ik zie niet hoe dit gaat helpen voor onze ziekenhuizen/zorg.
Die doelgroep belandt sowieso al bijna niet in het ziekenhuis.
Ja je kan zeggen dat die voor meer circulatie van het virus kunnen zorgen, maar wie gaan ze besmetten? De volwassenen zullen tegen 1 september allemaal een kans gehad hebben op vaccinatie (ok, sommige zullen misschien nog in hun 2 weken wachtperiode zitten, maar dat is een zeer klein aantal)

Versta me niet verkeerd, de minderjarigen mogen gerust gevaccineerd worden, minder speelveld voor het virus is altijd beter.
Maar begrijp niet waarom daar zo op gefocussed wordt, dat gaat toch helemaal geen game changer zijn. Ik zie niet wat de impact gaat zijn op de ziekenhuizen of waarom maatregelen niet versoepelt zouden kunnen worden "omdat de kinderen nog niet gevaccineerd" zijn.

Kijk voor mij mag dat allemaal weg zijn. Maar aan de andere kant heb ik er ook geen probleem mee dat dit pas vanaf vb 3 weken na 1 september is. Of een andere datum als dit ervoor zorgt dat de 12 jarige ook hun volle bescherming hebben.

Noch zou ik een probleem hebben met het feit dat voor bepaalde locaties, zoals ziekenhuizen, rusthuizen of... er nog wel een paar maatregelen zijn.

Ik denk dat voor ziekenhuizen, rusthuizen etc. niemand een probleem zal maken van een maskertje dragen, handen ontsmetten etc. Het zijn de absurde maatregelen zoals het sluitingsuur van de horeca, de sociale beperkingen, het niet mogen dansen op een trouwfeest etc. die gewoon op de schop moeten. En laat jongeren aub normaal school volgen en ook weer jongere kunnen zijn, open fuifzalen en het nachtleven. Die mannen laten zich verdikke en masse vaccineren. Om dan als beloning te horen van de experten dat we 1 september nog altijd maskers zouden moeten dragen op de schoolbanken.

Maar zoals @RidderBauknecht mooi aanhaalt, als je altijd met de angst zal zitten dat er een variant kan opduiken, tja dan ben je vertrokken voor een angstmaatschappij van misschien wel tien jaar. En er is meer dan puur het virologische. Als we met deze vaccinatiecijfers niet naar het normale terugkunnen, dan zal het nooit meer kunnen.

Een vraagje, waarom is er zoveel focus op minderjarigen vaccineren?

Ik zie niet hoe dit gaat helpen voor onze ziekenhuizen/zorg.
Die doelgroep belandt sowieso al bijna niet in het ziekenhuis.
Ja je kan zeggen dat die voor meer circulatie van het virus kunnen zorgen, maar wie gaan ze besmetten? De volwassenen zullen tegen 1 september allemaal een kans gehad hebben op vaccinatie (ok, sommige zullen misschien nog in hun 2 weken wachtperiode zitten, maar dat is een zeer klein aantal)

Versta me niet verkeerd, de minderjarigen mogen gerust gevaccineerd worden, minder speelveld voor het virus is altijd beter.
Maar begrijp niet waarom daar zo op gefocussed wordt, dat gaat toch helemaal geen game changer zijn. Ik zie niet wat de impact gaat zijn op de ziekenhuizen of waarom maatregelen niet versoepelt zouden kunnen worden "omdat de kinderen nog niet gevaccineerd" zijn.
Lijkt me dat de grond van de zaak is dat men verspreiding zo klein mogelijk wil maken door zoveel mogelijk van de personen waartussen het virus kan springen te vaccineren.

In onze samenleving, waar kinderen vaak worden opgevangen door de grootouders terwijl ze allemaal samen op school zitten en elkaar aansteken, zie ik daar wel een nut.

Lijkt me dat de grond van de zaak is dat men verspreiding zo klein mogelijk wil maken door zoveel mogelijk van de personen waartussen het virus kan springen te vaccineren.

In onze samenleving, waar kinderen vaak worden opgevangen door de grootouders terwijl ze allemaal samen op school zitten en elkaar aansteken, zie ik daar wel een nut.
Waarschijnlijk, maar of dat met delta de juiste redenering is valt toch sterk te betwijfelen.

Waarschijnlijk, maar of dat met delta de juiste redenering is valt toch sterk te betwijfelen.
De transmissie is toch lager bij gevaccineerden? Als je (compleet fictieve cijfers) zonder vaccin 50% kans hebt om het door te geven en met 20%, geeft dat wel sterk verschillende uitkomsten als je het bekijkt van een persoon A, naar B, naar C: 0.5³ vs 0.2³ is 0.125 (12.5%) vs 0.008 (0.8%).

De transmissie is toch lager bij gevaccineerden? Als je (compleet fictieve cijfers) zonder vaccin 50% kans hebt om het door te geven en met 20%, geeft dat wel sterk verschillende uitkomsten als je het bekijkt van een persoon A, naar B, naar C: 0.5³ vs 0.2³ is 0.125 (12.5%) vs 0.008 (0.8%).
Even hoog, gewoon een kortere besmettelijkheidsperiode. Dus de periode waarin je het kan doorgeven wordt kleiner (want virale lading daalt sneller), maar de besmettelijkheid blijft zowat gelijk tijdens die periode.

Probleem is vooral dat dat nog altijd ruim onvoldoende is om transmissieketen echt te breken, dus begint het bij hoe langer hoe meer mensen te dagen dat groepsimmuniteit een utopie is en dat iedereen vroeg of laat (meermaals) een besmetting zal oplopen. Maar dat hoeft dus eigenlijk geen probleem te zijn, mits vaccinatie. :)

Dat is ook het probleem dat Australië en Nieuw-Zeeland gaan hebben. Zelfs als ze daar elke laatste persoon zouden vaccineren (wat al onwaarschijnlijk is want de weerstand tegen vaccinatie is er groter dan hier), dan nog gaan ze een redelijk stevige 'exit wave' hebben. En zoals ze daar nu al reageren bij een half dozijn besmettingen... :/

Even hoog, gewoon een kortere besmettelijkheidsperiode. Dus de periode waarin je het kan doorgeven wordt kleiner (want virale lading daalt sneller), maar de besmettelijkheid blijft zowat gelijk tijdens die periode.

Maar alvorens die besmettelijkheid te hebben, moet ge wel nog eerst besmet geraken en de kans dat een gevaccineerde besmet geraakt, is kleiner dan bij een niet-gevaccineerde.

Kijk voor mij mag dat allemaal weg zijn. Maar aan de andere kant heb ik er ook geen probleem mee dat dit pas vanaf vb 3 weken na 1 september is. Of een andere datum als dit ervoor zorgt dat de 12 jarige ook hun volle bescherming hebben.

Noch zou ik een probleem hebben met het feit dat voor bepaalde locaties, zoals ziekenhuizen, rusthuizen of... er nog wel een paar maatregelen zijn.
Waarom 12 jarigen? Die hebben toch letterlijk bijna geen Kans op ziek worden door covid?

Zo blijven we bezig natuurlijk, want na de 12 jarigen zal het de 6 jarigen zijn want die moeten communies geven. En dan alle 3 jarigen want die gaan naar de kleuterklas.

En dan alle katten want we houden van beestjes. En alle kippen want we eten graag eitjes.

Ik doe hier nog geen straffe uitspraken omdat ik tegen beter weten in de politiek nog een kans geef. Maar als ze de doelstelling weer verleggen zal ik verplicht zijn hier een rant te komen neertypen.

Het inenten van alle - 18 jarigen is echt iets wat als een bonus kan gezien worden maar waar beleid nooit afhankelijk van zijn.

De kans dat - 18 jarigen ernstig ziek worden door covid of zelfs in het ziekenhuis belanden is zo goed als nihil. Pure overkill is dit.

Ik lees dit niet meer dus als het al gezegd is het zij zo maar gisteren op het nieuws van alle ziekenhuisopnames is 97 procent volk dat niet gevaccineerd is of niet volledig. Die andere drie procent zijn dan vermoed ik de echt zwakkeren die sowieso veel kans hadden om zware Corona te krijgen.
Er zal ergens op deze aardkloot altijd wel iemand zijn die 20 jaar is, kerngezond, volledig gevaccineerd en die toch in het ziekenhuis ligt met Covid hé. (En 1 kans op een miljoen dat die mens er ook nog dood van gaat ..)

Echt 100% bescherming bestaat niet. Maar van die 3% zal zeker 99%, onder die categorie vallen, inderdaad ..

Dat mensen eigenlijk nog geloven dat ranten op internet eigenlijk ook maar iets opbrengt. Enkel gewoon om uw gal eens te spuien en op te luchten kan ik begrijpen maar dat men denkt dat er dan effectief iets zal veranderen.
Voor mij is dat een leuke uitlaatklep. Hoef ik er irl niemand mee lastig te vallen en met wat chance krijg ik wat likes waardoor ik beter slaap snachts.

Win win :unsure:

Ik lees dit niet meer dus als het al gezegd is het zij zo maar gisteren op het nieuws van alle ziekenhuisopnames is 97 procent volk dat niet gevaccineerd is of niet volledig. Die andere drie procent zijn dan vermoed ik de echt zwakkeren die sowieso veel kans hadden om zware Corona te krijgen.

Dus van zodra iedereen de kans gehad heeft op 2 vaccins + 2 weken gewoon alles open aub dank u.

Diegene die dan in het ziekenhuis belanden hebben of die keuze zelf gemaakt door hun vaccin te weigeren of hebben (helaas) als kleine groep mensen dikke pech.
Niet jouw fout, maar de berichtgeving hierrond is compleet van de pot gerukt. De 3% gaat over de gehele periode februari 2021 tot vandaag, en dus kan je niets met dat cijfer.

Sciensano publiceert in haar weekrapport ook een grafiek van het percentage gevaccineerden en niet- of niet-volledig-gevaccineerden in de hospitalen. De laatste week is dat ongeveer 20%. Dat is natuurlijk in verhouding nog steeds zeer weinig, maar de 3% kunnen we gewoon onder de noemer fake news schuiven.

Voor mij is dat een leuke uitlaatklep. Hoef ik er irl niemand mee lastig te vallen en met wat chance krijg ik wat likes waardoor ik beter slaap snachts.

Win win :unsure:
Op die manier vind ik dat perfect begrijpbaar. Maar soms heb je het gevoel dat sommigen echt denken dat door wat ze dan typen er echt iets gaat veranderen.

Ik ben er vrij zeker van dat na de 12-jarigen , ze de lat zullen verlagen naar 6-jarigen . Maar goed we zullen zien .

Er is natuurlijk wel een verschil tussen ook de allerjongsten gaan vaccineren, of wachten tot de allerjongsten gevaccineerd zijn alvorens de maatschappij volledig terug los te laten.

Ik sta volledig achter de strategie van zoveel mogelijk mensen te vaccineren, zelfs peuters/kleuters indien dit wetenschappelijk veilig genoeg wordt bevonden, maar daarom moet men dat uiteraard niet als doelstelling gaan hanteren alvorens te versoepelen.

Afl nr 1355 in de soap Corona
ik kan wel niet alles lezen

WHO keert op z’n stappen terug: “Toch nog niet uit te sluiten dat pandemie in een labo in Wuhan is gestart”

Afl nr 1355 in de soap Corona
ik kan wel niet alles lezen

WHO keert op z’n stappen terug: “Toch nog niet uit te sluiten dat pandemie in een labo in Wuhan is gestart”

Mja:
‘Om de “hypothese over een lablek” te onderzoeken, is het belangrijk om toegang te krijgen tot alle gegevens, om de beste wetenschappelijke methodes te kunnen hanteren en de mechanismen die de WHO al heeft, te herzien’, aldus de WHO in een verklaring. (https://www.standaard.be/cnt/dmf20210812_97779947)

Lijkt me niet zo raar. Het is vooral een vraag naar alle informatie. Het is alleen maar de vraag of ze die gaan krijgen van China.

Dit is een artikel over hun eerste bevindingen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210209_96172258
Ligt uiteindelijk dichter bij elkaar dan de titels doen uitschijnen, maar dat is niet zo ongezien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan